Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

18. Die gekke reclamewereld

3 reacties
18. Die gekke reclamewereld

Denken ze nou echt dat ik gek ben? Als een artikel geprijsd staat voor € 49,99. Denken ze nou echt dat ik niet weet dat dit gewoon 50 euro is? Ik kan me daar hevig over opwinden.
De consument wordt niet voor vol aangezien, sterker nog, het is een regelrechte belediging voor zijn intelligentie. Laatst stond ik voor een etalage van een schoenenwinkel waar àlle prijzen eindigden op 9,99. Dit is te zot voor woorden. Een (voormalige) gloeilampenfabrikant uit het zuiden van het land maakt het nog bonter. Er is een geavanceerde TV te koop voor, schrik niet,   € 1499,99.

Als ik de keus heb dan kies ik die winkel die “ronde prijzen” hanteert, ook al kost me dat per transactie precies één eurocent. Dit is voor mij een principekwestie.

 

De reclamewereld zit vol met vreemde verlokkingen, waar de mensen met open ogen intuinen.

Zoals die hele goedkope hotelbon. De enige tegenprestatie is dat je het diner in dat hotel MOET gebruiken en dat blijkt dan peperduur te zijn. Wordt het toch nog een prijzig weekend…

Of dat lokkertje met een mobieltje van € 0,00, waarbij echter wel een duur abonnement gekozen moet worden.

Of die reis naar Noorwegen, waarbij de 2e persoon gratis (!!) mee mag. Logisch, want de prijs voor de tweede zit ruimschoots opgesloten in die van de eerste.

 

Als gewezen wiskundedocent kan ik me ook enorm storen aan de reiswereld, waarbij in de folders of op Internet gelokt wordt met de onwaarheid 5=4. Bedoeld wordt dat je 5 dagen weg mag voor de prijs van 4. Zeg dat dan gewoon!! Want 5 is helemaal geen 4. Voor mij geldt nog altijd: 5=5 en 4=4, zelfs nu ik met pensioen ben.

 

Helaas draaf ik wel eens te ver door in mijn beroepsdeformatie.

 

Als ik met mijn vrouw door een drogisterij slenter (meestal blijf ik trouwens buiten in het zonnetje staan) dan zie ik allemaal wiskundesommetjes om me heen: 8x4.

Dan heb ik de neiging om daar een etiketje op te plakken met het antwoord. Welbeschouwd zijn het allemaal dezelfde sommetjes. Ik ben vroeger geleerd om variatie in mijn lesstof aan te bieden, maar daar was hier geen sprake van !!

Uit de hoek van de tandpasta blijf ik helemaal weg. Ik krijg daar het gevoel in een criminele sfeer terecht te komen. Oral B. doet me namelijk altijd onmiddellijk denken aan Samir A. Jason W. en Aage M.

 

Laatst ben ik op zoek geweest naar het merk X. Je ziet nog wel eens een reclame waarbij merk X het aflegt tegen een ander merk. Zoals die hond die de keuze moet maken tussen 2 bakken met hondenbrokjes: merk Bonzo en merk X. U raadt het al: Bonzo is de lekkerste.

 

Of die belachelijke HALFHOOFDTEST van Head&Shoulders. De helft van de haardos wordt gewassen met Head&Shoulders en de andere helft met shampoo van het merk X. Wie haalt het in hemelsnaam in z’n hoofd om dit vergelijkend warenonderzoek op deze manier te testen? Dan ben je heel erg gestoord.

Zoals ik al zei, ik ben bij verschillende grootgrutters op zoek gegaan naar artikelen van het merk X, maar mijn zoektocht heeft niets opgeleverd. Waarschijnlijk is de fabrikant toch failliet gegaan door de oneerlijke concurrentie.

 

Over oneerlijke reclame gesproken, C&A kan er ook wat van. Hoezeer de concurrentie ook haar best doet, haar collectie verbetert, haar winkel aantrekkelijker maakt, haar prijzen verlaagt, het heeft geen enkele zin. Want het resultaat blijft: “C&A is tòch voordeliger”. Dit is om moedeloos van te worden. Frustrerend zelfs.

 

Reclame, ik kan er bladzijden van vol schrijven, maar ik stop nu even.

3 reacties

hoe goed zou een product verkopen als het merk Oral XXX was? Knipoog
Cyberbel

29 October 2010 om 14:50

Drie bakkers in één straat. De rechtse adverteert met een groot bord waarop staat ; DE BESTE BAKKER VAN DE STAD
De linkse gaat er tegen aan met :
DE BESTE BAKKER VAN DEZE PROVINCIE

En de middelste:
DE BESTE BAKKER VAN DEZE STRAAT!
-Weet je wat ik nu erg vind, u adverteert zelf ook op dit item !Lachend

Jopie Meerman

29 October 2010 om 16:28

Dat valt nog wel mee! Het enige merk waar ik POSITIEF reclame voor maak is merk X en dat is inmiddels uit de schappen genomen.....
han44

30 October 2010 om 14:26

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.