Gerwi's weblog

Het Digibos

2 reacties

Het Digibos. “Het digiwat? Kan je daar naartoe?” hoor ik je gelijk mompelen. Tja, daar vraag je me wat. Misschien had ik beter kunnen beginnen met digi, digi en nog eens digi. Immers alles om ons heen digitaliseert terwijl de digitalisatie steeds grotere vormen aanneemt en de digitale transformatie al een eind op weg is. Ja toch? Of vergaat het jou net als mij. Dat je soms door de (digi)bomen het (digi)bos niet meer ziet? Ken jij bijvoorbeeld het verschil tussen de 3 hierboven aangehaalde digi’s?

 

Als expert of jonge hond roep je nu waarschijnlijk gelijk: “Ja hoor, allemaal gesneden koek voor mij.” Zelfs dan hoop ik dat je nog even doorleest, want wellicht kan je me straks helpen. Voor de iets minder fanatieke digi-experts onder ons een korte uitleg. Digitalisering betekent dat je informatie geschikt maakt om gebruikt te worden door een elektronisch apparaat, zoals de computer. Oude papieren documenten of boeken scannen bijvoorbeeld zodat ze overal digitaal ingezien kunnen worden.

 

Digitalisatie houdt in dat je meer uit die technische mogelijkheden wilt halen: bedrijfsresultaten vergroten (door bijvoorbeeld een digitale winkel erbij te nemen of klanttevredenheidsonderzoeken uit te voeren opdat er verbeteringen aangebracht kunnen worden in je bedrijfsvoering of dienstverlening). De digitale transformatie gaat nog een stap verder. Het gaat niet meer zozeer om het gebruik van digitale technieken ten behoeve van jouw bedrijf of dienstverlening. Zo’n transformatie kent verdergaande effecten. Zie het als een soort herstructurering van bedrijfsleven, economie en samenleving. Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Want feitelijk merken we dat allemaal al. Autoproducenten trachten niet alleen hun auto’s te verbeteren, maar ook het transport ervan: het liefst volautomatisch en al autonoom rijdend over de weg. Kijk maar hoeveel veranderingen dit teweegbrengt bij de aan- en afvoer in havens. En wat te denken van de detailhandel? Zeker in deze coronatijden geldt: waar zouden we zijn zonder de digitale bestelweg en pakketbezorger? En die transformatie gaat door, want de drone vervangt die bezorger hier en daar al.

 

Hopelijk is het onderscheid tussen deze 3 digi-bomen voor ieder van jullie inmiddels helder. En beaam je dat we deel uitmaken van een samenleving vol digitalisering, digitalisatie en digitale transformatie. Bestellen, betalen, contacten leggen etc. Wat doen we niet met behulp van onze mobiele telefoon, computers, elektronische apparatuur en internet? De vraag is of alles inderdaad makkelijker en sneller gaat. En of dat veilig lukt zonder dat je privacy in het geding komt? Juist dat willen/moeten we vanuit de politiek eigenlijk (kunnen) garanderen.

 

Ja, ik hoor je grinniken. De overheid en ICT, dat is niet op voorhand een sterke combinatie. Moderne communicatieapparatuur voor politie, ambulance en brandweer die onder alle omstandigheden deze hulpverleners ondersteunt, het klinkt zo mooi, maar het werkt (nog) niet. Belastingsystemen die op tilt slaan of rijbewijsverlengingen die meer dan een jaar in beslag nemen. Met gevolgen, die je af en toe gerust menselijke drama’s mag noemen. Waar dan weer geen digitale troosttransformatie voor mogelijk (b)lijkt. Brr..

 

En toch snap ik het enthousiasme voor wat digi, digi en digi allemaal aan mogelijkheden biedt. 1 overheidsloket bijvoorbeeld, waar je vanuit huis je aanvragen voor paspoorten, rijbewijzen en vergunningen kunt regelen. Er wordt hard gewerkt aan zo’n DSO in het kader van de nieuwe Omgevingswet, je weet wel de wet die uitgesteld is tot 1 januari 2022, maar die alle 26 oude milieu- en vergunningswetten vervangt. En waarin DSO staat voor Digitaal Stelsel Omgevingswet. Moet o.a. nog gebruiksvriendelijk gemaakt worden voor mensen met een beperking. Wist je overigens dat daar vanuit Zeeland hard aan gewerkt wordt met ervaringsdeskundigen?

 

Wij verdiepten ons deze week in digi-kwesties als hoe kunnen we makkelijker controleren of onze provinciale uitgaven, inkomsten, aanbestedingen, dienstverleningen etc. in de pas lopen met hetgeen we begroot hebben? Of dat dit ook overeenkomt met hetgeen we aan beleid hebben uitgestippeld? Wetswijzigingen maken duidelijk dat we hier meer en meer zelf mee aan de slag moeten alvorens een accountant eindcontroles verricht.

 

Andere digi-zaken waar we ons op provinciaal niveau mee bezig houden zijn bijvoorbeeld hoe we allerlei digitale data verzamelen. Van vroeger, nu en in de toekomst en van allerlei instanties/overheden die nuttige informatie boven water hebben weten te krijgen. Allemaal te bundelen in het belang voor het Zeeland van nu en later (denk bijvoorbeeld aan gegevens over zeespiegelstijging, klimaatveranderingen, droogte, zoet water, werkgelegenheid)? Hoe zorgen we dat iedereen, ook in het buitengebied, snel internet tot zijn/haar beschikking krijgt/houdt? En waar mag straks wel/geen 5G kastje komen? Hoe voorkomen we dat alleen grote bedrijven profiteren van al die digitale mogelijkheden, maar ook het MKB? Hoe garanderen we veiligheid en privacy voor jou en mij?

 

Zomaar wat digi-bomen waarbij van ons als politicus verwacht wordt dat je ze niet alleen ziet, maar ook nog op de juiste wijze plant in dat grote Digibos. Een mooie uitdaging, echt waar. Maar of ik nu gelijk een digifan ben? Of juist een digibeet? Ik weet het niet. Jij?

 

Wat ik wel weet is dat ik geen robot wil worden. Ondanks al die digitalisering, digitalisatie en digitale transformatie gewoon mens blijven, dat lijkt me wel wat. Daar ga ik in elk geval voor. Jij ook?         

 

 

Hartelijke roodgroene groet,

Gerwi.

2 reacties

Verdwalen in het digibos is niet zo moeilijk, zo blijkt ook bij de overheid. Maar hoe dan ook, we leven in een revolutionaire digitijd waarin heel veel verandert in heel korte tijd.

Toos van Holstein

04 November 2020 om 13:33

Waarvan akte Toos. Gelijk heb je.

Gerwi Temmink

07 November 2020 om 11:40

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.