Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Er moet een verbod komen op de verkoop van sigaretten in de supermarkt

3.872 stemmen | Geplaatst op 17 september 2020 | Website

Eens
52,6%
Oneens
47,4%

Reacties (34)

Zeeuwleeuw 17 September 2020
Er wordt zowel door de politiek als door veel burgers heel moeilijk gedaan over drugs, waarmee men dan bedoelt hasj, cocaïne, XTC, GHB, speed, enz. Maar de drugs alcoholische dranken en sigaretten kun je gewoon bij iedere supermarkt kopen. Zij liggen zelfs extra opvallend in het zicht bij de klantenservice. Sigaretten en drank maken enorm veel kapot. aan de gezondheid van de gebruikers, maar ook in zijn haar omgeving, in het verkeer en in het maatschappelijke gebeuren. En beiden zijn extreem verslavend, ook al willen de fanatieke gebruikers er van daar niets van weten, maar dat is een van de belangrijkste kenmerken van iedere verslaving. Al die rotzooi heb je helemaal niet nodig. Het biedt slechts een illusie van rust, relaxt gevoel of geluk. Het is allemaal enorm schadelijk, zinloos en kost je bakken met geld.
Zeeuwleeuw 17 September 2020
Er zullen wel mensen reageren met een tekst als: "Mag je dan helemaal niets meer? Moet tegenwoordig dan alles wat leuk is ons afgenomen worden?" Ik zou zeggen zoek je geluk in zaken die écht geluk bieden en een positieve bijdrage aan je gezondheid leveren in plaats van je zelf ernstige schade te berokkenen, want een minder gezond of ongezond mens zal automatisch ook minder gelukkig zijn. Een gezond mens is automatisch gelukkiger en veel sneller tevreden en zal veel meer en veel intenser genieten van al het moois wat er te beleven is in deze wereld.
Bert Kaiser 17 September 2020
mensen weten donders goed wat gezond en ongezond is ,nog even en ik vind dat er een verbod op verboden moet komen , zo langzamerhand kan je beter zeggen wat wel mag dan wat niet mag, dan ben je sneller klaar
Zeeuwleeuw 17 September 2020
Iets weten of er naar handelen zijn twee geheel verschillende dingen. Het kan helemaal geen kwaad om mensen, en vooral ook jeugd, te beschermen tegen al dergelijke schadelijke en verslavende troep die ook maatschappelijk veel ellende veroorzaken. Ik zie met name op de dorpen jochies en grietjes van 12 jaar die aan zo'n smerige peuk staan te trekken. Juist omdat tabak extreem zwaar verslavend is door alle stoffen die de fabrikanten er heel bewust in stoppen om mensen snel verslaafd te maken moet dit beperkt worden. De hersenen van mensen maken hen continue wijs "dat het lekker is, dat het zo gezellig is, dat het echt geen kwaad kan", enz. Maar dat hoort juist bij verslavingen. Vooraanstaande longartsen pleiten al vele jaren voor beperkende maatregelen omdat zij elke dag alle diepe ellende zien die deze rotzooi teweegbrengt. En dat willen zij vele volwassenen en juist ook de kinderen besparen.
Dagobert1957 17 September 2020
Er wordt al eeuwenlang gerookt, zie de diverse schilderijen van oude meesters, nu zou dat opeens niet meer mogen, verboden in de kroeg, na een heerlijk etentje enz enz. Laat de mens zelf beslissen, dit is het topje, volgende wordt alcohol, wijntje bij het eten na een lange werkweek? Straks ook niet meer. Hoe ver gaat de betutteling van de Politiek. Mensen hebben het altijd zelf opgelost, ik beslis zelf wel of ik een kroeg binnenstap waar gerookt mocht worden! Oh ja, ik ben niet roker sinds 1990! En ik drink wel eens een wijntje. Laat de mens die op zijn manier wat wilt genieten met rust!
Bartafel 17 September 2020
Dan moeten we naar de speciaalzaak dus verder rijden Heel slecht voor het milieu!
Poeslief 17 September 2020
Onzinnig plan.
jippy 17 September 2020
Nee , een algeheel verbod komt alleen de illegale handel tengoede . En een beetje vrijheid geeft ook nog wel een beetje blijheid . Redactie , graag max 2 reacties p.p. per pol . Dan zijn we dat naieve gepreek/gezever van die zeeuwleeuw ook es kwijt .
Farmer. 17 September 2020
Sterke drank verbieden we ook niet en dat is achter het stuur vaak dodelijker. Bovendien draagt een verbod weer bij aan de illegale handel en bezorgt de politie nog meer taken.
de fietsenmaker. 17 September 2020
Ik rook en drinkt niet , ik vind het goor. Ik heb vroeger eens een meisje gekust die rookte , het was net of je een asbak stond te zoenen. Drinken doe ik niet ik zie er de noodzaak niet van in, en bovendien het is ongezond. Roken en drinken kost de gemeenschap al te veel geld en tranen. IK vind een dronken mens ook walgelijk om te zien .
dasy 17 September 2020
[email protected] die engel in bed dan,is wel een gemis.
bung 86 17 September 2020
mocht roken toen ik 15 jr was--en meteen gestopt toen ik 65 werd. nu al meer dan 20 jr rook-vrij. nog steeds geen problemen met ademen enz. alcoholica: nooit gedronken. en dasy: een engel heb ik--die ook nooit drinkt.
de fietsenmaker. 17 September 2020
dasy. Ik ben 51 jaar getrouwd en heb 6 kinderen en 12 achterkleinkinderen, meer is niet nodig om echt gelukkig te zijn. Geluk uit een fles of pakje is gekocht geluk .
Fatsoen 17 September 2020
Als men zich werkelijk bekommert om de gezondheid van de bevolking dan is het effectiever om mensen van het roken of drinken af te helpen. Verboden maken iets doorgaans juist aantrekkelijker.
Peter0507 17 September 2020
50€ voor een pakje. En als ze dan via de chip in je onderarm er achter komen dat je in hetzelfde jaar een 2e pakje wil kopen, wordt het 100€.
F blade 17 September 2020
je kunt het verplaatsen naar waar dan ook of het verbieden maar zolang de roverheid er miljarden aan verdiend zal het het blijven bestaan ,,,stop de cojona waanzin ,,,eens zien hoelang het er op blijft staan ?
R ... 17 September 2020
En al die producten die vol zitten met vet, suiker en zout. Die leveren meer zieke en doden op dan sigaretten. Als ze dat ook gaan verbieden zijn de supermarkten zowat leeg. Begin eerst maar eens met de vertruttingen van NL te verbieden.
bung 86 17 September 2020
STEL: vanaf 1 oktober rookt niemand meer en ze stoppen met drinken. dus "den haag" komt ineens miljarden tekort door mislopen van accijnzen. reken er maar nop dat de gemiste miljarden sowieso binnengehaald moeten worden en dus zullen andere dingen duurder worden. den haag ziet euro's--en niet de risico's van drank en tabak gebruikers.
jogi 17 September 2020
We krijgen steeds meer last van groeperingen die er op uit zijn om hun wil op te leggen aan anderen. We mogen niet meer roken, alcohol drinken, snoepen, autorijden, vliegen, open haarden gebruiken, vlees eten, melk drinken enz. enz. Laten we a.u.b. niet zo onze wil aan andere opleggen.
peter arnold 17 September 2020
Van mij mag roken helemaal verboden worden. Ik rook niet en mag wel betalen via mijn ziektekosten verzekering aan mensen die door het roken veel zorg nodig hebben. Doe om te beginnen hetzelfde als in Franrijk, enkel verkoop via de tabac zaken.
Peter0507 17 September 2020
@jogi: Ik vind ook dat we niet iedereen onze wil kunnen opleggen, maar wel voor producten/zaken die ons individueel door die ander kunnen schaden. Van mij part eet iemand 5 kilo snoep per dag, maar dit mag van mij wel weer terug gezien worden in een individuele gezondheidsgerichte premie voor het ziekenfonds.
Zeeuwleeuw 17 September 2020
Nou, het is duidelijk dat de rokers en verslaafden massaal reageren, zoveel voorstanders er blijkbaar voor roken zijn. Roken is een verslaving, of iemand het nu enorm vervelend vindt om te horen of niet. Jammer dat er op allerlei manieren zo veel schadelijke ellende in de wereld gecreëerd wordt. Diezelfde mensen hebben waarschijnlijk altijd overal het meeste commentaar op. En alles ligt in hun ogen altijd aan iemand anders. Een beetje eigen verantwoordelijkheid is veel mensen helaas vreemd. En zo modderen we maar voort als samenleving, met telkens weer een rechtse, neoliberale regering die veel bla bla vertoont maar meestal nauwelijks iets oplost of voor verbeteringen zorgt. Zij zijn enorm bedreven in het in stand houden van talloze ernstige en zelfs fatale problemen in de samenleving. En over een half jaar trappen de meeste mensen weer opnieuw in hun gladde praatjes, ondanks alle leugens, schandalen en corruptie bij die partijen.
Rianne07 17 September 2020
Iedereen zou toch moeten weten hoe slecht roken is. Als jongeren gaan roken hebben ze het voorbeeld van hun ouders gevolgd. Wij roken niet en ook onze kinderen hebben zelfs nog nooit een sigaret aangeraakt. Goed voorbeeld doet goed volgen. Tabak en alcohol horen niet in een supermarkt. Brood weer bij de bakker halen, vlees bij de slager en groente bij de groenteboer. De supermarkt moet weer kruidenier worden, scheelt meteen ook weer een hoop plastic.
Johan__ 17 September 2020
Tijdens de laatste drie kabinetten is er voor 80 miljard tax opgehaald aam tabak. Daar ligt hub prioriteit, en nergens anders Geld !!
Zeeuwleeuw 17 September 2020
Gelukkig zijn er ook een hoop verstandige mensen. Zo lees ik dat de extreem hoge kosten en peperdure behandelingen in de zorg als gevolg van roken inderdaad door alle anderen betaald moeten worden. En ook dat er iets tegen ongezonde voeding en snoep gedaan zou moeten worden. Dat gebeurt al gedeeltelijk, maar er is nog een lange weg te gaan. Tabak en alcohol horen niet in een supermarkt, daar ben ik het helemaal mee eens. Dan zijn er de mensen die klagen dat "hun vrijheid" om overal te roken hen afgenomen is. Maar zij willen blijkbaar niet beseffen dat meer dan 75 procent van de mensen niet roken en dat die gewoon willen kunnen ademhalen zonder de schadelijke stinkende rook van iemand anders in te hoeven ademen. Dus in de ogen van die hardnekkige rokers die klagen hebben al die mensen die niet roken blijkbaar geen recht op vrijheid voor schone gezonde lucht en een gezondere levensstijl. En dan hebben we ook zoals ik al voorspelde de mensen die alleen maar klagen "dat hun peukie niet afgepakt mag worden omdat ze anders niets leuks meer hebben in hun leven". Dat vind ik nogal triest, als je je lolletje uit een extreem schadelijke dosis rotzooi moet halen die je elke dag weer opnieuw bewust in gaat zitten ademen. Want dat is feitelijk wat er gebeurt. Gelukkig is er een steeds groter wordend deel die dit beseft en dat stopt met roken. Er is ook uitstekende hulp voor beschikbaar omdat het vaak heel erg moeilijk kan zijn om op eigen kracht te stoppen, ook wanneer er overtuiging is en goede voornemens. Het lichaam wil steeds weer die schadelijke stofjes toegediend krijgen. En voor alle duidelijkheid, ik wil niet dat ze mensen hun pleziertje afpakken, ik wil juist dat zij met iets stoppen wat hen ziek en ongelukkig gaat maken en dat zij iets beters vinden waar zij gezond en gelukkig van worden..Want ik gun iedereen aan lang, gezond en gelukkig leven. Dan wordt de samenleving er als geheel ook vast een stuk prettiger op voor iedereen.
velder 17 September 2020
@farmer: sterke drank kun je niet in de supermarkt kopen. Hooguit bij een inpandige slijterij. Voor roken is dat ook al veelal het geval. Ontmoedigen ben ik voor. Heb 3 pakjes zware shag per week gerookt. Van de een op de andere dag gestopt. Het levert nu eenmaal gezondheidsschade op. Accijns op tabak. Prima. Hoog ook prima mits het allemaal direct overgeheveld wordt naar het zorg budget. Zodoende wordt de roker zelf uitgemolken voor de zorgkosten. Dat kan natuurlijk ook bij alcohol ook al drink ik in het weekend graag een borrel.
Poeslief 17 September 2020
@ Zeeuwleeuw. Ik zou zeggen steek nog een wortel op !
mr. Puma 17 September 2020
Dan moeten die slappelingen die roken ook de zorgkosten zelf betalen als het mis is bij hun. Geldt ook voor alle junks, drankverslaafden. Nu draaien wij er allemaal voor op en daar ben ik op tegen.
Zeeuwleeuw 17 September 2020
@mr. Puma Het principe van verzekeringen is natuurlijk juist het gezamenlijk dragen van risico's. Alleen is dat nogal doorgeslagen en de verzekeraars strijken bovendien enorme bakken winst op. Met dank aan de zogenaamde "vrije markt". Het zou inderdaad rechtvaardiger zijn wanneer mensen die er alles aan doen om gezond te leven en te eten niet zouden moeten betalen voor de schade van mensen die drinken, roken, drugs gebruiken, amper bewegen, veel snoepen, veel snacken, met iedereen het bed induiken, enz. Maar zo iets is natuurlijk nooit realistisch uit te voeren. Want wie bepaalt dan wat wel of niet gezond genoeg is? En hoe wil je dat controleren? Je kunt moeilijk bij ieder mens 24 uur per dag politieagenten neerzetten om te controleren wat zij doen. Dus ik denk dat het groeiende besef wat wel of niet gezond is en dat gezond juist gelukkig maakt en heel veel ellende voorkomt de beste manier is. En de regering en overheid zouden daar wel vol aan mee moeten werken want die kiezen meestal vooral voor de kortzichtige, financiële, commerciële belangen van bepaalde groepen die juist voor veel schade zorgen.
Allem 17 September 2020
Sporten is ook zeer ongezond. Weet Zeeuwleeuw wel wat dat de gemeeschap kost om al die blessures te genezen? Voetbalknieën , tennisellebogen, etc. Dus dat gaan we ook verbieden en zelf laten betalen. Ik rook en drink niet, maar ik ben tegen elke beperking, ieder mens kan zelf bepalen welke risico' s hij neemt. Er zijn ook rokers die fluitend 100 worden. Zeeuwleeuw is volgens mij ook zo'n linkse bemoeial.
Zeeuwleeuw 17 September 2020
@Allem Sporten is enorm gezond. Maar te veel of te fanatiek sporten is inderdaad niet goed. En zoals bij alles wat je onderneemt kunnen ongelukken en blessures plaats vinden. De gigantische uitzondering van een roker die 100 wordt wordt elke keer weer ten onrechte aangevoerd als "bewijs" dat roken niet slecht is. En de vrijheid die mensen misbruiken om van alles te doen wat slecht, gevaarlijk of ongezond is heeft ook zijn effect op anderen. Daarnaast moeten de financiële gevolgen door ons allemaal gezamenlijk gedragen worden. Ik ben overigens niet links, ik zet mij in voor het allesoverstijgende wat mensen bindt. Dat heeft niets met links of rechts te maken. Helaas willen veel mensen altijd in hokjes denken en veroordelen al snel de ander die een beetje anders denkt. Dat zorgt voor veel spanningen in de wereld, zowel tussen mensen in elkaars nabijheid als tussen landen, volkeren, rassen, diverse geloven, genderidentiteit, enz.
mystiek56 17 September 2020
Ik begrijp die fietsen maker wel. die heeft andere hobbies. 6 kinderen en zoveel kleinkinderen. Dan heb je ook geen tijd voor tabak en drank. Je kan maar ergens gelukkig mee zijn. Maar ik veroordeel de mensen ook niet die de kinderbijslag bij elkaar schrapen die o.a. worden betaald uit de belastingen en accijnzen die rokers en drinkers opbrengen.
wijari 17 September 2020
Ik rook niet,1sigaret van heel mijn leven gerookt bah wat vies. En ik bespaar heel veel.
flight666 17 September 2020
ik ben 50 + ik rook drink graag een wijntje en ga graag toeren met de motor (maar dan drink ik alleen koffie en fris ) mijn zoon is opgevoed bij zijn moeder die niet rookt, toch is hij een roker mijn dochter is opgevoed bij mij en mijn huidige vrouw ( zij rookt ook ) toch rookt mijn dochter niet allemaal tegenstrijdigheden met wat ik hier lees.De enige medische klachten die ik heb zijn al mijn sportblessures uit mijn jeugd.ik ga niet rokers niet overtuigen om te gaan roken, niet drinkers overtuigen om te gaan drinken en vegetariërs niet overtuigen om vlees te eten maar krijg wel van deze groepen commentaar over mijn levensstijl, wie is hier dan het meest verdraagzaam ? Ik zeg leven en laten leven, laat gewoon eenieder zelf beslissen hoe hij / zij door het leven wil gaan.
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.