Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Communities

ZeelandNet

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

20.202 bezoekers 1 lid Log in

Marklin/ Hornby Dublo opklapbaan.


Nadat de Fleischmannbaan het veld moest ruimen en de boel verkocht is, is het een tijdje stil geweest in h0 land. Tot ik op ebay een doos hornby 00 (dublo) voor weinig kon kopen. Nadat de doos hier was, uit Engeland, flink aan het poetsen gegaan en de loks weer rijdend gekregen. Er was genoeg voor een simpele baan met een dubbel ovaal en op de Fleischmann trafo's werkte de treinen prima. Ik heb een tijd een deur gehad waar aan de achterkant de rails op geschroefd zat, zodat er met veel regen toch een baantje neer te leggen was..

inmiddels zijn we een aantal jaar verder en heb ik in de logeerkamer onder het schuine dak een lange plaat gemaakt die neergeklapt kan worden. Op Ebay kon ik nog een hele doos van een zolderopruiming te pakken krijgen met 00 rails van Hornby en nadat dit schoon en werkend was, heb ik hier een nieuwe baan mee uitgelegd op de opklapbare plaat.

opklapbaan

In de stad kwam ik een leuke zwitserse lok tegen voor een leuke prijs, van Märklin. Ik heb die meegenomen omdat ik ergens gelezen had dat deze ook op de rails van Hornby kon rijden en heb daar eens wat mee geprobeerd. Zowaar, het werkt keurig. Weliswaar met een Märklin trafo, maar de wissels en de kruisingen geven geen problemen. Dus nog maar wat spul aangeschaft wat 3 rail wisselstroom is. Uiteindelijk is er best wat aan mijn vingers blijven plakken, ook wat loks van Hag, en ben ik begonnen aan een simpel landschapje..



Omdat het geheel opklapbaar moet zijn en niet specifiek gericht op één land, gebruik ik een heel simpele aankleding, meer om er een klein beetje omlijsting aan te geven. Het is echt een rij en rangeerbaan, waar vooral de treinen centraal staan.



De besturing is al net zo simpel als het landschap. Er zijn 2 stroomkringen en 8 sporen die afgeschakeld kunnen worden. Het station wordt volledig geschakeld via de denkende wissels (Hornby wissels hebben soms een schakelaar onder in de bedding, die alleen het toegewezen spoor onder stroom zet), daarnaast zitten bij de in en uitrit van het station ook nog secties die via schakelaars op de seinhuizen (ook van Hornby Dublo en van aluminium) geschakeld kunnen worden. Alle bedrading loopt in de bedding van de rails, dus de baan is vooral clean en simpel.

De hoofdbaan wordt op 1 trafo gevoedt, temeer omdat er geen treinen tegen elkaar in kunnen rijden en ik toch niet 2 treinen die aan het rijden zijn in de gaten kan houden. De 2e stroomkring is het rangeerstation, hier is een soort rangeerpuzzel gebouwd die ook weer met een dobbelsteen gedirigeerd kan worden. Als ik aan het rangeren ben kan er dus een trein op de baan rijden.



Het leuke van de baan is dat er heel veel verschillende routes bereden kunnen worden. In feite is het een hondenbot, maar tegelijk ook een 8 vorm en een point- to- point, dus je kunt alles kriskras door elkaar heen laten rijden en zeker met meerdere treinen is het een kunst om steeds op een ander perronspoor terecht te komen zonder jezelf klem te zetten tegenover een bezet spoor. Samen met het rangeergedeelte en de draaischijf is er ruimte voor flink wat rollend materieel en dat is hier echt in de hoofdrol.



Treinen hoeven ook niet een lengte te hebben die langs het station past, zelfs een heel lange goederentrein is geen probleem en al het overige verkeer kan er ook nog bij rijden. De lange trein heeft namelijk altijd wel ergens een spoortje om langs de stilstaande treinen te manouvreren in het station. Op die manier is het een simpele, maar toch erg leuke rij-baan geworden die in de loop van de tijd nog wel wat extra aankleding krijgt.

Het railmateriaal komt uit de 50er en 60er jaren en was toen een soort kopie van de Märklin M-rail. Het railgamma is beperkt, er is alleen een linker en rechterwissel, een linker en rechter kruiswissel, een binnenbocht en buitenbocht in achtste en 16e cirkeldelen en rechte rails in 1/1, 1/2, 1/4 en 1/8. Een draaischijf en wat aansluit- en isolatiestukken. Je mist de engelse wissels, de boogwissels en de elektrische aandrijvingen, want praktisch alles wat nog te vinden is zijn handwissels. De middenrail ligt bovenop (dus geen pukkeltjes, maar net als bij Märklin vroeger een doorgaande 3e rail) en de rails is veel lager en slanker qua profiel. Er zijn wel denkende wissels die het dus simpeler maken om sporen stroomloos te zetten.

Waarom gebruik ik zo'n oud soort rails? Eigenlijk is dat vanzelf zo gegroeid en uiteindelijk stoort mij de 3e rail niet. Ik vind het er leuk uitzien, het is sierlijker dan de grote, grove M-rails van Märklin en uiteindelijk net zo duurzaam. Een groot voordeel is dat mijn engelse loks van Hornby ook hierop kunnen rijden en dat kan bij märklin rails niet, omdat de slepers tussen de pukkels zakken bij wissels en kruisingen. Op deze manier kan ik alles gebruiken en hoef ik de mooie die-cast engelse loks niet werkeloos weg te zetten..



Want ook de Engelse loks zijn de moeite waard, al merk je meteen dat ze al rond de 60 jaar oud zijn. Meer dan 3 wagons krijgen ze de helling niet op, ook niet de grote zware tenderlok krijgt niet meer dan 3 rijtuigen tegen de helling omhoog, dan blijft die slippend op zijn plaats staan.



Een paar van de Engelse loks van Hornby Dublo. Een Dutchess Montrose, een tenderlok in 0-6-2 opstelling en een tenderlok in 2-6-4 opstelling. Allen hebben ze een grote, rechtopstaande motor met een hoefijzermagneet die de laatste as van de drijfwielen aandrijft middels een worm op de motoras en een groot wormwiel op de achterste as.



Nogmaals een opstelling bij de draaischijf. OM met deze treinen te rijden gebruik ik een fleischmann trafo, want deze loks zijn gelijkstroomloks. De 0-6-0 Jinty lok achterin is van oorsprong een 2 rail lok die ik een slepertje heb gegeven. Maar echt iets trekken of fatsoenlijk rijden zit er niet in. Is een plastic ding zonder enig gewicht, terwijl de andere loks zware die-cast loks zijn van zink spuitgietwerk..



Vanwege de kleine hoeveelheid railsecties die te koop zijn moet je soms zelf wat maken. Hiervoor maak je de railsuiteinden van de rails los, ook die van de middenrail, en zaag je er een stuk tussenuit. Daarna zet je de ingekorte rails op de 2 losse stukken terug en soldeer je de railbedding, die van blik is, weer aan elkaar.



En zo ziet de baan eruit in opgeklapte toestand. Een logeerbed komt vrij en de baan staat niemand meer in de weg..



Dankzij wat goedkope Märklin rails en wissels een uitbreiding gemaakt. De keerlus bovenin heeft een 2e station gekregen met 2 sporen die dezelfde lengte hebben als de grote sporen in het station beneden. Hier zijn ook 2 opstelspoortjes bij gezet. Het rangeerstuk is omgebouwd naar Märklin, vanwege de elektrische wissels waarbij ik niet steeds over de rijdende treinen heen hoef te hangen en er dus minder kans is op ontsporen.
De wissels die er vanaf komen zijn gebruikt om een spoorwisseling onder de brug te maken, waardoor hier van spoorbaan kan worden gewisseld en de keerlus van 2 kanten kan worden bereden.



Het rangeerstukje, waarbij de wisselbediening in het seinhuis zit ingebouwd. Ook hier is de rails gebruikt als kabelgoot. De wissels worden in logische combinaties geschakeld, zodat er minder schakelaars nodig zijn en er minder draden hoeven te worden getrokken. In plaats van met 12 momentschakelaars wordt het emplecement door 3 dubbele en 1 enkele momentschakelaar aangestuurd. Een lok met Telex kan hier zonder ontkoppelrail rangeren en de voorontkoppeling van de Märklinkoppelingen doet de rest.



Het station bovenin heeft ook een aantal elektrische wissels waarbij logische combinaties zijn gebruikt. Hier zijn in plaats van 8, 2 dubbele en 1 enkele schakelaar nodig. Het 2e seinhuisje is naar boven verhuist en schakelt nu het 2e station + de inrit van het station beneden.
Omhoog