Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

DLNA mediaserver werkt niet met Sagecom modem?

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • DLNA mediaserver werkt niet met Sagecom modem?

    Ik maak gebruik van een simpele DLNA media server (Twonky), waarmee ik via mijn netwerk muziek kan streamen op mijn media player.
    Voorheen met het Cisco EPC 3940 modem werkte dat altijd probleemloos.

    Recent is dat modem vervangen door en Sagecom modem (i.v.m. abonnement met hogere snelheid).
    Sindsdien is de DLNA media server niet meer te vinden op mijn netwerk.
    Ik heb alle instellingen van de media server nagezien, maar daar is weinig aan in te stellen. Ook in de Sagecom zie ik niet direct een instelling om DLNA aan- of uit te zetten (wel een UPnP instelling, maar dat doet ook niets). Bij de port forwarding is niets ingesteld en de firewall staat op "Allow all".

    Iemand enig idee, of heeft iemand er ervaring mee, waarom mijn DLNA media server niet meer is te zien met de Sagecom?



  • #2
    Als alles op je interne netwerk zit zou dat geen verschil moeten maken. In je interne netwerk speelt een firewall immers geen rol.

    Of heb je stiekem nog een andere/eigen router in gebruik? Zijn er ip-adressen veranderd? Is hij wel te pingen?
    Of staat de DLNA server op handmatige ip-instellingen?

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door GoeRoe Bekijk bericht
      Als alles op je interne netwerk zit zou dat geen verschil moeten maken. In je interne netwerk speelt een firewall immers geen rol.
      Firewall speelt altijd een rol; ook op een intern netwerk (als was het maar de firewall van de clients die op dat netwerk zijn aangesloten).
      Een beetje router/modem kun je daar ook op configureren (minimaal het mac adres van de apparaten die zijn aangesloten op je interne netwerk of subnet daarvan).
      Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
        Firewall speelt altijd een rol; ook op een intern netwerk (als was het maar de firewall van de clients die op dat netwerk zijn aangesloten).
        Ik bedoel natuurlijk de firewall in het modem, wijsneus maar realiseer me dat ik dat niet volledig duidelijk had opgeschreven.

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door JDN Bekijk bericht
          Ik maak gebruik van een simpele DLNA media server (Twonky), waarmee ik via mijn netwerk muziek kan streamen op mijn media player.
          Voorheen met het Cisco EPC 3940 modem werkte dat altijd probleemloos.
          Het Cisco modem heeft volgens mij part nog deel aan dit probleem. Het fungeert voor een intern netwerk slechts als gateway naar buiten en voor het lokale netwerk als een domme switch.
          Ik zou even checken of je netwerkkabel wel goed in je Cisco-poort zit of dat er dubbele ip adressen actief zijn op je interne netwerk (vernieuw handmatig de lease van je netwerkcomponenten).

          Omdat DLNA geen software is, maar het is een communicatiemethode, kun je bepaalde video- en audiobestanden soms niet openen (met bijbehorende server ip).
          Volgens de handleiding ondersteunt de Cisco EPC 3940:
          - DLNA v1.5
          - GPLv2 (Samba server); en
          - NAS drives met USB 2.0 host ports

          Wellicht is in die opstelling iets in jouw lokale netwerk veranderd?
          Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

          Reageer


          • #6
            Bedankt voor de reacties.
            Feit is dat de DLNA muziek streaming met de Cisco altijd probleemloos werkte, en na het installeren van de Sagecom ineens niet meer.

            Ik weet dat ik in het verleden met een KPN Experia Box hetzelfde had, maar in dat modem zat een instelling voor DLNA. Door die aan te zetten werkte het daar toen weer.
            Bij de Cisco heb ik hier nooit iets speciaals voor hoeven te doen.
            Nu lijkt er bij de Sagecom toch wat geblokkeerd te worden. Er is in het netwerk of op de media server pc zelf niets gewijzigd. De pc is ook gewoon nog te pingen. Na het omwisselen van het modem werkte het streamen simpelweg niet meer....

            Ik zal nog eens verder experimenteren.
            Laatst bewerkt door JDN; 9 Jul 2020, 14:15.

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door JDN Bekijk bericht
              Feit is dat de DLNA muziek streaming met de Cisco altijd probleemloos werkte, en na het installeren van de Sagecom ineens niet meer.
              Dat is zo, maar voor een oplossing heb je hier niets aan. We proberen maar even mee te denken.
              Wellicht dat het gewoon een netwerkdingetje is
              - zit je DNLA server in het huidige netwerk (had hij eerst een vast ip adres, wellicht in een andere scope)?
              - zat hij eerst in een bepaalde werkgroep en is die door vervanging van het modem gewijzigd?
              - is hij rechtstreeks aangesloten op een poort van je router/modem (bedraad) of maak je gebruik van Wifi mesh/repeater op die locatie?
              - is op die server onlangs een update van de firmware uitgevoerd?

              Zit je toevallig in de groep van modem/router testers? Op die modems zijn onlangs een paar updates uitgevoerd.
              Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

              Reageer


              • #8
                Inmiddels wat tijd gevonden om er verder naar te kijken, en... ik moet met het schaamrood op mijn kaken toegeven dat het probleem niet aan de Sagecom ligt.
                Nou ja, beetje dan, indirect (laat ik hem toch maar de schuld geven ;-)

                Wat was er aan de hand?
                Ik ging er altijd vanuit dat de pc waarop de media server draait een vast IP-adres had. Was ooit zo ingesteld, dus was een vrij logische aanname.
                Dit was echter toch niet (meer) zo, en door de installatie van de Sagecom heeft de pc van zijn DHCP-server een ander IP-adres gekregen. Zijn oorspronkelijke IP-adres was door de Sagecom toebedeeld aan een ander apparaat (vandaar dat mijn ping-test ook een reactie gaf).

                Nou, we vergeten dit maar snel. Alles werkt weer naar behoren. Iedereen bedankt voor het meedenken.

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door JDN Bekijk bericht
                  Nou, we vergeten dit maar snel.
                  nee, nee, zeker niet.
                  enkele jaren geleden heb ik een NAS een vast ip-adres gegeven.
                  dat apparaat is 2x verhuisd en heeft dus 2x in een ander netwerk gehangen.
                  nooit iets van gemerkt, dat er een ip-adres probleem was.
                  toevallig kwam ik daar achter, omdat er op een gegeven moment slechts met veel moeite een verbinding mee gemaakt kon worden.

                  de moraal van dit verhaal: zet alle apparaten en devices op automatisch DHCP en reserveer ip-adressen op basis van mac-adres in de router

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door JDN Bekijk bericht
                    Nou, we vergeten dit maar snel. Alles werkt weer naar behoren. Iedereen bedankt voor het meedenken.
                    Fijn dat het opgelost is...
                    Laatst bewerkt door Webkabouter; 11 Jul 2020, 11:36.
                    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                    Reageer

                    Om te reageren, moet je eerst .

                    verwerken...
                    X