Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Overactieve Spamfilter?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Overactieve Spamfilter?

    Hallo allemaal!

    Vaak geklaagd over de kwaliteit van het ('gratis') Delta spamfilter maar over het algemeen houdt hij het nodige tegen.

    Wat ik nu echter tegenkom is het tegenovergestelde: Hij doet zijn uiterste best vrijwel alles tegen te houden. Ik heb al tientallen keren mailtjes 'vrijgegeven en getraind' die tot een week geleden nog prima in de mailbox terecht kwamen, maar nu dus massaal gevangen worden.

    Ben ik de enige die hier last van heeft? Of enig idee wat ik hieraan kan doen? Dit is een mailadres dat mail opvangt die ik automatisch laat forwarden vanuit mijn eigen domein, dus mogelijk zit daar de issue. Dit doe ik op deze manier overigens al ruim 10 jaar met zelden of nooit problemen, maar de laatste week is het filter dus behoorlijk overactief geworden.

    Vast bedankt voor het meedenken!



  • #2
    Heb je dit desbetreffende domein al op de whitelist van het spamfilter gezet ?

    Reageer


    • #3
      Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
      Heb je dit desbetreffende domein al op de whitelist van het spamfilter gezet ?
      Nu wel... Was eerder nog niet nodig.

      Ben benieuwd of dat het verschil gaat maken! Bedankt voor de tip!

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door Akonig Bekijk bericht

        Nu wel... Was eerder nog niet nodig.

        Ben benieuwd of dat het verschil gaat maken! Bedankt voor de tip!
        Ok, nu de whitelist een paar uur aan staat (Geen idee of daar nog een verwerktijd voor staat) komen mails waarvan ik expliciet heb gezegd dat ze gewhitelist zijn toch nog altijd niet door het filter heen.
        Nogmaals: Tot enkele dagen geleden was er geen enkel probleem! Ik vraag me dan ook af of er wellicht vanuit de host van mijn forwarding domein een spamuitbraak is geweest waardoor alle spamfilters nu op hol slaan. Of dat ik gewoon nog even geduld moet hebben om de Whitelist zijn ding te laten doen.

        Reageer


        • #5
          Meer kun jezelf er iig niet aan doen.

          Dus wanneer niet voldoende, dan zul je contact op moeten nemen met de klantenservice.

          Reageer


          • #6
            Oorspronkelijk gepost door Akonig Bekijk bericht
            Ik vraag me dan ook af of er wellicht vanuit de host van mijn forwarding domein een spamuitbraak is geweest waardoor alle spamfilters nu op hol slaan.
            - Ik zou even checken of de host van je forwardingaccount niet op een blacklist staat. Dan is het logisch dat de forwarded emails door Zeelandnet worden geweigerd, want ze controleert daar ook op. Soms wordt forwarding ook gezien als een open relay.
            @ https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

            - Verwijder tijdelijk de inhoud van je white- en blacklist en kijk of e.e.a. dan wel doorkomt.


            Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

            Reageer


            • #7
              Hier ook hetzelfde probleem, nagenoeg alles wordt sinds een aantal dagen geblokkeerd door het ongevraagde spamfilter Delta. Uitgezonderd echte spam, deze komt vrolijk door, het lijkt wel de omgekeerde wereld. Iemand bij het beheer een verkeerd vinkje gezet? Bij de klantenservice krijg je de gouden tip om te whitelisten wat niets uit haalt. Heel vervelend dit.

              Reageer


              • #8
                Werkt bij mij prima en geen mail die wordt geblokkeerd in plaats van door te sturen . Misschien toch de White en Blacklist eens controleren of helemaal opnieuw opzetten.

                Reageer


                • #9
                  Oorspronkelijk gepost door zappy17 Bekijk bericht
                  Werkt bij mij prima en geen mail die wordt geblokkeerd in plaats van door te sturen . Misschien toch de White en Blacklist eens controleren of helemaal opnieuw opzetten.
                  De adressen die ik in de Whitelist heb gezet (Dat is het gros dat ik via mijn eigen domein doorgestuurd krijg) laat het filter nu netjes door. Ik krijg vrijwel geen spam op dat adres, dus kan ook niet nagaan of 'echte' spam wel wordt tegengehouden. Maar voor mij is het probleem nu in ieder geval opgelost! Bedankt voor de tips over de Whitelist!

                  Reageer


                  • #10
                    Of er "echte" spam wordt tegengehouden zou je kunnen zien door:

                    - ga naar Webmail
                    - kies Spamfiter
                    - kies daar Logbestanden- Inkomend of Spamquarantaine

                    Daar kan je dan zien of er Spam is binnengekomen EN is tegengehouden

                    Reageer


                    • #11
                      Afgelopen week zijn er een aantal checks aangescherpt op ons spamfilter om deze te verbeteren, dit vanwege de hoeveelheid spam welke er helaas toch geregeld nog langs het spamfilter glipte. Deze aanscherpingen zouden weleens de reden kunnen zijn waarom jullie hier nu tegenaan lopen. Met name forwards (bijv [email protected] naar [email protected]) zouden sinds afgelopen week wellicht vaker als phishing in quarantaine kunnen zijn gekomen vanwege falende SPF checks.

                      Die falende SPF check gelijk ook even toelichten: SPF checks worden door spamfilters gebruikt om te kijken of de verzender van de mail ook namens het domein mail mag verzenden, daar gaat het helaas bij forwards fout. Voorbeeld:

                      [email protected] stuurt mail naar [email protected] , in dit geval is de mailflow als volgt:
                      1. mailserver gmail stuurt mail naar mailserver hoster-X
                      2. mailserver hoster-X heeft spamfilter en doet controles, o.a. SPF: mag de mailserver gmail mail sturen namens domein @gmail.com ? (antwoord: ja, ip van mailserver gmail staat in SPF record)
                      3. mailserver hoster-X ziet dat er een forward is op [email protected] naar [email protected]
                      4. mailserver hoster-X stuurt de mail door naar mailserver zeelandnet
                      5. mailserver zeelandnet heeft spamfilter en doet controles, o.a. SPF: mag de mailserver hoster-X mail sturen namens domein @gmail.com ? (antwoord: NEE, ip van mailserver hoster-X staat logischerwijs niet in SPF record van gmail)
                      6. mailserver zeelandnet weigert de mail en zet deze in quarantaine

                      Op deze website wordt dit probleem ook uitgelegd: https://www.namecheap.com/support/kn...rs-configured/ , zij benoemen ook gelijk de eventuele oplossing welke hoster-X zou kunnen toepassen, namelijk Sender Rewriting Scheme (SRS : https://en.wikipedia.org/wiki/SRS ).

                      Overigens is het trainen van het spamfilter voor zowel spam als ham zeer nuttig. Wanneer er ten onrechte mails in quarantaine komen dan je deze vrijgeven en als 'ham' laten trainen, andersom, mocht er spam doorkomen in je inbox kan je deze als 'spam' laten trainen. De mails welke ter training worden aangeboden aan ons spamfilter zullen er op termijn voor zorgen dat het spamfilter alleen nog maar beter wordt. Inloggen in het spamfilter kan gemakkelijk door in te loggen in je webmail en daar op de 'spamfilter' knop te klikken of eventueel rechtstreeks naar https://spamfilter.zeelandnet.nl te gaan en daar in te loggen (eventuaal eerst een login link opvragen als je hier nog niet eerder op bent ingelogd geweest).

                      Reageer


                      • #12
                        Oorspronkelijk gepost door Deuntje Bekijk bericht
                        Afgelopen week zijn er een aantal checks aangescherpt op ons spamfilter om deze te verbeteren, dit vanwege de hoeveelheid spam welke er helaas toch geregeld nog langs het spamfilter glipte. Deze aanscherpingen zouden weleens de reden kunnen zijn waarom jullie hier nu tegenaan lopen.
                        SPF is nu (ook) weer in orde, zie bijlage

                        Klik op de afbeelding voor grotere versie  Naam: 2021-07-16_13-49-01.jpg Bekeken: 0 Grootte: 80,4 Kb ID: 197328

                        Kun je uitleggen waarom de laatste drie servers namens zeelandnet email kunnen versturen?
                        Laatst bewerkt door Webkabouter; 16 Jul 2021, 14:54.
                        Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

                        Reageer


                        • #13
                          Oorspronkelijk gepost door Webkabouter Bekijk bericht
                          Kun je uitleggen waarom de laatste drie servers namens zeelandnet email kunnen versturen?
                          Omdat deze partijen diensten voor DELTA/zeelandnet faciliteren en uit naam van een @zeelandnet.nl mailadres dan ook mails verzenden (Tripolis wordt bijvoorbeeld gebruikt om nieuwsbrieven te versturen)

                          Reageer


                          • #14
                            Ik denk dat dit de goede link is :

                            Sender Rewriting Scheme - Wikipedia

                            Reageer


                            • #15
                              Oorspronkelijk gepost door driepinter Bekijk bericht
                              Ik denk dat dit de goede link is :

                              Sender Rewriting Scheme - Wikipedia
                              Dat klopt, mijn exuses, te snel gecopy/paste

                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X