Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

DAB+ bereik Walcheren.

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • #16
    De zendersterkte van DAB+ is extreem veel lager dan de oude analoge FM. Men laat veel "afhangen" van het correctie protocol. Bij te weinig signaal is het echter squelch en NIETS dus. Dat pieletje van een spriet hierboven genoemd, werkt alleen als hij boven op dak staat, is eigenlijk te klein.
    Enige tijd terug kocht een nieuwe slaapkamer klokradio met DAB+, de Pure Siesta Rise. Er hing net als bij veel FM spul, alleen een draadje uit en dat was het. Met veel moeite op de 1e verdieping detecteerde hij 5 zenders, soms een enkele meer. Er zat GEEN externe antenne aansluiting op. Dus de bijl erin en een SMA aansluiting gemaakt. Omdat ik prof. techneut ben was dat geen probleem. Als test een platgeslagen discone getest op 4 meter hoog ( = een platte RVS draadantenne met de maten van een discone). Dat hielp, meteen ongeveer 25 zenders. Later een echte Log_Periodic op een gevel paal gezet op 10 meter hoog, van Vlissingen richting Antwerpen als NL-BE compromis. Nu ongeveer 45 zenders.

    Het hele ombouw verhaal in het Engels (gebruik Google vertaal): https://people.zeelandnet.nl/wgeeraert/radio.htm#pure

    txt plak, mocht de link hieronder verminkt raken.


    Klik op de afbeelding voor grotere versie  Naam: VHF_UHF_LP-antenna_closeup.jpg Bekeken: 0 Grootte: 50,8 Kb ID: 232667
    Laatst bewerkt door WalterG; 25 Jul 2022, 00:46.

    Reageer


    • #17
      Gelukkig is een mast van 5 meter vergunnings vrij, dus allemaal een antenemast op het dak, net als vroeger.........

      Reageer


      • #18
        Hier in Middelburg beneden geen DAB ontvangst, radiowekker boven vlak naast het raam wel. Omdat de fm radio in de keuken steeds meer ruis gaf toch op zoek naar iets anders. We hebben nu een internetradio en ben er ontzettend blij mee. Oneindig veel zenders en ook Spotify en podcasts kan je er op luisteren.

        Reageer


        • #19
          Oorspronkelijk gepost door erikreijn Bekijk bericht

          Zie ook dit 'mooie' kaartje en dat 'stukje' Zeeland. Hebben wij weer

          https://www.arrow.nl/frequenties/ont...mogelijkheden/
          MTVNL is de provider waarop Arrow Classic Rock uitzendt.

          http://www.mtvnl.nl/

          Voor Zeeland was kanaal 9A gepland, maar die is nog steeds niet in gebruik genomen door MTVNL.
          Laatst bewerkt door Lexzie; 28 Jul 2022, 17:27.

          Reageer


          • #20
            Het is dus nog steeds niet aanmtemraden voor in de auto. Rijden zelf meest in zeeland.

            Reageer


            • #21
              Oorspronkelijk gepost door bandenplakker Bekijk bericht
              Hier in Middelburg heb ik een niet al te beste ervaring met DAB+. Met de radio in de vensterbank van de keuken kreeg ik net omroep Zeeland te pakken. Meestal was de ontvangst dan voldoende, soms wat minder en dan krijg je een paar seconden prima geluid en dan weer een paar seconden geen geluid dat is dan weer het leuke van digitaal je hebt prima geluid of je hebt niets, 0 of 1.
              Met de radio aan de muur ongeveer 2 meter van het raam was de ontvangst nul/nada.
              Ik gebruik nu in de keuken zo'n Google speaker, dat werkt voor thuis uitstekend maar is in de auto geen optie.
              Bij mij is net zo, een ramp en dat nog wel bij de rampenzender! Ik heb nu een antenne buiten op de vensterbank gezet,nu gaat het wel iets beter. Ik dacht wel dat we na die FM antennes daar vanaf waren, niet dus. Wie heeft er nog een beter oplossing?

              Reageer


              • #22
                Oorspronkelijk gepost door [email protected] Bekijk bericht

                Bij mij is net zo, een ramp en dat nog wel bij de rampenzender! Ik heb nu een antenne buiten op de vensterbank gezet,nu gaat het wel iets beter. Ik dacht wel dat we na die FM antennes daar vanaf waren, niet dus. Wie heeft er nog een beter oplossing?
                Thuis gewoon internetradio.
                [B][SIZE=12px][FONT=Verdana][COLOR=#000000][SUP]Er staat niémand op míjn banlist, dus jullie hoeven er ook geen rekening mee te houden.[/SUP][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B]

                Reageer


                • #23
                  In de auto kun je via Android Auto, mocht je daar over beschikken, gebruik maken van TuneIn (zonder te registeren). Je kan dan nog best veel zenders gratis ontvangen.
                  Laatst bewerkt door Bordewolf; 11 Apr 2023, 15:47.

                  Reageer


                  • #24
                    Publieke radiozenders nog beter te ontvangen via DAB+ - NPO Pers
                    Laatst bewerkt door driepinter; 29 Aug 2023, 19:55.

                    Reageer


                    • #25
                      https://tweakers.net/nieuws/213056/n...kbaarheid.html
                      Nice, ik ga dan weer eens een dab-radio testen, want tot nu toe was het droevig.

                      Reageer


                      • #26
                        Om lekker wakker te worden de Radio One van Teufel gekocht met DAB+, echter dat kan je wel vergeten in Vlissingen. Geluid klinkt hakkelig, onderbroken. Helaas wakker worden met maar FM.... Heel jammer dat DAB niet werkt.

                        Reageer


                        • #27
                          Het aantal DAB+-uitzendlocaties zal met 15 worden uitgebreid naar 61, waarmee ontvangst op de Waddeneilanden, Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden verbeterd wordt. Stelt broadcastpartners. Maar waar ?

                          Reageer


                          • #28
                            Oorspronkelijk gepost door Koeba Bekijk bericht

                            https://tweakers.net/nieuws/213056/n...kbaarheid.html
                            Nice, ik ga dan weer eens een dab-radio testen, want tot nu toe was het droevig.
                            Oei Ik zou maar even wachten nog totdat er nieuwe zendlocaties zijn. Verwacht ze niet meteen exact al op 1 september.
                            Hoewel met bedrijfslocatie ook in terneuzen kunnen ze snel zijn.
                            Laatst bewerkt door cschults; 31 Aug 2023, 16:00.

                            Reageer


                            • #29
                              Nieuwe autoscan
                              Doe een nieuwe Autoscan! Het NPO DAB+ netwerk is namelijk geupdate en daarom zou het kunnen zijn dat je je DAB+ radio even moet resetten.

                              Reageer


                              • #30
                                Even gezocht op zenderlocaties zoals die nu bekend lijken te zijn.
                                Droevig voor zeeland, als dit klopt.

                                Reageer

                                Om te reageren, moet je eerst .

                                verwerken...
                                X