Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Cat7 - Waar je op moet letten bij aanschaf

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Cat7 - Waar je op moet letten bij aanschaf

    Het moest er met de aanstormende glasvezel toch een keer van komen. Onlangs heb ik mijn internetbekabeling vervangen door cat7 UTP kabels.
    Deze kabel kan een bandbreedte aan van 10/100/1000/10000Mbit (10 Gigabit).

    Als je nog wat oude connectors hebt liggen die je daarbij wilt gebruiken: dat gaat niet werken. Tot en met de cat6 connectors zijn de aderkanaaltjes van je connector te smal (of de diameter van cat7 aders te groot) en loop je halverwege het in/doorsteken van de aders vast. Je krimpt dus lucht in plaats van aderparen. De oorzaak is de afwijkende aderdoorsnede van cat7 UTP kabel. De doorsnede van een ader wordt weergegeven met een AWG waarde. Bij de standaard geleverde cat7 kabel is die meestal AWG23.

    AWG staat voor 'American Wire Gauge' en is een Amerikaanse norm waarin de doorsnede van een draad door een cijfercode wordt aangegeven. De doorsnede van een UTP adres bepaalt de afstand die een signaal kan afleggen voordat het vertraagd wordt.

    @ https://nl.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

    Als je via het web je UTP kabel en connectors bestelt, wordt er meestal niet over AWG waardes gerept (voor zowel kabel als connector/plug).
    - Neem daarom altijd even contact op met de supportdesk van de leverancier en vraag wat de AWG waarde van de kabel is (plus het artikelnummer voor bijbehorende connector/field plug).
    - Laat je vooral niet afschepen als je twijfels hebt over de antwoorden; bij twijfel of doorvragen of gewoon naar een ander leverancier gaan.
    - Kijk tot slot altijd op de kabel om te controleren of je ook hebt ontvangen wat je hebt besteld.

    Al met al toch een redelijk dure grap waarbij je je moet afvragen of je die toekomstige hoge snelheden van 2,5 Gbit (kabel) en 8 Gbit (glas) wel nodig hebt. Je moet namelijk dan je eigen modem, router, switch(es) en netwerkkaarten vervangen en dat is toch wel een dingetje gezien de prijs die je daar nu nog voor betaalt.
    Laatst bewerkt door Webkabouter; 14 Mar 2022, 17:39.
    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

  • #2
    Jij krijgt straks wel een Nokia XS-2426G-A modem dus dan komt dit zeker van pas

    Reageer


    • #3
      Mooi hoor... Heb het eigen modemverhaal laten varen en heb een Fritzbox router aangeschaft, die ik nu achter mijn kabelmodem in bridge heb gekoppeld en straks als 2e router achter de Nokia plaats. Dus met behoud van alle instellingen (muv het adres van de gateway) slechts 1 UTPstekkertje omzetten na overgang op glas.
      Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

      Reageer


      • #4
        Kijk hier maar: Cat6, Cat6a, Cat7: welke kabel moet ik hebben en wat is het verschil? - Netwerkkabel.eu

        Reageer

        Om te reageren, moet je eerst .

        verwerken...
        X