Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Communities

ZeelandNet

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

20.202 bezoekers 1 lid Log in

6. Snowy mountians & Black river RR (LGB)


Snowy mountains & Black River RR. (LGB)
Achter in de tuin komt op een oud terras een ruimte voor een LGB achtige tuinbaan. Het terras is omhoog gebracht en voorzien van een stevige bodem met een dakbedekking erop en een afvoer erin. Hierop heb ik een laag piepschuim geplakt met een beetje tussenruimte zodat er gootjes ontstaan voor het water. Van Ebay een lading rails gekocht om hier iets leuks van te maken.


Een driehoekvorm van rails, met een inhaalspoortje, een andere route om te rijden en een spoortje voor een steenslagfabriek of zagerij. Heel simpel, oppervlakte is maar 4 vierkante meter..





Het makkelijke van het piepschuim is dat je er met een viltstift op kunt tekenen. Met sanitairkit zit het hele spul vastgeplakt. (eerst even testen op een stukje piepschuim of het niet oplost, niet alle kit werkt!)







Een zogenaamde "trestle bridge" is een brug van houten boomstammen of grove balken die vroeger vaak werden gebruikt bij spoorwegen in dichte bossen. Niet alleen in de verenigde staten, maar ook in oost europa, engeland, zuid-amerika, eigenlijk overal wel.. Een stuk vijverfolie moet water vasthouden straks, maar zorg wel voor een afvoer! Niet alleen tegen het overlopen, maar in de winter moet het leeg kunnen lopen vanwege het vriezen..





Een losse keermuur en een losse trestle. Ik heb ze gemaakt van gezaagde houtjes van de oude terrasplanken. Deze planken lagen al 7 jaar in de tuin in weer en wind, en zoals te zien is, is het hout nog prima. Ik durf dit wel te gebruiken voor een bruggetje. Ook een leuke manier om restjes te verwerken.. Balkjes zitten met spijkers in elkaar geprikt in voorgeboorde gaatjes.



Een dag cementblokken zagen en plakken zorgt ervoor dat de rails een stukje boven de rand uit komt te steken. Ik heb blokken van 10cm hoog in 5 stukken gezaagd en die naast elkaar geplakt met siliconenkit. Dat blijft een beetje flexibel en is watervast.





De trestle steunen zijn aan de dwarsliggers vastgeschroefd met heel kleine schroefjes (had nog een doosje voor trix C-rail, die passen netjes erin). De rails zelf zit met lange spijkers voorlopig geborgd in de schuimbetonblokken. Later komt er split tussen de rails met droog cement erdoor wat na het invegen met water wordt natgemaakt. Om te voorkomen dat de witte blokken er doorheen piepen heb ik er even een spuitbus zwart overheen gehaald..



Het ziet er nog niet echt denderend uit, maar dit is een beginnetje van het station. Een paar dunne buisjes zijn omgebogen rond een oude spuitbus met daarin een 2tal dunne draadjes waar een lampje op gesoldeerd is. De lampjes zitten in een krimpkous aan het mastje vast en een in het midden ingeslagen carrosseriering vormt een lampenkapje.



Ze staan in gaten gelijmd met kit die ik in schuimbetonblokken heb gemaakt. Die zijn 5cm dik en op maat gezaagd om tussen de blokken van de rails te passen. Ze zitten op een extra stukje piepschuim zodat ze net boven de railkoppen uitkomen. Mocht er toch iets raken, dan is dat later met een rasp snel aan te passen.



Een plaatje van een losse lantaarn. Ze zijn nogal stevig en kunnen tegen een stootje..



De schuimbetonnen perrons heb ik met dakbedekkingsteer ingesmeerd en daar fijn aquariumgrind in geplakt. Zo is het schuimbeton wat beter bestand tegen vocht. In de tuin liggen al jaren een paar stukken schuimbeton en het blijkt dat deze ook geen vorstschade hebben. Dan zal het op de baan ook wel meevallen denk ik. De rails wordt later ingebed, dan vallen de zijkanten ook niet meer op..



Later was dus dus 2 dagen daarna. Het split heet "japans split" en kost iets meer dan 5 euro per 10kg. Een beetje hiervan gemengd met portland cement, klein beetje zodat elk steentje een soort coating van cement heeft, en dan het mengsel tussen de rails uitgeveegd. Doe handschoenen aan bij een klusje met cement en kijk uit met je ogen!!



Netjes tussen de perrons aangebracht, de naden zijn gevuld met kit. Natuurlijk was er na het aansluiten storing met de verlichting (eerst proberen, dan pas aansluiten en inbouwen voortaan.) en moest het spul weer even los. Uiteindelijk een verkeerde draad aangesloten en 1 lampje bleek bij het aan de draad solderen stuk gegaan te zijn. Is bovengronds op te lossen..



De baan wordt gevoed door een flink blok koperdraad. Een grote trafo uit een oude schakelkast die al heel lang op zolder lag te stoffen heb ik ingebouwd, zekering erbij, primair/ secundair controlelampje erop, thermische beveiliging erin aan de secundaire zijde en voila. Een 24 volt, 12 A trafo die de verlichting en de rails van voeding voorziet.





Oude legerkistjes van de dump waar patronen in hebben gezeten dienen als schakelkastjes. Ze kunnen waterdicht afgesloten worden en zijn redelijk stevig. De rechterkast is kabelopbergruimte, hier ligt een rol kabel in die bij bedrijf van de baan naar de schuur gelegd moet worden (daar staat de trafo). De linker is de schakelkast.



Links in de kist zitten schakelaars voor de verlichting en zit een 24volts aansluiting op banaanbussen. Hier past een kabel in met banaanstekkers die naar een walkaround regelaar (die ik nog moet maken) gaat. Vanaf die regelaar komt de kabel rechts in de bussen terug en wordt vanaf daar naar de baan gevoerd. De baan is verdeeld in 6 secties die allemaal dmv schakelaars uit en aan gezet kunnen worden. De verlichting is verdeeld over de 2 grote schakelaars links. Boven de aansluiting voor de rails zit nog een schakelaar, die is om de rijstroom om te kunnen polen. Ik heb namelijk ook nog een laboratoriumvoeding die rechtstreeks op de pluggen aangesloten kan worden en regelbaar is, maar die heeft geen ompoolschakelaar..



Een stukje verder. Ik heb op een youtube filmpje iemand gezien die een brug had gemaakt van piepschuim, een soldeerbout en watervaste muurverf. Wat hij kan, kan ik ook. Dus een plaat piepschuim gepakt en e.e.a. geprobeert.



Het tunnelportaal is aan de hand van het vrije ruimteprofiel van LGB uitgesneden (is op internet te vinden) want ik heb nog geen materieel. Ik gebruik hiervoor een oude soldeerbout. Ook voor het insmelten van het steenprofiel. Het gaat rap, ziet er geinig uit (zeker als het straks in het landschap is opgenomen en verweerd is) en is watervast.



De stenen worden na het vastplakken met siliconenkit ingesmeerd met een mengsel van watervaste muurverf, een beetje water en cement. De laag wordt hardt en beschermt het piepschuim tegen al te vlot beschadigen. Het wordt natuurlijk nooit zo hard als steen, daar staat tegenover dat het heel makkelijk te maken en te vervangen is..



Rondom het tunnelportaal wordt van piepschuim later de binnenkant van de berg gemaakt. Aan de straatkant is een keermuur gemaakt van tuinhout. Voor de keermuur komt later landschap, plantjes en losse stenen om de keermuur helemaal in het landschap in te passen.



Een stukje overzicht vanaf het weggetje. Duidelijk is links de keermuur. Ook duidelijk waarom er platen piepschuim onder liggen met een soort afvoergeultje voor het water. Deze keermuur zou anders als een dam gaan werken.





Met hulp van een vrijeruimte profiel op een plank kan ik de maat bepalen voor de tunnel. Ik heb een stukje tunnelmuur gemaakt en dat aan de achterzijde van het portaal geplakt zodat er een soort tunnelbuis lijkt te zitten. Het vrijeruimte profiel van alle schalen staan beschreven in de NEM normering die op internet te vinden is..



Aan de binnenkant is het stukje tunnelbuis te zien dat ervoor moet zorgen dat het lijkt alsof er een ook echt een gat geboord is..







Dit is de uitgang van de tunnel aan de andere kant. Een kleine lawinegalerij moet het enorme gat een beetje maskeren wat nodig is om met een forse lok of wagon hier de bocht om te komen. Doordat de ladingmal (vrijeruimte profiel) op een plankje staat van 30cm, kan de overhang worden vastgesteld voordat er ook maar 1 trein gereden heeft.

Boven de tunnel heb ik een plank op houten palen gezet, die palen zitten vast aan de bodem en aan de staander van het terras. De plank is afgedekt met zeil, de lawinegalerij heeft een eigen dakje met steentjes en teer. Later komt er op de tunnel nog een schot waardoor aan de lawinegalerijzijde een steile rotswand komt en aan de andere zijde een alm met boerenhutje en hoge bergtoppen aan de voorzijde.



Dit is een beetje een experimentje. Van een paar stukken piepschuim een soort schot gemaakt tussen de voor en achterzijde van het baantje. Aan de voorkant is zo ruimte genoeg om denneboompjes of andere plantjes met wat gebouwtjes weg te zetten..





Aan de achterkant is er een steile wand waar rotsen tegenaan kunnen komen. De lawinegalerij heeft zo ook meer zin..



Bij de trestlebridge heb ik ook alvast een deel van de GBC gemaakt (gewichts besparende constructie) waar later met beton en cement een stenen berg van wordt gemaakt met uitsparingen voor planten.



Bij buurman Pierre de Bonsaikweker even een plantje geleend voor de foto. Natuurlijk is dit een schitterende boom die nogal te groot is voor de baan, maar het geeft een beetje een idee wat het worden kan..

Omdat dit een buitenbaantje is, had ik nogal moeite met het piepschuim. Een dolletje met één van onze katten eindigde in een halve berg in de grijze bak, dus de hele boel weer weggehaald. Het moet wel stevig worden en lang kunnen blijven staan. Er komt zelf nog een kitten bij over een paar weken, dus het moet kattenherrie bestendig zijn..



Dus de berg op eenzelfde manier gebouwd uit 5cm dik schuimbeton. Groot voordeel is dat schuimbeton heel goed te plakken is met siliconenkit. De berg staat als een huis en je kunt er flink aan trekken zonder dat er iets loskomt. Prima basis om met leisteen en cement een berg van te maken..













Een rondje langs de baan en  je ziet dat er niet zo heel veel veranderd is, behalve het materiaal. Ik heb hier meer vertrouwen in dan de piepschuim bergjes die ik eerst had liggen..



Een dagje verder en er zit voor een deel beton overheen. Ik heb er al wat steentjes mee ingemetseld, maar dat moeten er nog veel meer worden dan dit. Het moet tenslotte een berg worden, geen molshoop..



De grootste reden voor aanpassing van piepschuim met verf naar schuimbeton met cement komt hier aanlopen.. Er zijn hier 2 katten die graag over je werk heenlopen en er is een 3e bezig met genoeg groeien om hier te kunnen rondwandelen. Het moet wel tegen een stootje kunnen..



Een rare zwarte stoomlok komt de tunnel uit..

Er rijdt wat rond (video)





De waterkant en de rivier zijn inmiddels aangekleed. De rivier heeft een overloop op ongeveer 3cm boven de bodem. Als het dus veel regent, kan het water niet hoger komen dan de overloop. De steentjes liggen grotendeels los, de katten lopen hier niet en cement is niet zo goed voor eventueel waterleven wat erin komt (muggenlarven voornamelijk..)





Rondom de tunnelopening aan de voorzijde is de rotswand ook klaar. Met losse stenen is het geheel een beetje afgewerkt en zijn muurtjes gemaakt waarachter aarde en plantjes kunnen komen later..







Voor de bediening van de treinen wilde ik graag een walk around controller. Maar niet een razend dure, gewoon een simpele. In de Conrad catalogus stond een pulsbreedte modulator (een regelaar die korte golfjes produceert, door de ruimte tussen de golfjes korter of langer te maken rijdt de trein sneller of langzamer) en die heb ik eens aangeschaft. Het is een kitje, dus zelf solderen. Een behuizing erbij gekocht, schakelaar om van rijrichting te veranderen en het geheel in elkaar gezet.

Het ding heeft grote voordelen, namelijk heel mooi ontzettend langzaam kunnen rijden, het licht brandt meteen al voluit en het kan 6,5 Ampere hebben. Daarnaast kortsluitvast. Nadelen heeft hij ook, namelijk dat bij fout inregelen de motor een enorm lawaai maakt, dus je bent wel even bezig om hem goed af te stellen. Helemaal geruisloos wordt de motor ook niet, doordat er korte pulsjes worden gegeven blijft de motor heel zachtjes piepen, hoe goed je hem ook afstelt.



Er is begroeiing bij gekomen. Ik heb een laag kleikorrels van 5cm dik op het piepschuim gestort, daar overheen potgrond. Zo blijft vocht in de kleikorrels hangen en verstikt de potgrond niet.




De meeste begroeiing is "sedum" en "tijm". Sedum is een soort vetplantje en is in verschillende soorten en kleuren te krijgen. Tijm is een keukenkruid, maar heeft mooi fijne blaadjes en ziet eruit als een ministruik.. Ook nog een doosje rotsplantjes erbij gekocht..







Verder nog een soort kleine tuinplant die goed te snoeien is en lijkt op een kleine boom. Gewoon uit de aanbiedingenbak dingen gezocht die qua bladgrootte en vorm gebruikt konden worden.





Het sfeertje is geweldig zo, de sedum groeit straks alle hoekjes en gaatjes dicht en de tijm vormt mooie struikjes. Nog een paar boompjes bij de buurman vandaan halen (hij kweekt bonsaiboompjes) en dan is het compleet.. Dan kan ik beginnen met huisjes maken en details inzetten..

In de Porterlok staat een LGB poppetje met een baard, die heet vanaf nu conchita :-)..





Zo ziet het stationnetje snow mountain er uit als het donker is. Nog geen gebouwtje, nog geen passagierstrein met lichtjes, enkel de stationsverlichting en wat er op de lok zit.. Natuurlijk komt er in de loop van de tijd nog het nodige bij, het is een gezellige tuinverlichting.

Van "Bonsaikwekerij de Nijs" een paar leuke kleine boompjes overgenomen die goed door een leek verzorgd en bijgehouden kunnen worden. Het zijn kleine iepjes en ik heb ze met bakje en al ingegraven. Een en ander maakt onderhoud een stuk makkelijker.







De kunst is om de verhouding wortels t.o.v. het boompje een beetje in balans te houden. Heeft het boompje veel ruimte voor de wortels, groeit het sneller en worden de blaadjes groter. Door ze met pot en al in te graven kunnen de wortels niet echt langer worden en kan er bij stevige vorst makkelijker een boom uitgehaald worden om hem veilig weg te zetten.





Van piepschuim, houtjes, plexiglas en een restje dakpapier heb ik een stationnetje gebouwd wat qua afmeting past bij de baan. Er staat een potkacheltje in, met een rookkanaal en schoorsteen, er is een balie waar je kaartjes kunt kopen en er hangen lampjes aan het plafond. Op de foto hieronder is dat te zien..





Omdat er soms iemand even een boodschapje moet doen (en ik een verlichtingsaansluiting weg wil werken op die manier) heb ik een wc hokje gemaakt. Natuurlijk hoef je niet in het donker naar toiletpapier te zoeken, want ook hier zit een lampje in.





In ieder geval kun je nu als reiziger droog en warm op je trein wachten..



Gebaseerd op de Engelse mijnwerk lokjes heb ik een andere cabine gebouwd op de Porterlok. Het is uitwisselbaar, dus kan ook weer teruggebouwd worden. Zo kan ik even beslissen of ik richting Engelse baan ga, of dat ik het op Amerikaans houd.





Nog ongeschilderd en onafgewerkt. De cabine bestaat uit een 1,5mm styreen onderlaag en een 0,5mm styreen bovenlaag waar ik met een botte spijker klinknagels in heb geslagen. De platen zijn vervolgens op elkaar gelijmd en uiteindelijk ook aan elkaar om de cabine te vormen.



Van 0,5mm styreen zijn vervolgens nog afdakjes boven de ronde ramen gemaakt en een stevige bufferbalk is ook gemaakt om over de zwarte LGB balk te schuiven..
De schoorsteen en de koplamp moeten echter nog aangepast worden als het definitief een Engels lokje gaat worden..



Op het grootspoorforum waren er ook een aantal mensen die met Hunslets bezig waren geweest. Eén van de opmerkingen daar was het ontbreken van "running boards" oftewel looproosters langs de ketel. Dat is iets typisch Engels, dus heb ik er ook op gezet.



Bij de hobbywinkel op de Opril in Goes is heel veel scheepsspul te koop. Een paar touwklossen van messing zijn  afblaasventielen geworden, een handwieltje op de rookkastdeur, traanplaat op de looproosters en koplampjes die veel beter bij het soort lokje passen dan de originele western lantaarn die er op stond..



Van spijkers en splitpennen heb ik handrails gemaakt, ook een lampje achterop en tralies voor de ramen om te voorkomen dat afvallende lading van de wagons de cabine in kan komen.



Schoorsteen van een stuk buis van een oude figuurzaagbeugel, vastgezet op de kap met een messing knelring. Die zit ook als kap op de schoorsteenrand gelijmd.





 Een heel ander soort lokje dan het origineel, het drijfwerk is ook wat minder fel gemaakt door van een afstandje zwarte verf erop te spuiten. Het geheel doet nu echt aan als een oud engels werklokje. Er moeten nog lijntjes op en een naambordje (Megan) dan kan de blanke lak erop. Ook moet ik nog even kijken hoe ik de 3 volt lampjes op de rijstroom kan aansluiten. Weerstandjes worden nogal heet, maatje zwaarder dus of een stukje electronica..



Nog weer wat verder geprutst. De lampjes doen het, simpelweg een lampje in het machinistenhuis gezet en serie met de andere lampjes. Doordat ik met pulsbreedtesturing rijd branden de lampjes meteen op volle sterkte..



Op de lok zijn vacuümleidingen aangebracht voor de remmerij, wat details erbij zoals een poetsdoek en een rolletje touw, sierlijntjes en een naambordje. De naam heeft helaas een stipje van de merkstift doordat deze nog niet helemaal droog bleek te zijn bij het spuiten van de vernislaag..



Achterkantje. Vacuümleiding van een oude kleerhanger gemaakt met een stukje oude bowdenkabel als slang.. Poetsdoek van stof die met merkstift is beklad en een rolletje touw rond de lamp maken haar af.



Ook hier splitpennen gebruikt voor de beugels van de vacuümleiding.. Nu nog op zoek naar een houten emmer en wat gereedschap in de modelbouwwinkel..

Nou was het even spannend met de hoosbuien van de afgelopen dagen. Wat doet de bak? Hoe nat wordt de grond? Spoelt het niet weg? Blijft er geen water staan? Uiteindelijk bleek alles erg mee te vallen en moest ik alleen wat grindjes rondom de rails aanvullen doordat de aarde aan het inklinken is..



Een nieuw gebouwtje is de watertoren. Onderkant van piepschuim, bovenkant van styreenplaat. Laddertje van profieltjes in elkaar geplakt en een afsluiter aan de voorkant van onderdeeltjes van een fiets, een schroefie en een handwieltje.







De plantjes staan overal mooi in bloei, de kleuren zijn prachtig helder en de baan ziet er erg leuk uit.. De grond is niet zeiknat, maar blijft mooi volume houden dankzij de kleikorrels onderin en de blijkbaar goed gelukte waterafvoer. Ik ben dik tevreden, nou is het alleen nog de vraag hoe het zich houdt over de tijd van jaren en met vorst e.d.
  

Een nieuw filmpje, waarbij nu geen geluid is gebruikt omdat ik het op Youtube heb gezet en daar de policy wat strenger is.. Zoek er zelf maar een leuk deuntje bij..
treinfimpje

Van iemand een zak treinwieltjes over genomen om lorries van te maken. De kleine rode quarry lok trekt normaal gezien smalspoorkarretjes in mijnen en bij industrie, dus daar horen andere wagentjes bij als de standaard LGB modelletjes.





De constructie is volgens de KISS methode (Keep It Stupid Simple) en is gebaseerd op hoe dit soort karretjes in het echt gebouwd worden. Van aluminium strip heb ik trapeziumvormige plakjes gezaagd, hier 2 kleine gaatjes in en 1 grote. In het onderste grote gat een stukje aluminiumbuis als lager, met een druppie lijm. Dan een frame van houtjes van 1x1cm, lagerblokjes erop, assen er tussen en de beide framedelen aan elkaar met lijm en schroefjes. Onder het karretje door loopt een aluminiumbuisje met aan beide uiteinden een slotbout als buffer. Dit is de trekstang en daar komen ook de koppelhaken aan vast.





Op de framepjes komen vervolgens dekplaten of een aantal staanders voor een tank (stuk oude trapleuning) of wat je er nog meer op wilt hebben. Het is in principe een standaardframe wat je op veel manieren kunt opbouwen. Daarnaast heb ik eerst een 2 tal andere platte karretjes gebouwd op basis van een frame met hoekijzers. Een simpel stukje zwartijzer met een gaatje erin waar een messing klinkoog in past die als lager dient. Dit is echter erg lastig om in serie te bouwen, de andere lorries maak ik dmv malletjes om te zagen en boren.







Tot slot nog even een paar plaatjes van de baan, de regen heeft lekker huisgehouden en de plantjes groeien als kool. Nog even en ik moet gaan snoeien..



En voor je het weet staan er 100 foto's bij de LGB baan.. De honderdste foto is wel een speciale, want het laat alle zelfgemaakte wagentjes zien. De meeste daarvan komen ook op bovenstaande video voorbij trouwens..



De meeste karretjes zijn gebouwd op het in serie gemaakte houten frame, de 2 platte wagens zijn van een eerste probeersel, maar ik vond die zo mooi robust, dat ik die 2 heel heb gelaten. Lekker oerig. De andere wagentjes zijn gemaakt met het idee van een klein lokaal goederentreintje. Wat wordt daarmee zoal vervoerd? Bijvoorbeeld vee, wat strobalen, kisten met groente of appels, stookolie voor de kachels en diesel voor de voertuigen. De 2 oerige platte karren worden gebruikt voor bouwmaterialen. Daarnaast ben ik een paar aluminium kiepkarren aan het maken. Daarna zie ik het wel, er zal ook nog iets aan passagierswagentjes bij moeten komen tenslotte..



Een kleine lorrie van aluminium profieltjes en wat aluminiumplaat. In elkaar gelijmd met metaallijm en secondenlijm. Best een geinig karretje uiteindelijk..







Voor het passagiersvervoer komt er een railbus, op basis van aluminium profieltjes en wat wieltjes uit de rommeldoos.. Het rijdt niet echt snel, maar hard genoeg voor zo'n klein railvoertuigje. Aandrijving op de achteras met een Bühlermotor met aangebouwde overbrenging en wat tandwieltjes.



D
e bus is een aantal stapjes verder. Motorkap gemaakt, carosserie in elkaar gezet en een interieur gemaakt. Het interieur is nog uitneembaar om de bedrading van de lampen er later nog in aan te kunnen brengen.



Een radiatordopje van een koolborstelhouder van een Fleischmannlokje, ventilatieroosters kun je kant en klaar zo kopen en de radiator is een stukje van een elektronica onderdeel. De bel komt ook uit de scheepsbouw.



Het interieur van de bus met een controlepaneeltje en een grote versnellingshendel op de versnellingsbak die daar in het echt zou moeten zitten.



Met dak en koplamphouders. Een achterlichtje zit erop in de vorm van een rood Ledje die is aangekleed met wat buis en strip om het op een olielampje te laten lijken. Zoals gebruikelijk bij een engelse bus, zit de deur aan de linkerkant. Bij de bus hier is dat dus niet anders..



Het dak zit op de bus geklemd, zodat er later nog poppetjes en verlichting e.d. in kunnen. De motorkap zit ook nog los om het allemaal nog te kunnen spuiten. Er komt nog binnenverlichting in, ramen, poppetjes en koplampen. Alle lichtjes moeten natuurlijk ook werken. De bus kan eigenlijk alleen vooruit rijden, als hij achteruit rijdt trekt hij zichzelf uit de rails. Dat komt door de relatief lange wielbasis en doordat de vooras pendelend en verend is zodat de stroomafname goed blijft.













Nog een paar plaatjes van het railbusje met een laagje verf erop en de koplampjes op hun plek..



En alles werkt, ook de binnenverlichting..



Van de railbus heb ik ook nog een filmpje gemaakt. De bus is wel weer wat verder gevorderd, o.a. ramen en sponningen en een dakrek zijn erop gemaakt..









Nu alleen nog inzittenden voor de bus, dan is die af..





Een probeerseltje met een watervalletje. De bedoeling is om het water in het meertje een beetje in beweging te houden en af en toe te verversen. Onder de baan staat een bak met water en een pompje dat het water wat door de overloop wegloopt, opvangt en weer terug omhoog pompt.





B
ij de nieuwe winkel van Vissertoys in Goes aan de kade hebben ze een hele verzameling prachtige dieren die deels bij de LGB baan passen. Helaas geen poppetjes, maar het station heeft alvast een paar schattige waakhondjes, een bezem en wat zakken voor vervoer met de trein. Prachtig spul..





Van Ebay een heel leuke Amerikaanse lok gevonden. Een Aristocraft 2-4-2 stoomlok. Het is een al wat ouder modelletje, met wat schade en wat gebreken, maar het dingetje bleek van de enige bieder te zijn (ik dus) en dat was de beginprijs.. Best de moeite waard dus.





Er zit een heel primitieve vorm van geluid in die ik weer aan de praat heb gekregen, een berg lampjes, zelfs de kleine indicatielampjes op de bufferbalk zijn verlicht.



Een leuke aankoop gedaan: een paar onderstelletjes van een LGB E10. Deze horen onder een enorme lok te zitten en de motoren zijn nogal onderbemeten voor zo'n apparaat. De draaistellen zijn dus en masse uitgewisseld en de onderbemeten versie is voor erg weinig geld te koop. In mijn geval 20 euro per draaistel, 5 polige motor en koolborstels voor de stroomafname. Nadeeltje is dat er maar 1 as is aangedreven.



Dat is op te lossen door koppelstangen te maken tussen de wielen. Even een secuur werkje, want het moet tot op de millimeter kloppen, maar je hebt dan wel 2 aangedreven assen en een fatsoenlijk onderstel voor bv een rangeerlokje.



In dit geval is het een soort vrije interpretatie van een zogenaamde "plymouth" switcher, oftewel een critter, zoals ze ook wel genoemd worden. Kleine rangeerlokjes die wat werkjes op een zogenaamde switchyard op zich nemen. Ook worden ze gebruikt voor spooraansluitingen van afnemers en leveranciers waar weinig wagens naartoe moeten.



Een plasticplaat van 4mm dik vormt de basis van de lok. Hier is met dunnere plaat van alles op en aan gebouwd en het machinistenhuis is een cabine uit de rommeldoos die origineel bij de Porterlok hoort. Dak eraf gezaagd en raampjes eruit, deur achterin en klaar is klara. Zoals gebruikelijk ook nog een accubak achterop, grote lampen en een bel, zoals het hoort in Amerika. Er hoort nog een flinke hoorn op het dak, maar dat is voor na het schilderen..



Na een laag grondverf heeft het lokje een signaalgele kleur gekregen met zogenaamde "waspstripes" voorop en achterop. Ook heb ik de looproosters met een beetje zilververf gedept, alsof er al vele jaren mensen overheen gelopen hebben. Voor en achter zit een lamp.



Ook aan de achterzijde een lamp en wespenstrepen. Het dingetje rijdt netjes soepel en dankzij een flink pak daklood in de aandrijving weegt hij genoeg om een aantal karretjes te trekken.



Vanaf de zijkant gezien. Ook de begroeiing die op de baan wat andere vormen heeft aangenomen zonder dat ik er aan te pas ben gekomen vult het geheel mooi aan..



Het lokje bij de tunneluitgang. De piepschuim tunnelportalen doen het nog steeds goed en beginnen al een moslaagje te krijgen.



Een ander stukje huisvlijt is een zogenaamde 2-bay-hopper. Een simpele grind of zandwagen die in de VS na de 2e wereldoorlog in grote getalen gebouwd zijn en overal nog wel dienst doen op zijlijntjes..



De wagen heb ik opgebouwd uit profieltjes (en dan niet die veel te dure plastruct profieltjes) en wat stukjes styreenplaat die ik nog van de lok over had..



De draaistellen kun je los kopen op Ebay of bij grootspoor.com en dat zorgt ervoor dat je meteen de juiste koppelingen hebt en het geheel goed loopt..





In het echie werden die bakken alleen geteerd en met een witkwast van een nummer voorzien. Dat laatste moet nog, maar het "teren" is al gebeurt met de zwarte spuitbus. Een heel simpel ding, maar door het "technische uiterlijk" staat het leuk in een werktrein..





Samen met de plymouth switcher erbij ziet het treintje er best geloofwaardig uit.. En erg amerikaans!



Een beginnetje voor een kleine stoomlok. Een rangeerlokje, switcher genoemd, ook weer op basis van een E10 onderstel van LGB.



Het motorblok is ingekort. Dat kan makkelijk, want de aandrijving zit alleen op 1 as. De andere kant is dus alleen voorzien van stroomafname. De kunststof is nauwelijks te lijmen, dus er zitten boven en onder aluminium stripjes opgeschroefd om het blok stevig te maken.



Van verschillende dikte's polystyreen heb ik een cilinderblok gebouwd waar de stangen naar de wielen aan gekoppeld moeten worden. Ook hier zijn beide assen dmv stangen met elkaar verbonden.





Een paar drijfstangen op maat gemaakt en de kruiskoppen gemaakt van een 3 tal stukjes aluminiumstrip die gelijmd en verschroefd zijn. Hier gaten in geboord en een cylinderstang erop gelijmd die in de cylindersbussen kunnen schuiven. Dan een geleiding gemaakt om de krachten van het op en neer bewegen op te kunnen vangen.

Op een ketel heb ik een tijd zitten prutsen, uiteindelijk vond ik in de oudmetaaldoos nog een mooi stukje buis die na een opening voor de motor gemaakt te hebben, precies goed past. Een stukje PVC met spijkers als rookkast met klinknagels.



Een setje bladveren van stripjes styreen aan de voorkant en een beginnetje voor een wat luguber soort machinistenhuis. Het moet een groot, lomp en lelijk ding worden, wat vooral erg mechanisch is en zware rangeerdienst moet "ademen"..



Ik denk dat er 2 watertanks links en rechts naast de ketel komen te staan en een soort tank op de ketel voor ruwe stookolie waar het vuur mee gaande wordt gehouden. Dat geeft een mooie industriële look die het een erg interessant machientje kan maken.

De watertanks links en rechts die ik van plan was zijn vervangen door brandstoftanks, de watertank ligt op de ketel. Dit omdat het anders wel een erg standaard lokje leek te worden en ik wil echt een industrieel gedrocht er van maken..







Ook heb ik een rookkastdeur gemaakt en een koplamp (beginnetje) en de leidingen vanaf de brandstoftanks naar de cabine zijn erop gezet. Nu moeten er nog leidingen vanuit de watertank naar een voedingspomp, een luchtpomp en een lichtmachine op, dan de voorkant, stoomdom, zandkist, safetyvalves en schoorsteen, waarna de cabine verder afgebouwd kan worden. Dit is gewoon wat meer werk dan een diesellokje, maar het resultaat wordt een heel bijzonder bakbeest..



Aan de linkerkant hangt de luchtpomp onder de watertank met aan en afvoerleidingen van de stoom. De generator zit aan de bovenzijde van de watertank, ook met aanvoerleiding van de stoom.



Aan de andere kant zit de voedingswaterpomp die vanuit de watertank de ketel bijvult. De aanvoerleiding komt vanuit het machinistenhuis, de afvoer gaat de wijde wereld in.
Aan deze zijde moet nog een zandkast komen met wat leidingwerk. Ook moet er nog remmerij op, maar hoe ben ik nog niet uit..





Voorzijde heeft klinknageltjes erbij en een kabel naar de koplamp.. Ook een schoorsteentje zit erop en een patrijspoort als watervulklep.



Een voetplaat gemaakt met trappetjes en een stevige stootbuffer van een stuk tuinhout. Zo werd het in het echt ook vaak gedaan, gewoon een dikke biels om tegen wagonnen aan te kunnen duwen.



Aan de andere kant een trapje om bij de water vul opening te komen. Alle trapjes ook weer met traanplaat bekleed.



Een buis vanaf de luchtpomp naar een tank onder de cabine.



En een beginnetje voor de bedieningskant van de lok. Linksboven de regulateur voor de luchtpomp, in het midden de regulateur van de lichtmachine, rechtsboven de regulateur van de voedingswaterpomp. Techts naast de ketel de afsluiter van het voedingswater vanaf de pomp en onderin de regulateur van de olietoevoer naar het vuur. Onderop een kijkgat om het vuur te kunnen zien bij het inregelen van de olievoeding.





Even een paar snelle fotootjes. Weinig licht en een lege batterij op de camera, dus verder niks. De cab is helemaal ingericht, voor en achter een houten bufferbalk, cabine erop in de ruwe vorm.

Inmiddels is hij uit elkaar geweest om te spuiten. In het geheel matzwart, zoals de meeste amerikaanse loks in de jaren 30 waren. Nog geen ramen erin of belettering erop. Ook is de motor nog niet aangesloten en de geluidsprint zit er nog niet in. Wel zit er een geheel gedetailleerde cabine op..



De hendel links is de richtingshendel, de hendel in het midden is de drukregelaar (en dus snelheid) en de hendel rechts is van de rem. Ook zit er een waterpeilglas bij en ik heb een lampje achter het vuurkistraampje gemaakt.









En zo ziet ze er dan uit nu. Best een imposant apparaat geworden. Op de voorste as zit in het motorblok een soort kamwiel op de as gelijmd die een microschakelaar bediend voor de puls die voor het geluid gebruikt gaat worden. Zo heeft de machine bij elke omwenteling van het wiel een 4 tal stoomstoten, zoals het hoort..





Het is alleen een nogal forse dame geworden, maar sommige amerikaanse loks waren in het echt ook nogal buiten proportie..

Dankzij het soort plakletters wat ik te pakken heb kunnen krijgen is het een lok van de Indiaanse spoorwegen geworden. Een ding wat ook op de darjeeling en vergelijkbare lijntjes heeft kunnen rijden..

Er zit een houten vloer in en er is geluid ingebouwd. Een simpele geluidskaart uit een bachmann lokje wat door de schakelaar op de voorste as 4x per wielomwenteling wordt bekrachtigd.





En daarmee is de lok klaar.



Met een videootje om haar ook in beweging te zien..
Omhoog