Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

extern inloggen in genexis 7840 router/ wake on lan PC

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • extern inloggen in genexis 7840 router/ wake on lan PC

    Hoi ,

    Eindelijk heb ik mijn wake on lan werkend zodat ik mijn computer met de smartphone kan aanzetten.
    Echter dit werkt alleen binnen mijn eigen wifi netwerk, niet met 4G of ergens anders.
    Nu zei de Delta monteur dat dit ook tegengehouden wordt door de genexis omdat anders jan en alleman naar binnen konden komen.
    Hij zei dat dit op te lossen was door in te loggen op de router. Dit lukt binnen mijn eigen wifi netwerk prima, ik krijg het inlogscherm en kan inloggen.
    Als ik dan via whatsmyip het extern ip adres van de router in de smartphone ingeef krijg ik met 4G ook het inlogscherm maar dan kan ik met dezelfde username en password niet inloggen. Dan zegt ie could not connect. Wie weet hoe dit opgelost kan worden en ook hoe ik de PC extern met WOL kan opstarten?

    Groet Foxhound50

  • #2
    Oorspronkelijk gepost door foxhound50 Bekijk bericht
    Echter dit werkt alleen binnen mijn eigen wifi netwerk, niet met 4G of ergens anders.
    Wat je exact voor ogen hebt met WOL in jouw specifieke toepassing is mij nog niet duidelijk, maar wellicht kan ik je met onderstaande inspireren.

    Je moet onderscheid maken tussen het inloggen op je modem/router en het inloggen op een netwerkcomponent (computer, printer etc). Beiden hebben verschillende gebruikersnamen en logincodes. Je kunt een computer die in de stand-by mode staat alleen uit stand-by halen als je hem benadert (en toegang hebt).

    VPN
    Als je met VPN een sessie hebt opgezet met je modem/router is dat heel iets anders dan inloggen op je modem/router.
    Je router valideert de VPN gebruikersnaam en toegangscode waarmee je inlogt en als die correct zijn, heb je een verbinding in je netwerk alsof je thuis in je eigen netwerk actief bent.

    Vervolgens vul je op de computer waarmee je bent ingelogd in Windows Explorer het ip-adres van de computer in waarop je wilt inloggen en vraag een folderinhoud op oid). Die computer zal dan antwoorden/uit stand-by komen. Vergeet niet dat het mogelijk is dat laatstgenoemde ook nog naar een gebruikersnaam en wachtwoord vraagt om te checken of je wel toestemming hebt om een folderinhoud op te vragen.

    Rechstreekse benadering van die computer
    Inloggen van buiten je netwerk op een netwerkcomponent in je interne netwerk kan ook heel goed op andere manieren:

    https://www.remoteutilities.com/download/
    https://www.teamviewer.com/nl/download/windows/
    https://www.windows-helpdesk.nl/quic...lp-op-afstand/

    van bovenstaande programma's zijn ook apps voor je smart phone beschikbaar.
    Er zijn ook apps die van buitenaf op je lokale netwerk kunnen inloggen, zonder dat daar een VPN of sessie op afstand voor wordt opgestart.
    Bijvoorbeeld toegang tot je CV of domotica thuis. Maar dat is een heel ander verhaal.
    Laatst bewerkt door Webkabouter; 28 Jan 2021, 18:55.
    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

    Reageer


    • #3
      Nu kan ik vanuit bv de garage of een andere kamer de computer aanzetten met de smartphone (als ik maar mijn eigen wifi heb) en dan met teamviewer bestanden kijken, google chromecasten etc. maw de computer bedienen. Dat wil ik ook als ik ergens anders ben waar ik niet in mijn eigen netwerk zit met wifi. https://dl.teamviewer.com/docs/nl/Te...-on-LAN-nl.pdf paragraaf 5.3/ hoofdstuk 7 gaat daar op in. Ik heb de PC al een statisch adres gegeven in de router maar veel verder kom ik niet. Portforwarding geprobeerd op poort 7 en 9 maar werkt niet.

      Reageer


      • #4
        uit stand-by halen. Wake On Lan is bedoeld voor apparatuur in een lokaal netwerk. Dus b.v. jouw thuisnetwerk.

        Om dus deel uit te maken van dat netwerk terwijl je op dat moment niet in dat netwerk zit, zul je dus eerst deel van dat netwerk moeten worden middels een VPN sessie, Hulp op afstand of (zoals je zelf al aangeeft) met Teamviewer. Laatstgenoemde zorgt in feite voor een VPN verbinding zoals eerder beschreven, echter niet via je router maar rechtstreeks tussen het apparaat op afstand en de computer die in de stand-by mode staat. Om dat te kunnen doen, heb je zowel aan de kant van de computer die standby staat als de computer waarmee je die slapende computer wilt benaderen, software nodig die je eerst moet installeren. Vervolgens communiceren die beide programma's met elkaar en brengen de door jou gewenste verbinding tot stand.

        Wat ik graag zou willen weten: Waarom zou je je computer willen 'aanzetten' met je smart phone?

        Kijk even op onderstaande links (lees en leer) dan wordt je een hoop duidelijk:
        https://computertotaal.nl/artikelen/...metteamviewer/
        https://www.bol.com/nl/p/voor-dummie...1004000015114/
        Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

        Reageer


        • #5
          Stel ik ben bij familie en heb een bestand nodig dat op de harde schijf van die computer staat. Dan zou ik dat zo willen ophalen. Anders moet ik eerst naar huis rijden. Computer op afstand aanzetten met WOL, teamviewer starten met mobiele telefoon en met de teamviewer sessie het bestand even mailen. Maar naar ik begrijp is WOL alleen voor lokale netwerken, jammer. De beschreven links geven helaas geen antwoord op de vragen. Ik geef alleen maar aan wat de monteur aangaf. Hier bij het 2e plaatje staat meer wat ik bedoel https://community.teamviewer.com/Eng...eamviewer-work

          Reageer


          • #6
            Dan zet je, voordat je weggaat, Teamviewer aan op de computer thuis aan (hoofdstuk 5 meen ik) en log je met de computer of mobiel op je familielocatie in op je thuiscomputer. Volgens mij hoeft WOL daarvoor niet eens actief te zijn, als die computer maar aan staat.
            Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

            Reageer


            • #7
              Hier staat nog een andere methode beschreven :

              https://adfocom.nl/2011/03/16/wol-vi...-pc-aanzetten/

              Reageer


              • #8
                Webkabouter Ik weet niet of ik iets nodig heb als ik van huis ga dan zou ik volgens jouw oplossing elke keer als ik van huis ga de computer aan moeten zetten dat vind ik niet echt milieubewust.
                driepinter dat is wat ik bedoel maar krijg ik dus niet in werking. Teamviewer met 4G de pc benaderen werkt wel goed alleen het aanzetten op afstand lukt niet. Volgens de monteur gaat dat dus ook niet met dat modem je zou erop moeten inloggen. Hieronder een dump hoe ik de portforwarding heb ingesteld de local host is dus de PC die zou moeten opstarten die heb ik een vast ip adres gegeven (met het mac adres) en de source host is het ipadres van de router via whatsmyip (ervan uitgaande dat die hetzelfde blijft; bij een kennis heb ik een webcam ingesteld dat werkt ook nog steeds op hetzelfde adres dus dat houdt ie wel vast schijnt (ivm lease nieuw adres)). Het lijkt of de router dit niet support net zoals de monteur aangaf. Ik heb nog een managed switch kan best dat die ertussen zit maar dat maakt toch niets uit?

                Klik op de afbeelding voor grotere versie

Naam: Capture.PNG
Bekeken: 1177
Grootte: 24,8 Kb
ID: 190241
                Bijgevoegde bestanden

                Reageer


                • #9
                  Je kunt nog kijken of de UDP poort wel open staat :

                  UDP Port Checker Online - Open Port

                  Kan zijn dat een firewall die nog blockt maar dan houd het wel op denk ik.
                  Laatst bewerkt door driepinter; 30 Jan 2021, 07:00.

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door foxhound50 Bekijk bericht
                    Webkabouter Ik weet niet of ik iets nodig heb als ik van huis ga dan zou ik volgens jouw oplossing elke keer als ik van huis ga de computer aan moeten zetten dat vind ik niet echt milieubewust.
                    Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                    Reageer


                    • #11
                      Ik heb de windows 10 firewall ingesteld dat hij UDP 7 en 9 doorlaat en daarna de UDP port checker uitgeprobeerd. De poorten zijn gesloten. Wat doe ik fout?

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door foxhound50 Bekijk bericht
                        Ik heb de windows 10 firewall ingesteld dat hij UDP 7 en 9 doorlaat en daarna de UDP port checker uitgeprobeerd. De poorten zijn gesloten. Wat doe ik fout?
                        Er zit natuurlijk ook een Firewall in de 7840 zelf, maar hoe je die uitschakelt en/of wijzigt ik weet het niet.

                        Er is geen duidelijke handleiding van de Genexis 7840 beschikbaar.

                        Ja deze maar die is oud.

                        Of je vraagt het via Delta WhatsApp.
                        Laatst bewerkt door driepinter; 5 Feb 2021, 08:42.

                        Reageer


                        • #13
                          Ik chat nu met delta whatsapp maar die kunnen mij verder niet helpen. Ook naar Genexis gebeld die verwijzen weer naar Delta. En die hebben geen antwoord.

                          Reageer


                          • #14
                            Dan houdt het op denk ik wanneer Delta zelf niet weet hoe je een port forwarding instelt.
                            Laatst bewerkt door driepinter; 5 Feb 2021, 11:26.

                            Reageer


                            • #15
                              Als ik de tcp poort 80 scan staat die ook dicht. Klopt dat? Volgens de klantenservice moet het gewoon werken maar zij leveren verder geen ondersteuning....

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X