Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Wat mij betreft is er volgend jaar weer een vuurwerkverbod

4.526 stemmen | Geplaatst op 4 januari 2022 | Website

Eens
72,8%
Oneens
27,2%

Reacties (34)

Peritum ? 04 January 2022
Was er een vuurwerkverbod ? Niets van gemerkt, al sinds oktober 2021 werden er wekelijks vuurwerk ( lees explosieven afgestoken) en steeds in dezelfde omgeving, maar geen hermandad in velden of wegen te bekennen. Het begint erop te lijken dat men illegaal vuurwerk gedoogd al brengt dat veel leed met zich mee. Verbieden, graag, maar dan wel handhaven svp.
Pindakaas1983 04 January 2022
Boomers
Zeeuwleeuw 04 January 2022
Natuurlijk moet deze terreur voorgoed afgeschaft worden! En dan ook kordaat handhaven en elke manier van handel erin en opslag, transport en import hard aanpakken. Gelukkig zien steeds meer mensen in dat het hedendaagse vuurwerk, ook het goedgekeurde legale, echt geen lolletje meer is maar eigenlijk eerder uitgemond is in oorlogsgeweld. Met vergelijkbare slachtoffers. Daarnaast tientallen miljoenen schade, overbelaste hulpdiensten, overbelaste artsen en ziekenhuizen, een gigantische puinhoop op straat, een enorme schadelijke vervuiling met al die zwaar chemische bestanden en zware metalen die in de lucht, de grond, en het grondwater terecht komen, en de vele miljoenen dieren thuis, op boerderijen en ook alle dieren in de natuur die vaak van de stress en enorme angst vluchten, uitgeput raken, de weg kwijt raken, gehoor- en zichtschade opdoen, en niet zelden op diverse wijzen om het leven komen. Wég met dat vuurwerk!
@nt¡-Na®©ist 04 January 2022
Het verbieden zelf is makkelijk in te voeren, maar er valt gewoon niet tegen te controleren aan de grens. Logisch ook want velen hebben het allang in huis maanden voor de jaarswisseling. Toch heb ik duidelijk minder vervuiling van vuurwerk op straat gezien dan de jaren ervoor. Dus het verbieden helpt iig wel een beetje. Niet iedereen is zo verslaafd aan vuurwerk dat ze richting Belgie gaan.
Geel Hesje 04 January 2022
Nee. Vuurwerk hoort bij oud&nieuw en ik ben blij dat er zoveel mensen dat verbod genegeerd hebben. Echt! Het was een zeer duidelijk en massaal "fuck you" richting Den Haag en dat kan ik altijd wel waarderen. En nee ik ben geen vuurwerk afsteker bommen gooier en soms heb ik er zelf ook last van. Maar het hoort er gewoon bij. En het is een mooie Nederlandse traditie waarvan er al zoveel kapot gemaakt zijn dus geen verbod aub want iets verbieden heeft er nog nooit voor gezorgd dat het niet meer gebeurde.
Zeeuwleeuw 04 January 2022
@Geel Hesje Een verbod helpt wel degelijk omdat dan alle fatsoenlijke mensen het niet meer doen. Vorig jaar heeft dat zo'n 800 gewonden gescheeld ten opzichte van de jaren er voor waar telkens ongeveer 1300 gewonden gebruikelijk was. Ook dit jaar ziet het er naar uit dat er vele malen minder slachtoffers gevallen zijn als andere jaren. In het oogziekenhuis in Rotterdam was om 1 uur nog maar 1 slachtoffer binnen gebracht terwijl dat andere jaren 10 à 15 slachtoffers waren. Onder andere alle ziekenhuizen, chirurgen, politie en burgemeesters zijn hier allemaal erg blij mee. Niemand kan deze extreme vorm van geweld goedpraten omdat een klein groepje dit nu eenmaal "leuk" vindt.
Geel Hesje 04 January 2022
@Zeeuwleeuw: Ja een verbod helpt echt hoor. Dat was goed te merken dit en vorig jaar. Iets verbieden betekend absoluut niet dat het niet meer gedaan gaat worden. En dat bleek ook wel afgelopen oud en nieuw. Maar ja dat zullen de brave saaie slaafse ja knikkers natuurlijk maar niks vinden. Alles moet kapot. Maar gelukkig dat heel veel mensen dat niet laten gebeuren :-D
Zeeuwleeuw 04 January 2022
@Geel Hesje, Inderdaad heeft het grootste deel van de bevolking zich aan het verbod gehouden. Er is helaas altijd een deel van de mensen die overal schijt aan hebben en lekker asociaal hun eigen beslissingen nemen, Het interesseert hen niets dat ze daarmee heel veel ellende, gewonden, angst, uitgeputte, gewonde en dode dieren en gigantisch veel schade veroorzaken. Hun ziekelijke behoefte om met hun bezopen kop of stijf van de drugs in woonwijken en stadscentra met levensgevaarlijk wapentuig te spelen gaat voor hen boven alles.
Geel Hesje 04 January 2022
@Zeeuwleeuw: Je kan ook overdrijven he. Er is heel veel vuurwerk afgestoken en vanwege het verbod ook heel veel illegaal spul uit Belgie. Dat is over het algemeen gewoon goed verlopen. Niet elke vuurwerk afsteker of liefhebber is een stomdronken onder de drugs zittende aso met ziekelijke behoeften he en dat weet je best.
Zeeuwleeuw 04 January 2022
@Geel Hesje Jij overdrijft vooral door glashard te beweren dat een verbod helemaal niets uitmaakt terwijl ik aanvoer dat het o.a. zo'n 800 gewonden scheelt. En dat in een paar uurtjes vieren dat er een nieuwjaar begonnen is. Dat kun je niet bagatelliseren. Gelukkig worden steeds meer mensen wijs en verstandig en zijn er inmiddels wel klaar mee.
Mart 1957 04 January 2022
Mag in heel Europa verboden worden. Je zag het in Middelburg... omdat iemand zich niet aan het vuurwerk verbod hield en zijn verboden vuurpijl onder de zonnepanelen kwam is een mevrouw alles kwijt. Niets meer hebben dan alleen je kleding die je aanhebt alleen omdat er iemand zo nodig TOCH vuurwerk moest afsteken. En tegenwoordig zijn het meer bommen... gelijk afschaffen. Gewoon mooie en veilige georganiseerde vuurwerkshows op bepaalde plekken afsteken... en meer niet
Het vrije woord 04 January 2022
Alle arrestanten Arnemuiden weer vrijgelaten..............
mmuller 04 January 2022
Te gek voor woorden... miljoenen schade, kan ik het hier niet kopen dan maar in de buurlanden... Waar is het verenigde Europa... Jaaaaaaa, de fiscus lacht zich in het fuistje, flinke inkomsten en BTW... De belastingbetaler draait op voor de elende en het handhavend personeel.... Is dat het waard?
fiat124sport 04 January 2022
Nee natuurlijk niet . Ook geen corona maatregelen meer en lockdowns. Laat je gewoon inenten en leer er mee leven. Nooit meer een vuurwerk verbod en hopelijk zijn er over een maand al nieuwe verkiezingen want deze regering gaat een ramp worden voor Nederland. Tot slot tegen klimaatonzin, stikstofwaanzin voor 130 , corona is al gezegd en nooit geen rekening rijden. Fijne dag.
dutchy71 04 January 2022
Tja verbieden of uitbannen kan je instellen, Maar het is zoals shag sigaretten drugs alcohol en suikers, Dit zal altijd blijven, Dus mijn mening is het siervuurwerk mag blijven en dat zware knalvuurwerk verbieden, En grote boetes opleggen. Want handhaven kun je dit toch niet op elke hoek vd straat.
spawater 04 January 2022
verbod hier daar ,verbod dit verbod dat. hou toch op joh. wat is een jaarwisseling nog zonder vuurwerk?! om 10 naar bed,weer een traditie om zeep helpen?! ik kijk en steek graag vuurwerk af. en dat blijf ik doen! niet die zielige praatjes over het belasten van de zorg,ga gauw weg. zelfs in de ziekenhuizen zeggen ze dat een verbod niet helpt om de druk op de zorg te verminderen ! laat de experts nou eens het woord doen i.p.v al die burgers die het allemaal zo goed weten
ierist 04 January 2022
Ja, hoop op weer een verbod. Kan iedereen weer naar Belgie gaan, waar het vuurwerk toch veel mooier is. Nog nooit een oud en nieuw gehad met zo'n mooi vuurwerk als afgelopen keer.
ierist 04 January 2022
Niks ruikt zo lekker als verse kruitdampen op een oudjaarsnacht.
havma 04 January 2022
10 miljoen materiele schade. In Nederland een dode en een zwaar gewonde ( niet zelf vuurwerk afgestoken) Meergewonden die zelf geen vuurwerk afstaken. ( mensen die zichzelf verwonden en een hand kwijt raken doen me niks, eigen schuld) Een vrouw die haar huis kwijtraakt doorvuurwerk op haar dak. Een paard dat moet worden afgemaakt , huisdieren in paniek, mensen die meer dan gnoeg hebben van het geknal dat al in november begint. Wie betaaldal die schade? Misschien een idee om verplicht een bijdrage te leveren in een pot schadepost als je vuurwerk koopt, 10 procent van het bedrag dat je aan vuurwerk besteedt, maar daar zullen de vurwerkliefhebbers het niet mee eens zijn. Dat vinden ze zonde van het geld. Zij schieten het liever de lucht in. Stoppen met de productie van vuurwerk. Een afsteekverbod helpt niet. Te veel egoïsten
P. A. Maas 04 January 2022
Maak mij niet uit. Ik zet gewoon mijn hoortoestel uit. Doof zijn heeft ook wel eens voordelen.
Fatsoen 04 January 2022
Zonder handhaving heeft het geen enkel nut, dat is wel gebleken!
ierist 04 January 2022
Ik hoor ook wel eens kinderen die lawaai maken, blaffende honden, overvliegende vliegtuigen, DOW die aan het affakkelen is, optrekkende motoren, kerkklokken op zondag, enz. Klaag ik ook niet over. Zoveel dingen maken lawaai. Moeten mensen ook niet zeuren over een beetje vuurwerk.
Zeeuw uut Zeeland 04 January 2022
Vuurwerk verbod heeft alleen zin en effect, als het europees wordt vastgelegd, en een verbod op de verkoop. wat mij betreft hoe eerder hoe beter.
@nt¡-Na®©ist 04 January 2022
@ierist, die vergelijking die je nu stelt met de dagelijkse omgevingsgeluiden en knallend vuurwerk (met het geluidsniveau van bommen) wat in woonwijken afgaat slaat totaal nergens op. Landelijk gezien is het in heel veel woonwijken gewoon rustig wonen totdat die bommen weer afgaan en velen zich rotschrikken. Niet leuk dus voor huisdieren en hartpatiënten omdat een kleuter zonodig moet afsteken. Dat is gewoon een feit.
ierist 04 January 2022
Mijn vergelijking is prima. De een vind het ene geluid fijn, het andere vind andere soort geluiden fijn.
ierist 04 January 2022
https://www.kruidvat.nl/ohropax-gekleurde-oordopjes/p/3092895 Oordoppen bij het Kruidvat
J.Vet 04 January 2022
het hele verbod heeft niet geholpen , er is alleen geen "legaal "vuurwerk afgestoken op een paar sierpotjes na uit het kerspakket, voor de rest was het allemaal illigaal vuurwerk wat afgestoken werd, naar mij idee niet meer of minder dan de jaren ervoor. wat betekend dat het niet helpt. mensen halen dus nog steeds bakken met vuurwerk uit de buurlanden. en dat er dan een hoop minder slachtoffers zijn terwijl er zoveel illigaal de lucht in is gegaan bewijst alleen maar dat deze mensen beter om kunnen gaan met illigaal vuurwerk dan wanneer er ook "legaal" vuurwerk afgestoken word. zelf steek ik al jaren niks meer af, maar genoeg huizen gezien waar de kids maar teleurgesteld achter het raam of buiten bij papa stonden kijken naar hoe hij vuurwerk af steekt en hij niks mag dit jaar, zeker na de 2 jaar met onzin die we gehad hebben. geen feestje , geen vuurwerk , amper normaal school, etc etc etc, gewoon alles blijven afpakken. ongelukje zit in een klein hoekje , maar na 25 jaar met oud en niew afgestoken te hebben en nog nooit iets gehad te hebben of een ander iets aangedaan te hebben met vuurwerk, ligt het toch echt aan de persoon zelf 9 van de 10 keer. dan zouden ze thuis klussen ook moeten afschaffen hoeveel mensen daar jaarlijks van binnen worden gebracht niet normaal, maar jan lul mag toch nog steeds zwaar gereedschap kopen bij de bouwmarkt. het is alleen zo jammer dat er simpel overgedacht word bij het afsteken en dat de meeste mensen blijk baar gewoon te dom zijn om met zoiets om te gaan.... niet dat ik dit niet dagelijks in het verkeer zie maar goed. dus waar trek je de lijn , gelijk alles afschaffen slaat nergenst op. als ze in de EU nu eens wat doen om de verkoop wat meer op een lijn te krijgen. want waarom zou je in belgie lawinepijlen kunnen halen en in NL een zielig fluitpijltje kunnen kopen. terwijl je in polen het hele jaar vuurwerk kan halen tot aan handgranaten toe..... als ze in de buurlanden ook het zelfde zouden hebben zou dat stukke beter zijn. hier in middelburg op het schouburg plein een groepje gasten die een mortier op de grond afstaken wat maar net goed ging ( medeleide heb ik er niet mee als het wel fout gaat, alleen voor de onschuldige slachtoffers. ) maar ze zijn 16, scooter , en ze rijden in 40min naar belgie in de zomer en kopen daar hun vuurwerk. (voor volwassene is het alleen maar makkelijker ) daar zit het probleem. de meeste stoppen pas na dat het fout is gegaan, dat geld voor vuurwerk, zuipen , achterlijk rij gedrag etc.
havma 04 January 2022
ierist: een beetje vuurwerk? En 10 miljoen materiele schade ( daar komen de medische kosten en andere schade dan aan auto's en gebouwen nog bij ) dat vindt u zeker ook "een beetje " schade. Afgezien van de ergenis van heel veel mensen over het wekenlange geknal!! Was het maar mooi siervuurwerk tusen 00.00 en 02.00 , maar dat is het al lang niet meer. En die vergelijking met kerkklokken en overvliegende vliegtuigen slaat natuurlijk nergens op
Mieppio 04 January 2022
Vuurwerk verbod eind van het jaar, nou het heeft niets geholpen. Er is voor 10 miljoen vernield dit jaar, dat wordt nog meer als er een vuurwerk verbod is. Alles wat niet mag is mooi. Dus vuurwerk kopen en afschieten, zonder verbod.
ierist 04 January 2022
@havma: Voetbalhooligans maken ook veel schade, terwijl een grote meerderheid van de voetballiefhebbers zich wel kunnen gedragen. Moeten we dan ook verbieden om voetbalwedstrijden bij te wonen? Ik verwacht dat u deze vergelijking ook nergens op vind slaan. Ik vind de vergelijking wel terecht.
Zeeuw65 04 January 2022
Om te beginnen het vuurwerk afsteken is een traditie die afstamt uit tijden van meer dan 2000 jaar geleden om boze geesten te verdrijven. Dat is niet meer van deze tijd. En ZEKER niet die anarchie die er bij komt. Alles vernielen platslaan in de brand steken. Hulpverleners mishandelen. Het word dus tijd voor een permanent vuurwerkverbod. En een eind aan de anarchie als enige land ter wereld. Het is niet normaal dat er elk jaar voor 10 miljoen aan geclaimde en zeker ook 10 miljoen of meer aan niet geclaimde schade door wa verzekering die niets dekt. Daar moeten we van af. Waar we ook vanaf moeten is illegaal geïmporteerd vuurwerk. Mensen zijn massaal naar België gegaan waardoor de corona cijfers nu met 40% zijn gestegen. Stelletje debielen. Er zal dus ook een scherpe controle moeten plaatsvinden of de grens een maand sluiten. Een andere optie is het leger inzetten voor grenscontroles.
Johnsing 04 January 2022
Vuurwerk verbod, drankverbod, fietsverbod, rookverbod, woonverbod, leefverbod, zitverbod, rij verbod, koopverbod, vakantie verbod, eetverbod kortom, men kan nog volop vooruit om de mensen het leven zuur te maken; zuurpruimen genoeg die overal tegen zijn en graag instemmen met alles te verbieden dat de leefbaarheid naar de filistijnen helpt; succes daarmee.
J. Davidse. 04 January 2022
Vuurwerkverbod is niet nodig. Je loopt meer risico op zwaar lichamelijk letsel als je de SS-agenten van de ME met hun bloedhonden tegenkomt dan dat je mortiergranaten afsteekt. Het politie-optreden van onze jongens in het blauw wordt door de VN-rapporteur een van de ernstigste vormen van politiegeweld genoemd die hij heeft gezien sinds George Floyd. De burgemeester noemt zijn stad 'risicogebied' en iedereen die zich buiten waagt wordt gemolesteerd alsof hij een jood is die een paar Gestapo-agenten tegen komt. Ja, de vergelijking met WO2 wordt vaak gemaakt de laatste tijd, maar het was walgelijk om te zien hoe burgers door ME en honden werden toegetakeld. Zwaarste straffen uitdelen aan betrokken agenten en burgemeesters.
wispelhuis 04 January 2022
En die mensen liepen daar heel toevallg zomaar?
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.