Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Snorfietsers moeten verplicht een helm dragen

3.866 stemmen | Geplaatst op 11 december 2018 | Website

Eens
62.7%
Oneens
37.3%

Reacties (15)

*** B *** 11 December 2018
Niet mee eens. Dan moeten ook alle e-bikers een helm gaan dragen want die kunnen ook allemaal 25 km/h of harder. Dus of zo houden zoals het nu is of alle motorische 2-wielers gelijk stellen en ook een helm plicht (én een praktijk rijbewijs) voor e-bike's.
2stroke4me 11 December 2018
Eens met *** B ***. Vergeleken met een snorfiets is de stabiliteit, wegligging, vering en remgedrag van de gemiddelde e-bike ondermaats. Ik heb in m'n jaren als monteur veel verwondingen gezien die gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden (meestal hoofd-, hand-,knie-, en elleboog verwondingen. Het lijkt niet snel, 25 km/u, maar stel het u eens voor; met die snelheid over het asfalt schuren terwijl het gewicht van uw lichaam er op duwt. Dit geldt voor het hoofd, maar zeker ook de handen, die raken meestal als eerste de grond (afweer reactie, daarom handschoenen). Deze lichaamsdelen zijn het echt wel waard om beschermd te worden, de meesten onder ons hebben ze nodig om brood op de plank te krijgen.
Looijaard 11 December 2018
Iedereen een helm dragen dus snorfiets, e-bike, scootmobiel enz. Op de e-bike meestal oude mensen, niet stuurvast, zwabberen van links naar rechts. Ik gebruik geen van allen.
K. Nuks 11 December 2018
Dan ook maar een helm op in de badkamer. Je wil niet weten hoeveel mensen na een bad of douche uitglijden en met hun hoofd tegen de wc-pot of wastafel knallen. Laten we vooral ook alle woningen gelijkvloers maken, dan elimineren we de gevaren die aan trappen kleven ook. En ladders om dakkapellen te schilderen worden en passant zo ook overbodig. Misschien moeten we fietsers ook maar uitrusten met kreukelzones. Zo rij je netjes met je helmpje op en en word je aangereden door een auto of een brommer. Het is allemaal onzin. Begin nu eens met dat wat op dit moment door bijna alle deskundigen wordt gezien als de grootste oorzaak van ongevallen in het verkeer; zitten pielen met zo'n k*ttelefoon. Maar nee hoor, we gaan lekker aan symptoombestrijding doen in plaats van de oorzaak aan te pakken. O, en voor het geval mensen denken dat ik maar wat in de rondte zit te lullen., er vallen ruim vijf (5) maal zoveel doden met ongevallen binnenshuis dan in het verkeer. Bron: CBS/NRC. PS. Wie dat wil, zet lekker een helmpje op, doet een fluohesje aan, enz.. Maar verplicht dat niet.
DJENNA,S 11 December 2018
Wat denk je van een helm op in de auto?
Maja21 11 December 2018
Inderdaad, Djenna,s! Want dat doen ze in de Formule 1 ook! Stukken veiliger! ;)
2stroke4me 11 December 2018
@K. Nuks. Zeker nog nooit onderuit gegaan vanwege een gladheid op de weg (slik, ijs, bladeren...)? Vallen op asfalt met 25 km/u veroorzaakt ook (erg pijnlijke) schaafwonden (tot krijtstrepen toe). Dit valt op een simpele manier te voorkomen. Ongelukken in de douche, met ladders (uw binnenshuis argument) is een rode haring. Alles wat op een eenvoudige manier te voorkomen is is meegenomen. Inderdaad, die telefoons in het verkeer veroorzaken ongelukken, reden te meer om je als kwetsbare verkeersdeelnemer tegen te beschermen. Al heb ik nog nooit een e-biker of snorfietser zo'n ding zien gebruiken tijdens het rijden.
savage 11 December 2018
Gedeeltelijk mee eens. Op een scooter is het gewoon verplicht. Maar een heleboel mensen hebben een snorfiets gekocht om geen helm op te hoeven. Mocht het toch verplicht worden denk ik dat de snorfiets wel eens zijn langste tijd heeft gehad en men massaal op electrisch gaat rijden. Snelle e-bikes moeten al verplicht een helm op. Maar een helm voor een gewone e-bike moet een vrije keuze blijven.
hanshofman 11 December 2018
Willempie zie je overal... ook op e-bikes en rees fietsen word ge-apt etc. om de fietsroute bekeken en dat is gevaarlijker dan die enkele snorfietser die nog betaalbaar mobiel probeert te blijven... Het is ook hier net als bij vele andere items "opletten, je hoofd bij je stuur en de weg houden". Vroeger moest je volgens mij ook op een solex een helm dragen omdat die 30 km konden... Maar tot 25 km lijkt me het toch overdreven... gewoon je hoofd er bij houden lijkt mij al voldoende effect te hebben..
D2017 11 December 2018
Moeten nee, mogen ja ! Snorfiets, E-bike en scootmobiel; het zijn beide motorisch aangedreven voertuigen die behoorlijke snelheden kunnen behalen en eveneens mogen worden bereden door onervaren gebruikers en dat kan maar al te vaak de verkeersveiligheid danig parten spelen. Motorisch verkeer op rijwielpaden mogen van mij aan banden worden gelegd, mits dat een dergelijk voertuig daarvoor ontheffing heeft middels proeven van kundigheid om met een dergelijk voertuig verkeersveilig om te kunnen gaan. Afgelopen zomer tijdens toeristische fietstochten helaas diverse vreselijke incidenten zien gebeuren waaronder scootmobiel en e-biker, drie weken later: 2 naast elkaar rijdende e-bikers en een groepje fietsers (1 dode, 2 zwaar, en 2 licht gewond) en enkele weken later nog een valpartij tussen fietsers en e-bikers. Een helm kan hoofdletsel voorkomen en is een keuze die de berijder zelf moet kunnen maken. Eerlijkheidshalve; in het dodelijk ongeval zou een helm echter geen rol gespeeld hebben.
Ron625 11 December 2018
@savage een scooter komt in de wet niet voor, het is een snorfiets, een bromfiets, of een motorfiets.
K. Nuks 11 December 2018
@ 2stroke4me. U heeft geen glazen bol neem ik aan? Dus uw aanname dat ik niet weet wat het is om met het asfalt kennis te maken, is op niets gebaseerd. Maar ter uwer informatie, ik heb meerdere malen kennis gemaakt met het asfalt en ja, goede beschermende kleding bleek mijn redding. En die rode haring? Zeker niet de bronnen geraadpleegd die ik noemde? Dan zou het geen rode haring noemen. Al is dat, inderdaad, een wellicht onterechte aanname van mijn kant.
Jan met de korte achternaam 11 December 2018
Niet alleen voor snorfietsen maar ook voor E-bike tot 25 KM en racefietsen. En verder is het ten zeerste aan te raden handschoenen te dragen en eventueel. knie en elleboog beschermers gezien de vele verwondingen. 25 KM lijlt niet veen maar als je met die snelheid over het asfalt schuurt heb je lelijke verwondingen.
Jabby 11 December 2018
Beste K. Nuks ik kan uw betoog goed volgen. Maar u raadt aan om een fluohesje aan te trekken. U bent zich er ook van bewust dat de kleur belangrijk is? Ik zou willen aanraden om geen geel hesje om te doen. Je weet maar nooit.
2stroke4me 11 December 2018
@K. Nuks Ziet u dat vraagteken achter mijn openingszin? Dat is een vraag, geen aanname. Een onderwerp erbij halen dat niets te maken heeft met het eigenlijke onderwerp is een rode haring. Inderdaad, de ongelukken binnenshuis zijn er volop, maar heeft niks te maken met de stelling.
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.