Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

F@st 3890v3 problemen port forwading

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • F@st 3890v3 problemen port forwading


  • #2
    Na jaren van tegenstribbelen toch ook een delta/zeelandnet abonnement aangesloten en laat dit de komende 3 maanden naast mijn xs4all ADSL account werken (20/12 Mbps) maar voor het vele thuiswerken is een stabiele en betrouwbare internet verbinding hetzelfde geworden als een stroom en gas aansluiting.

    De eerste zaken waar ik dus tegenaan was gelopen was het nieuwe Sagem modem wat geen wijzigingen accepteert in de dhcp range of andere toch wel primaire instellingen voor een flexibel en werkend systeem, voor mij was het aanpassen van het bestaande netwerk ook geen optie ivm diverse linux servers, domotica en ander hobby spul. De router dus in bridge mode aangesloten wat toch het doel was om het openbare ip direct op mijn router te krijgen en geen dubbele NAT en ingewikkelde port forwardings te hoeven doen.

    De volgende uitdaging is het binnenkomende UDP verkeer op port 1194 wat OpenVPN standaard gebruikt en dus niet wordt doorgelaten door het modem... uiteraard kan ik dit aanpassen naar TCP maar waarom moet ik het aanpassen waar de hele wereld de standaard gebruikt?

    Dus ja ik ben erg benieuwd naar de nieuwe firmware en of ik eindelijk xs4all kan afsluiten ipv weer zeelandnet. Ik ben altijd bereid mee te werken met testen of andere aanpassingen maar graag wel een gezamelijk doel waar we met zijn allen iets aan hebben.

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht
      Na jaren van tegenstribbelen toch ook een delta/zeelandnet abonnement aangesloten en laat dit de komende 3 maanden naast mijn xs4all ADSL account werken (20/12 Mbps) maar voor het vele thuiswerken is een stabiele en betrouwbare internet verbinding hetzelfde geworden als een stroom en gas aansluiting.

      De eerste zaken waar ik dus tegenaan was gelopen was het nieuwe Sagem modem wat geen wijzigingen accepteert in de dhcp range of andere toch wel primaire instellingen voor een flexibel en werkend systeem, voor mij was het aanpassen van het bestaande netwerk ook geen optie ivm diverse linux servers, domotica en ander hobby spul. De router dus in bridge mode aangesloten wat toch het doel was om het openbare ip direct op mijn router te krijgen en geen dubbele NAT en ingewikkelde port forwardings te hoeven doen.

      De volgende uitdaging is het binnenkomende UDP verkeer op port 1194 wat OpenVPN standaard gebruikt en dus niet wordt doorgelaten door het modem... uiteraard kan ik dit aanpassen naar TCP maar waarom moet ik het aanpassen waar de hele wereld de standaard gebruikt?

      Dus ja ik ben erg benieuwd naar de nieuwe firmware en of ik eindelijk xs4all kan afsluiten ipv weer zeelandnet. Ik ben altijd bereid mee te werken met testen of andere aanpassingen maar graag wel een gezamelijk doel waar we met zijn allen iets aan hebben.
      Bedankt voor je reactie reddwarf ,

      Wat ik dus niet wist is dat UDP poorten ook niet werken als men het modem in bridge zet. Dat is een kwalijke zaak want altijd zegt iedereen: "Zet je modem in bridge dan ben je van alles af" maar in dit geval gaat dat dus niet werken.

      Ik heb het doorgegeven bij de klantenservice. Ik hoop zsm reactie te krijgen op dit onderwerp.

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door marijnvdgruiter Bekijk bericht
        Wat ik dus niet wist is dat UDP poorten ook niet werken als men het modem in bridge zet
        Het lijkt me sterk dat alle UDPpoorten niet werken. Bridge mode zet de modem/router in de modem only stand - het gebruik van UDPpoorten worden in de regel nooit geblokkeerd (uitgaand/inkomend).

        Bij TCP gaat het om betrouwbaarheid: pakketten die met TCP worden verzonden, worden bijgehouden zodat er tijdens het transport geen gegevens verloren gaan of beschadigd raken. Dit is de reden waarom bestandsdownloads niet worden beschadigd, zelfs als er netwerkproblemen optreden. Dat houdt echter wel in dat het protocol daardoor theoretisch langzamer is in vergelijking met UDP.

        Het UDP-protocol werkt op dezelfde manier als TCP, maar het negeert alle foutcontrolemogelijkheden. Er is geen garantie dat alle datapakketen correct aankomen (gaat gewoon door met zenden), maar doordat de controle zoals hierboven vermeld wordt genegeerd, kunnen de computers sneller communiceren. UDP wordt dus gebruikt wanneer snelheid wenselijk is en foutcorrectie niet noodzakelijk is. UDP wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt voor live-uitzendingen en online games.

        Kan een Deltaofficial ons hier vertellen of het echt zo is dat het gebruik van UDP poorten (bv port 1194, wereldwijde standaard voor OpenVPN) inderdaad wordt geblokkeerd of dat een firmware update daarbij een oplossing kan bieden?
        Laatst bewerkt door Webkabouter; 15 Jun 2019, 20:48.
        Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

        Reageer


        • #5
          Ik heb er dan wel zelf geen maar geloof net als Webkabouter wel dat udp in Bridge mode wordt doorgelaten.

          Maar goed indien je in de router wel de DMZ mode kunt instellen bied dit wellicht nog mogelijkheden.

          https://docs.google.com/document/d/1...t?usp=drivesdk

          Het is voor Ziggo maar je kunt de ip adressen natuurlijk altijd aanpassen voor eigen gebruik.
          Laatst bewerkt door driepinter; 16 Jun 2019, 17:22.

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
            Maar goed indien je in de router wel de DMZ mode kunt instellen bied dit wellicht nog mogelijkheden.
            Houdt er wel rekening mee dat als je je modem/router in de bridgemode zet en daarbij ook de DMZ (inkomend verkeer) openzet, alle (echt alle) internetverkeer op die betreffende computer aankomt. Het is dan wel aan te bevelen dat je die computer isoleert van het netwerk waar hij deel van uitmaakt omdat kwaadwillenden anders via die achterdeur je netwerk binnensluipen. Daarnaast is het aan te bevelen om een lokale firewall op die computer in te stellen waarbij het dit inkomend/uitgaand verkeer alsnog wat kunt reguleren (alle poorten openzetten is vragen om problemen).

            Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

            Reageer


            • #7
              Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht

              Het lijkt me sterk dat alle UDPpoorten niet werken. Bridge mode zet de modem/router in de modem only stand - het gebruik van UDPpoorten worden in de regel nooit geblokkeerd (uitgaand/inkomend).
              Ik moet toegeven dat het aan mij lag en dat UDP wel op en mijn configuratie werkt, nadeel van UDP is inderdaad dat het stateless is en je geen antwoord krijgt van de andere kant. Nu weer een werkende OpenVPN configuratie, bedankt voor de reacties en meedenken!

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door reddwarf Bekijk bericht
                Nu weer een werkende OpenVPN configuratie, bedankt voor de reacties en meedenken!
                Goed te horen dat het weer werkt, succes!

                Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                Reageer


                • #9
                  Dus als ik het goed begrijp werkt het wel via bridge mode maar niet via het modem zelf?
                  Het zou natuurlijk mooi zijn als dat laatste ook gaat werken..

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door marijnvdgruiter Bekijk bericht
                    ...Het zou natuurlijk mooi zijn als dat laatste ook gaat werken..
                    Dat lijkt mij wel de bedoeling

                    We houden je op de hoogte!
                    A prudent question is one-half of wisdom

                    Reageer


                    • #11
                      Oorspronkelijk gepost door MatthijsL Bekijk bericht

                      Dat lijkt mij wel de bedoeling

                      We houden je op de hoogte!
                      Bedankt Matthijs voor je antwoord. Ik heb het via DMZ geprobeerd te verbinding te maken met mijn vpn server en dat werkt wel. Via 4G op mijn telefoon dan weer niet.. Maar het is niet wenselijk dat dit via DMZ gaat want zo kan er steeds maar 1 device helemaal worden bereikt. Als je de poorten individueel kon openzetten zonder de DMZ functie zou dat natuurlijk handiger zijn.

                      Reageer


                      • #12
                        Voor mij is dit een erg interessant topic, want volgende week komt de installateur langs om een nieuw modem te plaatsen. Ik twijfel nog of ik het nieuwe modem ook als wifi-router wil gaan gebruiken, want dan kan ik mijn eigen router als accesspoint ergens anders in huid plaatsen. Wat voor mij het noodzakelijk is, is dat ik zelf ook port-forwarding in kan stellen en dat ik mijn eigen locale ip-adress (192.168.x.xxx) nog in kan stellen. Ik lees over beide wat wisselende berichten. Enig idee of dat al mogelijk is?

                        Als het niet mogelijk is, dan wordt het de bridge-mode.

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door marijnvdgruiter Bekijk bericht

                          Bedankt Matthijs voor je antwoord. Ik heb het via DMZ geprobeerd te verbinding te maken met mijn vpn server en dat werkt wel. Via 4G op mijn telefoon dan weer niet.. Maar het is niet wenselijk dat dit via DMZ gaat want zo kan er steeds maar 1 device helemaal worden bereikt. Als je de poorten individueel kon openzetten zonder de DMZ functie zou dat natuurlijk handiger zijn.
                          Is er al iets meer bekend over dit onderwerp? Ook ik kan niet bij de VPN server van mijn bedrijf (heb geen extra router, modem staat dus ook niet in Bridge mode) en ben op zoek gegaan naar mogelijke oorzaak (want via 4G-hotspot werkt het wel). Maar komt toch echt bij dit modem uit....Een VPN van je werk bereiken....dat lijkt me toch iets wat meer Zeeuwen doen....

                          Reageer


                          • #14
                            DELTA zou IPSec/VPN Passthrough moeten aanzetten in de software van de 3890V3.
                            Zie ook deze Deense discussie.

                            Reageer

                            Om te reageren, moet je eerst .

                            verwerken...
                            X