Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Communities

ZeelandNet

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

20.210 bezoekers 1 lid Log in

3. Fleischmann modelbaan..


Fleischmann Modelbaan.

De Fleischmann baan is eigenlijk een heel logisch vervolg op de Engelse baan. Het railplan is hetzelfde gebleven, alleen is de Temsi Trafo weg en zijn de loks langzamerhand vervangen voor Fleischmann loks uit de jaren 60, 70 en 80. Die zitten stevig in elkaar, rijden super (stil en vloeiend) en zijn redelijk simpel qua bouw, zodat je het makkelijk kunt wagen om een gebakje te kopen wat niet meer werkt. Aan de gang krijg je het bijna altijd wel.

Het thema van de baan is een Frans klein stadje aan de rand van de Jura, net buiten de Vogezen. Dicht tegen de grens met Duitsland en Zwitserland komt er af en toe een lok uit die landen voorbij schuiven. (in het echt gaat dat ivm verschillende stroom en seinsystemen niet, maar daar doe ik niet aan mee)

De naam die ik voor het station heb gekozen is: "Plaquard à Balais". Dat betekend "bezemkast" en is iets Franser geschreven door placard met een "q" te schrijven.. De bezemkast verwijst naar de afmeting van de treinkamer.

Een bijzondere lok van Fleischmann is dit franse strijkijzer. Een model gemaakt van spuitgietwerk, metalen draaistellen, wielen, kap. Fluisterstil en heel mooi rijdend. Gekocht als roestige klomp ijzer en zelf gerestaureerd.

Een gokje was deze lok. Een doos met losse onderdelen en een kap was wat ik had gekocht. Ik ben zelfs nog een keer teruggegaan naar de beurs om te zoeken naar onderdelen die er niet bij zaten en heb die ook nog gevonden. De stator van de motor die erbij zat pastte niet, maar ik had er nog 1 in de rommeldoos die wel pastte. Uiteindelijk na een flinke middag prutsen kwam deze lok er weer uit. Bekende Fleischmann kwaliteit qua rijeigenschappen. Zijdezacht en soepel..

Een Br41 van Fleischmann. niet zomaar eentje, maar de eerste versie met de motor in de lok. De lok heeft geen enkel plastic deel, behalve dan het kapje van de tender (en wellicht wat isolatie her en der). Tussen het frame ligt een tandwielbak met zware brede tandwielen die alle wielen aandrijven. Deze lok heeft daarnaast nog een rookelementje erin. Dit beestje is na 50 jaar ook nog prima bruikbaar en rijdt net als de andere loks erg soepel en stil.

Samen met een paar rijtuigen uit dezelfde tijdsperiode heb je dan een leuke trein voor niet al te veel geld.

Vergeleken met het baantje dat in het Engelse hoofdstuk werd getoond is hier langzaam wat bijgekomen en aangepast. Onder andere is er een brug geplaatst.

Na deze serie foto's weer een update van de baan een paar maanden later. In een lus die naar het rangeerstuk leidt heb ik een kleine boerderij weggezet, met wat koeien, preisertjes die lekker druk zijn met van alles en een paar bomen die voor een landelijke sfeer moeten zorgen..

Op het station is ook het nodige erbij gekomen. Naast veel begroeiing, ingeballastte sporen en onkruid, ook een stel rangeerlokjes die de rangeerdienst moeten gaan rijden. De v60 is van Roco, gekocht omdat het model mooi langzaam kan rijden. De v60 zorgt voor het naar boven brengen en daar verder distribueren van de wagons die uit de goederentreinen gehaald zijn.

Deze lok, de DHG500 van Trix, zorgt voor het uit de treinen rangeren van wagons die naar een eindbestemming gebracht moeten worden en zorgt dat de wagentjes die van het rangeergedeelte terug komen gesorteerd worden voor de juiste goederentrein waar ze weer in mee kunnen.

Daarvoor gebruik ik dan weer dit bord, waar de schijf in het midden (zit op een motortje) dienst als dobbelsteen en waar de lijsten er omheen aangeven waar de wagon naartoe moet. Als ik een tankwagon met stikstof heb en ik gooi een 3, dan geeft de lijst aan dat die naar het graanoverslagbedrijf moet (agricom) en dat dat spoor 5 is. Onder de positie in de rangeertrein waar die tankwagon dan staat, wordt bij het treintje boven de lijsten een kaartje met het nummer "5" opgehangen. Zo gaat dat voor elke wagon uit de trein (zijn er altijd 3) en daardoor komt er een soort "rijopdracht" onder het reintje te hangen wat bepaald waar de wagentjes naartoe moeten en welke er weer mee terug gaan..

 

Het stadje begint al een beetje vorm te krijgen. Van Prikbord een paar huisjes te pakken kunnen krijgen, die heel leuk de hoekjes bij het station vol kunnen maken. De hoek wordt afgemeten met een stuk karton, waarna ik er een passende plaat voor maak.

 

Op die plaat kan ik in de schuur of aan tafel in alle rust het stadje vorm geven. In dit geval is er een weg die van een hoger gelegen deel naar het station afdaalt en voorlangs de oude binnenstad van het plaatsje "Plaquard á Balais" (bezemkast in het Frans, vernoemd naar de afmeting van de ruitme waar de baan in is gemaakt) slingert.

 

In Plaquard á Balais is het een beetje feest, dus de plaatselijke dweilband is alvast begonnen met een liedje. De eerste mensen komen al aanlopen en kinderen komen met skates, hopsabal of skatebord ook een kijkje nemen..

 

Een overzichtje van de één van de hoeken waar de stad wordt uitgebeeld. Uiteindelijk moet een achtergrondje nog wat mee het idee geven dat er een stad ligt bij het station, maar het is lastig om een geschikt iets te vinden. Printen vind ik geen optie, want dat vervaagd uiteindelijk enorm..

 

Bij het opstelspoor bij de draaischijf is er een tankinstallatie geplaatst, gemaakt van een paar blikken Fleischmann karretjes en wat rommeltjes uit de rommeldoos.

 

Perronoverkappingen heb ik voorlopig even van hout gemaakt, nog geen geschikte variant als bouwdoosje gevonden.

 

La France tjoept van de lelijke eendjes, dus die hoort er hier ook bij. Wellicht nog wel een idee om de scherpe bocht even met wat verkeerstekens af te zekeren. De stenen muur komt wel erg abrupt zo..

 

Goed te zien is hier dat een gebouw in stukken is gezaagd om een wandje mee te vullen. Dit leende zich er heel goed voor omdat het een stevig huisje was en de zaagsnede precies langs een raamstijl gemaakt kon worden. Op de juiste plaats neergezet lijkt het net alsof het zo hoort..

De bomen zijn stukjes onkruid en wat restjes van een gerooide boom uit de tuin met wat groene spuitverf en vlokken erop. Voor achter op de baan is dat gedetailleerd genoeg..


Aan de linkerkant is de hoek inmiddels ook opgevuld. Een weg die boven een keermuur langs een paar huizen net buiten de stad loopt. De huizen staan aan de rand van een uitgestrekt naaldbos.



Gezien vanaf de opstelplaats van de loks..



De stad zelf is gemaakt van een plaat MDF, waarvan de skyline is uitgezaagd en waar delen aan toe gevoegd zijn om wat meer diepte te krijgen. (zoals de kerktoren). De plaat is daarna ingekleurd met verf, een soort grote schilderkleurplaat dus. Niet ieders smaak, maar voor een modelbaan met oud Fleischmann spul wel passend.



Het oude stadsdeel heeft een toegangsbrug die tussen de flats doorloopt en bij de toren van het oude fort het stadscentrum inloopt. De weg langs het station duikt er een tunnel in die onder het stadscentrum doorloopt.



Bij het perron zijn een paar geveltjes tegen de achterwand geplakt waardoor het moet lijken alsof de gebouwen op het perron aansluiten.



Langs de weg boven de keermuur loopt nog een trottoir en staan motoren van de bezoekers aan de weinstube, die nog een andere naam moet krijgen. "Chez Merlot" lijkt me wel wat, vernoemd naar de uitbaatster "Brigitte Merlot".



Het hoekje bij de draaischijf, met het linkerdeel van de stad..



..En het andere deel van de actergrond aan de rechterzijde.




De dom van Plaquard à Balais staat op een mooie open ruimte in de stad met ruimte voor groen. Voor de dom is een plein met oude beukenbomen waar de stadsbewoners een terrasje kunnen pikken. (allemaal buiten beeld, want de dom staat ervoor..)



De buitenwijk van de stad.



Nog een paar foto's (hierboven en hieronder
) van een paar leuke modelletjes van motoren. Ik meen hierin een BMW R serie te herkennen met een zijspan, maar het kan net zo goed een Uralspan zijn, of zo'n chinees afgietsel daar weer van (djeng-jang of zoiets..)
Onderin staan een paar andere motoren, links zou een oorlogs BSA 500cc zijklepper kunnen zijn, een BSA M21 bijvoorbeeld, de andere lijkt in de verte op een BMW r27, maar dan klopt het blok niet helemaal. Ach, maakt het uit, ze zijn van plastic en passen leuk bij het café waar de berijders tijdens een toerritje over de col du fromage even een pauze ingelast hebben..



Omhoog