Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

2,4 GHz en 5 GHz perikelen

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • 2,4 GHz en 5 GHz perikelen

    Na installatie van de nieuwe Cisco modem/router bleek regelmatig de wifi verbinding met de iPad weg te vallen.
    Zodoende werd ook de muziek van Spotify regelmatig onderbroken, allemaal behoorlijk irritant.
    Ik was feitelijk al van plan om de Cisco enkel als modem te gebruiken en terug te stappen op mijn oude router.
    Toch heb ik eerst nog even een laatste ideetje geprobeerd; ik heb de 5Ghz verbinding uitgeschakeld.
    Dit bleek alle problemen op te lossen, nu al enkele dagen geen enkel probleem meer opgetreden.
    Zij er meer mensen met deze ervaring, en wat is de theoretische verklaring eventueel?

  • #2
    Afstand is hierbij heel belangrijk.
    De 5 GHz band heeft een korter bereik vergeleken dan de 2.4 GHz band.
    Bij bandbreedte geldt, hoe hoger de frequentie, hoe korter het bereik.
    Dus gebruik je een lagere frequentie zoals de 2.4 GHz band, dan zal de afstand die het kan dekken groter zijn dan die van 5 GHz band.

    Ook kan het aan de hardware zelf liggen.
    Zo ondersteunen ook niet alle ontvangers 5 GHz

    Info over voor- en nadelen 5ghz .

    Reageer


    • #3
      Gebruik de 5Ghz op mijn mobiel alleen als er 1 muur tussen zit, zodra er 2 of meer muren tussen zitten dan gebruik ik alleen mijn laptop welke een 5x sterkere antenne heeft.

      Persoonlijk vind ik de Cisco modem (EPC3940) ook niet de beste antenne heeft voor de 5Ghz band, komt ook omdat het modem in de meterkast staat, de 2,4Ghz band antenne heeft echter een prima dekking, heb verder nog een 5Ghz AP ergens anders staan dit werkt prima.

      Reageer


      • #4
        Hoe kun je zien/uitvinden of je laptop een dual band netwerkkaart heeft?
        [B][SIZE=12px][FONT=Verdana][COLOR=#000000][SUP]Er staat niémand op míjn banlist, dus jullie hoeven er ook geen rekening mee te houden.[/SUP][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B]

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door Rinus
          Hoe kun je zien/uitvinden of je laptop een dual band netwerkkaart heeft?
          Via apparaatbeher en eigenschappen zal dat zeker terug te vinden zijn. De simpelste manier, als je weet dat er een 5Ghz netwerk aanwezig is, kijken via het icoontje rechtsonderin, of dat netwerk ook gezien wordt!

          Reageer


          • #6
            Single of Dual? Het zal ook zeker vermeld worden bij de fabrikant van je product.

            Reageer


            • #7
              Via de geavanceerde eigenschappen kun je o.a. ook 2,4 of 5Ghz uitschakelen, c.q. een voorkeurnetwerk instellen. Althans, ik zie dat die mogelijkkheden beschikbaar zijn bij mijn (Acer)laptop.

              Reageer


              • #8
                Na veel puzzelen uitgevonden dat mijn netwerkkaart geen 5 GHz ondersteunt.
                Vlgs speedtest via wifi is de down-/upload s'avonds 88/10 en s'middags (zojuist) zelfs 101,16 down en up 10,17 Ghz
                (bij Premium stand alone abo)

                Dus : dik tevreden!
                [B][SIZE=12px][FONT=Verdana][COLOR=#000000][SUP]Er staat niémand op míjn banlist, dus jullie hoeven er ook geen rekening mee te houden.[/SUP][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B]

                Reageer


                • #9
                  Hoi mouwfre,

                  Heb je nog een antwoord binnen dit topic gevonden op je vraag? Zou je die dan als Beste Antwoord willen aanklikken ? Mocht je nog geen antwoord hebben gehad, mag je dit uiteraard ook laten weten

                  Reageer

                  Om te reageren, moet je eerst .

                  verwerken...
                  X