Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Geluidsniveau Amino Kamai 7X verminderd

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Geluidsniveau Amino Kamai 7X verminderd

    Ik heb ruim een half jaar nu Delta glasvezel met DIT. In tegenstelling tot veel klachten die ik op dit forum lees ben ik zeer tevreden met hoe alles werkt, en ik heb mijn Humax nog geen seconde gemist.
    Maar... nu (ik denk na de laatste update van de Kamai) lijkt het erop dat het geluidsniveau van de tv behoorlijk is teruggedraaid. Voorheen had ik mijn tv (Panasonic, met HDMI aangesloten op de Kamai) gemiddeld op geluidsniveau 30 van 100 staan. De laatste weken moet ik die echt boven de 50 zetten voor de Kamai. Op mijn ander HDMI aansluiting is een Nvdia Shield aangesloten, waarbij het geluidsniveau nog normaal is, dus het ligt niet aan de tv.

    Zijn er meer ervaringen, mogelijk sinds de laatste DIT / Kamai update? Of kan ik zelf het geluidsniveau van de Kamai regelen (ik kan dat niet vinden in elk geval).

  • #2
    Oorspronkelijk gepost door JDN Bekijk bericht
    Ik heb ruim een half jaar nu Delta glasvezel met DIT. In tegenstelling tot veel klachten die ik op dit forum lees ben ik zeer tevreden met hoe alles werkt, en ik heb mijn Humax nog geen seconde gemist.
    Maar... nu (ik denk na de laatste update van de Kamai) lijkt het erop dat het geluidsniveau van de tv behoorlijk is teruggedraaid. Voorheen had ik mijn tv (Panasonic, met HDMI aangesloten op de Kamai) gemiddeld op geluidsniveau 30 van 100 staan. De laatste weken moet ik die echt boven de 50 zetten voor de Kamai. Op mijn ander HDMI aansluiting is een Nvdia Shield aangesloten, waarbij het geluidsniveau nog normaal is, dus het ligt niet aan de tv.

    Zijn er meer ervaringen, mogelijk sinds de laatste DIT / Kamai update? Of kan ik zelf het geluidsniveau van de Kamai regelen (ik kan dat niet vinden in elk geval).
    Ik heb met name dit probleem wanneer Dolby aanstaat en er geen Dolby wordt meegezonden door de zender.
    Het is nog steeds niet geregeld dat de decoder dan in Stereo terugvalt. Je krijgt nu in dat geval geluid over de achterste boxen ipv de stereoboxen (en dat is inderdaad een stuk zachter) en dat is behoorlijk irritant.
    Al meerdere keren doorgegeven aan DELTA-TV-team . Dit is niet het normale gedrag van decoders bij andere providers of zelfs de Humax. Het oude Multiscreenplatform van Caiway ging hier bijvoorbeeld wel goed mee om. Dit is ook niet het gedrag van televisies, die slaan terug naar Stereogeluid wanneer Dolby niet aanwezig is.

    En nee, ik wil niet telkens zelf moeten terugzetten.... daar wordt je wel flauw van op den duur.
    Al gemeld bij de eerste pilot... nog steeds geen oplossing na 9 maanden (zware bevalling).

    Verder had ik vorige week op NPO1 dat het geluid steeds terugviel en weer opkwam, maar ik wijt dat aan een storing bij de zender zelf.

    En tot slot zou je ook nog kunnen kijken in het instellingenmenu of het standaardvolume wel op 100 staat.
    Laatst bewerkt door Bordewolf; 20 Sep 2022, 10:55.

    Reageer


    • #3
      Het kan goed kloppen dat het geluid zachter is wanneer een zender stereo geluid uitzend in Dolby Digital formaat. Je kan makkelijk controleren of dit het geval is door even terug te schakelen naar stereo.

      Helaas kunnen wij niet detecteren hoeveel audiokanalen in het Dolby Digital signaal gebruikt worden door de zender. Automatisch terugschakelen naar stereo is dus niet mogelijk.

      Het zou natuurlijk ook kunnen dat de oorzaak anders is, de klantenservice kan daar vast goed bij helpen.

      Reageer


      • #4
        Oorspronkelijk gepost door Eduard B Bekijk bericht
        Het kan goed kloppen dat het geluid zachter is wanneer een zender stereo geluid uitzend in Dolby Digital formaat. Je kan makkelijk controleren of dit het geval is door even terug te schakelen naar stereo.

        Helaas kunnen wij niet detecteren hoeveel audiokanalen in het Dolby Digital signaal gebruikt worden door de zender. Automatisch terugschakelen naar stereo is dus niet mogelijk.

        Het zou natuurlijk ook kunnen dat de oorzaak anders is, de klantenservice kan daar vast goed bij helpen.
        Dit lijkt me niet iets wat je met de klantenservice moet bespreken, want dit probleem heb ik ook. Zodra de uitzending Dolby is (zie ik ook in mijn Sonos App) dan is het geluid dermate laag dat je de TV echt harder moet zetten wat voorheen niet zo was. Schakel ik over naar 1 van mijn apps op TV dan moet ik de TV zachter zetten.

        Het zit dus wel degelijk in de decoder wat dolby betreft. De volume output is dermate laag.

        Reageer


        • #5
          Nou, ik vraag me af of het in mijn geval met Dolby heeft te maken want:
          - De "audio voorkeur" in het instellingenmenu van het DIT-kastje staat op "Nederlands" en niet op "Nederlands (Dolby)".
          - Mijn tv is een relatief oude Panasonic Viera, die "gewoon" 2 speakers heeft, en volgens mij niets kent van Dolby geluid.
          - Het is bij mij niet enkel bij uitzendingen waar het Dolby-teken bij staat, het lijkt bij alle uitzendingen een zachter geluid.

          Bordewolf : je schrijft "kijken in het instellingenmenu of het standaardvolume wel op 100 staat". Help me eens, ik zie die instelling niet in de Kamai?

          Reageer


          • #6
            Ik dacht dat daar een instelling voor was, maar dat is niet zo. In elk geval heb ik het geluid van de Amino zelf op 100 staan.
            Geluid loopt verder via de tv qua harder en zachter.

            DELTA-TV-team Eduard B B ik ben het verder oneens met jullie eindconclusie. Alle decoders die ik tot nu toe onderhanden heb gehad (en dat zijn er veel) switchen van DD51 naar Stereo en terug op het moment dat het signaal ontbreekt. De wijze waarop het nu wordt afgehandeld zie ik als serieus probleem. Ik wil namelijk niet met de hand het inkomende geluidssignaal switchen, dat moet vanzelf gaan.

            Er is geen decoder of tv te noemen die dit niet zelf kan. Het is namelijk zo wanneer DD-signaal niet door de zender wordt doorgegeven de Amino DD51 nog aan blijft staan en het tweewegsignaal niet via de stereoboxen komt, maar via de achterste boxen en dat is intrinsiek fout.

            De decoder moet dan switchen naar Stereo i.p.v. DD51 maar blijven pushen. DD51 mag alleen het voorkeurssignaal zijn wanneer dit wordt geleverd, zo niet dan moet stereo worden doorgegeven. Hier moet geen handmatige actie voor nodig zijn. Alternatief is het DD51-signaal dusdanig doorgeven dat wanneer er maar 2 sporen zijn, dit altijd de VOORSTE boxen zijn.

            De gehele setup DD51/Stereo is niet juist in alle gevallen, daar kan de servicedesk niets aan verhelpen, dat zullen jullie moeten doen....

            Overigens is hetgeen ik aangeeft toch simpel ook door jullie zelf te constateren?
            Laatst bewerkt door Bordewolf; 20 Sep 2022, 14:28.

            Reageer


            • #7
              Bedankt voor je reactie Bordewolf, ik ga mijn best doen om binnenkort wat tijd te vinden om je bevindingen te controleren. Ik houd je op de hoogte van de ontwikkelingen.

              Reageer


              • #8
                Oorspronkelijk gepost door Eduard B Bekijk bericht
                Bedankt voor je reactie Bordewolf, ik ga mijn best doen om binnenkort wat tijd te vinden om je bevindingen te controleren. Ik houd je op de hoogte van de ontwikkelingen.
                Top!

                Reageer


                • #9
                  Ik kom hier toch nog eens op terug, want het lijkt erop dat het geluid van mijn Amino box alleen maar zachter wordt. Een paar dagen geleden is er een update geinstalleerd op de box, en ik moet de tv nu echt op geluidsniveau 80 (van de 100) zetten om het geluid enigszins verstaanbaar te krijgen. Ter vergelijking: mijn Nvidia Shield zit op een ander HDMI-poort van de tv en als ik daarop kijk naar Netflix of Kodi dan is het geluid normaal (kan ik volstaan met niveau 30 van 100). Dit probleem was er niet vanaf het begin dat ik de Amino had, dit is pas ergens in september begonnen.

                  En een verklaring over Dolby heb ik niets aan. Als wij tv kijken doen we dat gewoon op een simpele Panasonic stereo tv, niks Dolby, dat kent die tv niet eens. Dus voorheen was het geluid van de Amino op onze tv nooit een probleem, maar sinds enkele maanden dus wel.
                  Ik lees hierboven dat de oplossing is: terugschakelen naar stereo, maar wat houdt dat dan in? Zoals gezegd: onze tv is enkel stereo, kent geen Dolby, dus wat moet ik naar stereo terugschakelen?
                  Ik moet voor Delta toch geen luxe Dolby sound bar gaan aanschaffen, met allemaal luidsprekerboxen rondom in de woonkamer, om een journaal verstaanbaar te kunnen krijgen?
                  Laatst bewerkt door JDN; 19 Nov 2022, 21:17.

                  Reageer


                  • #10
                    Oorspronkelijk gepost door JDN Bekijk bericht
                    Ik kom hier toch nog eens op terug, want het lijkt erop dat het geluid van mijn Amino box alleen maar zachter wordt. Een paar dagen geleden is er een update geinstalleerd op de box, en ik moet de tv nu echt op geluidsniveau 80 (van de 100) zetten om het geluid enigszins verstaanbaar te krijgen. Ter vergelijking: mijn Nvidia Shield zit op een ander HDMI-poort van de tv en als ik daarop kijk naar Netflix of Kodi dan is het geluid normaal (kan ik volstaan met niveau 30 van 100). Dit probleem was er niet vanaf het begin dat ik de Amino had, dit is pas ergens in september begonnen.

                    En een verklaring over Dolby heb ik niets aan. Als wij tv kijken doen we dat gewoon op een simpele Panasonic stereo tv, niks Dolby, dat kent die tv niet eens. Dus voorheen was het geluid van de Amino op onze tv nooit een probleem, maar sinds enkele maanden dus wel.
                    Ik lees hierboven dat de oplossing is: terugschakelen naar stereo, maar wat houdt dat dan in? Zoals gezegd: onze tv is enkel stereo, kent geen Dolby, dus wat moet ik naar stereo terugschakelen?
                    Ik moet voor Delta toch geen luxe Dolby sound bar gaan aanschaffen, met allemaal luidsprekerboxen rondom in de woonkamer, om een journaal verstaanbaar te kunnen krijgen?
                    100% eens! Sinds men Dolby heeft uitgeschakeld (zonder verdere aankondiging of redenen) is het stereo geluid nu écht niet best. Ik moet inderdaad mijn TV ook op 70-80 (vd 100) voor een beetje normaal geluid/volume (en het klinkt gewoon dan nog niet goed). Dit ligt inderdaad niet aan je TV, want met andere aangesloten apparatuur op je tv is dit probleem niet aan de orde. Dan heb je aan max 15-20 (vd 100) voldoende volume.

                    Ze moeten echt eens goed kijken naar het volume.

                    De app van DELTA heeft zelfs normaal en goed volume (in stereo wel te verstaan)! Dan moet het echt aan de tv ontvanger liggen..

                    Reageer


                    • #11
                      Oorspronkelijk gepost door twentefut Bekijk bericht

                      100% eens! Sinds men Dolby heeft uitgeschakeld (zonder verdere aankondiging of redenen) is het stereo geluid nu écht niet best. Ik moet inderdaad mijn TV ook op 70-80 (vd 100) voor een beetje normaal geluid/volume (en het klinkt gewoon dan nog niet goed). Dit ligt inderdaad niet aan je TV, want met andere aangesloten apparatuur op je tv is dit probleem niet aan de orde. Dan heb je aan max 15-20 (vd 100) voldoende volume.

                      Ze moeten echt eens goed kijken naar het volume.

                      De app van DELTA heeft zelfs normaal en goed volume (in stereo wel te verstaan)! Dan moet het echt aan de tv ontvanger liggen..
                      Kunnen jullie eens kijken welk signaal er op bijvoorbeeld NPO 1 staat? Via de OPT toets? Staat daar Dolby of Stereo?
                      Ik heb zelf de surround set tijdelijk weer afgeschakeld, kan het niet testen maar wellicht is nu ook de stereoverbetering ongedaan gemaakt.

                      Reageer


                      • #12
                        Stereo.. en gewoon slechte kwaliteit

                        Reageer


                        • #13
                          Ik vermoedde ook al dat er meer Delta klanten moeten hebben, het is echt het geluidssignaal uit de Amino wat (in stereo) enorm zacht is geworden.

                          Misschien dat DELTA-TV-team dit eens kan nazien, zodat gewoon een journaal kijken weer mogelijk wordt zonder je (niet-Dolby) tv op 80% van het maximale geluid te zetten?

                          Reageer


                          • #14
                            Ik heb exact hetzelfde probleem. Voor de tv decoder moet ik het geluid op 33 van de 50 zetten, maar voor al het andere is 17 van de 50 genoeg. Het is behoorlijk schrikken als ik van de tv decoder naar mijn Chromecast overschakel zonder eerst het geluid zachter te zetten.

                            Reageer


                            • #15
                              Oorspronkelijk gepost door JDN Bekijk bericht
                              Ik kom hier toch nog eens op terug, want het lijkt erop dat het geluid van mijn Amino box alleen maar zachter wordt. Een paar dagen geleden is er een update geinstalleerd op de box, en ik moet de tv nu echt op geluidsniveau 80 (van de 100) zetten om het geluid enigszins verstaanbaar te krijgen. Ter vergelijking: mijn Nvidia Shield zit op een ander HDMI-poort van de tv en als ik daarop kijk naar Netflix of Kodi dan is het geluid normaal (kan ik volstaan met niveau 30 van 100). Dit probleem was er niet vanaf het begin dat ik de Amino had, dit is pas ergens in september begonnen.

                              En een verklaring over Dolby heb ik niets aan. Als wij tv kijken doen we dat gewoon op een simpele Panasonic stereo tv, niks Dolby, dat kent die tv niet eens. Dus voorheen was het geluid van de Amino op onze tv nooit een probleem, maar sinds enkele maanden dus wel.
                              Ik lees hierboven dat de oplossing is: terugschakelen naar stereo, maar wat houdt dat dan in? Zoals gezegd: onze tv is enkel stereo, kent geen Dolby, dus wat moet ik naar stereo terugschakelen?
                              Ik moet voor Delta toch geen luxe Dolby sound bar gaan aanschaffen, met allemaal luidsprekerboxen rondom in de woonkamer, om een journaal verstaanbaar te kunnen krijgen?
                              Staat het volume op de TV-box wel helemaal open? Wanneer je het volume alleen wilt regelen op de TV moet het volume op de TV-box helemaal open staan, op 100.



                              Reageer

                              Om te reageren, moet je eerst .

                              verwerken...
                              X