Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Rekeningrijden, een kilometerheffing voor iedereen. Goed idee!

3.724 stemmen | Geplaatst op 11 juni 2019 | Website

Ja, de vervuiler betaalt
45.1%
Nee, niet eerlijk als je ver van je werk woont
30.6%
Alleen voor beroepsverkeer
24.3%

Reacties (26)

wispelhuis 11 June 2019
Ideaal voor de rijkere met stekker auto's. Laat de gewone man maar dokken.
fiat124sport 11 June 2019
Rekeningrijden wat een onzin!!!!!!!!!!!! Dat veel dat niet inzien. Ik heb nu 1 auto ik betaal daarvoor 15 euro per maand voor 1 voor de andere betaal ik 60 euro. Wat denk je dat je straks gaat betalen voor een paar ritjes stel 15 cent de km en u rijd 2000 km per maand per auto dan betaal je dus 300 euro per auto!! Dus geeft mij maar wegenbelasting! Nee rekening rijden moeten we nooit doen zelfs met een klein km. Zelfs als ik de 0,15 halveer naar 0,07 cent ben ik dus al meer als 150 euro kwijt per maand. Nu is 2000 km misschien ver maar reken zelf uit en zie hoeveel je dan moet gaan betalen. Rekeningrijden is dom , schandalig duur en moeten we nooit doen. Helemaal niet hier in zeeland waar we zo goed als niet buiten de auto kunnen en we haast nooit echt in een file staan, ( behalve voor bruggen)Ik hoop echt dat we dit nooit gaan doen. Voor het vrachtverkeer is het ook niet slim, de rekening komt uiteindelijk weer bij de consument terecht. Net als overigens dat gedoe van de vervuiler betaald voor het milieu we moeten bedrijven gaan belasten, dit kost banen, de producten gaan duurder worden en of bedrijven vertrekken uit nederland. Wij als consument gaan de milieu toeslag gewoon betalen want alles zal duurder worden
fiat124sport 11 June 2019
Heb ik nog een punt: ze zeggen stekker auto's moeten minder betalen. Zien de milieu liefhebbers niet in dat stekker auto's niet de oplossing zijn. Hoe moeten we straks met zijn alle tanken onderweg? Stel het kan versneld maar zal toch zeker nog langer duren als tanken. Dan ontstaan daar weer files meer Het staatbeeld zal vervuild worden door alle laadpalen en zien we al die stekkers al lopen?? Ik verwacht ook door al dat verbruik van stroom dat dat weer voor problemen gaat zorgen Nee zeker geen oplossing. Huidige auto's vervuilen amper nog . Ook de oudere valt allemaal best wel mee en die zijn er ook niet veel meer. Oldtimers zijn over het algemeen van liefhebbers en die willen ook genieten van de hobby. Nee het is weer het ouderwetse auto pesten mensen kunnen niet buiten de auto. Misschien als je het openbaar vervoer gratis maakt dat veel de overstap kunen maken en dat zal schelen, maar rekeningrijden moeten we nooit aan beginnen
annemien123 11 June 2019
Het is niet normaal om rekening rijden in te voeren en zeker niet voor Zeeuws Vlamingen die zijn altijd al de klos om weg te gaan. Liefkenshoektunnel/ Westerscheldetunnel die moeten wij al betalen om ergens heen te gaan. Dus rekeningrijden voor niet voor iedereen, laat Zeeuws Vlaanderen er buiten. En dan alleen rekeningrijden voor elektrische auto's en auto's die ouder zijn dan 10 jaar dat lijkt mij een strak plan.
fiat124sport 11 June 2019
Met onderweg tanken voor de stekker auto bedoel ik dus aansluiten met de stekker bij de pomp. Stel dit duurt 10 minuten straks ziet u de km lange file al omdat de meeste na 300 km echt wel leeg zijn met airco en de lampen aan. Plus al die vervuiling van de accu's …..
fiat124sport 11 June 2019
Aan annemien, waarom betalen voor een auto ouder als 10 jaar. Ben ik dus weer de klos voor de rest heb je gelijk.
Geel Hesje 11 June 2019
Iedereen met een auto rijbewijs zou daarmee ook een motor(tje) tot 125/150 cc moeten mogen rijden. De moderne versie's daarvan gaan prima in het verkeer mee (kunnen gemakkelijk 130 rijden) zijn zeer zuinig (1 op 40 is geen uitzondering) én verminderen/veroorzaken geen file's en parkeer problemen. In veel EU landen is dat gewoon legaal dus ik zeg : hier ook invoeren !
annemien123 11 June 2019
fiat124sport, het is niet tegen jouw persoonlijk maar wees eerlijk oudere auto's stoten meer vuiligheid uit dan jongere, dus ik heb maar een getal neer gezet. En Geel Hesje daar zitten we niet op te wachten.
Geel Hesje 11 June 2019
"door een stevige lobby en de opmars van stekkerauto’s staat het opnieuw op de agenda" en dus dient dit voorstel maar 1 partij en de rest is de lul terwijl de stekker lobby met opzet even niet vermeld dat een stekker auto door de mega CO2 uitstotende productie ervan pas na zo'n 300.000 km beter voor het millieu gaat zijn dan een vergelijkbare benzine auto. En omdat een stekker auto dus voordat er nog maar 1 km mee gereden is al evenveel CO2 heeft uitgestoten als een vergelijkbare benzine auto pas na zo'n 300.000 km doet (waarna bij de stekker auto alle accu's al wel 2x aan vervanging toe zijn geweest over schade aan het millieu gesproken) dient de stekker auto als meer millieu vervuilend te worden gezien dan de gemiddelde benzine auto en dient de stekker auto dus minstens evenveel zo niet 2x zoveel km heffing te betalen !
Boterblommeken 11 June 2019
Dus annemien123...Ik ben ruim tien jaar lang zuinig geweest op mijn opeltje. Zo goed onderhouden dat die zeker nog 5 jaar mee kan. Jij vind dan dat dit beloond mag worden met wat extra kosten? Niet iedereen is in staan om steeds jonge auto's te rijden hoor. In Zeeuws Vlaanderen hebben we de auto nodig als we ergens willen komen.
jogi 11 June 2019
Rekeningrijden c.q. kilometerheffing doen we al jaren. als we tanken, dan gaat er meer kosten aan accijns , BTW e.d. per liter in de tank dan aan het product. En wat gaat de regering doen, als we via het normale net de elektrische auto opladen, dan wordt het kassa.
K. Nuks 11 June 2019
De gebruikelijke bagger uit Den Haag wordt voor de zoveelste keer opgewarmd en over de nietsvermoedende burger uitgestort. Rekeningrijden is al in heel veel gebieden uitgeprobeerd en wat denkt u, werkt het? Antwoord, nee. Londen bijvoorbeeld kent een tax in de stad te komen. Doel: verminderen wegverkeer, verbeteren milieu. Effectiviteit? Nul komma nul. In Londen was de norm van maximale uitstoot al na 6 weken overschreden in het eerste jaar en het is er niet beter op geworden in de navolgende jaren. NB. Londen heeft een van de meest uitgebreide en goed functionerende metro's ter wereld. Andere voorbeelden geven soortgelijke resultaten te zien. Kortom, Den Haag kijkt bij uitstek NIET/NOOIT naar resultaten die elders zijn bereikt. Ze hebben GEEN hard wetenschappelijk of empirisch bewijs dat het werkt. De kosten voor de burger gaan TWEE MAAL omhoog; rekeningrijden zelf én koten voor het enorme bureaucratisch apparaat opgebouwd en in stand moet worden gehouden. En tenslotte, de 'compensatie' door lagere overige belastingen zal ongetwijfeld van hetzelfde niveau zijn als in het verleden met overig compensaties; de burger komt bedrogen uit. Conclusie: als Den Haag het zo graag wil, stel ik een kleinschalig experiment voor. Tolpoorten rond heel Den Haag met een forse tax om Den Haag in te komen. Poortjes met nummerplaatherkenning zodat intern Haags verkeer ook mot betalen. En dan maar eens kijken of het werkt. Not!
divar 11 June 2019
heer nuks zou het zo kunnen dat er een nieuwe generatie ambtenaren moet komen in de vorm van werkverschaffing , Rutte zij vorig jaar al we kunnen arbeidsplaatsen gaan scheppen .
Kwek 11 June 2019
Rekening rijden is op zich geen slecht idee maar uitsluitend als de wegenbelasting volledig komt te vervallen.
Kwek 11 June 2019
En ook voor alle buitenlandse kentekens!
fiat124sport 11 June 2019
Aan Kwek, ik betaal nu 15 euro voor de kleine auto en 60 euro voor de 1400 kilo zware auto. Totaal 75 euro per maand. Ik rijd met de 1 gemiddeld 900 km per maand en met de andere 2000 km per maand. Nu tel ik die 2 bij elkaar op en ga uit even van 7 cent de km is 203 euro per maand. Dus wat heb ik liever rekening rijden of wegenbelasting. WEGENBELASTING NATUURLIJK ! Pas als je voor de 2 auto's onder de 75 euro gaat blijven is rekeningrijden beter, je kunt je dan ook afvragen waarom heb ik 2 auto's. Mensen rekeningrijden is zo zo dom en moeten we nooit invoeren we gaan weer zwaar extra moeten betalen
Periot 11 June 2019
Voor een paar miljard Euro`s moet het tot mogelijk zijn iedere auto met een g.p.s zender uit te rusten en precies te zien waar, en hoeveel, hoe hard enz. iedereen rijd.? Big brother ten top. (Het is al bijna zover.) Dan betalen per tijd en plaats.
Kwek 11 June 2019
@fiat124sport Dus uiteindelijk ben jij met 2 auto's en zo veel kilometers per maand, één van de grote vervuilers en jij wilt dat anderen daar voor blijven opdraaien. Het gaat er om dat de vervuiler betaalt. Niet voor bezit maar voor het gebruik.
fiat124sport 11 June 2019
Ik ben geen vervuiler want heel dat vervuilen is grote onzin. In onze provincie is het met een baan heel normaal als je dit soort km maakt. Als u straks per km betaald en u hebt een gemiddelde auto van 45 euro per maand aan wegenbelasting moet je eens kijken hoe weinig km je straks kan maken voordat je al over die 45 euro zit. Een paar ritjes.
Jabby 11 June 2019
Rekeningrijden ja of nee daar zijn de meningen over verdeeld. En op zich lijkt het aanlokkelijk wie rijdt die betaalt. Maar er is volgens mij nog een punt wat ik nog niet gelezen heb is namelijk de brandstofprijs. Want onze roverheid loopt door het rekeningrijden toch wel een zekere som aan belastinggelden mis zoals wegenbelasting, bpm en dat tikt aan. Dus wat kunnen we verwachten verhoging van de accijnzen op de brandstof. Tel uit je winst
Jan met de korte achternaam 11 June 2019
Een prima idee hadden ze 10 jaar geleden moeten doen dan waren er nu niet zoveel files. Zonder rekeningrijden komen er meer en meer auto's op de weg. Er rijden nu 8,5 miljoen auto's dagelijks op de weg wat naar de 12 miljoen toe gaat de komende jaren. En dan hebben we het nog niet over de klassiekers die 1 keer per maand rijden. Het zou eerlijker zijn als iedereen evenveel betaald per kilometer en dan de wegenbelasting afschaffen. Nu moet iemand die 1 keer per maand zijn auto een meter verder zet evenveel betalen als iemand die 5000 Km per maand rijd en dat is oneerlijk. Net als bij de grijze kliko betalen per leging. Heel normaal.
D2017 11 June 2019
In Nederland zijn nieuwe auto's vrijwel het duurst van heel Europa, betalen wij de hoogste wegenbelasting en hebben de duurste benzine en nog is het blijkbaar niet genoeg, maar ach ja, wij pikken het allemaal wel als zoete lammetjes; zo redeneert men in het Haagse...………………………………..
K. Nuks 11 June 2019
Ik vraag me af hoeveel mensen die hier reageerden een hokje rood gemaakt hebben en zo Mark R. en zijn kornuiten op het pluche hebben geholpen. Gezien de felle reacties een paar weken terug over mensen die hun mond moeten houden als je je stem niet hebt uitgebracht, lijkt me dat een interessant detail....
Joris Davidse. 11 June 2019
Mijn baas heeft zijn toko verplaatst. Eerst reisde ik 3 kilometer per werkdag, nu 50. Wat kan ik daar aan doen?
Kwek 12 June 2019
@Joris Davidse, Verhuizen?
2stroke4me 12 June 2019
Klinkt als een goed idee maar zal, onze overheid kennende, in de praktijk wel weer anders (lees; duurder) uitpakken. Lees nergens of motorfietsen hier ook aan moeten geloven. Heb zelf weinig plek om zo'n tag of badge te plaatsen en het komt altijd in aanraking met de elementen (regen, hagel, sneeuw en pekel). Hoop dat dat ding een beetje waterdicht is dan. Kan er dus ook zo vanaf gestolen worden en dan rijdt iemand dus op mijn rekening? Hoe zit het eigenlijk met de privacy van de gebruiker? Dat wordt dus vanaf het moment dat hij/zij gaat rijden gecontroleerd. Worden snelheids overtredingen ook geregistreerd? Wie gaat er allemaal met uw persoonlijke informatie handelen? Wordt het reiskosten vergoeding systeem hierop aangepast?
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.