zee en sleepvaart

Communities

ZeelandNet

zee en sleepvaart

Welkom op de community zee en sleepvaart!

42.956 bezoekers 2 leden Log in

Wasbaas op de Krebsia

Wasbaas op de tanker Krebsia;

In de wasserij stond een grote wasmachine die je door stoom toe te voegen kon verwarmen.

Op een donderdag was het wasgoed van de Chefkok en de 2 koksmaten aan de buurt.

Ik dacht ik ga de vette kleren van de koks eens een nacht laten weken in de wasmachine.

De wasmachine gevuld met koksgoed en waspoeder er in en opvullen met water en dan de stoomkraan open totdat de temperatuur 80 graden was.

Ik naar mijn hut de werkdag zat er op.

de andere morgen zette ik gelijk de wasmachine aan.

Na een paar uur ging ik de wasmachine de was laten spoelen.

Niks in de weg,

tot dat ik de wast er uithaalde.

Alle overhemden zaten vol met blauwe plekken,ik had n.l ook de blauw geruite koksbroeken er bij gedaan en die gaven dus af.

Wat nu?

Ik schrok ervan wat een puinhoop.

Ik zou het de koks toch moeten vertellen.

Ik had een idee.

Het pickheet zo noemen ze dat op de vaart als het koffietijd was of thee tijd.

In de tropen zaten we dan allemaal op het achterdek koffie te drinken.

Dus ik ging daarheen en vetelde daar aan de matrozen wat er was gebeurt met de was.

Ze lagen dubbel van het lachen.

En nu? vroegen ze.

Ik zei ik ga een verkleedshow geven hier op het achterdek met zo,n overhemd.

Overhemd aangedaan en ik naar het achtedek oo wat een lol,zelfs de koks hadden er plezier om die keken vanuit de keuken zo op het achterdek.

Maar het plezier was snel over toen de kok aan mij vroeg van wie zijn de ovehemden?

Ik zei die zijn van jullie en alle overhemden zijn met grote blauwe plekken.

Nou nou dat was wat.

De koks hebben nog bijna 4 maanden zo in de keuken rondgelopen,omdat ze bijna alle kleren voor te wassen hadden gegeven.

Wordt vervolgd.

Wasbaas op de Krebsia vervolg

 Wasbaas was een leuke job op de Krebsia:

Heeft ook nadelen ik moest in de tropen elke week wel een 80  witte overhemden strijken  en broeken van de officieren.

Daar baalde ik wel van hoor was er uren mee bezig.

Ik zat al een tijd naar een oplossing te zoeken of dat niet anders kon.

Er was in de wasserij een hele grote Mangel dat is een grote verwarmde draaiende rol waar je grote lakens mee kon strijken als het ware

het laken liet je door de MANGEL HEEN DRAAIEN EN DAN WAS HIJ MOOI GLAD.

Kan dat ook met al die overhemden dacht ik??

Ik kreeg ineens een brainwave dat gebeurt niet elke dag hahaha maar dit was een mogelijkheid dacht ik.

Als je in de winkel een nieuw overhemd koopt dan is dat mooi opgevouwen, als je het uit de verpakking haald en je vouwd het overhemd open dan heb je een lang gerkt overhemd.

Op deze manier liet ik het overhemd door de mangel draaien en het kwam er prima netjes uit,op een enkele na die ik dan met het strijijzer even bijwerkte.

Dit werkte velen malen sneller,en ik was er mee content.

Met dat strijkijzer zonder thermostaat verschroeide ik nog al eens een overhemd,omdat ik te lang wachte om het uit het stopcontact te trekken.

En dan kwam de eigenaar zijn beklag doen.

Als wasbaas hield ik tijd over doordat ik de overhemden snel klaar had en dan ging ik lekker in het zwembad liggen.

Dan beld ik naar de machinekamer om te vragen of ze het zwembad vol water wilden pompen.

Dan had je midden in de oceaan prachtig mooi helder water.

Storm op de oceaan

Ze gaven in de loop van de dag storm af hoorde wij van een stuurman.Dat kan maar nu was het bladstil en wij waren onderweg van Curaceau naar Bombay in India  een lange reis.

En ja hoor de andere dag  en zware storm en de  golven kregen wij aan de zijkant van de Kelletia en wij slingerde geweldig van bakboord naar stuurboord een hele dag, je werd er moe van,

Oke etenstijd ik had geen trek want ik ging bijna over mij nek{rijmt}

Maar er waren matrozen die hadden er geen last van en die aten hun maag vol.

 Het was zo erg met de storm dat er een stuk van de kippeloop kapot was geslagen.

De kippenloop dat is een smal looppad van de midscheeps naar het achterdek en waar in het midden een afgedekt hokje was en waar je kon schuilen totdat de volgende de golf over het schip sloeg.

 

als de golf weg was dan rende je vlug naar het achterdek en als je mazzel had was je droog,

Wiij keken met slecht weer dan ook dikwijls als het tijd was om te eten want dan kwamen de officieren anuit de midscheeps naar achteren gelopen om te eten en dan waren er bij die waren zijknat omdat ze niet op tijd het schuihokje hadden verlaten.

Lachen hoor.

IN bombay kregen wij bezoek van een goede geklede  man en die vroeg of wij wel interesse hadden in mooie vrouwen,nou wij hadden ner 3 weken op zee gezeten en daar voelde wij wel wat voorrrrrrrrr.

Maar de kapitein waarschude ons endie zij:

Waar jullie je pik in willen steken daar stak ik mij wandelstok nog niet in.

Dat was een goede raad  jammer,

Verer was het in Bombay zo dat als daar met een tanker moest afmeren je 4 uur bezig was voordat je vast lacht en dat kwam dat het water verval 12 meter was en om het ship goed vast te leggen moest met hele primatieve middelen de ankerketting naar de wal gesleept worden.

Verder was het een armoedige zooi en dat was in 1961 en het is nu daar nog niet veel veranderd.

In de rivier de ganges daar wasten de mensen zich in terwijl er lijken van mensen en dier indreven.

Een zwaar vervuilde rivier.

De armoede was zo groot dat je b.v met een vrouw mee kon naar bed om het even netjes te zeggen voor 10 stukken zeep.

Heb ik nooit gedaan hoooooorrrrrrrrrrr.

Er kwam een nette man aan boord en die zei ik ga naar de stad als jullie wat wilen kopen van soeveniers geef maar geld ik ga er voor jullie om.

De een gaf 50 roepie de ander meer of minder , in ieder geval die man hebben wij nooit meer gezien.

Raar allemaal als je dat voor het eerst mee  maakt

krebsia

Wij gingen van Curacau naar venuzuela de plaats Punta Cadon.

Wij gingen met zijn allen stappen.

En wij kwamen in een kroeg terecht waar 1 vrouw achter de balie bieer tapte enz.

De rest waren allemaal kerels allemaal zeelui.

En wij maar drinken niet te weinig en dansen en springen gewoon met die zeemannen het moest niet gekker worden,maar dat wers het wel;

Ik had te veel bier op en hoe het kwam weet ik niet maar er stond een reus van een Noor met mij gek te doen dansen en springen nou ja het leek nergenst op natuurlijk.

Ikzelf ben 179 cm maar die noor wel 2 meter, en ik geef ineens die vent een klap in zijn maag zo hard als ik kon.

Tegelijk schrok ik ervan,ik dach oje als die kwaad wordt?

Maar het is echt waar hij heeft er niets van gemerkt altans hij twiste gewoon door.

Maar mijn maat ook een potige vent had gezien dat ik die Noor een mep gaf en die vloog op mij af,en zij wat doe je nou man,die schrok ook natuurlijk en die had er ook al genoeg op.

Hij pakte mij beet en tilde mij boven zijn macht en liet mij zo op de grond vallen.

Ik had een bloedneus niet mooi meer en ik was gelijk bijna nuchter,

Ik had licht goed aan dus een licht overhemd en broek die helemaal onder het bloed zat.

Mijn maat kwam op het idee om in Venuzuela achter te blijven want zij hij zo kan je ook niet naar boord terug

dus dat was het plan.

Wij moesten s,avonds om 10 uur aan boord zijn,maar wij waren er dus niet.

Dat was ngeen beste beslissing die wij hadden genomen.

De Krebsia had al meer dan 1 uur vertraging,en er gingen een paar bemannings leden en de bootsman naar ons op zoek.

Ze vonden ons en wij moesten natuurlijk meen naar boord,zo gezegt zo gedaan,ik werd naar mijn hut gebracht voor alle zekerheid en mijn maat ook,maar die vloog weer terug de wal op,maar hij werd gezien.

Deze ker gingen een paar soldaten mijn maat even halen nou dat was niet mis die liepen daar met van die grote revolvers aan hun riem en daar moest je geen rare dingen mee doen met die soldaten want dan gaat het echt mis.

Oke mijn maat weer aan boord en de boot had een vertraging van  1 1/2 uur.

De andere dag toen wij weer nuchter wa

ren moesten wij bij de Kapitein komen met een aantal officieren er bij.

En na een preek kregen wij ontslag in de eerste de best europese haven die wij aan zouden doen.

 Hahaaha hadden wij toch nog mazzel de eerste europese haven was  ROTTERDAM heb je dan mazzel of niet?

 

 

 

Krebsia: zonder tabak

Deze reis op de krebsia was al ongeveer 12 maanden bezig toen wij orders kregen voor Engeland vanuit Irak.

Voor wij in Engeland aan kwamen waren we alweer 3 weken verder.

Onderweg bleek de Tabak op te zijn ,je kon dus tabak kopen aan boord ik dacht 1 keer in de maand?

Maar het was op en wij moesten nog wel 14 dagen varen naar Engeland,waar we weer tabak in konden slaan.

Bijna niemand had nog te roken,alles werd onderzocht in asbakken prullenbakken enz.

Als je geluk had kon je van 3 peuken weer een sigaret draaien/

Op een gegeven moment was er dan ook niets meer te vinden geen peuk meer niets,en er was dan ook aan boord niemand die nog wat te roken had.

OF WEL ?????

Ja hoor er was er nog 1 die nog 1 slof sigaretten had een matroos.

En roken en opscheppen dat hij deed ik heb nog hahha.

Ik en mijn maat gingen eens goed nadenken of wij misschien een paar pakjes van hem konden pikken.

 

Naar zijn hut gegaan terwijl deze matroos op wacht liep,maar die was natuurlijk op slot.

Wat nu?

We moesten vlug zijn want zijn wacht zat er bijna op.

Wat was nu het geval zijn hut was aan bakboord achter op het achterschip dus en tot onze blijdschap zagen wij dat 1 patrijspoort van zijn hut open stond>

Dus we besloten dat 1 van ons door de patrijspoort zou klimmen en een pakje sigaretten zou pikken.

Ik was het die door de patrijspoort moest.

Allemaal leuk en aardig maar de tanker voer met 19 mijl per uur en ik moest mij over de reling laten zakken zo in de patrijspoort.

Link link link.

Touw gepakt aan de reling vast gemaakt en ik liet mij zakken en ja hoor door  de patrijspoort.

1 ding had ik niet moeten doen de deur van zijn hut op slot doen.

Ik in zijn kast kijen en ja hoor pakjes sigaretten.

Ik nam 1 pakje mee en spoede mij weer door de patrijspoort aan het touw over de reling en snel het touw los gemaakt en snel naar mij het.

Roken dat wij deden en paffen ooo lekker hoor.

Maar de matroos kwam van wacht af,doet zijn deur van zijn hut van slot en kan niet naar binnen,want ik had de knip er op gedaan en niet meer open geschoven toen ik weer de hut uit ging.

Hij heeft de deur geforceerd en rook gelijk onraad natuurlijk en hij kwam er snel achter dat er sigaretten weg waren.

Ik en mijn maat zaten in de salon met nog een man of acht te kaarten of voetbalspel spelen en daar komt de Matroos de salon Binnen gestormd en riep He mannen hebben julie je patrijspoorten dicht want ze  zijn via mijn patrijspoort  binnen gekomen en 2 pakjes sigaretten meegenomen,Het was 1 pakje echt waar.

Dus ja iedereen dat is ook wat wie zou dat nou gedaan kunnen hebben??

En wij ja wie doet nou zoiets he.

Toen wij in Engeland aan kwamen hebben we van een andere shelltanker die ten anker lag met een sloep tabak gaan halen.

Een week later waren wij na 13 maanden weer in Rotterdam.

Ik mijn maat en die ene matroos van de sigaretten wij alle 3 waren Vlissingers.

Een half jaar later kwam ik die Matroos tegen Herman heet hij,en ik zei Herman weet je nog dat er 1 pakje sigaretten van je gestolen was?

Ja zij hij die rotzak,ik zij nou die rotzakken waren ik en Joost.

En hij was er nog kwaad over.

Oke maar ik was toch blij dat ik het hem verteld had.

op dekrebsia slechte beurt gemaakt

 

Aan gezien wij 2 potjes bier per dag kregen was het geen vetpot.

Ineens werdt dat veranderd en konden wij 1 krat tegelijk halen maar dan voor 14 dagen.

Dat is verkeerd afgelopen.

Iedereen ging zijn krat halen en ik ook natuurlijk.

Wat deden wij ,wij gingen met een man of 6  een paar kratjes bij elkaar leggen en we begonnen gezellig te drinken onder elkaar.

Ik was toe bediende en ik moest alle officieren eten serveren in de eetsalon om 12,30 uur

Maar ik zat aan de pils met de mannen en ik had te vlug gedronken en had een pot bier of 6 op in korte tijd omdat ik moest gaan bedienen.

Ik stopte met de potjes en ga naar mijn hut en ga nog even op bed liggen.

En ik werdt ineens wakker gemaakt en er was een andere bediende en die zei het is al bijna 1 uu alle officieren zitten te wachten op eten.

Ik kom zo snel mogelijk zei ik en ik ga uit bed en zie de hut helemaal draaien het bier was misgevallen en ik was aardig teut.

Had ik nu maar gezegd dat ik ziek was dan had er een ander de officieren bediend.

Maar nee hoor ik naar de salon waar ze zaten te wachten en ik sta voor de deur mij even recht te houden en ik dacht het lukt mij wel als ik een beetje oppast.

Doe de deur van de salon open en ik laat hem te vroeg los en de deur kletterd zo in de zeevaste klem.

Iedereen naar mij kijken natuurlijk en ze zagen gelijk dat i ze behoorlijk had zitten.

Ik naar de keuken die was gelijk naast de salon dan moest ik wel eerst door een deur,en ik pakte een schaal met biefstuk om dat aan de officieren uit te delen dus ik stap de salon weer in terwijl ik van de kok nog een schop onder mijn kont kreeg dat vond hij zeker leuk ik minder want door die schop srtuikelde ik zowat de salon binnen,

Iedereen kijken en ik wil de biefstuk serveren maar aan de ene kant van de schaal liep het vleessaus zo op de tafel.

Nou ja toen was er een officier die zij sodemieter maar op met je vlees ik moet van jou geen vlees meer,hij stond op en verliet de salon.

Ik dacht potverdorie dat gaat helemaal fout,

Dus ik ging naar de volgen officier en ik zij {stom natuurlijk} U moet zeker ook geen vleessss.

Nee zij en hij stond ook op en veliet de salon en alle anderen volgden hem.

Dat was paniek,

Binnen de minuut stond de cheff hofmeester bij mij.

Wat heb je nou geflikt man?

Sorie zij ik maar het ier is misgevallen,

Dan had je naar mij moeten komen dan had ik een ander ingezet.

Ik kreeg van de Kaptein voor dit gedoe 14 dagen gagestraf.

Ik heb nooit meer gedronken onder mijn werktijd.

Door schade en schande leerde ik toch nog wat.

1 vrouw aan boord

 

Ja 50 mannen en 1 vrouw aan boord en een reis van 13 maanden dat vraagd om moeilijkheden.

 En een leuke jonge vrouw was het ,de vrouw van de 2de Machinist.

Ze kwam nogal eens bij mij langs in de wasserij en dan vroeg ze of ze even tussendoor een wastje kon doen?

Dat kon natuurlijk altijd,en ik keek geregeld naar haar terwijl ik ook aan het werken was,

Je kon een gesprekje aangaan maar dat was ook alles,ze was natuurlijk getrouwd maar ja kijken kan geen kwaad.

Hoe langer de reis duurde hoe mooier ze werdt.

Dat vond ik niet alleen maar bijna allen die aan boord waren behalve een paar H....s

Dat is normaal.

Als die vrouw aan stuurboord lag te zonnen dan lagen er wel een 25 kerels ook aan stuurboord te zonnen hahaha er waren er bij die hadden van hun leven och nooit in de zon gezeten,moet je nagaan.

Ging Madam naar bakboord dan verhuisde iedereen mee.

 In Abadan aan gekomen gingen wij allen de Wal op omdat het 40,00 was mochten we niet aan boord meer werken.

Er was daar een heel groot cafe met airconditie dus binnen was het lekker koel.

We namen wat biertjes en we hadden veel lol onderelkaar.

Er was 1 matroos die deed wat anders{had hij beter niet kunnen doen}

Hij was de vrouw van de 2de Machinist aan het versieren {drank maakt meer kapot dan je lief is} dacht ik zo.

Maar de vrouw wilde van zijn aanvances niets weten.

Maar de matroos drong nogal aan en toen werdt ze kwaad.

Sodemieter op of ik vertel het mijn man.

Die man had dienst aan boord,

Oke de matroos bond in en we gingen terug naar boord,was al heel laat dus we doken allemaal ons nest in.

Andere morgen onder het eten komt daar bij de matrozen in de messroom de 2de machinist binnenstormen harstikke kwaad en eenkerel als een boom hoor.

Hij zocht kennelijk iemand,ja was wel duidelijk wie.

Ja hoor daar zat die vrouwen versierder en voor dat die matroos het wist had hij een paar stevige meppen op zijn kop tepakken,

Met de woorden als je nog 1 keer naar mijn wijf durft te kijken maak ik je af!!!!

Hij had ook best vrouw kunnen zeggen maar ja.

Dus dat was dat

 

 

 

 

 

Nieuws

Partie op de Tanker Kelletia

 

Op de kelletia was ik  Machinisten bediende en ik moest de hutten onderhouden de gangen en wasgelegenheden.

Maar als er een Machinist jarig was dan was ik de persoon die moest bedienen,Meestal zij de jarige dan Boudewijn als je dorst heb dan neem je maar wat.

Dat was niet tegen een verkeerde gezegd,omdat wij maar 2 potjes bier per dag kregen,

Dus ik ded behoorlijk mijn best.

Als de party dan ook afgelopen was ging ik behoorlijk aangeschoten terug naar mijn hut.

Maar dan ging ik langs het achterdek en daar zaten de matrozen en bedienden met elkaar te praten enz.

Dan zagen ze mij aankomen een beetje slingerend haha en dan waren ze gewoon jaloers. is het weer zover Boudewijn,weer een partie gehad.dus dat dat was wel leuk.

Wij hadden wel 12 machinisten met de leerlingen mee dus er was er altijd wel 1 jarig.

Krebsia

Wij kregen orders om naar Oslo te gaan met een lading olie.

Daar aangekomen vroor het 25 graden,en duurde het 2 uur voordat we vast lagen aan de steiger,door al het ijs wat er tussen het schip en de wal zat.

Er lach aan de wal 2 meter sneeuw dus we konden de wal niet op,de loods werd met een sleepboot ergenst anders naar toe gebracht.

De krebsia heeft uiteraard een achterschip maar ook een midscheeps.

Wat is het geval de chefkok staat in de midscheeps maar buiten te roken wat natuurlijk streng verboden is.

Hij had een stevige borrel op.

Komt er een bediende naar buiten en zier de chefkok tegen de trap staan roken en die roept hee chef je mag hier niet roken.

De chefkok draait zich om en valt achterover de trap af en komt met zijn hoofd op de onderste trede terecht en slaat dan nog een keer achterover en slaat met zijn hoofd ook nog eens op het dek.

Grote paniek,dokter laten komen maar dat duurde lang omdat er een helicopter geregeld moest worden.

Dokter aan boord en die zij dat de kok opslag dood was geweest.

Zo gingen wij weer met de vlag halfstok naar Rotterdam.

storm

 

Storm en wij gingen aardig tekeer.

Op een gegeven moment zagen we wel een 100 tal dolfijnen uit het water springen mooi om te zien.

Later kwamen er veel vliegende vissen die schoten uit de hoge golven en vlogen wel een 40 ,50 meter ver.

Doordat wij geladen waren met olie lagen we dus niet hoog uit het water.

En omdat de golven hoog waren en de vliegende vissen er uit sprongen kwamen ze bij ons op het dek terecht,aangezien het water over het dek spoelde konden wij de vissen niet halen.

Pas als de zeegang minder werd gingen we kijke n of er nog vliegende vissen aan dek lagen.

En ja hoor een stuk of 6.

Ik nam er 1 mee endie ging ik opzetten.

Dan haalde ik de ingewanden er uit en stopte de vis vol met tabak en liet hem dan drogen een aantal dagen.

Als de vis droog was dan ging ik hem vernissen.

De grote vinnen had ik al horizontaal gespannen,en zo had je een mooie glimmende vliegende vis.

1 jaar aan de wal

Ik heb tussendoor nog 1 jaar aan de wal gewerkt n.l op de kermis in een spookkasteel.

Mijn oude heer gooide mij het huis uit toen ik van de zeereis terug thuis kwam omdat ik toch ben gaan varen tegen zijn zin.

Oke het was toevallig kermis in de stad en op het spookkasteel vroegen ze een knecht.

Ik naar de baas en zei ik wil wel mee,dat kan zei hij je krijgt 5 gulden in de week en de kost,geen vetpot dus.

Het was hard werken het was een heel groot spookkasteel en we gingen heel nederland door.

Het was een leuke ervaring en ik was onder de pannen,ook aardig wat meegemaakt.

toen het seizoen was afgelopen ging de baas {hij was zetbaas van da spookkasteel }

Voor zijn eigen beginnen,en hij vroeg of ik hem de hele winter wilde helpen om van een opgekochte cirkens tent een spookkasteel te maken.

Ik zei oke dat wil ik wel{als je alles van te voren weet??}

Nou dat heb ik gewetn hoor,

Hij had een terrein voor bij de xerses voetbalvelden waar hij dat kasteel kon gaan maken.

Het was er steenkoud op die vlakte het vroor s,nachts 10 graden op de dag wat minder,maar als je aan het werken was ging het wel.

Oke de eerste werkdag was om en wij gingen naar rotterdan daar woonde de baas  om warm te gaan eten.

Maar wat hij ook op dat bouwterreijn had staan was een hele oude vooroorlogse autobus met zo lange neus van voren.

We waren klaar met eten en dronken nog een kop koffie ,en toen zij hij ineens doe je jas aan dan breng ik je weg.

Ik dacht dat ik bij hen kon blijven tot de andere dag,maar niets was minder waar.

Ik zei waar gaan we heen.?

Hij zei ik breng je terug naar de bouwlokatie want jij slaapt in de bus.

En morgenochten zie je mij wel verschijnen,en zo zei hij er is een gasfles dan kan je thee zetten.

Hij zette mij af bij de bus en hij ging terug naar zij huis,oja hij zei nog wel  vanaf morgen fiets je naar rotterdan en na het eten weer terug.

Dat was 3 kwartier rijden de eerst paar keer reed ik soms mis om dat ik de weg niet goed wist en dan was ik wel 5 kwartier onderweg.

Oke de baas reed dus weer naar huis en ik ging de bus in ,het was er aarde donker.

en het vroor bijna 10 graden,achter in de bus waren stoelen weggehaald en daar was een 1 persoonsbed geplaatst.

Nou ik aangekleed in bed met 9 dekens boven op mij en zo viel ik in slaap.

Andere morgen ik het bed uit en het was me daar koud in die rot bus dat wil je niet weten.

Ik dach gauw het gas aan steken en opwarmen en thee zetten.

Maar de gasfles was bevroren, ik die fles heen en weer schudden tot er eindelijk gas uit kwam en ik kon mij even opwarmen ,De baas was er al vroeg en zij en heb je kunnen slapen?

Ja hoor zei ik alleen het gas was bevroren.

Het is dat ik niet naar huis kon anders had ik het gedaan.

Een tijd later ben ik toch weggegaan naar huis.

Toen ik thuis aankwam na bijna 1 jaar waren ze blij mij weer te zien.

Moet toch niet gekker worden he???

Krebsia en stappen

We waren met de krebsia in Trinidad en daar staat de Rum heel bekend trinidadrum.

nou wij allemaal de wal op om te kaan stappen.

We hadden snel een kroeg gevonden en wij gingen gelijk aan de rum cola.

Lekker hoor.

Er was 1 nadel ik moest om 15,00 uur weer aan boord zijn om de machinisten thee te geven en de bedden opmaken .

Het was tegen 3 uur dat ik aan boord kwam om thee te zetten en rond te brengen ,tegen mijn zin maar ja.

Pech had ik ook want de 2de hofmeester die ook aan het stappen was zij tegen mij dat ik de stuurlui en de Kapitein ook wel thee zou kunnen brengen,balen maar ja oke zij ik.

Maar intussen had ik al aardig wat rumcola op.

Nou ik vlug thee gezet want ik wilde zo snel mogelijk weer naar die kroeg terug,

Ik zag al snel dat er bij de machinsten er niet veel waren die thee moesten hebben,en er waren 4 bedden op te maken,dus aangezien ik geen machinisten zag gooide ik snel die bedden dicht inplaats van netjes op te maken.

Nu snel naar de midscheeps om de stuurlui  thee te brengen nou dat waren er 6 zo gebeurt dus.

Ook de bedden van de stuurlui gooide ik met een rotgang dicht ziezo dat heb ik snel gedaan.

Ik dacht dan doe ik het bed van de kapitein wel heel netjes opmaken.

Maar er was geen kapitein te zien dus ik gooide snel dat bed dicht en dach nu snel weer de wal op.

Ja dat had ik gedacht zeker?

Ik wilde de hut van de kapitein uit gaan en ik hoor een kwade stem hard roepen van NOEM JE DAT EEN NEST OPMAKEN!!!!

Dat was de Kapitein die had achter mijn rug staan kijken hoe ik dat deed.Ik zij tegen hem ik vaar al 2 jaar als bediende en denk je nou dat ik nog geen bed op kan maken?

 Jij gaat de wal niet meer brieste hij.

Ik zei onee?? Dat zullen we dan wel eens zien.

Ik met een rotgang van boord af en rende de steiger af richting kroeg,intussen keek ik nog wel 2 keer achterom  en zag de briesende kapitein op de brug staan,

en ik zwaaien naar hem .

Daar was hij niet blij mee hoor.Toen wij met zijn allen weer aan boord kwamen rond een uur of 1 snachts stond er zowaar een stuurman aan de trap toen wij aan dek stapten en die begon gelijk tegen mij van he he kom jij eens hier ,nou iedereen kijken ,ik ja wat is er stuurman?

Ik heb vanmiddag geen thee gehad zij kwaad.

Om dat er bij mij ook aardig wat rum in zat en omdat iedereen naar mij keek natuurlijk wilde ik mij niet laten kenen en ik zei tegen

die stuurman.

Horen jullie dat mannen Meneer de stuurman heeft geen thee gehad vanmiddag dat is toch wat he!

Ik zei nou stuurman ik zet voor het helezootje hier geen thee meer de groeten.

Een hoop gehoon en gelach.

De andere dag was het lachen mij snel vergaan toen ik 6 weken weer gagestraf kreeg.

Dan werd er dus een deel van je loon ingehouden en dat geld ging toen naar de gepensioneerde zeelui.

verder was het een rustige reis

 

 

JIj gaat de wal niet meer op

 

Omhoog