Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

75. Adviezen aan de Nederlandse Spoorwegen

1 reactie

U denkt dat deze column over de “plaszak” gaat? Dat klopt ook !!

Maar eerst even iets anders.

Hoe zou het toch komen dat de treinen in Scandinavië en de Alpenlanden, ook in extreem winterse omstandigheden, nog steeds met Zwitserse precisie exact op tijd rijden en dat er in Nederland bij 2 cm sneeuw al een chaos op het spoor ontstaat?
Ook het verschijnsel “bevroren wissels” is onbekend in de eerder genoemde landen en is dus een typisch Hollands verschijnsel. Iemand die in sprookjes gelooft en een fantasierijke geest heeft, zou op elke trein een draakje mee laten rijden, die af en toe eens door de neus ademt.

 

Als in de herfst de bladeren op de rails vallen moeten treinreizigers met bussen vervoerd worden. Zou dat probleem zich in bosrijke gebieden in andere landen ook voordoen? Ik heb er nog nooit van gehoord. Kijk, het is natuurlijk te kostbaar om bij elke trein een helikopter vooruit te sturen die met zijn wentelwieken de bladeren wegblaast, maar er moet toch een simpele oplossing zijn.
Bij Blokker heb je al een fatsoenlijke bezem voor € 4,99 dus voor minder dan een tientje ben je klaar. Je bevestigt gewoon twee bezems aan de voorkant van de trein en voilà: een schone rails.

 



Zo, dat waren al twee welgemeende adviezen.

En dan nu de “plaszak”. Wat een geweldig idee. Hoe eenvoudig kan het zijn? Waarom kom ik zèlf nooit op zo’n simpele oplossing?

Toen enkele jaren geleden de naam stoptrein veranderd werd in sprinter (klinkt een stuk sneller!!) werd besloten om optimaal gebruik te maken van de hoeveelheid zitruimte. Dit ging ten koste van de toiletten. U kent die trein-WC’s ongetwijfeld. Een gat in de vloer, zodat je de rails in een bloedvaart onder je door ziet schieten. Eigenlijk was dit dus altijd een min of meer gelegaliseerde manier van wildplassen, en tevens de verklaring waarom spoorrails altijd zo roestig worden.

Achteraf was het niet zo’n slim idee om de toiletten op te offeren, want zeikerds hou je altijd. Er zijn altijd mensen (vooral mannen) die heel regelmatig een plasje moeten plegen: de zogenaamde veelplegers.

Gelukkig was er die geniale inval van één van de NS-employees: de plaszak.

Af te halen bij de machinist. Het slachtoffer loopt helemaal naar voren tot bij een gesloten deur met het bordje GEEN TOEGANG en daaronder, met kleinere letters, VOOR PLASZAKKEN 3x KLOPPEN.  Na het woordje “binnen” mag je de cockpit oftewel bestuurskamer binnenstappen. Natuurlijk mag je de machinist niet storen. Hij moet goed opletten dat alle seinen op groen staan en hij moet op tijd stoppen op het volgende station. Dus het is zelfbediening. Links is een rekje met plaszakken in allerlei formaten. Eén plank voor vrouwen en één voor mannen. En er is een schoteltje om, in alle eerlijkheid, een halve euro te kunnen doneren. Ouderen met blaasproblemen mogen, voor hetzelfde geld, twee plaszakken meenemen. Voor de uiteindelijke plasbeurt mag je NIET in de stuurhut blijven staan: de machinist zou dat gezeik snel beu zijn. In de coupé is ook geen optie: te weinig privacy. Bovendien, als er iemand, tijdens jouw plasbeurt, aan de noodrem trekt dan wordt het een drama, ook voor de rest van de coupé die het dan in de broek doet van het lachen. Nee, er zit niks anders op om helemaal naar achteren te lopen, waar zich ook zo’n soort stuurhut bevindt. Het is te hopen dat deze afstand voor de sanitaire patiënt nog haalbaar is.

Als aandenken mag je de gebruikte plaszak mee naar huis nemen, je hebt ‘m tenslotte zelf betaald. Na lediging bij de milieustraat is deze gereed voor hergebruik.

 

Ik voorspel een levendige handel in plaszakken, compleet met design opdrukken van typisch Hollandse afbeeldingen van molentjes en tulpen. Zelfs een Jan de Bouvrie-design behoort tot de mogelijkheden. Ik zit zelf te denken aan een nènènenènè-motief (voor diegenen die niet meer weten wat dat is: zie column-32 in het archief).

Vanwege de mogelijkheden tot hergebruik zie ik een levendige handel in 2e-hands plaszakken op Internet: eBay en marktplaats.nl.

 

Toch nog een laatste advies aan de NS.

De naam plaszak is een beetje ordinair. Gebruik liever “urinebuiltje”.

En mocht die er komen: wijzig dan het woord poepzak in “faecaliën-minicontainer”.

 

Jammer dat veel mensen heel erg lacherig doen over dit onderwerp. Sla de kranten er maar op na. Ik hoop dat mijn column aantoont dat je dit onderwerp ook heel serieus kunt benaderen.

1 reactie

geen
han44

12 February 2013 om 20:07

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.