Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

NPO 1 UHD / Bevindingen UHD Kamai 7x/Aria7x/Amino

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• NPO 1 UHD / Bevindingen UHD Kamai 7x/Aria7x/Amino

Bij deze een separaat topic over de bevindingen inzake doorgifte van UHD. Ik zet even de zaken die al gemeld zijn op een rij:
    * Bij Caiway niet altijd beeld op kanaal 999: opgelost, niet alle decoders waren al bijgewerkt.
    * HDR staat op de volledige decoder AAN. Opgelost: dit klopt niet, decoder ontkoppelen en koppelen aan de Samsung tv zonder de afstandbediening te koppelen en de decoder een koude herstart te geven heeft het bij mij verholpen.
    * De HDR setting over de gehele decoder is "hard" en kan niet worden uitgezet door de gebruiker van de decoder. Dit is een onjuiste aanname. HDR staat alleen aan wanneer het wordt doorgegeven op de zender zelf.
    * Dolbygeluid op NPO1 UHD is niet vol genoeg. Dolbygeluid van 13 naar 40 => Bijna geen effect. Stereogeluid van 13 naar 40 => Buren kunnen meegenieten
    * Dolby staat of aan of uit, Dolby zou aan moeten staan wanneer het kanaal Dolby uitzend, Stereo aan wanneer het kanaal geen Dolby uitzend bij een bepaald programma. De decoder moet daar zelf tussen switchen (geen bevinding UHD-kanaal, maar een algemene bevinding).
    * Geen teletekst op NPO 1 UHD: klopt, wordt niet aangeleverd.
    * Decoder geeft 1920x1080 / 50I door aan mijn Samsung. 1080P wordt verwacht ( 1 op 1 signaal)
    Laatst bewerkt door Bordewolf; 18 Jun 2024, 21:03.

Heb van al wat je heb geschreven geen probleem gevonden alles werkt hier perfect.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door copilot Bekijk bericht
      Heb van al wat je heb geschreven geen probleem gevonden alles werkt hier perfect.
      Ik heb wel problemen met het Dolbygeluid, maar dat is niet gerelateerd aan UHD. En inderdaad heb ik zelf ook geen problemen ondervonden verder.
      Ik ben zelf best wel positief, maar sommige dingen moet men wel over nadenken wanneer men met de apps aan de slag wil voor Dolby en UHD.
      Mijn vermoeden is dat men echt wel software moet gaan herschrijven omdat de huidige setup niet helemaal goed werkt, tenminste niet zoals ik dat in het verleden heb gezien bij diverse andere decoders.

Reageer

Ik vraag mij af of Delta nog wel veel wil investeren in verbeteren UHD bij deze decoders. Het zou zo maar kunnen zijn dat de focus voor de toekomst op de nieuwe Android decoder ligt.

Reageer

Ik vind het nog steeds merkwaardig dat een Aria 7x in principe voldoende is voor UHD.

De € 2,50 extra voor de Kamai 7x kun je dus in je zak houden want 4K komt er toch niet van.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Bordewolf Bekijk bericht
            Bij deze een separaat topic over de bevindingen inzake doorgifte van UHD. Ik zet even de zaken die al gemeld zijn op een rij:

* Bij Caiway niet altijd beeld op kanaal 999. Wat de oorzaak is, is niet duidelijk. Veelal wel beeld bij Caiway. Dus het kan de firm- en software zijn die verouderd is.
            Deze kan worden geupdate via instellingen: over deze decoder - herstarten.

- Het is geen verouderde versie van de firmware. De NPO UHD zender is apart ge-provisioned op 999, voorheen was dit het Caiway Kanaal. Deze is naar 998 gezet. Het omzetten kan maximaal 24 uur duren maar vaak gaat het binnen een aantal uur. In de gevallen waar het nog niet gebeurd zou zijn kan een herstart het proces versnellen. Inmiddels zou dat bij elke interactieve TV klant met tv-ontvanger gebeurd moeten zijn. We hebben hier rekening mee gehouden in de planning.

* HDR staat op de volledige decoder AAN. Dit zou alleen aan mogen staan wanneer het in het signaal wordt meegegeven. HDR kan bij SDR kanalen mogelijk leiden tot slechter beeld. Dat kan per toestel verschillen.

- HDR zit in het videosignaal (alleen op het kanaal 999) en op basis daarvan schakelt de TV naar de beschikbare HDR modus. Dit verschilt per TV in de wijze waarop dit zichtbaar wordt gemaakt. En het verschilt per TV in de wijze waarop hij weer terug schakelt naar SDR modus als je naar een andere zender zappt.

* De HDR setting over de gehele decoder is "hard" en kan niet worden uitgezet door de gebruiker van de decoder. HDR moet automatisch meekomen uit het signaal van de zender en niet hard op de volledige decoder aan staan (niet per se).
            - De toevoeging van HDR op 999 is niet van invloed op de werking van andere zenders. Zie vorige antwoord, voor wat betreft de afhankelijkheid van de TV.

* Dolbygeluid op NPO1 UHD is niet vol genoeg. Dolbygeluid van 13 naar 40 => Bijna geen effect. Stereogeluid van 13 naar 40 => Buren kunnen meegenieten
            - We zullen deze bevinding onderzoeken, en ook hiervoor geldt dat dit apparaat specifiek kan verschillen.

* Dolby staat of aan of uit, Dolby zou aan moeten staan wanneer het kanaal Dolby uitzend, Stereo aan wanneer het kanaal geen Dolby uitzend bij een bepaald programma. De decoder moet daar zelf tussen switchen (geen bevinding UHD-kanaal, maar een algemene bevinding).
            - Wij geven de beschikbare audiosporen transparant door. Dolby en Stereo wordt kanaal afhankelijk geleverd en niet op programma niveau.

* Geen teletekst op NPO 1 UHD
            - Dat is correct, zoals het wordt aangeleverd door NPO

Bordewolf een aantal opmerkingen/aanvullingen per onderwerp hierboven.

Reageer

Deze decoders zullen nog wel even in het veld blijven en men wil UHD kanalen wel voor alle klanten beschikbaar stellen.
              ESPN UHD zal komende maanden echt gaan volgen.

Wat de Androidbox betreft: kan ik geen mededelingen over doen, maar als je de berichtgeving hebt gevolgd dan weet je welke decoders NPO 1 UHD hebben.
              Wel is de software in de apps en op de decoders vrij generiek. Dus zoals ik al zei, wil men Dolby via de apps gaan aanbieden dan moet die software in de kern worden aangepast op een aantal zaken.
              Edit: zie relaas DELTA-TV-team :Mijn dure Samsung tv schakelt dus niet lekker naar SDR terug en blijft HDR als indicatie tonen of HDR doorgeven. Ik ga even rommelen met HDMI/instellingen

Edit: inmiddels gelukt en inderdaad alleen nu HDR op NPO 1 UHD. Ik heb het volgende gedaan:
              De HDMI kabel er uit en er weer in. Decoder niet gekoppeld aan de afstandsbediening.
              De decoder een reset gegeven via het instellingenmenu.
              Laatst bewerkt door Bordewolf; 17 Jun 2024, 18:23.

Reageer

Dus uit de beantwoording van Delta blijkt de decoder een doorgeefluik van het signaal te zijn. Dat is dan heel anders dan bij de decoders van andere providers, nu kan ik zelf Delta niet testen maar met bovenstaande in gedachte vind ik de problemen met dolby opvallend. Zowel bij ziggo als KPN op twee verschillende soundbars geen enkel probleem hiermee.

Ik zou mij overigens een scenario kunnen bedenken waarbij toekomstig UHD vooral op de nieuwe Androidbox wordt gepudhd omdat hier met wederverkoop van abonnementen streamingdiensten een nieuw verdienmodel in is.
                Laatst bewerkt door Jarco Kriek; 17 Jun 2024, 18:13.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Jarco Kriek Bekijk bericht
                  Dus uit de beantwoording van Delta blijkt de decoder een doorgeefluik van het signaal te zijn. Dat is dan heel anders dan bij de decoders van andere providers, nu kan ik zelf Delta niet testen maar met bovenstaande in gedachte vind ik de problemen met dolby opvallend. Zowel bij ziggo als KPN op twee verschillende soundbars geen enkel probleem hiermee.

Ik zou mij overigens een scenario kunnen bedenken waarbij toekomstig UHD vooral op de nieuwe Androidbox wordt gepudhd omdat hier met wederverkoop van abonnementen streamingdiensten een nieuw verdienmodel in is.
                  En dan wel UHD leveren aan een select groepje klanten die de Androidbox hebben? Dat gaat echt niet gebeuren.
                  Dolby krijg ik niet voor elkaar om rechstreeks via de tv vol geluid te krijgen. Ik vraag me zelfs af, zou ik niet Dolby/stereo moeten zijn op mijn tv als invoersignaal, zoals HDR? Ik zie geen enkele geluidsindicatie.
                  Laatst bewerkt door Bordewolf; 17 Jun 2024, 18:29.

Reageer

Firmware ontwikkeling kost veel geld. In hoeverre wil je als provider geld investeren in decoders die je op een moment gaat uitfaseren en vervangen voor een nieuw model? En UHD is slechts voor een heel beperkt deel van de klanten interessant. De meeste klanten hebben aan HD meer dan voldoende. Bezitten ook niet over een goede televisie voor UHD. Daarnaast is voor een groot deel van de klanten die wel over een geschikte televisie beschikken UHD niet interessant omdat het niet plug and platy is.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Jarco Kriek Bekijk bericht
                      Firmware ontwikkeling kost veel geld. In hoeverre wil je als provider geld investeren in decoders die je op een moment gaat uitfaseren en vervangen voor een nieuw model? En UHD is slechts voor een heel beperkt deel van de klanten interessant. De meeste klanten hebben aan HD meer dan voldoende. Bezitten ook niet over een goede televisie voor UHD. Daarnaast is voor een groot deel van de klanten die wel over een geschikte televisie beschikken UHD niet interessant omdat het niet plug and platy is.
                      Laten we dit topic clean houden voor de bevindingen op het huidige UHD kanaal. Anders varen we te ver uit.

Reageer

Oorspronkelijk gepost door UHD fan
                        Is al bekend wanneer die nieuwe Android box beschikbaar komt voor alle klanten?
                        Goede vraag. Ik zal gelijk tv van Delta afnemen. Ga nu nIet met een tv kastje in het zicht zitten met een infrarode afstandsbediening. Bluetooth zit er toch wel op. Iemand die de Androiddecoder test die dit kan bevestigen?

Reageer

Ik kijk op een Samsung qe55qn93b (2022) en een kamai 7x. Toch het idee dat het niet helemaal lekker werkt. Het beeld is wat donkerder dan de 'normale' zender. Het signaal wat binnenkomt is wel hdr maar 1080/50i (aldus de tv als ik overschakel naar het juiste hdmi-kanaal). Heb de decoder ook al een keer via instellingen herstart.

Ontkoppelen en vervolgens niet de Samsung afstandbediening koppelen, wat zou dat kunnen doen?

Reageer

Kunnen we nog toevoegen dat de bevindingen op Android TV er niet zijn? (terwijl dat technisch wel mogelijk is)

Ik hoor al redelijk vaak dat de nieuwe decoder box naar Android gaat, maar dan zou de Android-TV app hier naadloos op moeten aansluiten?
                            Erg benieuwd of er nog een mogelijkheid is mbt het testen van de Android decoder

Reageer

Oorspronkelijk gepost door Hosnor101 Bekijk bericht
                              Ik kijk op een Samsung qe55qn93b (2022) en een kamai 7x. Toch het idee dat het niet helemaal lekker werkt. Het beeld is wat donkerder dan de 'normale' zender. Het signaal wat binnenkomt is wel hdr maar 1080/50i (aldus de tv als ik overschakel naar het juiste hdmi-kanaal). Heb de decoder ook al een keer via instellingen herstart.

Ontkoppelen en vervolgens niet de Samsung afstandbediening koppelen, wat zou dat kunnen doen?
                              Als e.e.a. iets donkerder is kan je kijken naar je instellingen op de tv zelf. De specs van jou tv zijn niet zo veel anders die van mij.
                              Kijk eens of HLG op 0 staat en of je wel de standaard intellingen van je tv gebruikt of dat daar ooit al eens aan gerommeld is.

Weet wel dat zwart nu zwart is :-) dat wil dus zeggen dat de kleuren beter tot hun recht komen en dat kan je ervaren als donkerder.
                              Maar ik zou het zoeken in de instellingen van je tv als het echt te donker is.

Reageer

Om te reageren, moet je eerst .

verwerken...
                              X