Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Verplicht een helm op als je een e-bike rijdt

3.694 stemmen | Geplaatst op 31 mei 2021 | Website

Eens
42.2%
Oneens
57.8%

Reacties (39)

dutchy71 31 May 2021
Er zijn zoveel regels, Dat zij die dit beslissing nemen van gekkeheid niet meer weten wat ze aan het doen zijn, Alles wordt maar klakkeloos aanvaard, Wanneer stopt dit? alle vrijheden worden zo beperkt dat wij niet meer kunnen leven zoals wij willen. Ik zou zeggen laat de bevolking nou eens met rust en leef!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
divar 31 May 2021
als dit gaat gebeuren zet ik mijn e. Bike aan de kant en dan maar met de auto .
dutchy71 31 May 2021
En iedere nederlander behoort de wet te kennen, Wie weet en kent hem nog???????, Sorry dit moest ik even kwijt, Allen nog een mooie zomerse dag toegewenst.
Allem 31 May 2021
Achter een rollator kan je ook lelijk vallen.....
J.Vet 31 May 2021
stelling slaat nergenst op, zijn net als snorfietsen en dus geen helm. en als mensen gewoon een leren richting aan te geven zou ook een hoop schelen. en kijken voor je zomaar een drukke weg over schiet omdat je te lui bent 50m te rijden naar het verkeerslicht. dat maakt verder niet uit wat voor fiets je rijd. zowel auto mobilist als fietsen zijn vaak gewoon de lui om netjes te kijken en richting aan te geven. zie dagelijks gevaarlijke situaties waar de helft zich pas van bewust is al de fietser al op je motorkap ligt. daar gaat een helm helemaal niets aan veranderen. Maar dan moet je rekening met een ander houden. dat is vaak al te veel gevraagd.
wispelhuis 31 May 2021
Perfect, had allang zo moeten zijn.
Ron625 31 May 2021
Er zijn plannen, om voor een snorfiets (blauw kenteken) ook en helm verplicht te maken, per juli 2022. Voor e-bikes zijn hier geen plannen voor.
Peter0507 31 May 2021
Te koop per 01-07-22: snorfiets Peugeot Kisbee. T.e.a.b.
divar 31 May 2021
Wispelhuis jij zit al op een scootmobiel zeker , dat wil zeggen buiten schot .
annemien123 31 May 2021
@J.Vet jij had het over richting aan geven dat ben ik met je eens, maar doe het dan ook goed. Bij het verlaten van een rotonde ben je verplicht richting aan te geven, NIET als je de rotonde driekwart rond gaat, dat is een regeltje van de laatste tijd die zinloos is. Ze geven richting aan naar links o de rotonde maar gaan eraf bij de 2e afslag ( dus rechtdoor ). Sta je te wachten voor jan joker. En als ze richting aangeven dat ze driekwart rond gaan, geven ze geen richting aan als ze eraf gaan. En daar moeten ze eens op gaan letten. Alleen als je de rotonde afgaat. En de Belgen onder ons geven 9 van de 10 keer geen richting aan, dat is bar en boos, maar die hebben hun rijbewijs gekregen bij een pakje blueband als ze het strikje los kregen.
wispelhuis 31 May 2021
Nee divar, integendeel, ik rijd duizenden kilometers per jaar op mijn e-bike. Maar wat wij zien onderweg? Misschien zou je een klein testje moeten om te kijken of je er wel geschikt voor bent. Taak voor de verkoper misschien?
Patior 31 May 2021
straks moet je nog een helm op als je aan het joggen ben.fiets dan maar terug in de schuur.pff wat een land!!!
wijari 31 May 2021
Gewoon weten wat de regels zijn net als bij een gewone fiets. Richting aangeven enz. Of lees eens de verkeer regels door, boekje als je dat niet hebt in de boekhandel te koop. Zelf rij ik ook op een e-bike ,snelheid aan houden zo op 20 vooral op polder wegen met grote tractors enz .De verkoper ook nog een taak geven ? nee je hebt toch zelf je verantwoordelijkheid.
J.Vet 31 May 2021
mensen die roepen dat er helmen nodig zijn moeten er zelf maar een dragen om dat zacht gekookte brein te beschermen van je :D als je te lomp bent om op je fiets te blijven zitten ga dan lekker lopen.of neem een 3 wieler. of ga anders lekker lopen. of draag je dan ook knie en elleboog beschermers voor het geval dat je valt , want als je denk dat een fiets helm help als je voor je donder gereden word snap je het nog niet helemaal. en als je je veiliger voelt met er een op dan houd niemand je tegen, maar niemand rijd rond met zo'n ding dus blijkbaar zit niemand er op te wachten. dus roepen dat mensen een help moeten dragen komt niet van de fietsers zelf. vind alleen dat ze de fietser minder het hand boven het hoofd moeten houden bij een ongeluk en fietser die roekeloos overstak ook gewoon aanpakken en de automobilist bestraffen. dan komen hoef je ook niet met onzin als een helm voor een snorfiets te komen. @annemien123 ja zeker weten het is allemaal erg moeilijk. een rotonde werkt het zelfde als een kruising, ga je links geef je richting aan naar links net na de 2de afslag. geeft je rechts richting aan, en niet als je er al vanaf stuurt. voor tijdig richting aangeven! en dat is zowel bij het oprijden al af rijden. alleen wanneer je rechtdoor gaat geef je geen richting aan bij het oprijden maar wel als je eraf gaat. en zo hoort het !
fiat124sport 31 May 2021
Alles maar verbieden of lastiger maken. Mensen namen een snorfiets om geen helm te dragen, nu is er geen onderscheid meer straks waarom koop je dan nog een snorfiets. Gevolg mensen gaan allemaal harder rijden dus kans op ongelukken groter. Het zelfde voor ebikes . Het is een fiets en net als met alles waar je op stapt het is je eigen risico. Wil je een helm op doe dat maar verplicht het voor de juiste categorien. Tot slot tegen klimaatonzin, stikstofwaanzin voor 130 en alle corona maatregelen per direct weg vooral die mondkap
ierist 31 May 2021
Nee, iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid. Alhoewel als ik zie hoe ik soms op het fietspad voorbij gescheurd wordt door e-bikes, denk ik dat het voor sommige mensen wel verstandig is om een helm te dragen
rdebuijzer 31 May 2021
Voor mij hoeft dat niet zo nodig...maar als "e-bikers" nu eens een normale snelheid aanhouden op bepaalde rotondes (waar ze voorrang op hebben) zou dat voor automobilisten een hoop ellende besparen! Ze crossen maar door met een snelheid die véél te hoog is en kijken bij het richting aangeven niet eens eens om.......Neem die klote rotonde eens bij die Jumbo daar in Goes: en vooral als het donker is en regent!!!! Zo snel kun jij niet omkijken en voila.....bijna 1tje op je motorkap!!! Fijne dag allemaal en geniet ervan.
waggel1 31 May 2021
Probleem is dat er met de introductie van de e-bike een ware bejaardenplaag is ontstaan. Bejaarden die al jaren nauwelijks meer fietsten en nu en masse de fietspaden en stadjes over bevolken. Met alle valpartijen en medische kosten/hersen letsels van dien. Die dingen gaan, gezien het afgenomen reactie vermogen van de doorsnee bejaarde medemens, gewoon te hard voor die mensen. En als je dan valt/onderuitgaat of botst is het wel zo handig een helmpie op te hebben. Die mensen zouden zo verstandig moeten zijn dat zelf in te zien.
Jo met de banjo 31 May 2021
Persoonlijk vind ik dat ze de snelheid van een elektrische fiets moeten terugschroeven naar 20 km/h. De veelal oudere mensen die ik op zo'n fiets zie rijden hebben niet in de gaten hoe hard ze gaan, ze rijden hun hele leven op een gewone fiets zonder ondersteuning kopen een elektrische fiets omdat ze voor een gewone de kracht niet meer hebben. Die elektrische fiets kan dan 27 km/h en dat moet dan voluit, ze merken pas dat ze zo hard gaan als ze bij een bocht komen en dan gaan ze onderuit met alle gevolgen van dien. Ik zie iedere dag oudere mensen als gekken vliegen op hun accufietsen of hun leven ervan af hangt, haast, haast en nog eens haast.
Jabby 31 May 2021
Ik lees heel wat tegen het plan en wat reacties voor het plan en de emotie overheerst. Wij wandelen heel wat af en komen soms ook op fietspaden. Wij lopen dan rechts van het pad achter elkaar. Ontspannen fietsen is er niet bij als gekken vliegen ze over het pad liefst met z'n allen dicht bij elkaar. Vooral het aantal e-bikes is groot vooral ook wat ouderen die komen dan met een gang aan gesjeesd en je ziet aan hun ogen dat ze geen beheersing hebben over hun snelheid. Wat te denken van de jongeren in de stad die kijken nergens naar en als ze aangereden worden is leiden in last. En de verwondingen aan het hoofd kunnen zeer ernstig zijn. Dus gewoon helm op
Peritum ? 31 May 2021
Wat zal het heerlijk rustig en veilig worden op de fietspaden vanaf juli 2022. Reusachtig!
Aceb 31 May 2021
Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar uiteindelijk komt het er toch. In het verleden had je zoiets ook al met de helmplicht voor bromfietsers, het dragen van autogordels, een reflectierand, rond de fietsband en noem maar verder op. Zelfs, als het dragen van een helm op een gewone e-bike en het dragen van een helm voor kinderen ditmaal geen meerderheidssteun krijgt in de Kamer, nou dan proberen die instanties het over een poosje gewoon weer. Een beetje lobbyen hier en daar en op een gegeven moment hebben ze het alsnog voor elkaar.........En, gelooft u mij of niet, daar blijft het niet bij. Want nu valt het veroorzaken van schade door een e-bike nog onder de AVP. Maar het zal niet lang duren, voordat er een aparte aansprakenlijkheids verzekering verplicht wordt voor e-bikes.
oscar v k 31 May 2021
In Duitsland is het dragen van een fietshelm al jaren verplicht
onigo 31 May 2021
Als ik de reacties lees is de enige juiste oplossing een wet die vermeld dat vallen (van alle mogelijke oorzaken) verboden is.
adleij 31 May 2021
Heb ik weer geluk, ben met helm op geboren
Zeeuwleeuw 31 May 2021
Ik denk dat het wel goed zou zijn als mensen op E-bikes een helm zouden dragen maar vind dat het niet verplicht moet worden. Ze brengen geen anderen in gevaar door zonder helm te rijden maar alleen zichzelf. Er zijn al zo enorm veel wetten en regels en in de praktijk werken ze vaak helemaal niet zoals ze bedoeld zijn. Betere voorlichting en meer bewustwording van de gevaren lijkt mij een stuk beter helpen. In de loop der tijd zal dan waarschijnlijk vanzelf wel een verandering ontstaan.
Marcel-J 31 May 2021
Ik ben meer voor een rijbewijs en wegenbelasting voor een max 40 autootje
BaGj 31 May 2021
Begrens e-bikes op 20 km per uur. Niet begrensde e-bikes verplicht helm op.
Marinus 1959 31 May 2021
Zou niet verkeerd zijn. Veel ouderen zetten de fiets op hoogste stand en zoeven met gang van voorbij. km per uur ongeveer. Als ze vallen op hun hoofd kan het goed mis zijn. En ja... ik rij ook electrisch... gewoon op eco en als het verplicht word zal ik het zeker doen en mijn fiets niet aan de kant zetten zoals ik hier ergens las
wispelhuis 31 May 2021
Nog even dit: wij hebben een linker spiegel op de e-bikes, dat is echt een aanrader.
ehietahoarn 31 May 2021
@ Oscar v k . Dit is Duitsland niet. Al lijkt het er soms wel op.
divar 31 May 2021
waarom specifiek een helm op een e.bike als je met een gewone fiets omvalt met je kop tegen een trottoir band ben je ook dood of zwaar gewond
Aceb 31 May 2021
Dat een helm voor fietsers ooit verplicht wordt, daar ben ik heilig van overtuigd. Of zo'n helm ook werkelijk helpt, om alle (hersen)letsel te voorkomen, daar heb ik een hard hoofd in. Verkeersdoden, vallen niet alleen door hersenletsel. Sterker nog, het dragen van een helm kan er zelf nog toe bijdragen en uiteindelijk is elk letsel er een teveel. En.....gingen er ook al geen vragen op om een bromfietshelm om de twee jaar te vervangen, vanwege het krimpen van het styropor (piepschuim) binnenin de helm? Zou het geheel misschien ook te maken kunnen hebben met het in stand houden van.......
Rianne07 31 May 2021
Jaren geleden fietsten mijn man en ik op onze gewone fietsen achter elkaar door het bos. Bochtig fietspad en tegemoet kwamen er 4 ouderen naast elkaar op e-bikes ineens om de bocht vliegen met hoge snelheid. Wij lagen in de berm door het uitwijken om een botsing te voorkomen. Geen excuus, dus vraag me af of ouderen wel in staat zijn om met een e-bike om te gaan.
mr. Puma 31 May 2021
J.Vet, dat jij te lomp bent om te begrijpen dat die helm er is om ernstig letsel te voorkomen, dan graag binnen blijven. Er rijden auto,s en die rijden tegen die k brommers aan. Diegene valt op zijn hoofd met alle gevolgen van dien. Maar er zit blijkbaar bij jou niets dus rij vooral zonder. Als je niet verder kunt denken door emotie schrijf dan geen reactie graag. Fijne avond en o ja ook helmplicht op terras. 🤣🤣😂😂
famclaes 31 May 2021
Het valt mij op dat verschillende reacties over de helmplicht voor e bikes het over oudere gaan maar tegenwoordig rijden er steeds meer jongeren op een e bike en dan liefst met een mobieltje in de hand en een hoofdtelefoon op.
Aviateur 31 May 2021
Een snorfiets of elektrofiets zijn gemotoriseerde voertuigen en vallen onder het gemotoriseerd verkeer. Net zoals op de brommer of zelfs de "Solex" is een helm verplicht dus waarom dan niet op die elektrisch aangedreven tweewielers ? Verkijk mij de laatste tijd nogal eens op langszij passerende "fietsers met hulpmotor" tijdens afslaan, die dingen gaan vaak verdomd hard terwijl de bestuurders daarvan nauwelijks rekening houden met het overige verkeer. Vooral die speed pedalics zijn ware race monsters en kan ik geen normale fiets meer noemen. Daarnaast zijn er velen die nauwelijks met zo,n elektrofiets weten om te gaan waardoor een ongeval in vele hoekjes liggen tenminste, als men de media moet geloven die gewag maken van vele ongevallen met triestige afloop door ? verkeerd gebruik ? onoplettendheid ? slordigheid ? Die helm gaat dat niet echt veranderen; helaas
wispelhuis 31 May 2021
Onder gemotoriseerd verkeer wordt een motorvoertuig verstaan, in artikel 1 van het RVV omschreven als alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, anders dan railvoertuigen.
wispelhuis 31 May 2021
Alleen al bij snorfietsers scheelt het 40 doden per jaar.
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.