Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Hoe Open Dutch Fiber KPN en Ziggo tegen elkaar uitspeelt

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Hoe Open Dutch Fiber KPN en Ziggo tegen elkaar uitspeelt

    We zien drie mogelijke scenario's.

    1. Dingen zijn onmogelijk totdat iemand laat zien dat het toch kan. ODF kan een operating model bedenken dat in extreme mate inzet op efficiency. Denk aan de voormalige MVNO Simpel: 1 miljoen klanten met 23 medewerkers. Bij KKR kan de gedachte zijn: zelfs met een marktaandeel van minder dan 40 procent zou het uit moeten kunnen. ODF hanteert overigens zonder twijfel een huurtarief dat lager ligt dan dat van KPN en is dus niet alleen voor T-Mobile, maar ook voor alle andere virtuele operators interessant.

    2. Als we er toch vanuit gaan dat KKR/ODF 'overbuild' wil voorkomen, dan zal KPN of Ziggo moeten meewerken. In het geval van KPN betekent dat: KPN gaat, net als T-Mobile, capaciteit huren. In de bestaande situaties waarin KPN capaciteit bij derden huurt (ongeveer vijf lokale FTTH-netwerken, samen een kleine 100k lijnen) gaat dit dikwijls (maar niet altijd - Harderwijk) gepaard met een getrapte overname van het netwerk - een optie tot kopen is onderdeel van het huurcontract. Dit zou betekenen dat KPN zich inkoopt in ODF, wat KKR en DTCP op termijn een exit biedt. KPN zou zelfs verder kunnen gaan en op termijn een fusie kunnen nastreven van KPN NetwerkNL (100%), Glaspoort (50/50 joint venture met APG) en ODF.

    3. We kunnen niet langer uitsluiten dat Ziggo interesse toont. De reden: Vodafone Spanje (net als VodafoneZiggo een combinatie van mobiel en kabel) praat met Telefonica en Onivia over toegang tot hun open FTTH-netwerken. Ook zou Ziggo een belang in ODF kunnen nemen. Daar komt bij dat Ziggo inmiddels glasvezel doet in nieuwbouw en op bedrijventerreinen, dat halfzuster Virgin Media O2 volledig overschakelt op glasvezel en dat zuster Telenet nog altijd overlegt met Fluvius.

    Conclusie: ODF gaat de Nederlandse breedbandmarkt opschudden, als 'third digital infrastructure'. Of het speelt KPN en Ziggo tegen elkaar uit (wie koopt zich het eerste in in ODF?). Optie 2 hierboven lijkt de meest waarschijnlijke, waarin de geschiedenis zich herhaalt (Reggefiber).
    https://www.telecompaper.com/comment...peelt--1391982

  • #2
    Ik vrees met heel erg grote vreze dat, behalve Delta, geen enkele speler op deze markt gaat aanleggen in dorpen in Zeeland. Steden, bedrijventerreinen en nieuwbouwwijken vaak wel. Gemiste kans en vooral erg jammer. Ik duim dat KPN met Glaspoort het toch aandurft.

    Reageer


    • #3
      Dus Delta zal zijn monopolie (Kabel+Glas) in Zeeland weten te behouden en dus blijft gelden : " wie betaald, die bepaalt ".

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
        Dus Delta zal zijn monopolie (Kabel+Glas) in Zeeland weten te behouden en dus blijft gelden : " wie betaald, die bepaalt ".
        Ik houd hoop dat het niet 'dus' wordt maar dat Delta nog 'echte' concurrentie krijgt. Hoop doet leven. En het is vrijdag. En Sysadminday.

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door Koeba Bekijk bericht
          En het is vrijdag. En Sysadminday.
          Bastard Operator From Hell - Wikipedia
          Bijgevoegde bestanden

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
            Grinnik. Zou die taart krijgen van zijn gebruikers?

            Reageer


            • #7
              Deltafiber snijdt zichzelf in de vingers met de karige keus van providers op hun glasvezelnetwerk. Dit gaat zich nu tegen hun keren als er andere glasvezel netwerken worden aangelegd met veel meer keuze .

              Reageer


              • #8
                Geen idee, ik kan het volledige artikel niet lezen.

                Reageer


                • #9
                  Ik dacht dat er door marktwerking een splitsing was in het netwerk en de providers. Zo dat elke provider gebruik kan maken van het netwerk wat er ligt. Maar helaas is dat zo te horen niet het geval en gebruikt Delta zijn eigen Delta fiber kabel en moet de KPN maar een andere kabel aanleggen. Dat was volgens mij nooit de bedoeling. Delta fiber heeft nog steeds connecties met de Delta en laat de KPN niet op die kabel

                  Reageer

                  Om te reageren, moet je eerst .

                  verwerken...
                  X