GAL: Oeh! Bitter!

Feest voor de Geest

De Snor met de Hamer

8 reacties
De Snor met de Hamer

Ik moet woensdag een presentatie houden over Nietzsche. Sommigen van jullie zullen 'm wel kennen van z'n boeken 'Jenseits von Gut und Böse' en 'Also Sprach Zarathustra' maar z'n naam is vooral verspreid geraakt door z'n bewering dat God dood was, en dat wij hem hadden vermoord. Ik zat net wat te lezen over 'm op wikipedia en daar kwam ik dit citaat tegen. Ik vond het prachtig en ik wilde het met jullie delen. Bovendien krijg ik op deze manier meteen een beeld van wat ik in m'n presentatie wil vertellen dus das mooi meegenomen:

God is dead. God remains dead. And we have killed him. How shall we comfort ourselves, the murderers of all murderers? What was holiest and mightiest of all that the world has yet owned has bled to death under our knives: who will wipe this blood off us? What water is there for us to clean ourselves? What festivals of atonement, what sacred games shall we have to invent? Is not the greatness of this deed too great for us? Must we ourselves not become gods simply to appear worthy of it?

Nietzsche, The Gay Science, Section 125, tr. Walter Kaufmann

Vooral de laatste paar zinnen zijn erg dramatisch natuurlijk. Zullen we op een dag echt de moed hebben alle macht op de natuur te nemen zonder ethische problemen te veroorzaken? Plant, dier en mens genetisch manipuleren, de aarde volledig architectonisch naar onze eigen hand zetten. Een spirituele overwinning als je het bekijkt vanuit Nietzsches werk?

De reden dat Nietzsche God doodverklaarde is niet omdát hij er niet in geloofde (Wat hij overigens inderdaad niet deed) maar omdat de focus op de wetenschap God naar de achtergrond had verdrongen. De wetenschap heeft God niet weggeredeneerd of weggeëxperimenteerd, maar simpelweg verdrongen. Het idee God heeft een erg belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van het westen in de vorige millenia, en in de 19e eeuw gingen mensen de wereld door andere ogen bekijken door veranderingen in kunst en wetenschap. Als God bestaat, is hij dood, zijn invloed (wat hem uiteindelijk bepaalt) is niet meer, of zoals Mulisch zo heerlijk cynisch schrijft in De Ontdekking van de Hemel (ik parafraseer): 'Als hij al bestaat is hij inmiddels gestikt aan de andere kant van het perspectivistisch verdwijnpunt'.

 Die laatste zin wordt genoemd in een discussie over kunst en geloof, waarbij het perspectivistisch verdwijnpunt verwijst naar het punt op het schildersdoek waar alle evenwijdige lijnen samenkomen. Een technische term dus. Het is echter ook een sterke verwijzing naar Nietzsches idee van het perspectivisme; alle ideeën ontstaan in ons brein vanuit een individueel perspectief en alle 'evenwijdige ideeën' hebben een gezamelijke oorsprong. Vroeger WAS God het perspectivistisch verdwijnpunt, alle ideeën van de mensen vonden hun oorsprong in Hem, maar tegenwoordig heeft iedereen door kunst en wetenschap z'n perspectivistisch verdwijnpunt gevonden en kunnen verleggen waar men maar wilt. Bij iedereen is dus nog een klein persoonlijk plekje voor God gebleven (als je dat wilt), maar onze maatschappij heeft geen gezamelijk verdwijnpunt meer waaruit onze overheersende ideeën komen. God is dus niet meer in de samenleving en puur theatraal gezien is hij dus dood. Overigens zegt Nietzsche dat we hierdoor niet alleen God verliezen, maar iedere mogelijkheid tot een overkoepelende overtuiging, we zijn voor eeuwig diffuus en relatief in onze eigen ideeën.

Dit laatste lijd uiteindelijk tot het nihilisme; een fascinerende studie naar het relativisme van de moderne tijd. ('De golfoorlog heeft niet plaatsgevonden') Daar zal ik vast nog wel eens over vertellen.

 

Ik wil afsluiten met nog een paar citaatjes van Nietzsche en dan zou ik graag wat commentaar hebben van jullie op iets, wat je maar te binnen schiet, ik ben benieuwd.

"Verily, a polluted stream is man. One must be a sea to be able to receive a polluted stream without becoming unclean." 

"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer. "

Hij wilde wel goed kunnen dansen, waarschijnlijk omdat hij niet echt succesvol was in de liefde. Het enige wat we weten van Nietzsches liefdesleven is dat hij een notoire vrijgezel was en stierf aan de gevolgen van syfillis (ai!). Uiterst tragisch dus, slecht in de markt liggen en toch sterven aan een soa!

8 reacties

In het Duits vind ik het helemaal dramatisch klinken: "Gott ist tot"
Geef je les of is het voor een studie, je presentatie?

Lizdog

02 December 2007 om 16:24

Tsjaaaa, meneer Nietzsche zal dan wel naar de Meisjes van Plezier zijn geweest, alleen niet erg schone exemplaren...

Maar, hoe was je feestje nog?  

horensma

03 December 2007 om 10:13

hallo ! welkom!

leuke foto trouwens en bedankt voor het advies! (sporten/ huid etc!)

 

Groetjes,

Vlissingse dame

tsnep

03 December 2007 om 14:46

Ik doe de presentatie voor m'n studie :) Ik studeer psychobiologie maar volg daarnaast een module over 4 'grote historische skeptici': Marx, Darwin, Nietzsche en Freud. Enorm boeiend en verhelderend. Heb ik te maken met een mede-academicus?

 Graag gedaan hoor Vlissingse Dame, en merci voor het opmerken van de foto :)

Paul Mertens

03 December 2007 om 15:49

Jawel, ik heb letterkunde gestudeerd. In Utrecht trouwens, waar jij geloof ik ook zit.

Lizdog

05 December 2007 om 14:59

Neen, Amsterdam om precies te zijn :) Waarom dacht je dat ik in Utrecht zat joh? (niet dat er wat mis is met Utrecht)
Paul Mertens

05 December 2007 om 21:05

Wat een dom stuk. Je mist het idee helemaal. Juist omdat hij God dood verklaarde gaf hij toe dat God bestond. Snap dat dan.

Onbekend

28 January 2008 om 13:49

Hoewel Nietzsche veel geschreven heeft, heeft hij zich (áls ik me niet vergis) nergens specifiek uitgesproken over zijn (persoonlijke) geloof. Het stuk wat ik aanhaalde is vrij neutraal en kan zelfs geïnterpreteerd worden als een indirecte verwijzing naar zijn geloof in God! Dat is de interpretatie die jij eraan geeft, maar ik moet wel zeggen dat het onmogelijk is 'toe te geven' dat God bestaat, aangezien het voor iedereen onbekend is of God bestaat. Hij geeft hoogstens toe dat hij gelooft.

Echter, dít stuk is vrij neutraal, maar in ander werk heeft hij zich toch wel negatiever uitgelaten over geloven, en ook sceptisch over het bestaan van God, hoewel altijd vanuit een vrij rationieel standpunt (ik zou 'm geen godsontkenner noemen).

Ik wilde afsluiten met een (vertaling van) een citaat van iemand waarvan ik de naam vergeten ben, maar wat wél een mooie is om te overdenken.

'Wij zijn alletwee atheïsten, maar ik geloof in één god minder dan u. Wanneer u inziet waarom ú niet in alle andere goden gelooft, ziet u in waarom ik niet in de uwe geloof.'

Paul Mertens

20 May 2008 om 19:12

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.