Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

De maximum snelheid binnen de bebouwde kom moet naar de 30 km/uur

3.971 stemmen | Geplaatst op 25 maart 2019 | Website

Eens
59,7%
Oneens
40,3%

Reacties (8)

FoortdR 25 March 2019
Op zich vind ik het een goede maatregel, maar bedenk wel dat vooral de grote steden doorgangswegen hebben die qua inrichting een hogere snelheid mogelijk maken. Zelf woon ik in een dorp waar overal 30 km/u geldt. Het enige probleem is de handhaving. Volgens de politie is de wegbeheerder (in dit geval de gemeente) hiervoor verantwoordelijk, volgens de gemeente is hiervoor de politie uitgevonden. Resultaat: nooit een snelheidscontrole, dus er wordt wat afgejakkerd in ons dorp (triest record: 70 km/u op een woonerf). Dus een mooie stelling, maar zonder handhaving en controle is het zinloos.
K. Nuks 25 March 2019
De maximumsnelheid moet aangepast worden aan de situatie waarbij de norm de daadwerkelijk de onveiligheid in die situatie is, niet opgeschroefd door politieke correctheid. De autobranche wil zeker overheden paaien met dit voorstel. Het slaat echt nergens op. De meeste ongevallen binnen de bebouwde kom hebben niet als primaire oorzaak de snelheid maar heel andere dingen. Slecht doordachte infrastructuur om wat te noemen. Kijk bijvoorbeeld effe naar de 'rondweg' in Goes. Die gaat letterlijk over de meubelboulevard. Briljant gewoon. En lui die menen dat zijn het recht hebben geen enkel berichtje op hun dierbare phone te hoeven missen en de overige verkeersdeelnemers het recht ontnemen dat zij zich verantwoordelijk gedragen en anderen niet in gevaar brengen. Geluidsoverlast en vervuiling? De auto is nog nooit zo schoon en stil geweest als nu met de Euro4-norm en straks Euro5-normen. Hybrides doen het nog een stuk beter qua uitstoot en geluid. Maar door Haagse belastingmaatregelen daalde de verkoop daarvan sterk sinds 2015. Milieu? Duhh. 30 km/u in de bebouwde kom? Waar het specifiek lokaal uit statistiek blijkt dat het nodig is en voor de rest niet. Zeker niet op invalswegen of rondwegen. Dus doe een beetje normaal of moeten we terug naar de tijd dat een automobiel binnen de bebouwde kom voorafgegaan moest worden door een persoon (m/v) met een rode vlag? Goed voor de werkgelegendheid.
jacobo 25 March 2019
Een prima idee, als de handhaving er maar is. Woon zelf in een 30 km/uur straat met verkeersdrempels, maar desondanks wordt er stevig doorgereden, waarschuwingsborden helpen ook weinig. Mentaliteit van de autobestuurder is moeilijk te veranderen, bijv. richting aangeven is ook te moeizaam voor velen blijkbaar, wat weer gunstig zou zijn voor een betere doorstroming.
Sparky 25 March 2019
@jacobi. Ben het helemaal met je eens. Ernstig gebrek aan handhaving. Er worden wel steeds nieuwe regels ingevoerd maar die hebben geen enkele waarde wanneer toch niet gehandhaafd wordt. Ja en dan de mentaliteit dat is een zwaar punt. Misschien een psychologische test bij het verkrijgen van het rijbewijs???????
Fam: But 25 March 2019
Het is onzin om 30 km/u in de bebouwde kom te verplichten, in steden zijn vaak genoeg wegen waar 50 gereden kan worden en 30 in centrum's of gebieden die daar om vragen. Woon zelf in Vlissingen waar 30 km zones zijn, werkt op zich prima. Alleen de bestuurders zelf moeten zich er wel aan houden, en handnaven!
D2017 25 March 2019
Tja, die snelheidsbeperking kan men wel gaan invoeren maar het zal de vraag zijn wie zich daaraan zal houden ? Maar weinig weggebruikers houden zich aan snelheidslimieten en wie dat WEL doet wordt vaak door medeweggebruikers voor "abnormaal" versleten ?!! In onze omgeving is 50 de limiet maar slechts enkelen houden zich daaraan en worden dan ook veelal voorbijgestoken door lieden die zich weinig of niets aantrekken van regels. Controles zijn sporadisch en bij camera's wordt even ingehouden en hups, daar gaat men weer...………………………. Wat heeft het dan voor zin om alweer een beperking in te voeren waarvan men weet dat weinigen zich daaraan houden; de notoire haardrijder heeft nu eenmaal overal lak aan en kan slechts mogelijk tot inzicht worden gebracht wanneer er een flinke periode ontzegging van de rijbevoegdheid op dat individu wordt toegepast.
Jan met de korte achternaam 25 March 2019
Een zeer goed plan zij het met wat uitzonderingen. Het kan niet zo dat de 80KM wegen uit Zeeland verdwijnen en plaats maken voor 30KM wegen als deze b.v. binnen een bebouwde kom liggen. 80KM wegen moeten blijven in de bebouwde kom als het een doorgaande weg is. B.V. tussen Kapelle en de smokkelhoek als voorbeeld. Ook rond Goes en door Goes heb je b.v. een rondweg en een doorgaande weg. Deze moeten 50 blijven. Alles daar buiten moet uiteraard 30 blijven en handhaven. Dit kan met slimme camera's of sensoren in het wegdek.
wijari 25 March 2019
Prima 30 kilometer en hobbels enz.
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.