Veel ZeelandNet abonnees worden op een dag geconfronteerd met het onderstaande scherm:
[img]8ef25512-334d-4ba6-9e65-19dd02be2cba.png[/img]
Deze melding betekent dat de internetverbinding (dus niet alleen van die specifieke computer) in quarantaine is geplaatst. De reden daarvan is dat er verdachte activiteiten zijn gesignaleerd op de verbinding. Dat kan virus-activiteit zijn, maar ook malware, adware, of torrentverkeer naar "verdachte" sites. Deze pagina verschijnt in ieder geval nooit zonder reden.
Iedere internet-aansluiting kan te maken krijgen met malware/adware of virussen. Bepaalde besturingssystemen zijn daar meer gevoelig voor dan anderen, vanwege het feit dat een normale gebruiker van de computer de hoogste autorisatie-rechten krijgt. Als iemand dan iets download en installeert zonder te kijken of dit wel een bonafide betrouwbaar virusvrij programma is, dan bestaat er een kans dat het systeem geinfecteerd raakt met een of ander ongewenst programma. En zodra dat gebeurt, is het zeer waarschijnlijk dat de verbinding in een QNET-quarantaine wordt gezet.
Wat te doen in zo'n geval? Het belangrijkste is natuurlijk de oorzaak wegnemen van de besmetting. Vaak is een oorzaak wel terug te voeren tot een bepaald moment, bijvoorbeeld wanneer er een bepaald programma is geinstalleerd, of wanneer er bijvoorbeeld iemand met een "vreemde" laptop even op het netwerk actief is geweest, of misschien de kinderen/kleinkinderen die "even op de computer hebben gezeten".
Op het QNET scherm staat een blauwe knop met "verbinding vrijgeven". Zodra die wordt gebruikt, wordt de verbinding weer vrijgegeven. Dan is het mogelijk om maatregelen te nemen om de besmetting te neutraliseren.
Een programma als Malware Bytes Anti-Malware zou daar bij kunnen helpen, alsmede bijvoorbeeld ADWCleaner. En natuurlijk is het altijd belangrijk om alert te zijn op virussen, door middel van een virusscanner, en natuurlijk door gewoon voorzichtig te zijn op internet, want je kunt op virusscanners nooit 100% vertrouwen.
Als de "verbinding vrijgeven" knop binnen 30 dagen 5 keer is gebruikt, dan verdwijnt deze. De enige manier om dan nog de verbinding vrij te geven is door te bellen met de klantenservice. De reden daarvan is dat het blijkbaar niet lukt om de verbinding vrij van besmetting te houden en dus kunnen onze medewerkers wellicht nog wat tips geven. Het is dan echt noodzaak om de besmetting daadwerkelijk te vinden en onschadelijk te maken, want omdat we voor iedereen een veilig netwerk willen kunnen garanderen staan wij het niet toe dat dit soort besmettingen niet worden opgelost. In het meest extreme geval moet dan de PC opnieuw worden geinstalleerd.
Ook is het mogelijk dat dit soort besmetting worden veroorzaakt door een smartphone, maar dat kan eigenlijk alleen als de telefoon is "geroot", en als er daarna apps worden geinstalleerd uit illegale bronnen. Als je met een Android toestel dus je apps gewoon uit de Google Play store haalt is er over het algemeen weinig aan de hand.
[img]8ef25512-334d-4ba6-9e65-19dd02be2cba.png[/img]
Deze melding betekent dat de internetverbinding (dus niet alleen van die specifieke computer) in quarantaine is geplaatst. De reden daarvan is dat er verdachte activiteiten zijn gesignaleerd op de verbinding. Dat kan virus-activiteit zijn, maar ook malware, adware, of torrentverkeer naar "verdachte" sites. Deze pagina verschijnt in ieder geval nooit zonder reden.
Iedere internet-aansluiting kan te maken krijgen met malware/adware of virussen. Bepaalde besturingssystemen zijn daar meer gevoelig voor dan anderen, vanwege het feit dat een normale gebruiker van de computer de hoogste autorisatie-rechten krijgt. Als iemand dan iets download en installeert zonder te kijken of dit wel een bonafide betrouwbaar virusvrij programma is, dan bestaat er een kans dat het systeem geinfecteerd raakt met een of ander ongewenst programma. En zodra dat gebeurt, is het zeer waarschijnlijk dat de verbinding in een QNET-quarantaine wordt gezet.
Wat te doen in zo'n geval? Het belangrijkste is natuurlijk de oorzaak wegnemen van de besmetting. Vaak is een oorzaak wel terug te voeren tot een bepaald moment, bijvoorbeeld wanneer er een bepaald programma is geinstalleerd, of wanneer er bijvoorbeeld iemand met een "vreemde" laptop even op het netwerk actief is geweest, of misschien de kinderen/kleinkinderen die "even op de computer hebben gezeten".
Op het QNET scherm staat een blauwe knop met "verbinding vrijgeven". Zodra die wordt gebruikt, wordt de verbinding weer vrijgegeven. Dan is het mogelijk om maatregelen te nemen om de besmetting te neutraliseren.
Een programma als Malware Bytes Anti-Malware zou daar bij kunnen helpen, alsmede bijvoorbeeld ADWCleaner. En natuurlijk is het altijd belangrijk om alert te zijn op virussen, door middel van een virusscanner, en natuurlijk door gewoon voorzichtig te zijn op internet, want je kunt op virusscanners nooit 100% vertrouwen.
Als de "verbinding vrijgeven" knop binnen 30 dagen 5 keer is gebruikt, dan verdwijnt deze. De enige manier om dan nog de verbinding vrij te geven is door te bellen met de klantenservice. De reden daarvan is dat het blijkbaar niet lukt om de verbinding vrij van besmetting te houden en dus kunnen onze medewerkers wellicht nog wat tips geven. Het is dan echt noodzaak om de besmetting daadwerkelijk te vinden en onschadelijk te maken, want omdat we voor iedereen een veilig netwerk willen kunnen garanderen staan wij het niet toe dat dit soort besmettingen niet worden opgelost. In het meest extreme geval moet dan de PC opnieuw worden geinstalleerd.
Ook is het mogelijk dat dit soort besmetting worden veroorzaakt door een smartphone, maar dat kan eigenlijk alleen als de telefoon is "geroot", en als er daarna apps worden geinstalleerd uit illegale bronnen. Als je met een Android toestel dus je apps gewoon uit de Google Play store haalt is er over het algemeen weinig aan de hand.
Reageer