Gerwi's weblog

Tot (w)elke prijs?

0 reacties

Prijzen. Die heb je in alle soorten en maten. “Waar wil je naartoe?” zie ik je denken. Prijzen kun je betalen of ontvangen. Letterlijk en figuurlijk. Prijs jij wel eens iemand? Zijn we niet zo goed in he? Tenminste ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik best veel mensen waardeer om wat ze zeggen of doen. Sterker nog gewoon om wie ze zijn. Maar dat zeg ik dan zelden. Waarom? Het kost niets en het is best fijn geprezen te worden. Idem dito om complimenten uit te delen. En dat wordt dan weer gewaardeerd, waarmee de cirkel rond is.

Mijn politieke week draaide om prijzen. Dat je in deze campagnetijd je partij (aan)prijst op allerlei manieren lijkt me niet zo gek. Iedereen doet dat. Dus ja, GroenLinks ook, o.a. via sociale media. Het ene bericht oogst wat meer waardering dan het andere. Dat laat ik graag aan jou. Zelfs als je een opvatting of idee helemaal niets vindt, kan je dat gerust melden. Hoort bij vrije meningsuiting: een groot goed dat wij (moeten) koesteren in onze democratie. Tot (w)elke prijs? Anonieme, op de persoon gerichte reacties in een taalgebruik waar de honden geen brood van lusten, verdienen daarbij m.i. in ieder geval niet de schoonheidsprijs. En of dit de manier is om twijfelaars niet op GroenLinks te laten stemmen? Ik waag dat te betwijfelen, maar laat het graag aan jou.

Het debat over de prijzen van de toltunnel afgelopen vrijdag verdiende in zijn aanloop misschien evenmin het predicaat schoonheidsprijs, maar was wel zo’n moment dat je voelt “hiervoor ben ik politicus (geworden)”. Leg maar eens uit waarom jij ineens als een soort Remy (van Alleen op de Wereld) staat te verdedigen wat tot voor kort praktisch elke partij nog verkondigde: de Westerscheldetunnel moet zo snel mogelijk tolvrij worden. Om te begrijpen dat dit niet zo maar gaat moet je weten dat er tot 2033 tol geheven dient te worden om de kosten van deze tunnel – en die van Sluiskil, inclusief hun onderhoud – “terugverdiend te hebben”.

Hoe meer passages, hoe meer tolinkomsten. Uit een rapport van de directie werd duidelijk dat ook in 2018 het aantal passages weer fors was toegenomen. En daar waar vorig jaar praktisch elke partij nog zei: “we houden toch vast aan onze afspraak om t/m 2020 niets aan de toltarieven te veranderen” bleek nu ineens binnen anderhalve week dat met name de coalitiepartijen niet meer tot elke prijs (willen) vasthouden aan het tot nu toe nagestreefde doel. Met name de veel-gebruiker zou al moeten kunnen profiteren en daarom bespraken we afgelopen vrijdag een initiatief om vooral die groep per keer een voordeel te gunnen van zo’n 5 a 6 dubbeltjes. Op jaarbasis gemiddeld uitkomend op 285 euro.

“Waarom gaat GroenLinks niet mee met dit initiatief? Gunnen jullie de lokale veel-gebruiker geen voordeeltje dan?” Ja echt wel. Niet voor niets heeft GroenLinks al in 2016 – en ook vorig jaar nogmaals – gezegd dat de jaarlijkse indexering sowieso niet meer hoefde (terwijl de VVD bijvoorbeeld in 2018 nog stelde dat die optie toch zeker open diende te blijven). Het in no time uit de grond gestampte initiatief komt voor GroenLinks simpelweg te snel. Wij willen meer weten. De prijzen lagen toch vast t/m 2020?

Waarom dan dit jaar geen dieper onderzoek? Naar waarom het aantal passages blijft stijgen? Voor hoelang? Komt dit door de economische groei? Of vanwege problemen rond Antwerpen? Trekken lagere prijzen voor enkel de t-taggebruikers (juist de veel-gebruikers) niet zoveel extra (vracht)verkeer aan dat het elders in (Midden-)Zeeland (te) snel vast gaat lopen? Als Zeeuwse besturen hebben wij bovendien destijds fors meebetaald aan de A58/A4 door West-Brabant op voorwaarde dat vrachtwagens die route zouden nemen. Wat is dat nog waard?

Misschien kan er nader onderzocht worden wat de lokale veel-gebruiker nu echt wil? Want ook al klinkt dit initiatief op korte termijn aanlokkelijk, geluiden als “de tunnel moet zo snel mogelijk werkelijk tolvrij worden” blijven hoorbaar. Nog afgezien van dat menige rit (deels) vergoed wordt leert narekening dat men eigenlijk per saldo goedkoper uit is wanneer de tunnel zo’n 3 jaar eerder helemaal tolvrij zou zijn. Dat je niet tot elke prijs aan je uitgangspunten wilt vasthouden, daar kan GroenLinks nog inkomen. Maar hoe verklaar jij dan dat 10 van de 12 politieke partijen met dit voorstel in het vervolg – zodra er opnieuw meevallers zijn – toch weer rap over willen schakelen naar dat het oude principe van winsten zoveel mogelijk inzetten om de tunnel eerder echt tolvrij te maken? Wat zeg je? Een verkiezingsstunt? Nee, nee, dat is echt niet zo verzekerden 9 van de 10 mij (alleen D66 erkende dat dit wel meespeelt)..

Meer bijval kreeg ik toen de PZEM op de agenda kwam, met name over de prijzen die dit nog steeds verlieslijdende restant van Delta B.V. uitbetaald heeft aan directie en managers. Niet alleen GS en PS zijn het volmondig eens, ook alle Zeeuwse gemeenten vinden dat dit echt de spuigaten uitloopt! Als de Raad van Commissarissen en de Raad van Bestuur (=directie) dit signaal echt hebben begrepen delen zij zichzelf in de toekomst hooguit nog de poedelprijs toe. Of wij bereid zijn tot elke prijs hiervoor te vechten? Nou, de vergadering zo proevend beantwoordt niet alleen GroenLinks die vraag met ja!

Mijn week werd afgesloten met een daverend partijcongres in Zwolle. De koers staat vast. Al jarenlang. Iedereen telt en doet mee, ook voor wie het niet breed heeft. Dat kan allemaal als je o.a. bereid bent het principe van de vervuiler betaalt (meer) toe te passen. Aan een CO2-belasting voor grote bedrijven valt niet te ontkomen. Integendeel, die gaat echt werken. Net als andere voorstellen op het sociale en groene vlak, maar het voert te ver die hier op te voeren.

Steeds meer mensen prijzen onze standvastigheid, onze koers. Anderen zien er weinig of niets in. En jij? O, je vraagt tot welke prijs ik bereid me in te zetten voor die gewenste veranderingen? Tot elke prijs zou ik zeggen. Met na 20 maart de echte beloning..?!

 

Hartelijke roodgroene groet,

Gerwi

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.