Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Winterbanden: geldklopperij of noodzaak?

4.042 stemmen | Geplaatst op 10 december 2019 | Website

Noodzaak
37,3%
Geldklopperij
62,7%

Reacties (20)

wispelhuis 10 December 2019
Winterbanden geven een groot verschil bij gladde wegen t.o.v van zomerbanden. De huidige generatie All season banden, all weather banden of vierseizoenenbanden zijn een redelijk goed alternaitief
RD10 10 December 2019
Geldklopperij. vanaf het woord winter is men in de ban van de winterband. Maar effectief verschil tussen beiden ligt rond het vriespunt. Aangezien we 3,5 week per jaar rond of onder vriespunt zitten... Daarbij houdt eens afstand van elkaar. Winterbanden gaan je niet helpen als je op 10m van je voorganger zit. Zelf tijdens een slipcursus een VW polo op zomerbanden en Touran op winterbanden hetzelfde zien presteren.
fiat124sport 10 December 2019
Ik heb zelf in de banden branche gewerkt en dat zegt genoeg. Ik adviseer vier seizoen banden. Maar let er wel op dat er een sneeuwvlok op staat, dat is belangrijk als u naar Duitsland gaat. Winterbanden zijn veilig absoluut eens, maar in mijn ogen erg duur omdat je 2 sets moet hebben dus 2x wisselen en 2 x aankopen terwijl je in 1 x klaar kunt zijn. Reken zelf maar uit Tot slot zoals altijd : Tegen klimaatonzin en voor 130 km per uur
wispelhuis 10 December 2019
Het is in Duitsland ( en ik geloof ook Oostenrijk) verplicht om in de winter op winterbanden te rijden, en nét wat U zegt: dat sneeuwvlokje geeft aan dat die band ook als winterband geldig is. Het is geen doen trouwens op zomerbanden, je gaat in de sneeuw alle kanten uit behalve de goede en als het een flink pak is, kom je niet eens weg. Ik heb bij een Bovag sloopbedrijf 4 Stalen velgen gehaald en die bij een bandenbedrijf laten voorzien van winterbanden. Vier kunststof wieldopjes erop (13 euro bij de Lidl) en klaar. Voordeel dat mijn mooie velgen niet door de pekel hoefden en de banden hebben dan niet zo te lijden van het omwisselen.
savage 10 December 2019
Winterbanden rijden goed als de omstandigheden daar voor zijn. Maar is in Nederland bijna niet. Verbruiken ook meer benzine en maken meer herrie tijdens het rijden.
MarkJohan 10 December 2019
Het is Noodzaakelijk en Oplichting Winterbanden hebben dikker rubber dan zomerbanden zijn stugger Maar het is maar 3 dagen winter in Nederland dus Geldklopperij
wispelhuis 10 December 2019
Dan heb je dus 3 dagen de kans om iemand dood te rijden.
annemien123 10 December 2019
In Oostenrijk is het verplicht om op winterbanden te rijden van 1 oktober tot 31 maart. En kom maar niet met all season banden aan want mocht je een aanrijding krijgen ( ook al is het buiten je eigen schuld ) jij bent de sigaar en krijgt de schuld, dus betalen. Dus sneeuwvlok of niet Winterbanden.
Fatsoen 10 December 2019
Al een aantal jaar 4 seizoenbanden, bevalt prima, verschil duidelijk merkbaar met toen ik die nog niet had.
MarkJohan 10 December 2019
Wispel je heb 365 dagen KANS om iemand dood te rijden of neem ik het woordje kans nu te letterlijk
wispelhuis 10 December 2019
De kans op winterbanden is in dit geval kleiner. :)
F blade 10 December 2019
je kunt je beter aan passen aan het weer dan deze onzin
V.v.C. 10 December 2019
In Europa mag je in alle landen in de zomer met winterbanden rijden. Maar in bijvoorbeeld Italië moet de winterband dan wel een hogere snelheids-codering hebben dan Q (tot 160 km/u) en in België moet je dezelfde snelheidscodering hebben op je winterband als op de orginele zomerbanden van je auto. All-season banden een goed idee? Tegenwoordig komen er steeds meer all-season banden op de markt. Alhoewel deze banden de laatste jaren sterk zijn verbeterd blijven deze banden een compromis met erg wisselende resultaten in de sneeuw of juist op een droog wegdek. Als je voor deze banden kiest, pas dan je rijstijl aan.
K. Nuks 10 December 2019
Tja, bij echt winterse omstandigheden (sneeuw) is de winterband volgens sommigen beter. En dat verlaagt de kans op een ongeval. Waar. Wat ook waar is dat op een droog wegdek de zomerband een aanzienlijk kortere remweg heeft dan de winterband. En aangezien het volgens cijfers van de KNMI in ons land maar 7,5 % van de tijd regent, laten we dan ervan uitgaan dat we 15% van de tijd op nat wegdek rijden. Dan is de zomerband gedurende 85% van de tijd veiliger qua remweg. Dat weegt nauwelijks op tegen de paar dagen dat we echt rijden op sneeuw. Er zijn 25-30 sneeuwdagen per jaar in ons land. Dat wil zeggen dat het ergens in het land sneeuwde. Dus niet overal. Bovendien is sneeuw in ons landje doorgaans heel snel weg van het wegdek wegens strooien in combinatie met intensief gebruik van de weg. Dat zal niet overal zo zijn maar dat gaat wel op voor een groot deel van ons wegennet. Winterbanden slijten sneller dan zomerbanden bij temperaturen boven 7 graden en maken meer lawaai. De gemiddelde maandtemperatuur is zo'n 5 maanden onder de 7 graden. Maar die berekening is het gemiddelde van de dagtemperaturen. Dat wil zeggen 24 maal per dag meet men de temperatuur met als uit komst de gemiddeld dagtemperatuur. Dat wil dus niet zeggen dat de temperatuur de hele tijd onder die 7 graden is. Voor 50% van de tijd is het warmer dan het gemiddelde. Dan is er nog het fenomeen van risicocompensatie; men rijdt (onbewust) sneller omdat men meent meer aan te kunnen op winterbanden. Kortom, er zijn veel meer argumenten om niet op winterbanden te rijden dan het wel te doen. Dat landen als Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland daar anders over denken is logisch. Daar ligt veel vaker en veel langer sneeuw dan bij ons. Dat maakt een rechtstreekse vergelijking een appelen en peren-verhaal.
wispelhuis 10 December 2019
Winterbanden zijn nuttig bij lage temperaturen, dus niet allen bij sneeuw, en hebben ook een betere grip bij ijzel bijvoorbeeld. En het gevaar zit hem vaak ook bij en op viaducten en bruggen. En hoe vaak wisselen de weersomstandigheden onderweg niet? Denk aan mistbanken, daar daalt de temperatuur. Een plotselinge, plaatselijke gladheid had je bij vertrek niet kunnen zien.
Marquis 10 December 2019
Heb altijd de 4-seizoenen band met vlokje onder de auto liggen en ga daar eveneens in de winter mee naar Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk en heb daar nog nooit problemen door gekregen. Wel is het noodzakelijk om "sneeuwkettingen" bij te hebben want zonder is het ondoenlijk om bij hevige sneeuwval door het berglandschap maar ook op de doorgaande wegen te tuffen. Het wisselen van banden naar "winterbanden" is altijd al discutabel geweest en diverse onderzoeken verstrekken daar vreemd genoeg verscheidene meningen over en waarschuwt voor "aannames" die niet reëel zouden zijn. Geldklopperij ? Ik vrees van wel...………………...
Napoleone 10 December 2019
Ik zoek naar milieuvriendelijke winterbanden, genderneutraal en een andere kleur dan zwart, dat kan echt niet meer. :-) :-)
mikel66 10 December 2019
ik haat banden
wijari 10 December 2019
Vier seizoenen banden zijn ook goed, zeker als je niet naar land gaat met de auto om te skiën. Vrouw en moeder van twee mannen die in de auto wereld werkt (te) 1 met pensioen.
kees1965 10 December 2019
Ik heb er in de garage een discussie overgehad en die heeft het goed uitgelegd. Zomerbanden zijn goed boven de 10 graden en bij droog wegdek. Vier seizoenen banden zijn over het algemeen het beste het gehele jaar maar slijten boven de 8 graden harder dan zomerbanden dus moet je die vaker vervangen. Bij hevige regenval en temperaturen onder de 8 graden zijn winterbanden het beste. Maar zodra de temperatuur boven de 8 graden uitkomt slijten ze als een gekke. In mijn geval is vier seizoenen het beste al moet ik ze vaker vervangen dan zomerbanden. Maar ik heb al eens banden met 6 mm moeten vervangen met droogte scheurtjes dus denk ik dat vier seizoenenbanden voor mij toch beter is. Ik rijd gemiddeld 60 km per week. dus best veel. Rijd je echter ook wel eens buiten Nederland dan zijn winterbanden gewoon verplicht.
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.