Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Ook Vlissingen en Middelburg moeten hun excuses maken voor het slavernijverleden

3.252 stemmen | Geplaatst op 12 december 2021 | Website

Eens
13%
Oneens
87%

Reacties (49)

Zeeuwleeuw 12 December 2021
Ik denk dat we allerlei (zeer) ernstige zaken die in het verleden gebeurd zijn, en met name wanneer dat al heel lang geleden is, beter achter ons kunnen laten. Ook al kan het nog zo fout geweest zijn, naar mijn idee heeft het geen zin om daar telkens weer op terug te komen. Persoonlijk zou het me ook totaal niets doen wanneer een burgemeester op een podiumpje "excuses aan gaat bieden" voor iets wat misschien wel honderden jaren geleden verre voorouders van mij aangedaan is. Die burgemeester kan er niets aan doen, is er niet verantwoordelijk voor en heeft er geen schuld aan en ik schiet er ook niets mee op. Misschien zijn er groepen mensen die dit wel als erg positief ervaren en wanneer dit zo is en zij hebben daar baat bij dan ben ik er ook niet tegen, maar voor mij hoeft het niet.
@nt¡-Na®©ist 12 December 2021
Helemaal mee eens. Hier in dit Zeeuwse is het allemaal begonnen die empathieloze mensonterende toestanden onder leiding van narcistische machtswellustelingen. De slachtoffers hebben er helaas niks meer aan, maar het is altijd goed om dit aandacht te geven. Gelukkig bestaan er nu wetten waardoor deze gestoorde misstanden op deze schaal niet meer aan de orde zijn en geen kans meer krijgen. Dit wil niet zeggen dat er geen mensenhandel meer is in bijvoorbeeld de vorm van bijvoorbeeld gedwongen prostitutie. In deze wereld maken narcistische loverboys misbruik van de goedgelovigheid van jonge vrouwen. Trappen ze in die leugens en manipulaties, dan worden ze daarna vaak hulpeloos gedwongen tot prostitutie. Ook dit moet keihard aangepakt worden.
Zeeuwleeuw 12 December 2021
Vaak wordt gedaan alsof het iets is van heel lang geleden maar helaas is er nog steeds op grote schaal slavernij. Op koffie, cacao- en tabaksplantages, maar ook in de visserij in Azië. En de erbarmelijke omstandigheden waaronder veel mensen, waarvan een groot deel kinderen, in Azië kleding voor het rijke westen moeten maken kun je toch ook niet als normale baan beschouwen. Omdat deze mensen geen keus hebben doen zij dit om toch nog aan eten te kunnen komen, maar het wordt op een schandalige manier uitgebuit, ook door fabrikanten als Apple die vervolgens zonder blikken of blozen 1000 of zelfs meer dan 1300 euro voor hun iPhones vragen en die dan ook nog enorm veel mensen gaan kopen.
Zeeuwleeuw 12 December 2021
En natuurlijk is er eigenlijk ook op grote schaal slavernij in allerlei mijnen voor o.a. goud, andere metalen en edelstenen.
netel 12 December 2021
wat kunnen we weer ver over de grens kijken, wat te denken van de uitgebuite arbeidsmigranten die we nu hebben ?een laag salaris, en toren hoge woonkosten in huizen die vaak ook nog van de zelfde lui zijn die hun werk verschaft. huizen die met gemak 3000 tot 4500 euro opleveren hier in Terneuzen maar elders zal het niet anders zijn ,doe je oogkleppen maar eens af
Tzalnie 12 December 2021
Onzin!! Niks excuses. Verleden is verleden, geweest is geweest. Zo lang geleden dat degene die excuses moeten aanbieden er niks mee te maken hadden en degene die het meemaakten zijn er ook niet meer.
Stockholm 12 December 2021
@Tzalnie, het gaat er niet om of mensen er iets mee te maken hebben of niet maar het is meer een punt van aandacht om een statement te maken. Je kunt ook excuses maken in de naam van de mensen die zo gek waren dat ze zich hier mee bezig hielden. Dan praat je over de narcisten en hun jaknikkers die alles voor hun deden voor een beter leven. Heeft dan niks te maken met of jij het hebt gedaan of niet. Deze sadistische gekken en hun gehersenspoelde slijmende jaknikkers mogen nooit meer de kans krijgen om zichzelf hiermee te verheerlijken. Daar gaat het om.
terraphosa60 12 December 2021
Racisme en slavernij is altijd uit den boze, maar mensen aub, heel de wereld is verrot. Excuses of niet, het is hooguit een punt om er aandacht voor te krijgen en dat is wel enigszins terecht, maar ga niet serieus in het verleden graven want daar kunnen wij niets aan veranderen en hoeven wij ons niet voor verantwoordelijk voor te voelen. Dus kap de bullshit met excuses voor iets wat een paar honderd jaar geleden is gebeurd. Laat Rutte eerst maar eens boeten voor de schade die hij velen Nederlanders heeft berokkend, dat is actueel. En de rest van het demissionair kabinet ook . Leef in het heden en verander dat eerst maar.
dutchy71 12 December 2021
Nu excuses maken voor wat nu nog gebeurt, Maar het verleden daar zou je van moeten leren, Maar het heden zegt iets anders wat er nu tot op de dag van vandaag nog gebeurt.
Kennie-L 12 December 2021
Ik wil graag excuses maken voor wat mijn voorouders in de bronstijd hebben gedaan, stelletje woestelingen.
Peritum ? 12 December 2021
Pronken met pijnlijk zaken uit het verleden is makkelijker dan excuses maken voor het vele leed dat hierdoor is toegebracht.
Allem 12 December 2021
Mijn voorouders waren boerenknecht. Zij waren ook slaaf. Van s'morgens vroeg tot s'avondslaat ploeteren voor een hongerloon. Slechte huisvesting en een vroege dood. Waar blijven de excuses en gedenkstenen?
mmuller 12 December 2021
Geld regiert die Welt.... zolang deze stelling niet verandert, zal de corruptie, slavernij, bewuste leugens, narcistisch gedrag, jalousie, lafheid, mismanagement, misbruik van kinderen, ik ik ik gedrag enz. niet bijdragen aan een fijner leven.... Het net nog niet Kabinet, het Belastingkantoor, veel Multibedrijven die de hardwerkende mens als een soort van Slaven zien en zo behandelen, moeten maar is hun excuses aanbieden en zich niet met een goedkoop sorry sorry afkopen.... Een eerste welgemeende verontschuldiging zou op zijn zijn plaats zijn uit Den Haag, Rutte en Co. opstappen en plaats maken voor integere eerlijke Politici....
Hoeverzindet 12 December 2021
Slavernij bestaat nog steeds, ga eens kijken in China. De hele wereld kijkt toe en koopt ook nog massaal spullen die door slaven en kleine kinderen zijn gemaakt. Hier in dit land klagen en zeuren we letterlijk over alles. Wij zijn een vrij land en kunnen doen en laten wat we willen. Helaas is corona een spelbreker waar we van verlost moeten geraken en een paar weken wat minder vrijheid kan helpen. In China bergen ze je al op omdat je tot een bepaalde bevolkingsgroep behoord en ben je slaaf de rest van je leven. Ik leef in het heden en met wat 200/150 jaar geleden is gebeurd is geen reden om daar enig excuus voor te maken.
ierist 12 December 2021
Ik zou graag excuses van Italië willen omdat de Romeinen hier de boel hebben bezet. En van de Scandinavische landen omdat de Vikingen hier hebben geplunderd. En niet te vergeten van Spanje vanwege de tachtigjarige oorlog.
mmuller 12 December 2021
O ja, ook die VOC en Calvijn mentaliteit links laten liggen....
Emmetje24/7 12 December 2021
Ik ben niet verantwoordelijk voor wat mijn voorouders gedaan zouden kunnen hebben. Verwacht ook geen excuses van de Duitsers, Spanjaarden etc. Dus hou op met dat fake gedoe. Als de slavernij (wat ik niet goed praat) er niet was geweest hadden de gekleurde mensen nog steeds in de bush-bush geleefd. Velen profiteren nu van de kunde en kennis van de "blanke" slavenhandelaren.
fiat124sport 12 December 2021
zucht begint die linkse onzin ook hier. Nee we maken geen excuses. Tot slot tegen klimaatonzin, stikstofwaanzin vo0r 130 en alle corona maatregelen weg en een nieuwe nooit beginnen aan kilometer heffing .
bung 87 12 December 2021
het zal wel weer om een zak geld gaan want aan excuses hebben ze schijt en kunnen beter excuses gaan EISEN van ghana en andere landen want die verkochten hen eigen mensen.
J.Vet 12 December 2021
Zodat het huidige volk kan betalen voor zaken waar zij niets meer mee te maken hebben, zodat een aantal aanstellers die dit nooit mee gemaakt hebben, hun zakken vullen uit de ellende van hun voor vaderen , nee dat siert je lekker, waar blijft het excuus van de Spanjaarden die hier Zeeuwen hebben ontvoert en verkocht als slaven. wat meer respect zou wel fijn zijn voor elkaar, in plaats van te blijven wijzen naar een elkaar.
Farmer. 12 December 2021
Volgens de bekende historicus Maarten van Rossum is de Nederlandse bijdrage in de handel van slaven gering geweest t.o.v. andere landen. Aangezien de heer van Rossum zich zelf graag schaart tot de linkse intellectuele "gutmensch", ben ik bereid hem op dit punt direct te geloven. Immers, menig D66 en GroenLinks stemmer zal geen gelegenheid voorbij laten gaan de Nederlandse cultuur en het Nederlandse belang af te breken en ondergeschikt te maken aan de nieuwe wereldorde, maar dit terzijde. Het slavernij verleden is niet goed te praten en behoort samen met de holocaust en andere verschrikkelijkheden tot de zwartste bladzijden in de wereldgeschiedenis. Maar, de discussie die vaak wordt gevoerd m.b.t. de slavernij wekt de indruk dat het louter de blanke Europese landen waren die zich daaraan schuldig hebben gemaakt. Het waren de Arabische slavenhandelaren die vanuit de binnenlanden van Afrika de slaven aanvoerden naar de Afrikaanse havens veelal gefaciliteerd door plaatselijke Afrikaanse stamhoofden. Ghana, gelegen aan de Afrikaanse westkust was gedurende lange tijd een bloeiend aanvoerland als gevolg van de ligging aan de Atlantische oceaan. Zowel de Arabische slavenhandelaren alsmede de plaatselijke Afrikaanse stamhoofden lieten zich graag ruim belonen voor de aangeleverde werkkrachten. Overigens was het ook zeer gebruikelijk dat plaatselijke stamhoofden zelf ook beschikten over gedwongen werkkrachten én onder erbarmelijke omstandigheden hun werk moesten doen. Het is dan ook niet terecht om dit drama louter op het conto van de Europese landen te plaatsen, laat staan op een klein land als Nederland.
Fatsoen 12 December 2021
En dat maakt alles beter? Hou toch op zég. Die mensen leven allang niet meer. Waanzin!
J. Davidse. 12 December 2021
Ieder mens die nu leeft heeft part noch deel aan de slavernij gehad. Er dan excuses voor moeten aanbieden is het ziekelijkste wat je kunt doen. Maar de hele maatschappij is verziekt en achterlijk geworden. De extremistische Kota Keti beweging zal wel achter een berg geld aanzitten wat het gevolg zal zijn van de excuses. Ziek volk, zoek gewoon een baantje. In veel sectoren is personeelsgebrek. Nee, liever op jacht naar gratis geld dan kan je op je reet blijven zitten met je uitkering.
onigo 12 December 2021
De stelling: Ook Vlissingen en Middelburg moeten hun excuses maken voor het slavernijverleden. Excuses voor wat. De VOC was het eerste uitzendbureau van de wereld.
mmuller 12 December 2021
IEDER IS DE HELD IN YIJN EIGEN DRAMA; MAAR TEGELIJKERTIJD FIGURANT IN HET DRAMA VAN ANDEREN::: SCHOPPENHAUER
mmuller 12 December 2021
YIJN IS ZIJN:::::
Zeeuw65 12 December 2021
Absoluut niet. Slavernij is niet goed maar van alle tijden. Ook nu nog in Nederland. Vaak word gedacht dat alleen blanken slaven houden maar er werden statistisch gezien meer blanken als slaaf gehouden. Als wij excuses moeten aanbieden dan moet de hele wereld dat. Niet alleen wij. Denk je dat ge Galeien vanzelf vaarden? Of dat Maya tempels of piramides vanzelf ontstaan zijn? Nee met blanke slaven. In de miljoen jaar "beschaving" was er vaak sprake van blanke slaven. In deze dagen worden stadions en circuits gebouwd door slaven uit India. Die werken 20 uur per dag 7 dagen per week en slapen onder een brug voor 100 euro per maand. Dat er daarbij l 6000 doden zijn gevallen daar heeft men het niet over. En ook in de prostitutie werken slaven.
D.M.W. 12 December 2021
Wij zijn inmiddels zelf inmiddels ook slaven aangezien wij geacht worden een groot deel van de wereld levenslang te onderhouden. Alleen noemen zij zichzelf nu azielzoeker of vluchteling.
Harlekin 12 December 2021
Scholieren.com Vak Geschiedenis Type verslag Werkstuk Onderwerp Slavernij Men gaat er in het Westen vanuit dat de Europese slavendrijvers West Afrika tot slavenhandel gedwongen hebben, en dat zij het dus schuld zijn dat de primitieve stammen zijn uitgestorven en de bevolking voor een groot deel werd uitgeroeid. Maar slavernij, of lijfeigenschap, bestond al lang voordat de eerste slavendrijvers in de 16de eeuw in Afrika en Amerika de slavenhandel begonnen. Voor bijna iedere neger uit het zuiden van de Afrikaanse Sahara was slavernij de normaalste zaak van de wereld De enige die er volkomen vrij waren, waren de koningen. Door de ontwikkeling van de Europese slavenhandel kreeg men in West Afrika het besef van de economische waarde van de werkkrachten. Geleidelijk aan werden de onderdanen en krijgsgevangenen niet meer als een klasse maar als een waarde object gezien. Afrika begon ook met handel in slaven.Ook was het wel eens zo dat negerkoningen en stamhoofden mee werkten. Ze lieten zich goed betalen voor de zwarte slaven die ze leverden.
GinaHeynze 12 December 2021
Waarom moeten wij excuses maken voor iets wat een ander gedaan heeft?
Aviateur 12 December 2021
Nee natuurlijk niet, het hedendaagse gezag heeft geen enkele invloed of binding gehad met dat telkens door drammers opgehaalde slavernijverleden ! Het ligt ver achter ons en gezien het hedendaagse bewind is er, ook in het ver achter ons liggende verleden, lering getrokken; ophouden dus met dat gedram.
Mieppio 12 December 2021
Wat is dat voor onzin, excuses maken voor iets wat heel ver achter ons ligt, larie koek.
Grimbergen 12 December 2021
We hebben al genoeg terugbetaald aan Afrika, dus daarmee ook sorry gezegd. Eens moet het stoppen, daar bedoel ik ook de geldstroom naar Afrika en Indonesien, ontwikkelingshulp moet nu maar eens aan de Nederlanders worden uitgegeven. Dus sorry genoeg gedaan , en dan gaan we weer verder in de orde van de dag.
Kenna 12 December 2021
Ik denk niet dat Zeeland en daarmee de Zeeuwen al klaar zijn om dit gegeven te erkennen. Mijn zoon zei tijdens een geschiedenis les dat Michiel de Ruijter behulpzaam was bij slavenhandel en toen antwoorde zijn leraar met wat een onzin zijn beste vriend was een neger. Vorig jaar was er vanuit de gemeente Vlissingen de vraag om namen aan te dragen voor nieuwe straten voor het oost gebied van de kenniswerf het liefst namen met een nautisch tintje zoals kapitein , ik droeg toen de naam Kapitein Broosweg aan een vrijheidsstrijder die in Suriname vocht tegen de slavenhandel. Ze vonden het een geweldig idee maar natuurlijk werd de naam niet gebruikt, jammer hiermee hadden ze zonder gedoe een mooie statement gemaakt naar het verleden
Domoor 12 December 2021
Ik wil excuses van de Romeinen.
W.Melger 12 December 2021
Voorlopig is Nederland het enige land waar iedere inwoner een BSN = Burger Slaven Nummer heeft.
Geel Hesje 12 December 2021
@Grimbergen: Afrika wordt door het Westen nog steeds ongenadig leeg geroofd hoor. Nu niet meer van de bewoners maar wel van de grondstoffen.
W.Melger 12 December 2021
@Geel Hesje. Klopt, kijk maar naar de kobaltmijnen , daar komt kinderarbeid regelmatig voor bij de winning van kobalt. Kobalt is een grondstof die wordt gebruikt voor een groot deel van de heroplaadbare batterijen. Dit kunnen batterijen zijn voor een elektrische auto, maar bijvoorbeeld ook voor een laptop, camera of smartphone.
aajacobs 12 December 2021
heb er geen woorden voor ...inmiddels iedereen is slaaf ja je heb nog wel de black lives matter ... rellen stelen enz ...maar hoeveel hebben hun aangericht en dat is nu nog steeds [spreek niet over de goede ]hoe kan je het over zo n verleeden hebben kijk wat er allemaal gebeurd ...is de omgekeerde wereld blij dat ik gewoon nog met allerlei mensen om ga van zwart tot marokaan enz maar echt ...waar zijn ze mee bezig die silvana simons zou toch zelf vertrekken onbegrijpelijk dat ze nog niet weg is lol denk dat ze nergens toegelaten woord ...iedereen is nog steeds slaaf zolang dit cabinet er nog zit hun betaalen het niet uit eigen zak hoor ...en tja door zoiets kost weer alles maar op wie ze n kosten ...niet op de gemeente hoor ...krijg je weer hogere aanslag sorry voor spel fouten wou kort wezen maar best lang ...woest eigelijk over zoiets mijn escuses als ik iemand beledigt zou hebben
Zeeuwleeuw 12 December 2021
Wat te denken van de 660 miljoen onschuldige, weerloze dieren die alleen al in Nederland elk jaar in stallen misbruikt, wreed mishandeld, hardhandig gedeporteerd en meedogenloos afgeslacht worden. Als dat geen slavernij is.
Allem 12 December 2021
De opmerking van @ zeeuwleeuw slaat helemaal nergens op. Onze veeteelt weer een trap geven. Schaam je kapot samen met je groene leugen vriendjes,
J. Davidse. 12 December 2021
Max is vandaag WERELDKAMPIOEN geworden, veel actueler dan geleuter over zaken van ruim 200 jaar geleden.
Marginaal 12 December 2021
Als ze dat zo graag willen, vooruit dan maar : Sorry dat we jullie`s slaven van jullie gekocht hebben.
C.J. de Loof 12 December 2021
Belachelijk natuurlijk nee natuurlijk moeten wij geen excuses maken, heel simpel omdat wij het ook niet hebben gedaan! Inmiddels is er al zoveel geld in die bodemloze put gegooid die wij ontwikkelingshulp noemen, dus stop met die hele linkse flauwekul!
Mart 1957 12 December 2021
Onzin... dat is de nieuwste mode geloof ik dat men steeds excuus moet geven wat honderden jaren geleden gebeurd is . Al dat geneuzel van die mensen. We leven in een pandemie... is 100 keer belangrijker dan een excuus aanbieden aan iets of iemand wat niemand van ons heeft meegemaakt
C.J. de Loof 12 December 2021
U heeft grotendeels gelijk hoor, maar we leven niet in een pandemie, er gaat net als ieder jaar een griepvirusje rond, niks om je zorgen over te maken. Op het moment dat we beslissen niet meer mee te doen aan deze onzin dan is ook dat verledentijd.
mystiek56 12 December 2021
Excuses voor wat, voor die boerenkeutels bv in Drenthe die als slaven werkten voor heren boeren. Slaven hadden het soms beter. Voor 1940 waren de mensen arm en hadden honger in Nederland maken we daar ook excuses voor. Momenteel wordt je van de ene ellende in de anderen geworpen. Ik praat de slavernij niet goed maar in het verleden is zoveel gebeurd wat niet goed te praten is. En wat erger is wat er heden gebeurd. Dadelijk zitten we allemaal zwart en wit naar voetbal de kijken in stadions die door slaven zijn gebouwd. Wanneer leren we ons eens druk te maken over het feit wat er heden ten dage gebeurd ip verleden. We leren toch nooit. . Zolang het om geld gaat weet iedereen het beter. Wat me wel opvalt is dat wij als land vele culturen hebben hebben verwelkomd. . En dat deze culturen Nu allemaal bekritiseren hoe wij tot een welvarend land zijn gekomen. Dat is makkelijk. De mensen die NU het hardst schreeuwen hebben meestal roots uit landen die tot op heden nog steeds geen welvaart hebben en waar criminaliteit en dictoriale bewinden nog steeds hoogtij vinden. Makkelijk om als Marokaan te zeggen ik ben hier om Nederland beter te maken.(Burgemeester Rotterdam ) Terwijl Marokko nog een achtergebleven gebied is. Een Sylvana Simons die hier verteld hoe wij de Corona moeten oplossen terwijl ze in Suriname niet eens paracetamol op voorraad hebben Moet ik voor die mensen die nu profiteren en leven in een maatschappij die opgebouwd is uit het verleden excuses maken. ? Als ik commentaar zou hebben op een cultuur zijn verleden zou ik eerst eens naar mijn eigen verleden kijken en naar die van mijn ouders die er niets van gebakken hebben. Het ergste is dat veel van die lui die dit allemaal ter sprake brengen uit een land komen waar de slavernij destijds al hoogtij vierden maar dat wordt gemaks halve maar vergeten. Het is makkelijker om kritiek op de Gouden Koets te leveren/ Racisme vindt in Suriname overigens meer plaatsen tussen minder - zwart en zwart dan zwart en wit. Maar dit zal wel allemaal niet geschreven mogen worden. want je hebt dan gelijk een etiket van Racist.
@nt¡-Na®©ist 14 December 2021
Het lijkt wel of ze hier in Zeeland schijt hebben aan het feit dat Slavernij hier hoogtij vierde zoveel minnen krijg ik. Dat mag ik zeker niet zeggen? Alles onder de tafel geschoven zoals altijd hier in dit Zeeuwse? Lekker stiekem achter de ellebogen? Nou, dit schuif je dus niet zo makkelijk meer onder de tafel want het staat in de geschiedenisboeken. Min mijn maar om te laten zien hoe laag en ziekelijk je in elkaar steekt. Wat een volk zeg.
@nt¡-Na®©ist 14 December 2021
Voor de simpeltjes die mij zomaar minnen mogen deze website wel even bezoeken om te begrijpen dat Middelburg de koploper was in Nederland wat betreft Slavernij. Er zijn hier dus twee type mensen, de gestoorde mensen die het goedkeuren en mij minnen en de domme mensen die niet eens weten dat Zeeuws Middelburg hierin voorop liep. Sorry hoor maar wat een gemiddeld min laag volkje die Zeeuwen als je mij dan gaat minnen als ik hierover praat. Ik zeg niks verkeerd en kom negen van de tien keer met feiten. Nu ook weer. Wat hier naar voren komt is dat Zeeuwen er schijt aan hebben wat ze in het verleden voor kutstreken hebben uitgevreten. Geen greintje spijt. Blij dat ik van oorsprong Rotterdammer ben. Gatver. https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_slavernij
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.