Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Hoe voorkom je een QNET blokkade van ZeelandNet? (Quarantaine)

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Hoe voorkom je een QNET blokkade van ZeelandNet? (Quarantaine)

    Veel ZeelandNet abonnees worden op een dag geconfronteerd met het onderstaande scherm:

    [img]8ef25512-334d-4ba6-9e65-19dd02be2cba.png[/img]

    Deze melding betekent dat de internetverbinding (dus niet alleen van die specifieke computer) in quarantaine is geplaatst. De reden daarvan is dat er verdachte activiteiten zijn gesignaleerd op de verbinding. Dat kan virus-activiteit zijn, maar ook malware, adware, of torrentverkeer naar "verdachte" sites. Deze pagina verschijnt in ieder geval nooit zonder reden.

    Iedere internet-aansluiting kan te maken krijgen met malware/adware of virussen. Bepaalde besturingssystemen zijn daar meer gevoelig voor dan anderen, vanwege het feit dat een normale gebruiker van de computer de hoogste autorisatie-rechten krijgt. Als iemand dan iets download en installeert zonder te kijken of dit wel een bonafide betrouwbaar virusvrij programma is, dan bestaat er een kans dat het systeem geinfecteerd raakt met een of ander ongewenst programma. En zodra dat gebeurt, is het zeer waarschijnlijk dat de verbinding in een QNET-quarantaine wordt gezet.

    Wat te doen in zo'n geval? Het belangrijkste is natuurlijk de oorzaak wegnemen van de besmetting. Vaak is een oorzaak wel terug te voeren tot een bepaald moment, bijvoorbeeld wanneer er een bepaald programma is geinstalleerd, of wanneer er bijvoorbeeld iemand met een "vreemde" laptop even op het netwerk actief is geweest, of misschien de kinderen/kleinkinderen die "even op de computer hebben gezeten".

    Op het QNET scherm staat een blauwe knop met "verbinding vrijgeven". Zodra die wordt gebruikt, wordt de verbinding weer vrijgegeven. Dan is het mogelijk om maatregelen te nemen om de besmetting te neutraliseren.

    Een programma als Malware Bytes Anti-Malware zou daar bij kunnen helpen, alsmede bijvoorbeeld ADWCleaner. En natuurlijk is het altijd belangrijk om alert te zijn op virussen, door middel van een virusscanner, en natuurlijk door gewoon voorzichtig te zijn op internet, want je kunt op virusscanners nooit 100% vertrouwen.

    Als de "verbinding vrijgeven" knop binnen 30 dagen 5 keer is gebruikt, dan verdwijnt deze. De enige manier om dan nog de verbinding vrij te geven is door te bellen met de klantenservice. De reden daarvan is dat het blijkbaar niet lukt om de verbinding vrij van besmetting te houden en dus kunnen onze medewerkers wellicht nog wat tips geven. Het is dan echt noodzaak om de besmetting daadwerkelijk te vinden en onschadelijk te maken, want omdat we voor iedereen een veilig netwerk willen kunnen garanderen staan wij het niet toe dat dit soort besmettingen niet worden opgelost. In het meest extreme geval moet dan de PC opnieuw worden geinstalleerd.

    Ook is het mogelijk dat dit soort besmetting worden veroorzaakt door een smartphone, maar dat kan eigenlijk alleen als de telefoon is "geroot", en als er daarna apps worden geinstalleerd uit illegale bronnen. Als je met een Android toestel dus je apps gewoon uit de Google Play store haalt is er over het algemeen weinig aan de hand.

  • #2
    Hoi Frans,

    Ik heb al bij veel personen geholpen om hun smartphone virusvrij te krijgen. Ook via deze apparaten wordt er veel gedownload. Steeds meer spelletjes zit er malware verborgen.

    Reageer


    • #3
      Hoi Frans,

      Heeft u dat stappenplan voor mij in PDF of afbeelding zodat ik dit kan downloaden?

      Reageer


      • #4
        Hoi jarno,

        Welkom op ons Serviceforum

        Dit kun je ook zelf doen door het hele bericht te selecteren en dan te kiezen voor afdrukken. Dan krijg je de mogelijkheid om aan te vinken dat hij het moet opslaan als bestand in plaats van het af te drukken.

        Werk je met Google Chrome kun je kiezen voor opslaan als .pdf
        Wat men moet leren doen, leert men door het te doen ;)

        Reageer


        • #5

          Reageer


          • #6
            Hallo anasthasia,

            Welkom op ons Serviceforum

            Fijn om te lezen dat je je systeem weer werkend hebt gekregen zonder virussen.
            Wat men moet leren doen, leert men door het te doen ;)

            Reageer


            • #7
              Nu sinds zondag voor de 3de keer er last van alle laptops en smartfoons gescant en er staat niks op (gescant door 3 verschillende en allemaal zijn ze uptodate) ik ga morgen maar eens bellen met zeelandnet want ben dit een beetje beu......

              Reageer


              • #8
                Ga je telkens met alle 3 apparaten het Internet op na vrijgeven?

                Doe dat slechts met 1 tegelijk en breidt dit uit als "na enkele dagen niet opnieuw geblokkeerd wordt.
                Ga dan met het tweede ook het Internet op en wacht dan ook weer of de blokkade terugkomt.

                Dan weet je aan welk van de 3 het ligt en zal je als je die niet schoon krijgt opnieuw moeten installeren.

                Reageer


                • #9
                  Ik heb de telefoons al sinds zondag van de wifi af dus die zijn het niet.
                  Maar als ze beide met meerdere scans(malware/hitman/mcafee/avg) aangeven dat ze schoon zijn mag je toch aannemen dat dat ook zo is?
                  Kan het zijn dat er sinds ze de groene internetdraad hebben verlengd op de 14de juli iets daar mis is gegaan? Het is sinds die zondagochtend

                  Reageer


                  • #10
                    is je ip bijv. niet blacklisted op https://www.spamhaus.org/lookup/

                    Reageer


                    • #11
                      Ik geloof dat ik dubbel zie?
                      In elk geval heb ik dit hier beantwoord.

                      Reageer


                      • #12
                        Help,

                        wie kan mijn dochter helpen. Ze heeft deze melding ook sinds enkele maanden.
                        De problemen zijn begonnen toen het Modem door de Delta bij haar thuis werd vervangen, daarvoor waren er nooit problemen.

                        De functie WIFISPOTS staat uit, dat is al gecontroleerd, dat kan het niet zijn.
                        2 laptops en een iPhone zijn geheel nagekeken door een ICT-bedrijf, er is niets gevonden, geen virussen, MalWare of Spyware.

                        Om hopeloos van te worden.

                        Ze heeft al diverse keren gebeld met Delta, maar ze is daar helaas nog niets mee opgeschoten.
                        Apps op de telefoon installeren wordt alleen gedaan via de gebruikelijk AppStore.

                        Mvg
                        Een gefrustreerde vader van een boze dochter.



                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door bertusb Bekijk bericht
                          Help,

                          wie kan mijn dochter helpen. Ze heeft deze melding ook sinds enkele maanden.

                          De beste manier om hulp te krijgen is niet om een discussie uit 2017 te heropenen maar door een nieuwe vraag te stellen, maar ik snap je frustratie. Misschien kan een moderator dit topic splitsen MatthijsLMalwarebytes, voor studenten is de betaalde versie nu extreem goedkoop via deze link maar de gratis versie is in principe voldoende.
                          Ook computers van andere mensen die op dit netwerk komen. Ik verwacht niet dat het van Android- of IOS-apparaten afkomstig is.

                          Reageer

                          Om te reageren, moet je eerst .

                          verwerken...
                          X