Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

29. Irritaties vanwege televisiereclames

1 reactie
29. Irritaties vanwege  televisiereclames

Tijdens speelfilms en TV-series zijn met name de commerciële omroepen in staat om je op hele ongelegen momenten uit je roes te halen. Een fors blok met reclame tussendoor, op de meest irritante momenten, hoe verzinnen ze het.

Zit je te kijken naar een spannende politieserie als plotseling, middenin een achtervolgingsscène, een bevallige dame komt vertellen met welke ladyshave je je benen moet scheren.

 

Je moet dan ook onmiddellijk de volume-knop terugzetten: de reclameboodschappen klinken namelijk veel luider dan het programma zelf.

Schakel je, om al die herrie te missen, over op een andere commerciële zender, dan hebben ze daar toevallig ook net reclame. In omroepland noemen ze dit “anti-zap-beleid”.

 

Uit ergernis heb ik me voorgenomen om de artikelen waarvoor ze reclame maken in dit soort spotjes juist NIET te kopen. Ik kies dan wel voor een ander merk dat zijn ziel niet verkoopt aan RTL of SBS. Als iedereen dat nú zou besluiten, en nú kenbaar zou maken, dan zullen de commerciële bazen zich toch eens achter de oren moeten krabben. Is dit een oproep tot verzet? Zou zo maar kunnen.

 

Om reclame-ergernis te voorkomen kijk ik (bewust) sommige programma’s op de site van Uitzending Gemist. Een verademing om de vrijdagavond-voetbalwedstrijden uit de Jupiler Leaque de volgende ochtend op je laptop te kijken, zonder al die vervelende onderbrekingen. Niet even in de krant naar de uitslagen spieken natuurlijk, anders is de spanning eraf.

 

Onlangs was er op RTL5 de speelfilm: Lord of the Rings deel-I, een film van 3,5 uur, inclusief  de irritante reclame: 7  blokken van minstens 5 minuten.

Aan het eind mag je ook NIET genieten van die prachtige slotmuziek. Tijdens de ”eind-lettertjes” komt alle muziek uit de film nog een keer terug als één grote symfonie. Destijds in de bioscoop bleef iedereen in vervoering op z’n stoel zitten tot de laatste klanken verstomd waren. In één woord: prachtig!! Dit is een wezenlijk onderdeel van de film als geheel.

Niks van dat alles bij RTL: tijd is geld; na het laatste beeld komt onmiddellijk weer die schreeuw-reclame. Alsof je ruw wakker geschud wordt uit een mooie droom. Wat een afschuwelijke afknapper.

 

Ik heb ze in mijn boosheid een mailtje gestuurd met het advies om òf één reclameblok minder uit te zenden òf de programmering met 5 minuten uit te breiden. Ik ben benieuwd naar het antwoord. Ik denk niet dat er een antwoord komt. De ogen van de commerciële bazen zijn gevuld met euro-tekentjes en daar hoort geen slotmuziek bij. Daarvoor in de plaats komt er één of andere schreeuwlelijk ons vertellen dat we spullen moeten kopen in een niet nader te noemen markt van mediaproducten.

 

Maar….het kan altijd nog erger.

Een speelfilm kijken op de Amerikaanse TV is ronduit een kwelling: na 10 minuten film komen er 10 minuten commercials.

Als je naar een commercial zit te kijken over cornflakes die net iets lekkerder zijn, net iets knapperiger, dan heb je alle tijd om met je auto naar de shopping-mall te rijden (24 uur per dag geopend), de bewuste cornflakes te kopen en terug naar huis te rijden om het vervolg van de TV-film niet te hoeven missen.

 

Om nog even terug te komen op onze eigen commerciële televisie: zou het echt helpen als we met z’n allen de  producten uit de reclameblokken boycotten? Dan kunnen we ook nog vragen of Youp onze actie steunt, dan is succes verzekerd….

1 reactie

geen
han44

12 February 2013 om 20:18

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.