Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Pestkoppen op school moeten een celstraf kunnen krijgen

4.723 stemmen | Geplaatst op 4 december 2021 | Website

Eens
73.6%
Oneens
26.4%

Reacties (58)

C.J. de Loof 04 December 2021
Dat gaat wel heel ver hè? ik zeg niet dat de gene die gepest worden er zelf om vragen maar het zijn wel altijd dezelfde types.
Peritum ? 04 December 2021
Niet alleen pestende scholieren, dit moet voor iedereen gelden !
C.J. de Loof 04 December 2021
Wel nee Peritum ... ze kunnen allerlei regels en straffen voor verzinnen maar dat gaan ze juridisch nooit hard kunnen maken, simpele vraag.... wanneer is het humor, wanneer plagen en wanneer pesten???? Simpele oplossing laat je niet pesten!
A.Slabbekoorn 04 December 2021
C.J.de Loof..pardon? Ik denk dat u niet weer wat de gevolgen zijn van pesten. En..het zijn altijd dezelfde types..Dus met andere woorden het is hun eigen schuld dat ze worden of zijn gepest. Voor ons kan de straf niet zwaar genoeg zijn. Mn dochter heeft levenslang ja! Met 1 pester zijn we de confrontatie aan gegaan. Die dacht serieus dat hij niet wist dat het haar zo raakte..Iedereen pest haar... Veel mensen beseffen niet wat pesten met iemand doet.
Tzalnie 04 December 2021
Celstraf gaat wel erg ver. Maar ik vind wel dat ze hard aangepakt moeten worden.
Zeeuwleeuw 04 December 2021
Dit vind ik best een lastige die je niet zo maar even met ja of nee kunt beantwoorden. Aangezien er gesproken wordt over KUNNEN krijgen lijkt mij dat in bepaalde situaties die vreselijk uit de hand gelopen zijn wel juist. In het algemeen geloof ik niet zo in hoge straffen om allerlei vormen van wangedrag en misdrijven te verminderen of op te lossen, al begrijp ik wel dat die behoefte er vanuit emoties is. Meer en betere communicatie, voorlichting, iedereen er bij betrekken en zorgen voor bewustwording dat dit eigenlijk niet zou mogen plaatsvinden zal naar mijn idee een beter effect hebben om het pesten te verminderen. Overigens zou dit niet alleen moeten gelden op scholen, maar in het algemeen in de samenleving. Want ook bijvoorbeeld collega's, buren en buurtbewoners kunnen het andere mensen knap lastig maken, dan wel hun leven in zeer ernstige mate verzieken. De pester "geniet" er blijkbaar van, maar eigenlijk is het een ziekte, een ernstige sadistische psychische stoornis.
Zeeuwleeuw 04 December 2021
@C.J. de Loof Nou, jij doet er wel heel ongenuanceerd over. Eigenlijk zeg je dat het bij iedereen die gepest of getreiterd of eindeloos geterroriseerd wordt gewoon zijn eigen schuld is. Met andere woorden: de pester doet niets verkeerd, het ligt aan degene die gepest wordt. En jouw "oplossing" is al even simplistisch, alsof iedereen die gepest en getreiterd wordt dit á la minuut kan oplossen. Wanneer je jouw formidabele toverformule bekend zal maken zul je in korte tijd enorm veel ellende op kunnen lossen en er zelf ook rijk mee kunnen worden. Maar ik denk niet echt dat je die oplossing hebt.
Geel Hesje 04 December 2021
Nee want dat gaat het probleem niet oplossen. Pestkoppen zijn zielige mensen met te weinig eigenwaarde en te weinig zelfvertrouwen en die slachtoffers nodig hebben om zich aan op te trekken. Dit soort zieken kunnen zich alleen maar beter voelen als ze anderen vertrappen. Na een tijdje in de gevangenis krijgen ze bij hun meelopende volgertjes alleen maar meer aanzien en leren ze nog grotere en nog ergere "pestkoppen" kennen. Dat lost het probleem dus niet op. Ten eerste moet je de slachtoffers uitleggen waarom die perstkoppen zo zielig zijn. Ten tweede moet je ze een militaire verdedigings cursus geven. Het liefst met vecht technieken uit het vreemdelingen legioen zodat ze in staat zijn om hun belagers in 1 klap een dwarslesie of zelfs dood te slaan. Daarna moet je de pestkoppen zo erg publiekelijk vernederen dat al hun meelopende volgertjes (lees toekomstige perstkoppen) ze verlaten. En daarna kun je ze naar een psycholoog sturen om hun ziekte te laten behandelen.
Geel Hesje 04 December 2021
Zoiets ofzo : https://www.pinkbike.com/video/186158/
JBH 04 December 2021
Pesters hebben geen idee wat ze aanrichten in het leven van hun "slachtoffers". Pesters....je kunt er alleen maar medelijden mee hebben.
Geel Hesje 04 December 2021
@JBH: Dat klopt helemaal. Maar dat lost het probleem helaas niet op. Je moet zorgen dat een pestkop en zijn volgelingen (een pestkop is alleen namelijk helemaal niks want die heeft aanzien van een groep nodig) het nooit meer in zijn/haar hoofd haalt om het slachtoffer ooit nog op wat voor manier dan ook te gaan pesten. Het is een dierlijk gebeuren en dat kan je helaas alleen maar op een dierlijke manier oplossen.
J. Davidse. 04 December 2021
In Amerika bestaat de oplossing: School shootings. Dé ideale oplossing voor etters die het leven van medescholieren verzieken. Heb aan den lijve ondervonden wat de gevolgen van dagelijkse treiterijen zijn, blijvende levenslange psychologische schade. De enige reden dat het uitschot nog leeft is dat vuurwapens in Nederland nog niet algemeen toegankelijk zijn. Pestkoppen zijn niet zielig, hebben geen training of cursus nodig, een gericht schot is voldoende. Als je er voldoende afknalt zal een ander zich wel 2 keer bedenken voordat hij medescholieren treitert. Of ik voor de doodstraf ben? Jazeker, de enige uitweg uit de neerwaartse spiraal waar onze doodzieke samenleving in beland is.
wispelhuis 04 December 2021
Oplossingen liggen nooit in het geweld. Gepesten zijn meestal heel gevoelige mensen, "ietsje anders" dan de anderen, de kinderen die niet zo perse mee hoeven te doen met "de groep", een meisje dat valt op andere meisjes. noem maar op. Pestkoppen moeten, mét hun opvoeders!, gewezen worden op de gevolgen van pesten, om ze te laten zien wat ze aanrichten.
Geel Hesje 04 December 2021
De Karate Kid en Carrie zijn aardige film voorbeelden die mij zo even te binnen schieten van hoe pesten definitief op te lossen is.
JBH 04 December 2021
Jarenlang getreiterd door twee dames en gevolgd op straat ze gingen zover dat ze mijn zoon opstookten mij uit te schelden. Iedereen wist t niemand die een hand uit stak mij te helpen, zelfs de politie niet...Mijn zus is zelfs van de (destijds) HBS getreiterd door een groep meiden met een aanvoerster. Zieke personen..
Geel Hesje 04 December 2021
@Wispelhuis: Leuk bedacht en bij volwassen mensen werkt dat misschien maar niet bij kinderen. Enne welke opvoeders? De meeste kinderen zien hun "ouders" tegenwoordig alleen even bij het ontbijt en bij het avondeten omdat ze dagelijks van 7 tot 7 gedumpt worden. Raar he dat de jeugdzorg het zo druk heeft en dat veel kinderen en jongeren tegenwoordig met messen rond lopen. Die hebben nooit enige geborgenheid bescherming een thuis laat staan liefde en opvoeding gekend.
Het vrije woord 04 December 2021
Scholen doen niet genoeg om pesten tegen te gaan. Daarnaast zijn de kinderen die het "ergst" pesten vaak zelf slachtoffer van pesten of ander geweld. Overheid moet meer sturen op het probleem ( anders dan gevangenis straffen bedenken als oplossing), middelen geven aan scholen om pesten tegen te gaan en streng toezicht houden op pestklimaat op scholen. Maak een meldpunt met bevoegdheid.
Het vrije woord 04 December 2021
Denk dat de reactie van J. Davidse voldoende grond heeft voor een strafrechtelijke vervolging.
@nt¡-Na®©ist 05 December 2021
Gepeste kinderen zijn vaak autistisch en zijn tot op zekere hoogte weerloos omdat ze sociaal en verbaal niet zo sterk om zichzelf te weren tegen kinderen die dat wel zijn. Uit onderzoek komt ook naar voren dat gepeste mensen hier hun leven lang last van kunnen blijven houden en mensen niet snel meer in vertrouwen nemen. Het is ook bewezen dat het genetische schade in de hersenen toebrengt waar je niet zomaar even overheen stapt. Er wordt dan zo lekker simpel over gepraat en geoordeeld. Zo van, ach iedereen wordt toch wel eens gepest...daar groei je wel overheen. Zo werkt dat dus niet. Dat is hetzelfde als je tegen een narcist (pesters/trollen) zou zeggen, joh je hoeft toch niet te liegen en te manipuleren en te pesten. Je hoeft niet heel de klas op te stoken om die jongen te pesten. Dat is volkomen gestoord. Gaat ook niet werken omdat ze zelf als kind mentaal ook beschadigd zijn. Het past je bestaande persoonlijkheid aan en wordt onderdeel ervan want het slachtoffer weet niet wanneer de volgende pesterij weer komt. Een narcist doet dit namelijk met vlagen om zijn slachtoffer onstabiel te maken en extra te kwetsen om er vervolgens van te genieten. Zeer primitief maar waar. Het slachtoffer houdt hier vaak angsten aan over en het vertrouwen in mensen staat op een laag pitje wat weer meer problemen geeft in de interactie met mensen bovenop het hebben van bijvoorbeeld een lichte vorm van autisme.
dutchy71 05 December 2021
Laat een kind kind zijn, Wie heeft er vroeger nooit een buil of een schaafwond gehad van het stoeien of vechten, Dat heet vallen en opstaan dat leer je al snel genoeg, En er is niks mis mee om je mannetje te staan, En zo zal heel je leven verlopen vallen en opstaan, Dat was vroeger al zo en is nu nog zo.
W.Melger 05 December 2021
Wat een onzin weer.
Hoeverzindet 05 December 2021
Op mijn school is er wel opgelet dat er niet gepest werd, als het wel gebeurde ging "het hoofd der school" naar de ouders van de pestkop om dit te bepraten.
wispelhuis 05 December 2021
@Geel Hesje: Dus als knderen nooit enige geborgenheid bescherming een thuis laat staan liefde en opvoeding gekend, zoals u beschrijft, moeten ze dan leren om iemand een dwarslaesie te slaan of zelfs te doden? War ben je dan voor mens? Te gek voor woorden!
Fatsoen 05 December 2021
In al wat leeft geldt het recht van de sterkste, zo zit leven en natuur nu eenmaal in elkaar. Het is echter mensen van jongs af aan aan te leren hoe je met elkaar om dient te gaan. Een pester pest vrijwel nooit zomaar, dat komt ergens vandaan. Als het genetisch is bepaald, is het lastig of onmogelijk het gedrag om te buigen. Voor de meesten geldt; hoe je bent opgegroeid en opgevoed, hoe de thuis situatie is en waardoor kinderen van jongs af aan door beïnvloedt zijn.
TCB 05 December 2021
Inderdaad Fatsoen, zo is het. Mag ik vermelden dat celstraf daar echt niet bij helpt! Heropvoeden op de juiste wijze misschien maar van celstraf zijn maar weinigen beter geworden . In de gevangenis leren mensen hoe je nóg slechter kan worden als er geen goed programma wordt gehanteerd daar wordt helaas maar weinig aan streng heropvoeden gedaan.
Grimbergen 05 December 2021
De pestterroristen van toen zijn de etterbakken van nu. En laat ze niet beginnen dat het hun zo spijt, ( dat is slechts bij een zeer kleine groep van die etterbakken ). Ondertussen hebben ze een vol leven van een persoon volledig naar zijn mallemoer geholpen. Ik vind een gevangenis straf op zijn plaats, maar ik denk dat het beter is om deze figuren naar een gesloten opvoedingsgesticht te sturen en de ouders voor deze laten betalen. Waarom de ouders er voor moeten betalen is ; omdat ze het totaal niet interesseerde wat hun kind ( monster ) aan het uitspoken was. deze maatregel voor minimaal tot 5 jaar laten duren, en als blijkt dat dit nog niet heeft geholpen 15 jaar gevangenis met dwang arbeid.
C.J. de Loof 05 December 2021
Ja het klinkt natuurlijk hard maar als iemand door iedereen gepest wordt dan ligt dat uiteraard niet aan iedereen. Iedereen is gek behalve ik??? de gepeste persoon zal zich dus anders moeten gaan opstellen! In mijn jeugd waren er meer dan genoeg redenen om mij te pesten, toch gebeurde het niet, de belangrijkste reden het interesseerde mij niks! Medelijden met mensen die gepest worden maken het probleem eerder groter dan kleiner. Op vechtsport gaan is inderdaad een mogelijkheid niet met de gedachten om het gevecht aan de gaan met de pesters maar door het zelfvertrouwen zal de gepest anders in het leven gaan staan.
Mieppio 05 December 2021
Degene die pesten hebben geen opvoeding gehad en de ouders ook niet. Misschien wel voeding maar op vergeten erbij te geven. Nu niet komen met het spijt me want dat komt hier helemaal niet van pas, das allemaal flauwekul.
jacobo 05 December 2021
Een celstraf gaat wel erg ver, maar de pestkoppen zijn meestal wel dezelfde types die de rand van t vernederen opzoeken, en er makkelijk mee weg kunnen komen.
@nt¡-Na®©ist 05 December 2021
Van mij mag er ipv een celstraf ook een hoge boete komen zodat de ouders die hun kind hebben verwaarloosd ook op hun vingers worden getikt. Dan kijken die kinderen wel twee keer uit voordat ze iets flikken anders zwaait er wat thuis. Kun je wel beginnen over geen tijd voor opvoeden in deze maatschappij, maar je bent nog altijd met z'n tweeen (op die snuggere types na die meteen in het begin van een relatie kinderen verwekken om er vervolgens achter te komen dat ze niet bij elkaar passen) dus er kan er altijd eentje bijvoorbeeld parttime gaan werken zodat het kind wel de nodige aandacht krijgt. En dan praat ik nog niet eens over dat andere type ouder die zelfs hun eigen kinderen mentaal misbruiken voor eigen gewin. Dit laatste type gezin verwerkt de meeste pestkoppen. Bij deze machtswellustelingen is geld erg belangrijk en zo raak je ze. Voor pestjongeren uit een rijk gezin waarbij een boete als zakcentje wordt gezien, is het wel logisch dat er een celstraf beter zou werken. Of ze voeren een boete in op basis van verdienmodel zoals in Zwitserland. Als je daar een overtreding begaat met je auto, dan krijgt iedereen een boete naar verdienmodel zodat het iedereen even hard raakt wat wel zo eerlijk is. Zouden ze hier ook in mogen voeren zodat die verkeersaso's in die dure bakken die steeds in herhaling kunnen vallen.
@nt¡-Na®©ist 05 December 2021
Correctie aan het einde "die=niet"
Frans39 05 December 2021
Wat een radicale oplossingen vaak hier. Pesten is een groepsdynamisch gebeuren en valt zeker niet op te lossen door gevangenschap of iemand doodschieten of een dwarsleasie te bezorgen zoals hier door een paar mensen geopperd wordt. Wat misschien een idee zou kunnen zijn is de pester en gepeste, onder begeleiding, met elkaar te confronteren en dat niet één keer maar zo vaak als nodig is. Van groepsdynamische processen weten we nog niet genoeg af om die op een gewenste manier om te buigen. Zie rellen en voetbalhooligans.
Zeeuw65 05 December 2021
Er word hier wel heel erg makkelijk over gedacht vooral door de heer C.J. de Loof. Er zijn nu eenmaal veel mensen ongeveer een derde van de bevolking die niet voor zich zelf kunnen opkomen. Dat is niet aan te leren. Daarnaast is 1/3 van de bevolking zeer dominant en overheersend. Je moet dus als leerkracht deze personen inschatten en pesters dienen straf te krijgen. Plagen mag altijd, maar pesten mag niet. Iemands lunch in de gracht gooien of ok het dak gaat te ver b.v. Het ligt er aan welke pesterij en hoe vaak maar stelselmatig pestgedrag is toch wel een jaar jeugddetentie. Opvoeden dus.
Aviateur 05 December 2021
Nam het in de schooltijd steeds op voor de zwakkere die zich door nietsnutten lieten pesten en daar veel angst en verdriet door opliepen. Dat leverde helaas vaak onaangename situaties op met de treiteraars maar daardoor wisten zij in elk geval waar ze aan toe waren. Heb daar veel vriendschappen aan overgehouden waaronder ? ja, ook enkelen onder de treiteraars die achteraf bleken te beseffen waar ze mee bezig waren. Treiteraars hebben helaas vaak zelf een gigantisch probleem waardoor ze zicht veelal richten op zwakkeren waarop ze hun frustraties denken kwijt te kunnen. Men vindt ze onder alle lagen van de samenleving en het zet zich maar al te vaak voor op de werkvloer, in een buurtschap, onder sporters kortom het is een behoorlijk maatschappelijk probleem en een oplossing lijkt moeilijk. Gevangenisstraf bij het toebrengen van buitensporige schade aan het individu is zeker op zijn plaats maar of het iets oplost blijft de vraag..................
Yvonne1947 05 December 2021
Mijn oudste zoon (14 jaar toendertijd) zat op een christelijke school in Middelburg. Op een dag kwam hij huilend thuis en hij had een zwarte jas aan en ik zei verschrikt: Wat is er? 3 jongens hebben mij van de fiets getrokken en hebben mij bespuugd en tegen de fiets getrapt, nu is er een slag in het wiel. Heb direkt de school opgebeld dat ik mijn zoon een paar dagen thuis hield. Direkteur kwam de volgende morgen en mijn zoon deed zijn verhaal. Hij heeft de ouders van de 3 jongens ingelicht en de jongens kwamen de volgende dag en alle 3 hadden ze een cadeau gekocht en hadden van hun ouders huis arrest gekregen.
netel 06 December 2021
toch maar goed dat de meeste reageerders van die goede opvoeders zijn , al heb ik daarbij wel mijn bedenkingen gezien hun reacties .
Hoeverzindet 06 December 2021
Je zal maar een jongen of meisje zijn in bijvoorbeeld groep 8 met rood haar of overgewicht in deze tijd. geloof mij maar dat deze kinderen veel afzien. Ik heb een buurmeisje van 12 met rood haar, ze is ten einde raad naar een andere school in een dorp ver weg gegaan en heeft gelijk een ander kleur haar. Er is gelukkig nu een nieuwe wereld opengegaan voor haar.
wispelhuis 06 December 2021
Maar dit zegt dus wel iets. Dat je moet verhuizen en je haar moet verven om van je pesters af te zijn. Ik wens haar natuurlijk het allerbeste toe.
W.Melger 06 December 2021
@Zeeuw65. U beschrijft precies het soort mensen waar deze regering gebruik van maakt, namelijk de domheid van deze mensen om zich te onderwerpen aan het dominante gedrag van een regering die hun macht misbruikt om hun een angstrauma aan te praten om zodoende de macht over hun te krijgen.
wispelhuis 06 December 2021
@W.Melger, stop met het misbruiken van alle stellingen elke dag voor jouw ideeën. We weten het nu wel.
W.Melger 06 December 2021
@wispelhuis. Stop zelf met net te doen of jij hier de dienst uitmaakt vriend, je hebt hiet net zoveel te zeggen als thuis, dus niks, helemaal niks. Het gaat over pesten niet over het commanderen hoe een ander zich moet gedragen...............
wispelhuis 06 December 2021
Maar de regering heeft hier niets mee te maken.
W.Melger 06 December 2021
@wispelhuis. Wie denk jij dan wie die celstraffen gaat uitdelen? De schooljuf?
wispelhuis 06 December 2021
Die celstraffen? Kinderen? Waar zijn we mee bezig....
W.Melger 06 December 2021
@ wispelhuis. Wat is de kop van deze stelling? Pestkoppen op school moeten celstraf kunnen krijgen staat daar toch?
wispelhuis 06 December 2021
En las je mijn antwoord en dat van velen? Ben je net thuis of zo?
C.J. de Loof 06 December 2021
Het blijft natuurlijk waanzin om boetes en celstraffen te gaan invoeren voor pesten en dat gaat ook niet gebeuren hoor! Zelfs bij zeer ernstige stalking gevallen kan de politie meestal niks mee dus laat staan een beetje pesten. Vervelend voor de mensen die gepest worden maar er is maar één oplossing DEAL WITH IT ! Ja dat is hard en de meeste tere zieltjes hier vinden dat echt niet kunnen en ik zal het wel te simpel zien, maar het is wel de waarheid een andere oplossing is er niet...
Hoeverzindet 06 December 2021
@C.J. de Loof. U vergeet even voor het gemak de vele zelfdodingen door pestgedrag. Ik, en velen [74%] met mij zijn het totaal oneens met uw mening.
C.J. de Loof 06 December 2021
@Hoeverzindet natuurlijk is de meerderheid het niet eens met mijn mening en dat hoeft ook niet hoor, soms is de waarheid hard en niet leuk, vreselijk natuurlijk die zelfdoding maar laten we wel realistisch blijven deze hele flauwekul (overigens in Frankrijk) gaat niks veranderen. Sommige kinderen en ook volwassenen worden helaas gepest dat is niet leuk en ik keur het ook niet goed, maar celstraffen en boetes gaan dat niet voorkomen!
GinaHeynze 06 December 2021
Ik ben iemand die best veel gepest is vroeger en ook best wel lang. Waarom moet je iemand pesten? Maar als ik nu terugkijk op die tijd denk ik ook dat ik me heel vaak heb laten pesten. Niet dat dat het pestgedrag goedpraat maar hier zitten twee kanten aan het verhaal. De uitspraak dat kinderen die gepest worden vaak autistisch zijn slaat helemaal nergens op volgens mij.
Zeeuwleeuw 06 December 2021
Mensen kunnen om allerlei redenen gepest worden. Het zijn absoluut niet "altijd dezelfde types", zoals C.J. de Loof hier beweert. Het kan zelfs ook zijn omdat zij juist heel aardig zijn, of omdat zij veel te bieden hebben en beter kunnen leren of functioneren dan anderen, of omdat zij dik zijn, of een beetje andere kleding dragen dan gemiddeld, of omdat hun ouders geen geld hebben voor dure Nike schoenen, of omdat zij een bleke huid hebben met sproeten, of een grote neus, of een hardnekkige huiduitslag, enz. Ik heb nooit begrepen wat de "nut" is van pesten, net als van ruzie maken. Ik vind het ongelooflijk zinloze tijd- en energieverspilling waar je heel veel andere leuke en nuttige dingen mee kunt doen. Helaas lopen er mensen rond die blijkbaar "kicken" op anderen treiteren, beschadigen, het leven zuur maken, zwart maken, kwetsen, angst aanjagen, en op allerlei andere manieren proberen om hen te benadelen. En zij willen dit vaak zelf niet inzien of hun wangedrag veranderen. Het is heel destructief en triest.
wispelhuis 06 December 2021
Maar vind u dat pestkoppen op school een celstraf moeten krijgen?
@nt¡-Na®©ist 07 December 2021
@GinaHeynze, ik ben zelf licht autistisch. Er zijn heel veel websites met artikelen die bewijzen dat het vaak autistische kinderen zijn die worden gepest. Ze zijn een makkelijke prooi voor narcisten en ik kan het weten. Ik vond pesten maar raar en begreep niet wat het nut ervan was en het is dat ik jaren en jarenlang heb geprobeerd mensen te doorgronden dat ik nu wat beter meekom maar vroeger was ik dat stille bange en veels te goed van vertrouwen jongetje. Hier heb ik een aantal links voor je die onderbouwen wat ik zei over dat het vaak autistische kinderen zijn die gepest worden en ik kan je zeggen dat ik daar ook behoorlijke schade door op heb gelopen maar ik leg me er niet bij neer. Er zijn vele artikelen over te vinden, hier een aantal daarvan: https://www.socialevraagstukken.nl/column/autisme-en-pesten-niet-onvermijdelijk-wel-schadelijk/ https://www.trouw.nl/nieuws/met-de-hele-klas-het-autisten-pesten-te-lijf~b10fa85c/ https://martin-draagt.com/achtergrondinformatie/over-pesten/wat-is-pesten/1lm2541s40
Domoor 07 December 2021
GinaHeynze. Het pestgedrag kan grote invloed en gevolgen hebben. In eigen omgeving mee gemaakt dat zelfs een hogeschool studie hierdoor niet afgemaakt werden. Durfde niet meer naar school te gaan. Het liep op een gegeven moment spaak omdat de studiefinanciering werdt stop gezet. (Ik heb medere verhalen zoals deze)
@nt¡-Na®©ist 07 December 2021
@Domoor, dat klopt precies. Als ik leerde had ik altijd negens en tienen maar ik had er simpelweg geen zin meer in. Ik zag school als de vijand want er werd niks tegen gedaan. Sommige leraren wisten het gewoon. Dan begrijp je op dat moment als jonge gozer echt niet meer waar dit leven over gaat en hoe gestoord het in elkaar steekt. Recht van de sterkste of recht van de meest gestoorde personen op aarde die andermans leven willen verzieken.
W.Melger 07 December 2021
@wispelhuis. Daarom was mijn eerste antwoord. ''Wat een onzin weer''.
W.Melger 07 December 2021
@nt¡-Na®©ist. Tijden veranderen mensen niet!
vanlarejp 07 December 2021
Jong geleerd is oud gedaan, plaats jezelf eerst eens in de schoenen van de degene die je pest
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.