Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

23. De teloorgang van het klassikaal onderwijs

1 reactie
23. De teloorgang van het klassikaal onderwijs

Klassikaal onderwijs: hele generaties zijn ermee opgegroeid !! De leerkracht vóór de klas en de leerlingen met de neuzen dezelfde kant op: frontaal onderwijs.

Tot men in de jaren ’70 tot het inzicht kwam dat het allemaal anders moest. De leerlingen mochten de nieuwbakken onderwijzertjes met de voornaam aanspreken, er was inspraak hoe hun lesdagen ingevuld werden, een corrigerende tik was voortaan verboden en ….. “frontaal onderwijs” werd een vies woord.

Allereerst komen de leerlingen in een U-vorm te zitten, nog steeds met het gezicht naar de docent: maar dat staat een stuk gezelliger dan die ouderwetse “slagorde” van stoeltjes en tafeltjes.

In het secundair onderwijs worden de leerlingen verdeeld in groepjes en krijgen ze een opdracht. De docent loopt quasi-geïnteresseerd rond en moet af en toe een geeuw van verveling onderdrukken. Hij ervaart het als een bevrijding als eindelijk die bel gaat.

 

Als je dan per ongeluk in de docentenkamer laat vallen dat je nog gewoon frontaal wiskundeles  geeft, dan word je meewarig aangekeken, als zijnde niet meer van deze tijd. Je gaat je schuldig voelen en vooral hopeloos ouderwets. Het gevolg is dat je de deur van het lokaal achter je dicht doet en stiekem doorgaat met je frontale lessen.

En dan dat nieuwe jargon van zo’n geitewollensokkendocentje tijdens de lerarenvergadering: “Deze leerling heeft een lacune in zijn intrinsieke motivatie om een adequate invulling te geven aan de studiebelastingsuren die niet rechtstreeks vervat zijn in de contacturen”. Vroeger heette dat gewoon: “Hij verdomt het om z’n huiswerk te maken”.

 

Daarna komt het verschijnsel Open Leer Centrum, afgekort OLC, ook wel spottend Open Luier Centrum genoemd. De leerlingen zitten de gehele dag in een grote ruimte, elk achter een laptop en werken aan een “case”. In die ruimte zijn ook een paar docenten aanwezig, coaches genoemd. Ze zijn er om vragen te beantwoorden, hoewel ze daar geen tijd voor hebben, want ze zijn druk bezig om onderwijsvernieuwingen door te voeren, dus wat betreft leerlingen met vragen: “Zoek het zelf maar uit!”

 

Mijn vrouw zei eens op een verjaardagspartijtje: “Mijn man staat vóór de klas”.  Ik reageerde ontzet: “Wil je dat nooit meer zeggen? Stel je voor dat de inspecteur van het onderwijs dit te weten komt!!”. Voor hetzelfde geld krijg je dan de zak. Gelukkig is de toon van dit zinnetje in de loop der jaren een stuk milder geworden. “Je krijgt de zak” is achtereenvolgens geëvolueerd tot “U wordt ontslagen” en verder tot “U krijgt een afvloeiingsregeling” tot de prachtige volzin “Directie en bestuur verlenen hun medewerking aan een outplacement”. Prachtig !! Dit klinkt zo sypathiek !! Hier zou je echt voor willen gaan !! Het klinkt 1000x mooier dan “Je krijgt de zak”, maar het betekent natuurlijk precies hetzelfde.

 

In het onderwijsmuseum in Rotterdam komt binnenkort een nieuwe vitrine met een bordje erboven: DE LAATSTE KLASSIKALE DOCENT. Ik zou het een eer vinden om deze vitrine te mogen bemensen. Dan kan ik aan de museumbezoekers vertellen over vroeger. Over die klaslokalen, waarin de stoeltjes en tafeltjes in slagorde stonden. Over de ouderwetse leraar die bepaalde wat er in zijn les wel en niet gebeurde. Over die witte rotsen bij Dover, waar men grote stukken afbrak en deze materie samenperste tot staafjes, waarmee je op een groot zwart bord kon schrijven.

Als er dan tussen die museumbezoekers MBO- of HBO-studenten lopen, dan gaan hun ogen schitteren: dat was nog eens een tijd dat leerlingen precies wisten wat er van hen verlangd werd !!

Die goeie ouwe tijd.

1 reactie

wat denk je van het klassieke talen onderwijs?

helemaal een ondergeschoven kindje Schreeuwen

Cyberbel

21 November 2010 om 22:37

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.