Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Delta gaat ook bestaande bouw aansluiten op glasvezel, investeeert 100 miljoen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Delta gaat ook bestaande bouw aansluiten op glasvezel, investeeert 100 miljoen

DELTA start met het aanleggen van glasvezel in Zeeland. De eerste spade gaat in januari de grond in. De steden Middelburg, Goes en Terneuzen en een aantal kleinere kernen zijn als eerste aan de beurt. Het bedrijf investeert de komende jaren 100 miljoen in een Zeeuws glasvezelnetwerk.
    https://www.delta.nl/nieuws/pers/del...svezelnetwerk/

Nice! De markt werkt, traag, maar toch.
  • 28 Reacties

Nu de buitengebieden nog. EQT heeft op dat gebied een naam. En een hoog te houden.

Reageer

Delta gaat gefaseerd coax-huisaansluitingen vervangen door point-to-point glasvezel.
      Die operatie wordt huis-aan-huis uitgevoerd, zonder vraagbundeling, vanuit het bestaande netwerk.

Dat is beter dan GPON want dat is gedeeld.

Bron : https://www.telecompaper.com/nieuws/...teden--1314434

Reageer

Wat grappig, eerst nog zweren bij upgrade van het coaxnetwerk en zo snel van gedachten veranderd.
        Wel verstandig denk ik. Beter als nog veel geld stoppen in het oude coaxnetwerk. Dan gaat het ook gelijk lopen met het Caiway gebied waar coax al langzaam wordt uit gefaseerd.

Reageer

En dit in de tijd van vergroening en duurzaamheid.
          Moet alles nu dubbel uitgerold gaan worden?
          Door KPN en Delta?

Op energiegebied is er ook een netwerkbeheerder.
          Hoogste tijd dat dit er ook komt voor het internet.
          Dus doorgifteplicht na tig jaren maar eens wettelijk invoeren.

Reageer

bijzonder is het allemaal wel.
            eerst wordt er ingezet op het verbeteren van de coax-infrastructuur.
            dan wordt KPN op de vingers getikt, omdat ze "plotseling" glasvezel gaan aanleggen, als een andere partij dat ook gaat doen.
            en nu komt Delta uit de hoek met "wij gaan ook glasvezel aanleggen".
            maar ja, steden komen het eerst aan bod en min of meer landelijke dorpen zullen nog wel een jaar of 5 moeten wachten.
            tegen die tijd hebben we allemaal 5G en dan kunnen ze die kabels wel weer verwijderen.

Reageer

Hier al weer reacties over de gebruikte techniek, beter dan gpon maar blijkbaar toch ook niet net zo goed als 'gewone' ftth: https://tweakers.net/nieuws/159348/d...aanleggen.html

Reageer

100 miljoen en dat is het begin: Prijs gaat dus omhoog; dat zal terugverdiend moeten worden.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Koeba Bekijk bericht
                  100 miljoen en dat is het begin: Prijs gaat dus omhoog; dat zal terugverdiend moeten worden.
                  de zon gaat voor niks op en de regen valt gratis naar beneden

Reageer

Oorspronkelijk gepost door fred44nl Bekijk bericht

de zon gaat voor niks op en de regen valt gratis naar beneden
                    Tuurlijk Fred...goed weekend

Reageer

Dat zal precies zo gaan als hier in Twente. Uitfaseren COAX en vervolgens een netwerk neerleggen waar geen andere provider op mag omdat men nu eenmaal een monopolie wil behouden. De consument kan vervolgens gaan wachten tot KPN is genegen om een tweede lijn er weer naast te pompen.

Maar lees ik nu goed dat feitelijk alleen de huisaansluitingen worden omgezet? Men maakt gebruik van het "oude" glasnetwerk dat er al ligt tbv COAX?

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht
                        Maar lees ik nu goed dat feitelijk alleen de huisaansluitingen worden omgezet? Men maakt gebruik van het "oude" glasnetwerk dat er al ligt tbv COAX?
                        Ik lees dit niet zo, ik gok er op dat het gewoon AON (PTP) wordt maar kan het fout hebben uiteraard.
                        Bijgevoegde bestanden

Reageer

Delta heeft al jaren glasvezel aansluitingen. Dan zetten ze er een omvormer op en sluiten een kabelmodem aan. Wat een nachtmerrie.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht

Ik lees dit niet zo, ik gok er op dat het gewoon AON (PTP) wordt maar kan het fout hebben uiteraard.
                            dat zegt me nog niet veel. Dus wel totaal nieuwe bekabeling, kasten etc etc ?

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht
                              dat zegt me nog niet veel. Dus wel totaal nieuwe bekabeling, kasten etc etc ?

Ja dat denk ik wel om het maar eens zo te zeggen naar alle waarschijnlijkheid een compleet nieuwe infrastructuur
                              naast de bestaande coax.

En of ze dan vervolgens dit pas oppakken bij de wijkkasten (die op glasvezel zijn aangesloten) het zij door plaatsing van nieuwe netwerkwerkapparatuur in de reeds bestaande wijkkast, of dmv plaatsing van een nieuwe kast naast de bestaande wijkkast is toch verder niet zo heel interessant voor ons als gebruiker.

Overigens jullie bij Caiway zullen ook wel gewoon AON hebben (één glasvezel vanaf de centrale naar de gebruiker).

Bij KPN GPON gaat de glasvezel eerst naar een optische splitter (zie het als een grote draaischakelaar met 32 of 64 standen) vanaf de splitter gaat deze dan verder via glasvezel naar de centrale.

Omdat er dus 32 of 64 huizen tegelijkertijd bedient worden is de bandbreedte gedeeld in tegenstelling tot AON waarbij je per huis één aparte glasvezel (Point to Point) krijgt toegewezen.
                              Laatst bewerkt door driepinter; 2 weken geleden.

Reageer

Om te reageren, moet je eerst .

verwerken...
                              X