Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Communities

ZeelandNet

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

15.727 bezoekers 1 lid Log in

7. Darjeeling toytrain LGB


De darjeeling Toytrain op LGB.

Een beetje een grootse naam voor een heel kleine tuinbaan. Deze baan komt in de plaats van de Snow Mountian& Black river RR. Deze was erg klein voor de hoeveelheid loks en wagons die ik inmiddels heb gemaakt en de ruimte werd totaal niet goed benut.

Vorig jaar hebben we een groot terras aan het huis gemaakt. Hierdoor kwam de indeling in de tuin te veranderen en werd een groter deel van de tuin beschikbaar voor de trein. De bedoeling is dat het nieuwe deel een mooie aanvulling aan de tuin wordt die ook een mooi uitzicht vormt vanaf het terras. Dus een soort rotstuin met een spoorlijntje erdoorheen.

De lengte van de stationssporen is toegenomen tot meer dan 2 meter en er zijn nu 2 stations. Ook is er mogelijkheid om her en der wat sporen toe te voegen om rangeeropdrachten te kunnen uitvoeren in de toekomst, maar eerst wordt de baan in de basisvorm opgezet.



Hierboven een sporenplannetje van de nieuwe baan. Het grote station onderin ligt langs het terras op een hoogte van ongeveer 60cm. Ik houd ervan om de baan wat boven de grond te houden omdat er honden in de tuin lopen die ik liever niet over de treinbaan zie rondscharrelen. Daarnaast is het leuker om een trein ook vanaf de zijkant te kunnen zien rijden in plaats van alleen van bovenaf.



Het grote station ligt op de foto achterin. Dit station staat op een verhoging wat gemaakt is op dezelfe manier als de plantenbak waar de vorige baan in is gebouwd. Een stevige onderbouw van tuihout, daarop een laag houtvezelplaten en daarop een waterdichte laag. Bij het afbreken van de vorige baan bleek dat deze constructie goed genoeg werkt voor buiten.



De rest van de baan komt ook op stroken hout op poten die met dakbedekking worden afgewerkt. Dit geeft een soort onderlaag die makkelijk is schoon te houden is en een stabiele fundatie voor de rails vormt. Er komt een beetje stijging in, het achterste station (in de bocht) ligt een 10cm hoger dan het voorste. Hierdoor hebben de scherpe bochten een reden. Overigens is dat ook een reden voor de naam, bij de darjeeling toytrain zijn keerlussen met een doorsnede van 20 meter te vinden (dat is in 1:22,5 nog geen 90cm) dus daardoor is de LGB R1 boogstraal van 60cm (dus 27,5 meter in het echt) iets wat plausiebel is..

Even een paar voortgangsfoto's. Aangezien ik een makkelijk te onderhouden baan wil hebben die snel schoon te maken is en makkelijk aan te passen, heb ik de rest van de baan ook op houten stroken geschroefd die overdekt zijn met dakbedekking.



Simpel tuinpanken op maat gezaagd en op elkaar geschroefd. Die staan op pootjes en de rest is vervolgens aangestort met de rest van de oude baan, worteldoek en nieuwe grond.



Een muurtje van de stenen die uit de verwijderde straatjes komen vormen de keermuur om de vijver af te schermen. De grond uit het gat ligt dus achter de muur.



De trestlebridge van de oude baan was nog in zo'n goede staat dat ik hem een nieuwe plaats heb gegeven. Als het over een jaar of zo toch erg slecht wordt, schroef ik het los en maak ik er wat anders in..



Het bovenstation is net zoals het onderstation een vlakke plaat met dakbedekking die op pootjes staat. Er komt een keermuur omheen en grond wordt aangestort tot aan de keermuur.





Een brug over de vijver en een aansluitend viaduct van tuinhout. De bruggen zijn voorlopig, het heeft geen zin veel tijd in de bruggen te steken terwijl de rest van de tuin een grote puinhoop is. Ik heb dus een soort korte weg genomen en voorlopig een paar simpele bruggen geplaatst. Zoals alles op deze baan kan er later iets heel ander geplaatst worden omdat alles geschroefd zit.



Toch is het een leuk viaduct. De pijlers zijn van getrommelde betonstenen en zitten vast in beton. Er zit een blok op geschroefd waar de staanders van het viaduct aan vast zijn gezet.



Na de brug loopt de baan op een paar steunen in de keermuur voordat het viaduct begint..



Een ander stukkie van de brug en het viaduct.




Het grind tussen de pilaren geeft de rivierbedding weer waar de trein overheen rijdt.



Op elke buitenbaan zit ook een vorm van besturing. Deze baan heeft de besturing weer in ee gebruikte kogelkistjes zitten. In plaats van 2 kistjes heb ik 1 kist gemaakt en de gaten aan de onderzijde gemaakt. Bij de vorige vaan was het kistje vol water gelopen omdat de kabels eindigden onder de grond in de bak boven het kistje. Hierdoor werkte de ommanteling als buis en liep het kistje steeds vol water. Na een jaar waren er dus veel storingen die ik niet meer kon oplossen.



Elk station heeft nu 4 schakelaars voor sporen en 2 voor verlichting. De kabels zitten aan de rails gesoldeerd en hebben verschillende overbruggingen om het spanningsverval te beperken. Ook zijn de kabels nu bereikbaar en vervangbaar. De besturing van de treinen is nog steeds met de walk-around controller van Conrad. Die bevalt prima en blijkt goed bestand tegen de zware belasting van tuinbanen en zelfs langdurige kortsluiting.



De eerste rijdag op de nieuwe baan. Er zaten wat secties tussen waar de rails nog even schoon gemaakt moest worden, maar daarna werkte de gehele baan naar behoren.



Van de stenen die hiervoor op voorraad lagen alvast een ideetje in elkaar gezet, maar het zal uiteindelijk een tunnel moeten worden met rotsen en planten er overheen. Daar heb ik echter nog veel meer stenen voor nodig..



De nieuwe lok emt een sleep karretjes. Hier moeten nog andere koppelingen op, want het aan en afkoppelen gaat erg omslachtig en lastig.



De lorrietrein op de brug..



Vooral fijn is dat de langere treinen ruimte genoeg hebben om elkaar te passeren. Het bovenste station is iets kleiner, maar ruim genoeg voor een lok met losse tender en 2 vierassige wagons.



De helling na het station is op het reschte stuk het steilst, maar zonder extra gas komen de lokjes toch boven. Het is, zeker met geluid, leuk om de lokjes op te zien klimmen tegen de helling.



Vlak voor het bovenste station is de oude trestlebrug nog in gebruik en vlakt de helling af.. Al met al heeft de baan, ondanks dat het totaal nog geen vaste vorm heeft, leuke hoekjes en plekjes om te fotograferen en "op de trein te wachten"..

Ook wil ik op de baan een kleine waterval maken. Geen heftig klaterend ding waar iedereen continu van naar de wc moet, maar een leuk klein watervalletje. Ik wilde ook graag iets kunnen doen aan de waterkwaliteit, want dat is nu nog wel erg slecht. Het is gewoon zandwater. Misschien moet ik het gewoon een keer afpompen en opnieuw vullen..



Omdat ik geen lelijke zwarte strook rubber langs mijn stenen muurtje wil hebben en het liefste het water zie terugkeren in de vijver, heb ik een gebroken bloempot verslepen tot een soort opvangschaal. Nu ik het zo zie is het niet wat ik wil hebben, maar voorlopig lekt het in elk geval niet. Onder de voorlopig neergelegde stoeptegels zit een emmer met een slang erin vanaf de pomp. Die komt onderin de emmer uit. Daar liggen kiezelstenen en daarop ligt steenwol. Daar liggen weer kiezels overheen en tenslotte gaan er 2 slangen ruim onder de rand naar buiten naar de waterval. Dit is mijn simpele filterbox.



Dit is het watervalletje gezien van onder de brug door. Duidelijk is wel dat de halve bloempot niet echt geweldig matcht bij de rest. Ik zal er een vlakke steen voor gaan prepareren zodat die aan de rand van de vijver gehaakt kan worden. Hierdoor lekt er ook geen water en het ziet er een stukje beter uit dan dit.. Ook wil ik een deel van de stenen gaan vervangen voor beplanting. Het is wel erg steenachtig nu..



Een blik vanaf de andere kant. De stenen rondom het voorste station gaan nog vervangen worden voor een houten rand. De stenen zelf komen terug in een berg die langs de muur van de tuin komt te liggen. De tuin heeft een laag nieuwe aarde waardoor de hydrokorrels verdwijnen onder de grond. De tegels die er nu schots en scheef liggen worden nog opnieuw neergelegd zodat ze als fundatie van gebouwen gebruikt kunnen worden.



De plantjes onder de brug zijn in ieder geval al enthousiast aan het groen worden, die staan er dus prima..

Op een paar draaistellen die ik nog had liggen een boxcar gebouwd. De boxcar is simpel een doos op wielen met deuren erin. ik heb het wat interessanter gemaakt door stripjes met klinknagels erop te maken en een looprooster op het dak te maken. Spulletje is nog niet klaar, maar kan al wel meedoen in een trein..





De storm heeft de boel in ieder geval heel gelaten. Ook de stevige regenbuien hebben geen gekke dingen veroorzaakt, behalve een stukje rails wat even een extra draadje nodig heeft.



Tegen de muur heb ik een tunnel gebouwd met baksteen en stoeptegels. Op de tunnel nog een stukje vijverfolie en daarop grond met wat plantjes. Misschien wordt het later iets anders, voorlopig is het best geinig zo.



Er is een soort ravijn ontstaan waar de trein over een richel langs rijdt. Als het later begroeid is, worden de losse keien meer een geheel hoop ik..



Rondom de vijver komen wat minder rotsen en wat planten erbij. De vijver is inmiddels bevolkt met een aantal salamanders die de weg naar het water hebben gevonden. Ze hebben alvast wat kattebrokjes gekregen, want er leeft verder nog niks in de vijver wat ze kunnen eten.



Aan de rand van de vijver heb ik een paar planten neergezet en de stenen opnieuw gerangschikt. Hierdoor ziet het er net even wat vriendelijker en natuurlijker uit..



De stenen die hierdoor over waren heb ik gebruikt om de berg opnieuw in elkaar te zetten. Stenen sluiten qua vorm en kleur nu veel beter op elkaar aan, waardoor de berg er natuurlijker uitziet dan eerst. Nu nog wat japans split om de rails goed op het landschap aan te laten sluiten, maar dat was nu op bij het tuincentrum..

Wat natuurlijk heel mooi is, is dat Playmobil treinen, ook de RC versie, op de rails van LGB past. Het speelgoed is spotgoedkoop (een lok kost 25 euro) en nagenoeg onverwoestbaar. Mijn kleinzoontje heeft er dus enorm lol mee en kan ook met de treinen spelen. Even een doos playmobil uit mijn jeugd leeggeschudt als aanvulling en de speeltuin is compleet!










Van Ebay voor een paar tientjes nog een lokkie gekocht, het arme ding was gesmeerd met een soort action motorolie. Grondig schoonmaken dus, maar de motor, slepers e.d. waren gewoon nog in prima conditie. Na een totale rebuild kan het ding de baan op en zijn rondjes draaien.



Ook nog een paar plaatjes van de rangeerdiesel, die heeft ook even nog wat rondjes gedraaid..



Het nieuwe lokkie voor een paar lorries. De achterste lorrie heeft een lantaarntje gekregen als sluitlamp.









Duidelijk te zien is de railbedding. Een 2 tal randjes kit zorgen voor een soort trog waar de grindjes in theorie in moeten blijven liggen tijdens een bui. Of het ook zo werkt moet ik nog afwachten..

Ik heb voorlopig het playmobilsppul maar even gebruikt. De poppetjes zijn wat simpel, maar de gebouwen zien er best ok uit voor in de tuin dus voorlopig laat ik het maar zo..



De losstaande boom is ingegraven, een deel van de tegels is waterpas gelegd en de huisjes van de oude baan zijn weer geplaatst. Ook is het licht aangesloten zodat ze niet in het donker hoeven te zitten..



Het stationnetje is vernoemd naar de barbeque: Charcoal city. Inmiddels staat er een bordje bij met de naam erop. Hekjes en bankjes maken het stationsparkje compleet..



Een stel beppende dames die op de trein wachten.. Zoals gezegd zien ze er wat simpel uit, allemaal de haardracht van Jans in uit de strip van Jan Kruis, maar er zitten tenminste poppetjes.



Ook zitten er in de wagon een paar playmobilmannetjes en vrouwtjes en ik heb er ledjes in gemaakt ipv gloeilampjes.

Een aantal plaatjes van de baan voor een verhaaltje op het grootspoorforum:
































Een nieuw lokje voor op de baan. Was er eerst een beetje huiverig voor omdat er veel verschillende soorten van in de omloop zijn, maar dit is één van de latere modellen en zou goed moeten zijn. Enfin, gekocht en na een paar dagen stond de postbode met een heeeeel groooot pak op de stoep..



Een Bachmann 10 wheeler, oftewel een 4-6-0.. Een typische amerikaanse lok van rond de vorige eeuwwisseling. Met geluid en metalen stangen. Het is een stevig ding, volledig metalen wielen, mooie details en een leuk geluidje in de tender.. En met wat kleine aanpassingen aan de baan rijdt hij prima.



Onderweg langs het ravijn..



Ondanks de lenge van de lok kan hij prima door de R1 bochten. Elegant is het niet helemaal, maar het valt alleen op als je er recht van voren tegenaan kijkt..



Beide westernloks langs het nieuwe perron van station Flatrock lake. Op het station heb ik ook een paar waterkolommen geplaatst van waterleidingsbuis.



Een lange plank, roerhoutjes voor het hek en rondhout voor de daksteunen en pootjes. Een aluminium dak en verlichting maakt het geheel af.





Een paar stevig ogende westernpoppetjes met geweren en pistolen staan de trein op te wachten..




Een mooi plaatje van de lok. De drijfstangen zijn van metaal en er zit nog geluid in ook.



Een van de waterkranen op het station.

Er mistte ook nog een paar overzichtsfoto's zoals het er nu bij ligt. De meeste hoekjes staan al op de foto inmiddels, maar de tuin is flink aan het groeien waardoor er steeds weer nieuwe hoekjes zijn die de moeite waard zijn.







Het "muur", een soort klimop, groeit overal overheen en bedekt de trommelsteentjes met groen en bloemetjes. Ik moet regelmatig snoeien, maar het geeft wel een heel leuk zicht.

Als het nou erg warm is, slapen we gewoon naast het station.






Nu is het winter, en koud en nat en bovenstaande foto is lang geleden.. Wel een aantal rijmiddagen gehad sindsdien, maar verder niet veel veranderd of gebouwd.
Nu ben ik weer begonnen met bouwen, dit keer een Railbus op basis van schots smalspoormaterieel.



In een oud boek stond deze afbeelding. In de jaren 30 van de vorige eeuw gebouwd als vervanger voor de veel te dure stoomtreinen die 2 man personeel nodig hadden en veel onderhoud. Deze machines waren de redding voor vele kleine schotse lijntjes en zijn lang in dienst geweest. Er zijn er nog een aantal bij museumsbanen in dienst en er is er nog eentje die al jarenlang in de afbouwfase staat te wachten op centjes om hem af te bouwen..



Mijn variant is een tikkie aangepast om hem op standaard LGB materieel te laten passen. Een oude wagon van het chinese merk "Train" is de basis van de aanhanger, een LGB OTTO lokomotief de basis van de motorwagen.



Het leuke aan dit voertuig is dat de cabine 2 verschillende kanten heeft en een niet alledaagse verschijning is. De aanhanger van mijn railbus heeft metalen wielen gekregen en op beide assen achterin zitten slepers om stroom af te nemen, die zijn vervolgens doorgekoppeld aan de motor zodat er veel stroomafnamepunten zijn.



Er zijn veel onderdelen hergebruikt van de donorvoertuigen en er zijn kant en klaar onderdelen gebruikt uit de scheepsbouw, zoals bijvoorbeeld de louvres op de motorhuif.
Het gewicht uit de ottolok zit dwars in het machinistenhuis om de lok de nodige tractie mee te geven.



Van de wagon is een stuk weggezaagd waar een deur in zit, de raampjes die er uit komen zitten achterin de bak in de nieuwe achterzijde. De wagen heeft ook binnenverlichting, dat hoort er ook bij natuurlijk. Misschien nog een geluidsdingetje erin om een leuke dieselpruttel toe te voegen.

Inmiddels is de zon weer ter voorschijn gekomen en dankzij opruiming van eht lokale tuincentrum is er weer een 75kg aan nieuwe rotsen ingebouwd in de baan. ook wat nieuwe plantjes en nieuwe aarde is er in gegaan en dus zien de baan er weer leuk uit voor een nieuw tuinseizoen.



Het ravijn is langer gemaakt en de berg is groter geworden met beplanting er op.



Aan de andere kant is de berg beplant en rondom de trestlebridge zijn er wat bloemetjes geplant.



Een nieuwe tunnelingang van bij elkaar ruim 50kg rode steenblokken..



Het vele groen geeft al een fijn lentegevoel. Eindelijk van die lange dagen regen af..



Een overzichtsplaatje van de baan na de opknapbeurt voor het nieuwe rijseizoen.





County Donogal railbus nummer 10. Gespoten, voorzien van ruitenwisser, handgrepen en alle andere toeters en bellen.



Gezien vanaf de zijkant, met de lange zijde van de lok vooraan.



Samen met de andere zelfbouwtreintjes is het een leuke invulling van de kleine tuinbaan.



En gezien vanaf de korte zijde van de lok.



Inmiddels ook weer wat karretjes gemaakt van de overgebleven wielstelletjes van de newquida wagon.



Een kolenkar met hoge opstaande randen,



En een afgedekte wagen met een regenzeil er overheen. Het zeil is van een oude regenbroek, dus ook echt waterdicht..



Daarnaast een 2e stainzlok te pakken gekregen en na lang wikken en wegen tussen 3 opties: 2 aparte loks bouwen, een garratt of een fairlie, uiteindelijk gekozen voor de garratt. De 2 losse lokjes rijden slecht op vieze rails (en omdat we in zeeland wonen is de rails erg snel vies door de zoute lucht) en de fairlie is een lange, starre lok met 2 draaistellen. Op de R1 bochtjes is dat een erg raar zicht. De Garratloks zijn een soort slangen met 3 delen, die heel geschikt zijn voor de krappe bogen die ik heb. Daarnaast ook leuke loks om te zien en met 10 stroomafnamepunten ook betrouwbaar genoeg.



De chassisdelen van de Stainz-loks heb ik omgekeerd op de onderstellen geplaatst, zodat de plaast voor het machinistenhuis gebruikt kan worden voor de watertanks en kolenbunker van de Garratlok. Er zit genoeg "vlees" op om alles goed vast te kunnen zetten, want hier zal de garrat aan opgetilt gaan worden als je hem van de rails haalt..



Een soort "brug" van aluminium profieltjes verbindt beide delen aan elkaar. hierop is een verzaagde cabine van een stainz lokje geplaatst en een vuurkist van plasticplaat. De ketel is van een otto-lokje, die was kort en dik genoeg.



Als alles straks een kleur heeft dan ziet het er veel meer uit als één geheel. Het is nu nog een samenraapsel..



Inmiddels met een kleurtje en wat extra dingetjes toegevoegd, zoals handrails, traptredes etc. Het dingetje rijdt prima en kan een beste sleep wagentjes trekken. En omdat ik vlak bij zee woon en de rails dus snel vervuild, is de lok met 12 stroomafnamepunten erg bedrijfszeker.



De stoker van de Stainz-lok heeft een nieuwe werkplek gekregen..



Een sterk lokkie.. Alle wagentjes hebben kunststof wieltjes en lopen best stroef omdat de wielen niet meebewegen met de bogen zoals LGB karretjes dat wel doen. Zij trekt de trein zonder morren..



Het beestje moet een naam hebben, nadat de kleinkinderen al een eigen lokje vernoemd hebben gekregen is deze vernoemd naar vrouw-lief. Ze vond het leuk dat er eindelijk ook een lokkie was met haar naam er op.





Omhoog