Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Helpen mesh wifi punten echt aan snellere wifi intern.

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Helpen mesh wifi punten echt aan snellere wifi intern.

    Heb een abbo van 400 Mbs. Paar weken geleden al contact gehad over tragere wifi.
    Heb ook op zolder een extra wifi punt tp-link. Bekend is dat wifi intern trager is dan wat er binnenkomt op de router/modem.
    Hielp de wifi kwam op ca 300 Mbs.
    Best is om ca 1x per maand router/modem opnieuw op te starten/resetten.

    Nu 2 weken later weer weggezakt naar Download 170-180. Upload 95-99.

    Zie nu aanbod mesh wifi punten en dat we straks 1 Gbs krijgen.
    Dan zal de wifi ook wel iets verbeteren. Maar hoeveel geven die mesh wifi punten nu ECHT door. Wordt gesproken over die 1Gbs maar is dat de realiteit.
    Want dat zou dus een enorme verbetering kunnen zijn.

  • #2
    Hallo cschults, wifi is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren. De DECO M5 set kan tot maximaal 867Mbps via de 5Ghz versturen. Dit is in optimale conditie. Dus het zal zeker schelen met de gewone router qua bereik en misschien ook met snelheid.

    Reageer


    • #3
      zou even wachten op wifi 6 !

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door puccini Bekijk bericht
        zou even wachten op wifi 6 !
        Gaat dat ook op met Delta?


        Kan ik het modem met Wifi 6 ook los kopen?

        Je krijgt het modem met Wifi 6 gratis bij het afsluiten van een internet abonnement bij KPN. Het modem los kopen is helaas niet mogelijk.

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door Ferry Bekijk bericht
          Hallo cschults, wifi is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren. De DECO M5 set kan tot maximaal 867Mbps via de 5Ghz versturen. Dit is in optimale conditie. Dus het zal zeker schelen met de gewone router qua bereik en misschien ook met snelheid.
          Het gaat mij eerder om de snelheid dan het bereik. Las net hier ergens op forum dat iemand die mesh punten bedraad verbindt. Dat moet wel mogelijk zijn, zonder teveel rompslomp als boren etc. Ik kan dan net zo goed (in mijn geval) weer een utp-kabel trekken vanaf de meterkast naar mijn desktop (met 1Gb ethernet) op 1ste verdieping.

          En Ferry
          Zoals al boven vermeld, paar weken geleden met hulp vanuit delta modem opnieuw gestart, snelheid kwam boven de 300 en nu paar weken later weer gezakt (net gemeten) naar 185/95 op een laptop (in woonkamer) op een afstand van ca 4 meter van de router. Is geen serieuze oplossing om elke maand modem/router te resetten. Zou daar bijv. een mesh bedraad kunnen plaatsen, maar die komt dan op een afstand van bijna 5 meter van die laptop. Dus ??

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door puccini Bekijk bericht
            zou even wachten op wifi 6 !
            is dat nu echt zo'n verbetering. Providers leveren nu max 1Gbs. Wifi 5 kan tot 3,5 Gbs en Wifi 6 tot 9,6 Gbs, wat nog door geen een provider geleverd wordt.
            Daarnaast moet er wel een nieuwe kaart in de pc geschikt voor 802.11ax. De huidige verwerkt alleen: 802.11b/g/n/a/ac.
            Voor ca 30 euro koop je zo'n card met meteen Bluetooth 5.2
            Maar of het ook echt sneller is in een woning !?

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door cschults Bekijk bericht
              Maar of het ook echt sneller is in een woning !?
              De vraag is bij gebruik van Wifi is of het ook sneller is in _jouw_woning? Het blijft altijd een gok omdat Wifi van teveel factoren afhankelijk is om al voor 80% te presteren.
              Mijn advies is dat, zeker als je je repeaters al wilt bedraden voor Wifi performance, je net zo goed gewoon via een UTP kabel kunt gaan werken totdat Wifi6 de ingeburgerde standaard is geworden. Voor nu de goedkoopste en snelste oplossing.
              Laatst bewerkt door Webkabouter; 8 Aug 2021, 18:51.
              Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door cschults Bekijk bericht

                is dat nu echt zo'n verbetering. Providers leveren nu max 1Gbs. Wifi 5 kan tot 3,5 Gbs en Wifi 6 tot 9,6 Gbs, wat nog door geen een provider geleverd wordt.
                Daarnaast moet er wel een nieuwe kaart in de pc geschikt voor 802.11ax. De huidige verwerkt alleen: 802.11b/g/n/a/ac.
                Voor ca 30 euro koop je zo'n card met meteen Bluetooth 5.2
                Maar of het ook echt sneller is in een woning !?
                Google even op wifi 6 !

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door puccini Bekijk bericht

                  Google even op wifi 6 !
                  :-) waar dacht je dat ik, die info vandaan haal :-)

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                    De vraag is bij gebruik van Wifi is of het ook sneller is in _jouw_woning? Het blijft altijd een gok omdat Wifi van teveel factoren afhankelijk is om al voor 80% te presteren.
                    Mijn advies is dat, zeker als je je repeaters al wilt bedraden voor Wifi performance, je net zo goed gewoon via een UTP kabel kunt gaan werken totdat Wifi6 de ingeburgerde standaard is geworden. Voor nu de goedkoopste en snelste oplossing.
                    Je koopt geen laptop, om die aan een upt kabel te hangen.
                    en die laptop wordt meest gebruikt op ca 4 m van de meterkast, maar ook op andere plekken, waarvoor al een tp link geplaatst is (stopcontact)

                    Reageer


                    • #11
                      Mesh wifi is in basis bedoeld om een grotere dekking te hebben voor hetzelfde wifi netwerk en zal niet helpen voor een snellere wifi verbinding.

                      Zeker als de onderlinge backhaul ook via wifi loopt kun je een hele snelle verbinding hebben met accesspoint wat dichtbij is en daarna toch via de langzamere verbinding nasr je router vertragingen oplopen, dit kun je dus voorkomen door ieder accesspoint bekabeld aan te sluiten.

                      Wifi is van zoveel factoren afhankelijk en het is zeker op de meest gebruikte bandbreedtes dringen met de buren, eigen wifi verstekers, zigbee etc. Als je het echt wil weten moet je scannen welke kanalen er vrij zijn of het minst belast om de maximale bandbreedtes te kunnen halen. Laat je in ieder geval niet gek maken door de maximaal theoretisch haalbare getallen.

                      En ja bekabeld werken is altijd beter en veeft je gegarendeerde performance, wat is je probleem met je huidige performamce?

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door cschults Bekijk bericht

                        Je koopt geen laptop, om die aan een upt kabel te hangen.
                        Tja, spreek voor jezelf. Mijn laptop vervangt een desktop en zit gewoon bekabeld aan mijn netwerk. Hangt zoals overal af van gebruik en gebruiker.

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht
                          Mesh wifi is in basis bedoeld om een grotere dekking te hebben voor hetzelfde wifi netwerk en zal niet helpen voor een snellere wifi verbindin

                          En ja bekabeld werken is altijd beter en veeft je gegarendeerde performance, wat is je probleem met je huidige performamce?
                          Performance
                          Zie mijn startbericht. Na reset modem router hebben we ca 300 mbs , maar na paar weken zakt dat in. Tip was om elke maand het spul te resetten.
                          heb je wel kabeltje nodig voor verbinding.

                          vind dat in principe niet oke. Het zou toch gewoon moeten blijven werken.

                          Reageer


                          • #14
                            Oorspronkelijk gepost door cschults Bekijk bericht

                            Je koopt geen laptop, om die aan een upt kabel te hangen.
                            Klopt. Maar je had het zelf over halve bandbreedtes. Als je dan voor snelheid gaat, zou ik een kabeltje voor lief nemen totdat het lek boven is. Btw: heb je Wifi op je modem al uitgezet?

                            Wifi moet kunnen presteren zoals het wordt aangeprezen in de media, maar helaas zijn dat vaak verkooppraatjes. Die getallen zijn gebaseerd op labtests, ipv een gemiddelde op basis van dagelijks gebruik in een woning zoals van jou en mij.

                            300Mbit Wifi bij een abonnement van 400Mbit is zeker bovengemiddeld en meer uitzondering dan regel
                            Laatst bewerkt door Webkabouter; 10 Aug 2021, 00:46.
                            Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                            Reageer


                            • #15
                              Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                              Klopt. Maar je had het zelf over halve bandbreedtes. Als je dan voor snelheid gaat, zou ik een kabeltje voor lief nemen totdat het lek boven is. Btw: heb je Wifi op je modem al uitgezet?

                              "halve bandbreedte" ?? Heb ik niet genoemd.

                              300Mbit Wifi bij een abonnement van 400Mbit is zeker bovengemiddeld en meer uitzondering dan regel
                              ja 300 is leuk, maar na een week of 2 is het gekelderd naar ca 100 tot max 150.
                              advies was spul resetten, oke dan heb je weer eventjes tegen de 300.
                              maar ik ga echt niet zeg maar elke 2 of 3 weken de boel resetten.

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X