Gerwi's weblog

Stilte voor de #ootd

1 reactie

Stilte. Geen geluid om je heen, sommige kunnen daar echt van genieten in deze hectische, dynamische tijden. Tijd voor/van bezinning, al of niet mediterend. Anderen zoeken het meer in de stilte van de natuur – al is het daar natuurlijk nooit echt stil – en dan is er nog de categorie die absoluut niet tegen stilte kan. iPods, headsets, streamings, radio – steeds vaker eigenlijk alleen de tv – worden op een of andere manier ingeschakeld zodra de ogen openzijn. In deze categorie schaar ik voor het gemak ook maar de spraakwatervallen die van geen ophouden (b)lijken te weten. Herkenbaar?

“Voor jou als politicus vast en zeker” hoor ik je grinniken: “Want jullie kunnen praten als Brugman, zelfs over onderwerpen die nauwelijks tijd vergen.” Tja, dat heb ik vaker gehoord. Net zoals mensen mij vragen wat we zoal doen nu de informateur bezig is met zijn verkenning naar nieuwe coalitiemogelijkheden. Meer zeggen dan dat hij druk bezig is kan ik niet. Radiostilte dus. Onvermijdelijk willen wij hem zijn werk goed kunnen laten doen om te komen tot bruikbare voorzetten.

Op die andere vraag – wat doen jullie zoal nu er geen vergaderingen zijn – kan ik wel kort ingaan. We zitten echt niet stil. Zo worden we allemaal voorzien van nieuwe ICT-apparatuur, passend in het papierloze vergadertijdperk – al is dat soms ietwat later vanwege onvoorziene, maar wel noodzakelijke software aanpassingen – en volgen we bovendien een inwerkprogramma tot de zomer. Of het voor jou interessant is tot in detail te lezen over welke instrumenten PS ter beschikking staan, hoe de vergaderstructuur van PS is opgebouwd en hoe we snel moeten (leren) lezen – in een kwartaal tijd zouden we metersdikke stapels papier moeten doorwerken - waag ik te betwijfelen. Toch interesse? Laat dat dan gerust weten.

Het onderwerp “Sociale media en Provinciale Staten” wil ik er wel even uitlichten. Niet alleen omdat velen van jullie hetzelfde opmerken wat reguliere en regionale media op radio, tv en in kranten ook al geconstateerd hebben: namelijk dat  er politieke partijen zijn, die sociale media alleen gebruiken ten tijde van de campagne en daarna weer voor een jaar of 4 op zwart gaan. Niet dat ik GroenLinks tot die partijen reken, maar het bewijs ligt er. Terwijl je in dit digitale tijdperk dagelijks blootgesteld wordt aan de (invloeden van) sociale media. Of zit jij niet op fb, twitter, instagram, LinkedIn, snapchat en/of you tube?

Om te laten zien waar ik als politicus mee bezig ben en om jongeren te bereiken maak ik dus graag gebruik van sociale media. Wekelijks. En dat je dat niet altijd in dank afgenomen wordt, wist ik al. Ik zal je hier de hoeveelheid shit besparen die de afgelopen weken over me heen gekomen is in een taalgebruik waar de honden geen brood van lusten – doorgaans van onbekenden – omdat de verkiezingen inmiddels voorbij zijn. En GroenLinks desondanks of juist dankzij die uitlatingen op sociale media fors gewonnen heeft.

Volgens Maria Cappon, marketing & social media consultant, is het in ieder geval een pre wanneer je als politicus niet alleen in campagnetijd gebruik maakt van sociale media. Zij liet ons zien – met de nodige praktijkvoorbeelden – wat goed werkt en waar de valkuilen zitten. Menig nieuwbakken PS-lid alsook de doorgewinterde collega’s zaten op het puntje van hun stoel tijdens haar boeiende betoog. En natuurlijk waagde een enkeling het toch de wetenschappelijk onderbouwde conclusies over wat je beter wel of niet kunt doen in twijfel te trekken. Een politicus houdt natuurlijk altijd zijn/haar eigen mening..

Maar zelfs diegenen die altijd een weerwoord hebben viel de mond stil toen zij het had over het tegenwoordig zo gangbare #ootd “Waar staat dat voor?” wilde zij graag weten. De stilte die viel was veelzeggend. Misschien dat jij als ervaren, (jonge?) social-media-gebruiker direct doorhebt dat dit staat voor “outfit of the day”? Ik wist het in elk geval niet.

Hoe boeiend en leerzaam Maria’s presentatie ook was, ik zal je eerlijk bekennen dat mijn gedachten even afdwaalden naar de outfit waarin wij ons doorgaans vertonen in officiële vergaderingen. Gepast mag ik wel zeggen. De dames zijn praktisch altijd stijlvol gekleed (waarbij het opvalt dat zij zelden in herhaling vallen), terwijl dezelfde herenkostuums regelmatig uit de kast getrokken worden. Soms driedelig, vaak met stropdas. We hebben ook een ware liefhebber van opvallend schoeisel in ons midden (al voordat vicepremier Hugo de Jonge daarmee de spotlights haalde). Een nette spijkerbroek met overhemd en jasje ontbreekt evenmin. In al die jaren herinner ik me slechts eenmaal de grote ogen en opgetrokken wenkbrauwen van veel collega’s toen iemand “zo van het strand?” in korte broek en blouse de Statenzaal binnenwandelde.

Maria Cappons lessons waren ondertussen geleerd. Het klaterende applaus stierf langzaam weg. In de stilte die volgde flitste een nieuwe betekenis van #ootd door mijn hoofd. Denkend aan het vele werk dat de informateur voor en achter de schermen aan het verzetten is doopte ik het moment dat die met zijn adviezen naar buiten treedt om tot “outcome of the day”. Wanneer daar dan nog roodgroene tinten in te ontwaren vallen, zal ik de eerder aangehaalde radiostilte zeker doorbreken om jou op de hoogte te houden. Via sociale media natuurlijk.

 

 

Hartelijke roodgroene groet,

Gerwi

1 reactie

Thank you for these tips very interesting, it's really nice to find articles as interesting as yours! I wish you health, longevity, success, happiness and peace of heart.

voyance gratuite en ligne par mail rapide

Onbekend

08 April 2019 om 13:01

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.