Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Het afsteken van knalvuurwerk met de jaarwisseling moet verboden worden

4.132 stemmen | Geplaatst op 25 mei 2019 | Website

Eens
77.2%
Oneens
22.8%

Reacties (21)

mark27 25 May 2019
Het mag van mij zo snel mogelijk verboden worden. Vandaag, omstreeks 01:05 uur werd er bij mij in de straat illegaal vuurwerk afgestoken, ik en mijn kat schrokken ons rot..... Heb eerst mijn kat gerust gesteld, daarna nog naar buiten gekeken, maar de daders waren allang weg.... omstreeks 01:30uur was ik buiten wezen kijken, er lag een nitraat dat afkomstig was van een nitraat mat, in buurt van de auto van mijn buurman en ook in de buurt van het busje van mijn werkgever. Op het eerste gezicht geen schade aan beide voertuigen, morgen overdag ga ik zeker nog een keer kijken. Ik had gelijk online een melding gedaan bij politie. Omdat ik sim only heb, kan ik geen 0900 nummer bellen. De nitraat heb ik veilig gesteld en zal deze morgen afgeven bij de politie, misschien dat er vingerafdrukken opzitten. Ik ben ook jong geweest en heb ook knalvuurwerk afgestoken. Maar dit gaat te ver!!
RD10 25 May 2019
@mark27: Heel vervelend wat je vertelt en mee maakt, maar een verbod op illegaal vuurwerk? Als iets illegaal is, dan is het al verboden. Probleem ligt in handhaving van hetgeen verboden is. Het kan nog steeds het land binnen komen en dus in de zwarte handel verkocht worden. Zelf vind ik het een moeilijke kwestie. Onze vrijheden en tradities worden in rap tempo ingeperkt. Daarnaast is handhaving van een dergelijk verbod ondoenlijk. Dus een nutteloze wet. Anderzijds hoeft voor mij die rotjes niet. Siervuurwerk als pijlen en cakes en potten ben ik wel voor. Dus concluderend; Geen verbod, maar maak rotjes en andere knallers gewoon te duur om te kopen. zo ontmoedig je aankoop
wispelhuis 25 May 2019
Mee eens, verbieden, Wég ermee/
Geel Hesje 25 May 2019
Het is 25 Mei ... De zomer moet zelfs nog beginnen ... En nu alweer gezeik over het afschaffen van onze mooie oer-oude Nederlandse traditie's ? Daar ga ik me nu niet mee bezig houden. Kom daar maar na de herfst mee aanzetten ofzo.
Geel Hesje 25 May 2019
Het is 25 Mei ... De zomer moet zelfs nog beginnen ... En nu alweer gezeik over het afschaffen van onze mooie oer-oude Nederlandse December traditie's ? Daar ga ik me nu niet mee bezig houden. Kom daar maar na de herfst mee aanzetten ofzo.
Baltimore 25 May 2019
Alle jankideoten op de brandstapel. Wat een gezeik, never nooit verbieden, wel alleen met de jaarwisseling toestaan.
famclaes 25 May 2019
Weer typisch een vorm van een feestje bederven
fiat124sport 25 May 2019
Alles maar verbieden tegenwoordig, kan het niet snappen waar zijn we in dit land toch mee bezig
mark27 25 May 2019
@RD10, ik heb dat bericht 4 uur geleden getypte en dat was toen uit emotie. Natuurlijk kan je illegaal, wat al illegaal is, niet verbieden. Dat snap ik zelf ook wel, Het gaat mij om het knalvuurwerk en de pijlen. Sommige mensen kunnen er niet mee omgaan, waardoor het vaak fout is gegaan, dat kost jaarselijks heel veel geld, dan heb je de gewonden die vallen, zelfschuldig en helaas ook onschuldig. Er zijn tal van redenen, maar waar het omgaat, waar tref je de grens??? Is er überhaupt wel een oplossing hiervoor? De één wilt dit en de ander wilt dat. Je kan helaas niet iedereen tevreden houden en dan zie je ook met andere kwesties.
Vox _ Freak 25 May 2019
Weg ermee met die rottigheid, ook fijn voor mijn honden. En dat gezeik dat er weer wat verboden moet worden zijn reacties van ettertjes. Vroeger was er ook vuurwerk maar in mindere mate en alleen met de jaarwisseling omdat al die bommen er nog niet waren en de mensen ook niet veel te besteden hadden. De bedragen die uitgegeven worden voor die rotzooi is niet normaal en achteraf lopen dergelijke personen te zeiken dat alles voor het normale leven zo duur is. Ben benieuwd hoeveel deurwaarders er nadien komen omdat de uitgave "zo groot"zijn en men zijn/haar rekeningen niet normaal kunnen betalen.. Sorry maar voor mij zijn het stumpers die met een flinke slok op deze manier rottigheid uit kunnen halen. P.s. Men mag mij aanvallen echter reageer ik daar toch niet op.
Mr. White 25 May 2019
1 Dag! 1 Dag van de 365 dagen willen we even een paar uur knallen op een dag en daar moet ook iedereen weer over zeiken. Waarom dan!? Ik stond in de tijd 3 dagen te knallen van 8 uur in de morgen tot laat in de avond en vonden wij, toen nog kinderen, stoer en genieten geblazen. Niemand kan nog wat hebben van een ander en sociaal zijn we al helemaal niet meer. Een betuttelende maatschappij zijn we al jaren, maar moeten we nu echt van iedere mug een olifant gaan maken? Leven en laten leven, het is maar één dag mensen. Mogen we even?
FoortdR 25 May 2019
Baltimore: ik ben het helemaal met je eens: never nooit verbieden! M.a.w. altijd verbieden! Dan zijn ik en mijn mede collegae veteranen weer een dag extra verlost van luide explosies die negatief op ons inwerken.
Sparky 25 May 2019
@Mr.White. Jij woont blijkbaar in een gezegende buurt.Waar ik woon is het gemiddelde aantal dagen voor knalvuurwerk 10 dagen! Maar ik ga toch niet verhuizen.Ben het met je eens leven en laten leven.Helaas kunnen dat velen niet opbrengen .Zie mijn 10 dagen ....Zoals altijd ontbreekt het aan handhaving, maar dat is met alle verboden die door de overheid worden opgelegd.
K. Nuks 25 May 2019
Je bent bij wijze van spreken een milieucrimineel wanneer je geen spaarlamp op de plee hebt hangen, een AAA-batterijtje in de grijze bak stopt of een keer je bbq gebruikt. Maar wanneer je de hoeveelheid zware metalen en fijnstof van vuurwerk bekijkt, lijkt het wel of dat bij uitstek géén overweging is. Veiligheid, oei, oei, voor elk minimaal risicootje is er wel een actiegroep die roept dit of dat niet kan. Politici springen op de kar en hopla, wettelijke maatregelen, boetes op het niet-opvolgen, etc., etc.. Flikker je krant op straat, valt de hele buurt over je heen. Maar een hele straat vol zooi van vuurwerk? Niemand. Raar, heel raar allemaal. Weg met die zooi vanuit het milieu, het gevaar, de zooi en de overlast die het oplevert.
Rianne07 25 May 2019
Was het maar 1 dag in het jaar, 3 dagen is ook nog wel uit te houden. Maar als je vanaf oktober al in de zware knallen zit wordt het minder leuk. Verbieden hoeft echt niet van mij, maar laat ze toch aub iets doen aan die illegale rommel. Wanneer je in een rustige buurt woont kan ik me voorstellen dat men denkt waar zeurt men over. Ja leuk die ene dag in het jaar, maak er maar gerust een paar maanden van.
Zeeuwleeuw 25 May 2019
Het is bizar dat elk jaar toegestaan wordt dat er op een afschuwelijke manier onbeperkt zware explosieven afgestoken mogen worden en door de straat slingeren. Alles wat in de loop der tijd geprobeerd is om deze ellende te verminderen heeft helemaal NIETS geholpen! Jaarlijks vallen er door vuurwerk honderden gewonden, er is voor vele miljoenen schade, er zijn talloze angstige mensen en angstige, gewonde en gevluchte dieren, politie en brandweer die het vele werk niet aankunnen, een gigantische milieuschade... Moeten we dit als een feestje beschouwen?? De Onderzoeksraad voor de Veiligheid, politie, brandweer, ziekenhuizen, chirurgen en artsen smeken al jaren bij de regering om een verbod. En de meeste mensen vinden dat vuurwerk een ramp dus zo snel mogelijk voorgoed verbieden!
cocktail 25 May 2019
o oo wat een gezeik weer eerst over het roken en alcohol wat nie goed is voor je dan zwarte piet en nu weer over het vuurwerk zij toch tradities waar lullen je over
Jan met de korte achternaam 25 May 2019
Dat lijkt me geen goed idee. In eerste instantie zou je zeggen het is beter voor mens en dier maar het is maar 1 dag per jaar. En zoals in het stuk van @Nurks al staat helpt dat totaal niet. Dan gaan de mensen illegaal vuurwerk afsteken en voor de politie is vuurwerk absoluut geen prioriteit. Dan zou je boa's in moeten zetten. En die zijn vrij. De pakkans in het donker is ook enorm klein. Bovendien kan iemand iets illegaals afsteken en daarvoor bekeurd worden, waarna de politie of boa doorloopt en 2 minuten later loopt hij naar binnen en pakt weer wat. Niets tegen illegaal vuurwerk te doen. Alleen scherpe controle op import.
Jan met de korte achternaam 25 May 2019
Verder zit je ook nog met de Chinezen. Die mogen traditioneel vuurwerk afsteken bij hun nieuwjaar. En dat zijn vaak grote zware ratelbanden. En dat is ook gewoon toegestaan.
wijari 25 May 2019
Gevaarlijk(ongelukken) ogen vingers handen enz., slecht voor mensen met ademhalings problemen. Met alcohol op vuurwerk afschieten.
hanshofman 26 May 2019
zaterdag 29 mei hele dag door tot kwart voor twaalf, geknetter, geknal en krijt plekken op de auto's in onze straat.. Gewoon verbieden die troep!
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.