GAL: Oeh! Bitter!

Feest voor de Geest

Niet je moeder, toch een oude doos

2 reacties

HIERR wat spullen uit een productieve doch enigzins cynische periode van enkele jaren terug. Wat worden we oud.

 

Ik ben uw incompetentie en ik verspeel al Uw vrienden!
Heb U naasten meer lief dan Uzelf en U zult in liefde verloederen.

Ik ben Uw fouten en ik maak mij kenbaar aan Uw kinderen!
Beken en zij zullen mij herhalen.

Ik ben de wreedheid van de wereld en ik beroof U van alles!
Gelieve al Uw bezittingen achter te laten en U zult als pauper leven.

Ik ben een cynische god en mijn hand berooft U van alles!
Gelieve al Uw bezittingen in het graf te nemen en U zult branden.

 en

Kunnen we van God verwachten dat hij zich als een god gedraagt,
wanneer wij hem niet als een god behandelen?
Kunnen we van onze regering verwachten dat zij zich als een regering gedraagt,
wanneer wij haar niet als een regering behandelen?
Kunnen we van een aardbei verwachten dat hij naar aardbei smaakt,
wanneer we hem niet als een aardbei behandelen?

Antwoord: Een aardbei die wij als spons behandelen, zal naar spons smaken

 

Als afsluiter een filmpje van Youtube. Dit is een Japanse band die fantastische muziek maakt, van electronische balads tot metal maar altijd met veel jazz en bebop invloeden, dit is hun bekendste nummer denk ik, en in elk geval enorm goed. Het nummer heet Tank! en is afkomstig van de soundtrack van de Japanse anime-serie 'Cowboy Bebop' waarvoor ze alle muziek geschreven en gespeeld hebben (wat die anime echt een lust voor het oor maakt).

 

2 reacties

God is autonoom.
De regering? Welke bedoel je.
Eet een spons en verwacht een aardbei,.... lekker?
Verwacht een cynische God die je laat branden, wat zal je proeven?
God is autonoom en onveranderlijk.
Niets wat je verwacht te proeven zal te vergelijken zijn met de werkelijkheid.
Of dacht je dat je God kent?,en al zijn smaken voor kan stellen?

 

E.T.

15 June 2008 om 17:01

We kennen God alleen uit onze persoonlijke ervaring, en als er daar iets universeels aan is, is het dat God boven alles onvoorspelbaar is. Ik zou dat niet synoniem stellen met 'onveranderlijk'. Of God autonoom is weet ik niet, waarom zou hij dat moeten zijn?

Door God boven alle wereldse wetten of wereldse begrippen te plaatsen maken we een vormeloze entiteit van Hem en hoewel dat uiteraard een projectie van grootsheid is, doen we hem misschien geen eer aan op die manier.

Ok, het is cynisch om te zeggen dat wanneer we God boven ál het wereldse verheffen we hem een vormeloze gedaante opplakken, maar dat is wat er lijkt te gebeuren in theologische en zelfs (of júist) mystieke kringen. Misschien staat het bijbelse idee van God als een mens juist wel dichter bij de waarheid dan we vandaag de dag in onze postmodernistische traditie kunnen bevroeden.

Hoe dan ook, we mogen natuurlijk niet vergeten dat íedere manifestatie van God in DEZE wereld de karakteristieke trekken van DEZE wereld heeft, en dus gewoon werelds is. Dat betekent dat wanneer God zijn invloed doet gelden op aarde, hij zijn handen vies maakt (het nemen van de macht leidt tot conflict, macht corrumpeert hoe dan ook [wie dat ookalweer zei] etc etc) en hoe goddelijk is Hij nog na die corruptie??

Stof voor een essay met als titel: "Problemen door interdimensionale invloeden voor goddelijkheid"

Enfin, ik heb wel een idee dat niet in lijn ligt met al het vorige, maar daarover later meer. Het heeft er mee te maken dat waarheid wellicht enkel te vinden is in paradoxen; verschijnselen die samen optreden maar elkaar logisch en rationeel uitsluiten en als zodanig niet in logische of rationele termen zijn uit te drukken.

Kan ik al God's smaken voorstellen? Of ik dat kán weet ik niet, maar die potentie heb ik wel als mens. Smaak ervaren is iets menselijks en niet iets Goddelijks. Er is een beperkt pallet aan smaken dat ik waar kan nemen (simpelweg omdat mijn tong een materialistisch instrument is met materialistische beperkingen) en als ik een manier kan vinden om mentaal toegang te krijgen tot innerveringssysteem van mijn smaak moet het lukken (bv. door meditatie). De enige manier waarop het antwoord op je vraag een volmondig 'nee' zou kunnen zijn is wanneer we aan de tong in niet-materialistische (goddelijke? in elk geval onzichtbare) component toekennen die we niet direct kunnen waarnemen. Er is weinig onderzoek gedaan naar onze smaak, maar reden om te twijfelen aan de zuiver materialistische aard van ons smaakorgaan is er vooralsnog niet, dus het antwoord is niet 'nee'.

Paul Mertens

16 June 2008 om 15:05

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.