Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Communities

ZeelandNet

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

18.575 bezoekers 1 lid Log in

8. Cats & Dogs Railway


Cats & Dogs Railway.

De oude baan in de tuin is weer eens afgebroken. Niet omdat ij niet meer eluk was, maar omdat ik van tractievorm ben veranderd. De elektrische treinen zijn verkocht en wat ik daarvan terugkreeg heb ik een 2 tal live steam lokjes gekocht. Dit vergt echter een compleet andere baan, die weinig scherpe bochten heeft en min of meer horizontaal is. Stoom is een erg sterke krachtbron, sterker dan elektrische loks, maar veel lastiger te regelen en waar een elektromotor een zelfremmende werking heeft, gaat een stoomlok gewoon door met versnellen. Hierdoor racet een stoomlok bergaf en kruipt deze naar boven en dat wil je niet.

Het nieuwe baanplan is heel simpel: Eén station met 3 sporen en een kort opstelspoortje met daaraan een ovaal met een aantal extra bochten erin om het een beetje interessant te krijgen. Ook is het baan tracé zelf aangepast omdat de houten onderbouw van de vorige baan al deels verrot was. Deze baan ligt op een gemetseld tracé en alleen eht station ligt nog op een houten plaat.



Eén van de stoomloks op het station tijdens het opstoken. Dit gebeurt met aanstekergas en een brander in een vlampijpketel. Na een aantal minuten is het water in de ketel in stoom aan het overgaan en ontstaat er stoomdruk. De veiligheid gaat bij 3 bar open, waarbij de lok na een aantal slagen met hulp (waardoor het water uit de cilinders gedrukt moet worden) er rustig op los tuft. Na een korte tijd moet de regulateur terug van zowel de gasbrander als de stoomtoevoer en is het proces goed op gang.



Een kleine blik in het machinistenhuis. Het ronde ding voorin is de gastank. Links zie je onderin een aantal glimmende stangetjes zitten, hiermee schakel je om tussen voor en achteruit. De rode knop is de gasregulateur, de hendel rechts daarvan de stoomregulateur en de ronde dop helemaal rechts is de olieinjecteur voor de cilindersmering. Net als een echte lok moet deze lok rondom nagesmeerd worden en voorzien worden van olie, water en brandstof voordat deze rijvaardig is.



Deze lok is een ombouw op basis van een roundhouse model en stelt een hf110c voor die voorzien is van een "rugzak" ipv een tender. Er is 1 voorbeeld van bekend, de lok heet "bielefeld" en is het voorbeeld van deze lok geweest. Het is al een oud beestje, maar rijdt erg goed en heeft heel veel kracht.



Eén van de veranderingen op de baan is een nieuwe brug. De keerlus en de helling is eruit, maar op de pijler is een nieuwe brug gebouwd van aluminiumprofieltjes. Deze brug heet de "Alpsteinbrücke" omdat er een aantal stenen bij liggen uit het alpsteingebied in Zwitserland.



Aan de andere kant zit er een wat scherpere bocht (een 2tal R1 bochten zitten hier nog in) om de trein terug richting station te krijgen. Op de foto is de Anna in actie van "Beck". Ook dit is een wat oudere stoomlok, maar werkt prima. Ze heeft een wat lagere werkdruk (maximum 2 bar) waardoor de kracht minder is, maar ze loopt erg soepel. Een kortere trein lost dat weer op. Het railbed is volledig gemetseld en de rails ligt vast in het beton, zodat de kans op ontsporingen zo klein mogelijk is.



Na de Alpsteinbrücke komt nog een klein viaduct. Dit is een viaductje uit staalprofieltjes en ik heb het het "mosbachviaduct" genoemd. Waarom de baan "cats and dogsrailways" heet en de rest in het duits is, is omdat de lokjes die op mijn pad zijn gekomen naar duits voorbeeld zijn. Ik ga dus een soort oostenrijks/ tsjechisch smalspoorbedrijfje er van maken.



De hf110c heeft een aantal eigen aanpassingen gekregen, waaronder een andere indeling van de raampjes en handbediening. De kap moet nog gespoten worden en er moeten nog naamplaatjes op..

Inmiddels is het heel wat kouder geworden en de eerste keer sneeuw op de baan is gevallen. Dat moet natuurlijk wel gevierd worden! Dus snel een sneeuwploeg in elkaar geknutseld en op een bakwagen gemonteerd.





De sneeuwschuiver is gemaakt van 2 kleine stukjes PVC dagkgoot, een blokje hout en een wagonnetje. Het geheel zit simpel met een paar schroefjes in elkaar geschroefd. Met normale sneeuw werkt hij prima, maar de sneeuw was tegen de tijd dat ik klaar was verijst en dus best hard geworden. De lok moest ik een beetje helpen duwen..









En dan is het stomen geblazen. De kou doet de kleine Anna weinig goed, de brander krijgt de ketel maar met moeite warm en hij heeft moeite om stoom genoeg te houden. De grote lok doet het een stuk beter, al condenseert de stoom erg snel en blokkeert dus soms de cylinders. Na eren aantal rondjes is alles goed heet en draaien beide lokjes hun rondjes met plezier..



Het is wel heel erg leuk om met echte stoom aan de gang te gaan als het zo koud is. Koude handen heb je niet snel en er zijn vooral veel grote, dikke rookpluimen te zien.

De tuinplantjes zijn weer welig aan de tier en het voorjaar is in volle gang, dus tijd voor een paar nieuwe plaatjes!!

voorjaar

De Anna op de brug.

voorjaar

Een mooie boom naast de brug.

voorjaar

Het station met steentjes en perronnetje.

voorjaar

De Bielefeld op de brug.

voorjaar

En nog even bij de boom..

voorjaar

En op de kleine brug..

voorjaar

Langs de afgrond..

voorjaar

Langs de scherpe bocht..

voorjaar

En door de tunnel.

voorjaar

En van boven gezien, alsof je op het helling staat en naar beneden kijkt.

voorjaar

De tuin staat prachtig in bloei.

voorjaar

Alle kleine vetplantjes zijn grote plakkaten geworden, vol kleine witte bloempjes.

voorjaar

Van onder een boom gefotografeerd.

voorjaar

Mooi stukje baan.

voorjaar

De lok loopt het station binnen.

voorjaar

De brug vanaf de andere kant..

voorjaar

De diesel "danoontje" of "kleintje" zoals ik hem nu noem.

voorjaar

Overzichtsfoto vanaf de achterkant richting huis.

voorjaar

En gezien vanaf het huis.

station

Over huizen gesproken: ik heb er een stationnetje bij gemaakt.

station

Een soort houten berghuis, wat bestand is tegen een beetje regen en sneeuw. Gemaakt van latjes en wat plexiglas voor de ramen. Dakje van dakleer en zelfklevende zinkstroken voor het afdak.

station

Past helemaal bij het landschap..

station

Een beginnetje voor een echt station op de baan..

Met een klein vaartje door de tuin..

Een nieuw machientje op basis van een onderstelletje van IP engineering van ebay. Het is een metalen onderstel met een batterijvoeding van 8 penlites. Er zitten een 2 tal schakelaars op, om aan of uit te zetten en voor- en achteruit rijden. Deze lok kan als de stoomloks aan het opwarmen zijn ook een aantal rondjes draaien. Het lokje heeft flink wat por en kan daardoor best een leuke sleep wagentjes meenemen.

nieuw lokje

Omhoog