Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

3. Moderne communicatiemiddelen

1 reactie
3. Moderne communicatiemiddelen

Terugkijkend op 28 jaar onderwijs kan ik zonder overdrijving zeggen dat er in de loop van die jaren het één en ander veranderd is.

Neem alleen al het stokoude schoolregelement met het zinnetje “ De leerling mag niet op klompen naar school komen”. Dit zinnetje is onlangs geschrapt. Vele leerlingen van tegenwoordig  kennen klompen alleen uit de souvenirwinkel.

Het zinnetje: “Mobiele telefoons moeten tijdens de lessen uitstaan” is een aantal jaren geleden juist toegevoegd is aan het reglement.

In een uiterste poging om met mijn tijd mee te gaan, probeer ik de positieve dingen in te zien van het verschijnsel “mobiele telefoon”, want natuurlijk is het toch handig dat je tijdens je vakantie even naar huis kan bellen met de belangrijke boodschap: “We staan nu in Venetië op het San Marco Plein en we zijn de duiven aan het voeren”. Zoiets moet je delen met het thuisfront, daar kan ik me helemaal in vinden. Maar ook het belang van mobieltjes in een schoolsituatie moet je niet onderschatten.

 

Neem nu die werkgever in de akkerbouwsector die zijn BBL (= leerlingstelsel) leerling tijdens de lesdag opbelde in de klas met de vraag “Is ’t  interessant?”. De belangstelling van deze akkerbouwer was slechts gespeeld, want het zinnetje had eigenlijk moeten luiden: “Kun je niet naar het bedrijf komen, want het is hier hartstikke druk. Misschien zit je je tijd daar toch maar te verdoen.”

 

Neem nu die leerling die iets te laat was en, door een lokaalwijziging, zijn klas niet kon vinden. Door middel van mobiele telefoon heeft een klasgenoot hem (met mijn toestemming uiteraard) veilig door de school geloodst !!! Hoefde hij geen les te missen.

 

Of dat meisje dat met haar liefste stemmetje aan mij vroeg: “Meneer, mag ik mijn mobieltje aanzetten, want mijn cavia moet bevallen en mijn moeder zou me bellen als het zover was.” Wie zou zoiets kunnen weigeren? Mijn antwoord was dan ook: “Natuurlijk maken we hier een uitzondering voor, zet ‘m wel op trilfunctie”.

 

En dan was er nog een leerling die brommerpech had en dit via een medeleerling aan mij wilde meedelen, over attent gesproken !!! En dan hoor je dus tijdens je les: “Mijnheer, Martijn belt net dat hij bij de Vlakebrug staat met een kapotte brommer” (de voornaam van de leerling is gewijzigd om privacy-redenen).

 

Leuk dat je als leerling met zo’n mobiele telefoon ook berichtjes kunt versturen. Je kunt dat dan mooi onder de tafel doen, uit het zicht van de docent, het geeft geen lawaai, je krijgt er alleen een zere duim van, ja logisch: om de letter s te typen moet je 4x (!!!!) op dezelfde toets drukken. Gelukkig heeft men hier iets op gevonden: de SMS-taal. Met dit trucje kun je het aantal toetsaanslagen drastisch beperken. Jammer dat het gebruik van dit abracadabra-taaltje ook gebruikt wordt buitenom de mobiele telefoon. Zo kreeg ik laatst een absentenbriefje, dit is een papiertje waar de reden van het “te laat komen” op staat. Ik was compleet verrast toen ik daar de volgende boodschap op aantrof: “het regende heel hard, ik d8 ik w8 ff” Gelukkig kon de klas mij helpen om dit zinnetje te vertalen in gangbaar Nederlands.

Zelf heb ik, voor de grap, ook wel eens ge-SMS-t. Het kost je dan minstens 10 minuten om een zinnetje in de orde van “zet de Bokma koud” verstuurd te krijgen, maar vooruit, ’t lukt toch !!

En wat ook erg leuk was: die leerling die, met z’n mobieltje, tijdens de wiskunde-les een aktie-foto van mij maakte toen ik juist op het bord iets ingewikkelds aan het uitleggen was. Extra leuk is dat je die foto dan later toegemaild krijgt.

 

Zijn er in de auto manieren om op een veilige manier (handsfree) te bellen, op de fiets is daar nog geen oplossing voor gevonden. Laatst was ik getuige van een botsing tussen twee fietsers: een mobiel bellend meisje en een mevrouw die van rechts kwam. Het meisje kon, met slechts één handrem, een aanrijding niet meer voorkomen. De mevrouw (boos): “Je moet niet bellen op de fiets”. Het meisje: “Ik was niet aan het bellen, ik wèrd gebeld !!!”, een heel begrijpelijk excuus dus.

 

Een handigheidje om in drukke gelegenheden (trein, bus, disco) erachter te komen welk mobieltje er afgaat , is de zogenaamde ringtone. Deze maakt je mobiele telefoon heel persoonlijk. Er zijn zoveel verschillende toontjes, allemaal te downloaden van Internet, keus genoeg. Mijn collega veehouderij heeft bijvoorbeeld het loeien van een koe tot ringtone verheven. Tot mijn spijt heb ik toch een keer een zware blunder begaan met zo’n “ringtone”. Midden in mijn les klonk, achteruit de klas, een heel erg banale ringtone. Merkbaar verstoord gaf ik toen het antwoord: “Mobieltje uitzetten. En kies eens een andere ringtone!!!”. Aan het gegrinnik uit de klas te oordelen bleek ik er compleet naast te zitten: De zogenaamde ringtone bleek ontsnapt te zijn aan het onderlijf van de bewuste leerling. Pijnlijk !! (vooral voor die leerling)

 

Jullie begrijpen aan bovenstaande opsomming dat ik mijn uiterste best doe om met  mijn tijd mee te gaan en me te verplaatsen in hun belevingswereld. Waaraan ik echter maar niet kan wennen: het chatten, ook wel MSN-en genoemd. Voor degenen die dit niet kennen: chatten is eigenlijk electronisch kletsen, bij voorkeur over compleet onbelangrijke zaken. Het toppunt hiervan zag ik onlangs gebeuren tijdens de informatica-les: 2 meisjes die naast elkaar zaten (!!!) waren met elkaar aan het chatten via MSN.  De waanzin ten top. Of heb ik het mis? Was het misschien hun bedoeling om de les niet te storen met hun gekwek en dat ze daarom voor deze elegante manier gekozen hebben.

 

Nog even volhouden, dan hoef ik deze wedloop in communicatiesnufjes niet meer bij te houden. Ik zal het missen !!!!!!!

1 reactie

omz, this is fun ;-)

leuk blog btw

ooit leer je nog wel eens dat taaltje Tong uitstekend

Cyberbel

16 August 2010 om 20:23

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.