Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Communities

ZeelandNet

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

Oude Fleischmann modeltreinen + LGB

17.769 bezoekers 1 lid Log in

Live Steam


Op deze pagina maak ik wat ruimte voor de beschrijving van de stoomlokkies en stoom"dingesen" die er op en rondom het tuinspoor voor de aandrijving zorgen. Door het zoute klimaat in Zeeland is het rijden met LGB die stroom van de rails opneemt niet altijd even handig, je moet de rails vaak schoonmaken en soms blijven de treinen staan. Vaak op een plaats waar je al niet makkelijk bij kunt komen.

Omdat het daarnaast ook erg leuk is om zelf bezig te zijn met de lok, niet alleen aan een wieltje draaien om de trein sneller of langzamer te laten rijden, maar echt met water, olie en vuur te werken en dan met hendels en hevels de treinm in beweging te zetten, heb ik na de aanschaf van een eerste stoomlokje besloten alles wat elektrisch reed de deur uit te doen en over te stappen naar stoomaandrijving.

Anna Beck

Dit is de "Anna" van de firma "Beck". Deze firma is de voorloper van Roundhouse en dit lokje komt uit begin jaren 80. Echter rijdt prima en is nog steeds in beste staat. Ik heb er een grotere brander in gezet omdat de originele de ketel niet goed warm kon houden. Deze brander doet meer zijn best (ongeveer 1,5 keer groter) waardoor het lokje ook in de winter kan rijden.

Anna Beck

Van een paar RVS imbusbouten heb ik lantaarntjes gemaakt om de lok wat meer aan te kleden. Het is een robuust lokje met simpele details, maar daardoor ook goed geschikt om te gebruiken, er kan weinig kapot. De kracht valt door de lage toegestane keteldruk wat tegen (maximaal 2 bar) maar een 3-4 karretjes kan het lokje goed rondtrekken. Het ligt ook aan de krappe bogen op de baan, daar heeft een stoomlok een hekel aan.

Roundhouse Bielefeld

Dit is een lok van Roundhouse. Het is een chassis van een William, een lok met 3 assen, maar er zit een bovenbouw op die hem op de tenderlokversie van de HF110c doet lijken. Een collega spoorder had hem gevonden in zwaar gebruikte staat en had het front al aardig opgeknapt. Toen ging er iets mis en de lok reed niet meer lekker, maar hij had er geen zin meer in wegens meer projectjes. Ik heb hem overgenomen en kwam een aantal dingen tegen (losse cylinder had hij zelf al gevonden) o.a. verkeerd afgestelde stoomschuif aan 1 kant en een verschoven schakelstang waardoor de stand "vooruit" aan 1 kant helemaal en aan de andere kant half werd ingezet. Na verhelpen van de problemen liep de lok weer als een zonnetje.

Roundhouse Bielefeld

Aan de voorzijde heb ik 1 lantaarn erbij gemaakt, voor de achterzijde en de cabine heb ik meer werk moeten doen. De ramen zijn groter gemaakt, er zijn rondom sponningen aangebracht, de deuren zijn voorzien van sponningen en het frame aan de achterzijde is compleet gemaakt met baanschuivers, trappetjes en een buffer. De kolenbak is voorzien van lantaarns en verlichtingsapparatuur naar voorbeeld van de echte "bielefeld".

Roundhouse Bielefeld

De lok moet nog in de lak, maar daarvoor moet het warmer zijn, anders droogt er niks en krijg je alleen maar een lelijke half matte, half glimmende lok. Het ziet er in ieder geval uit als een stevige smalspoorlok en dat is het ook. De Bielefeld is zwaar, is beresterk en ziet er leuk uit voor een rij smalspoorwagentjes.

Eigenbouw

Dan nog een projectje. Ik weet nog niet of het ding ook echt in een lok wordt gebouwd of dat het een stationaire machine blijft, want hij is nogal zwaar en groot. Gebouwd van een messing cylinder die ik voor weinig op marktplaats vond en wat onderdelen van oude machines van mijn werk. De krukas is zelf gebouwd, evenals de stangetjes en excentiek.

Eigenbouw

Het spulletje draait op perslucht als een zonnetje, maar er zitten ook wat nadelen aan. Ten eerste is de drijfstang kort. Hierdoor komen er veel zijdelingse krachten op de kruiskop en moet er dus een stevige cylinderstanggeleiding op. Ten twede is het geheel nogal groot in combinatie met de ketel, waardoor een eventuele lokomotief nogal lomp wordt. Het kan net binnen het vrije ruimte profiel, maar ik moet het even laten bezinken of het iets wordt wat ik dan met plezier ga gebruiken. Een stationaire machine kan namelijk ook prima.

Eigenbouw

Het machientje van bovenaf gezien. Het is van RVS met bronzen lagerbussen gebouwd, de assen waar de bussen omheen draaien zijn geharde pennen van een ketting. De krukas is geperst en gelast en draait in kleine kogellagers. Zelfs met lichte druk op de fietspomp draait het motortje soepel rond.

momentum

Wat gegoten wieltjes van een 2,5" stoomlokdraaistel van Ebay engeland en wat huisvlijt van restmateriaal geeft een idee wat het zou kunnen worden als het een lokomotief wordt. Het idee is dat er aan één kant van de krukas een klein kettingwiel wordt geplaatst die met een kleine maat ketting (6 of 8mm schakel) beide assen aandrijft. De firma Aveling & Porter uit Engeland heeft zo ook enige lokjes gebouwd en Regner heeft ook een lok in zijn programma die een ketting gebruikt om de ééncilindermachine op de ketel de wielen te laten aandrijven.

momentum

De stoommotor zit op een beugel die op de ketelhouder vastgelast zit, de ketel hangt als het ware in eht frame zodat het van onderaf verwarmd kan worden. Er komt nog een ketelsteun, maar er moet vooral ruimte zijn om warme lucht van de branders er langs te laten. De stoommotor staat iets uit het midden zodat de lok niet al te breed wordt met een ketting er nog langs.

momentum

Een stoomleiding is gemaakt tussen de ketel en de cylinder. Er zit een regelventieltje in wat is gemaakt uit boutjes en moertjes uit de rommelbak en een simpele cylindersmering die bovenop de stoomleiding zit. Dat werkt allemaal goed. Wat niet werkt is de aansturing van de stoomschuif. Die gaat wat stroever lopen als er water en olie in zit en daardoor ging mijn eenvoudige contructie met een stukje krimpkous en een kogeltje als gewrichtje los. Hier heb ik voor nood even een veer op gezet, maar dat werkt ook niet lekker. Hier moet dus een echt scharnierunt op komen wat op beide einden vast zit zodat het ventiel op de juiste wijze meeschuift.

Wat ook niet werkt is de veel te kleine brander die ik even gemaakt had van een soldeervlammetje en een oude brander van een lok. Die geeft te weinig warmte om goed druk in de ketel op te bouwen. Dus, wordt vervolgd maar weer..



Op het gasstel en een klein vlammetje is er wel genoeg por in de warmtebron en werkt het machientje heel mooi. Daarom bij Conrad wat spulletjes besteld voor de aandrijving..

momentum

De aandrijving geschiedt met een tussenas. Hiervoor is er een hoeklijn gemaakt met een as erop gelast. Op die as zit een samengesteld kettingwiel gemaakt van een 40 en een 10 tanden kettingwiel met een glijlagertje van brons. Vanaf de tussenas loopt een ketting verder naar de wielen, die allen van een 10 tanden kettingwieltje zijn voorzien. Het probleem is dat de wielen te klein zijn voor grotere tandwielen, waardoor er dus een tussenas bij moest komen voor de reductie van het toerental en het verhelpen van de dode punten in de machine.

momentum

Hier is het nog een keer duidelijk te zien. De motor drijft het grote tandwiel aan met een reductie van 4 op 1, waarna de volgende stap de wielen 1:1 aandrijft. Er is een mogelijkheid om de kettingen iets te spannen door het verschuiven van het profiel + het verschuiven van een klein loopwieltje op de slappe part van de 2e trap.

momentum

De kettingen zijn de kleinste maat industrieketting, 04B1, met een schakelafstand van 6mm. Een snoepje van een ketting die heel soepel loopt en er erg leuk uitziet. Dientengevolge loopt het geheel geruisloos en heel licht, nu is het alleen nog een kwestie van genoeg warmte (en dus druk) in de ketel te krijgen, want het lokkie is natuurlijk niet echt licht en de kap moet ook nog gemaakt worden. Ik hoop daarom dat de reductie van 4:1 in combinatie met de dubbelwerkende cylinder van 16mm doorsnede voldoende is om kracht genoeg te ontwikkelen om het ding vooruit te krijgen en karretjes te trekken..

Volgende fase: de aandrijving naar de wielen is eraf gehaald en de momentum is een stationaire machine gebleven. De reden is simpel: de ketel kon onvoldoende stoom produceren. Er moet zoveel warmte in de ketel gestopt worden dat het buitenoppervlak te klein is en dus geen genoeg stoom kan opwekken om er echt een lokomotief mee aan te drijven. Als stationaire machine werkt-ie goed, dus dan blijft dat maar zo.

Van de overige onderdelen heb ik, samen met een motor en batterijbakjes uit de rommeldoos een andere lok gemaakt, namelijk eentje die elektrisch werkt op een accu/ batterijen. De motor is een Bosch motor van 24 volt uit een onderdeel van een verpakkingsmachine, dat zijn loeiend sterke motoren die niet al te gek veel stroom trekken. De assen, wielen en kettingwielen van de momentum zijn nu gebruikt om de motor aan de wielen te koppelen.

danoontje

Hier even een plaatje van de onderkant van de lok. De trekkracht, maar ook de traagheid van de lok zijn legendarisch. Omgerekend haalt-ie 15km/uur, dus het is echt een goederenlokkie. Opbouw is van RVS plaat en aluminium, de lok weegt zo'n 4 kg en trekt alle wagentjes zonder morren. Bediening werkt met een aantal schakelaars achter het raampje aan de achterkant, zodat er geen railvoeding of afstandsbediening nodig is.

danoontje

danoontje

Ik heb de lok "danoontje" genoemd, omdat-ie zoveel power heeft :-)

danoontje

danoontje

danoontje

Onderweg op de Cats and Dogs Railway..

2 nieuwe dieseltjes zijn in de maak. Beide op een onderstelletje van een oud type IP engineering. metalen wieltjes, motortje met wormwieloverbrenging en batterijen als krachtbron. Een aantal schakelaars laten het modelletje vooruit en achteruit rijden en ik kan kiezen tussen 4 verschillende snelheden door verschillende paren batterijen in serie te schakelen.
 1 lokje is gemaakt van rvs plaat uit de afvalbak van mijn werk en de andere van aluminium en plastic plaat.

De grote diesel is een 3 assertje met 8 batterijen erin en 4 standenschakelaar.



En bij de proefrit op de tuinbaan.



Het kleinere lokje heeft 4 batterijen onder de kap en een behuizing van rvs plaat. Een klein zwaar lokje dus.



De grote diesel op de brug. Deze kan best snel rijden doordat er 8 batterijen in serie geschakeld kunnen worden.





En het kleine dieseltje op de tuinbaan. Door de zware kap heeft het lokje best veel kracht. Het luchtfilter (zwarte blok aan de zijkant van de motorhuif) heeft een 2 standenschakelaar om 2 snelheden te kiezen.



Na een laagje grondverf en een toplaag groen, kleine vervuilingswhash met antraciet en daarna blanke lak en wat vuilgele leuningen langs de lok ziet ze er zo uit.



De lok heeft op de huif een keuzeschakelaar voor vier snelheden en heeft voor en achter een lichtje.



Is best een stoer ding geworden zo.
Dan de andere lok. Deze heeft een rode toplaag gekregen met wat simpele vervuiling om het niet al te nieuw te laten lijken.







Achter de radiator in de huif zit een ventilator nagemaakt. Op de foto's niet goed te zien, maar in het echt kun je er makkelijker doorheen kijken.



Ook dit is een stevige (en zware!) kleine diesellok geworden.



Alle loks op de baan, eerste rijdag op 14 maart 2018. De stoomloks rijden nog op gas uit de gele busjes van de action, die geven net wat meer warmte dan de blauwe. Ook de Anna lok doet het nu prima met kouder weer, heeft zelfs tijdens het rijden soms een moment van stoom afblazen.



De Hf110c "tierwies" in volle vaart van de de helling naar het station af.



En daar is het na een aantal maanden geen reguliere dienst door winterweer een drukte van belang. Veel goederen en personenvervoer.

regnerlok

regner2

regner3

regner4

Een nieuw begin voor een live steam lokje. Een gestrande bouwdoos van ebay van Regner en wat rvs plaatwerk.













En een stapje verder. Omdat de lok handbediend wordt, moet de binnenkant goed bereikbaar blijven. Het dak is daarom samen met de zijwanden van de cabine verwijderbaar. Er komt nog een manometer, een stoomfluit en een snelvulsysteem voor de ketel op, dus de appendagebalk boven de ketel zal behoorlijk vol komen te zitten..













Goed te zien dat de cabine nu redelijk vol zit. Alle appendages die ik erop wil hebben, zijn er nu op gezet. Manometer, snelvuller (op het peilglas), stoomfluit en een richtingshendel. De lok is eigenlijk gemaakt voor een rc installatie met een servo onder de cabine voor de richtingsschakelaar, maar ik houd niet van elektronica in een stoomlok. ALs ik touwtjes in een lok wil hebben, had in een elektrische lok gekocht. Dit is een stoomlok, dus dat werkt met hendels en handwielen.

Op de rug van de lok heb ik nog een rugzakje gemaakt, zodat het lokje ook nog wat brandstof mee kan nemen..

















Het lokje is nu gespoten. Alles uit elkaar, dan ontvetten, alles spuiten, afplakken voor de zwarte delen, nog een keer spuiten, laten drogen, alles nog in de blanke lak in zijdenglans, dan laten drogen. Na een 24 uur de hekjes erop en alles terug in elkaar steken. Het gasventiel is aangepast zodat ik het lokje op een normale manier kan vullen en de lok ook goed werkt. Het kleurtje maakt haar helemaal af..











De Bielefeld is nu geschilderd en heeft nu de kleur die bij de HF 110c hoort. De oorspronkelijke Bielefeld heet nu Francesca en heeft dezelfde kleuren. In mijn wereld is de Francesca verkocht aan de Schwägalper Dampfbahn en heet nu dus Tierwis..









Een kleine draaischijf er bij gebouwd. De kuip is de achterkant van een oprolslang, waar de veer in heeft gezeten, de as een oud lager van een motor en de brug wat restjes ijzer. De "rails" zijn de randen van het profiel. Door het grote lager hoop ik dat er geen rails in de kuip nodig is, maar dat moet nog blijken. De draaischijf komt op een uitbreiding aan de baan, het station wordt verplaatst en veranderd naar kopstation, waarbij de draaischijf de mogelijkheid moet geven om de stoomloks de juiste richting op te draaien voor verzorging en inzet op de baan.





Even een idee van hoe de nieuwe uitbreiding moet gaan worden. De plaat waar het oude station nog op staat is rot en verzakt steeds verder. Hierdoor gaan de stoomtreinen heel hard door de wisselstraat (bergaf). En ik wil graag dit stuk ook bij het landschap betrekken.



r43.jpg





En dus is er een stuk bij gekomen. Ik merk dat als er een lok opgestookt is, ik ga zitten kijken hoe hij rondjes rijdt. En daarom is het leuker om de hele ronde landschap te maken. Door een driehoek kan de trein zowel linksom als rechtsom de baan op en af rijden en kan het station dus gebruikt worden voor het opstoken en af laten koelen van de loks als ze van de baan komen.

De draaischijf zit er ook in, ik heb hem aan een paar bouten opgehangen, daardoor kan ik de hoogte heel precies afstellen. Er zitten een paar slotbouten onder de oploop van de brug zodat deze op zijn plek blijft tijdens het oprijden van een lok. Echt heel vaak zal hij niet gberuikt worden, want de meeste loks die binnenkomen zijn leeg gereden en gaan naar het verzorgingsspoor..



De rotte houten plaat is weggehaald en ervoor in de plats heb ik de afgelopen dagen een muurtje gemetseld. De voorkant van de muur is afgewerkt met een grote, platte steen die een steile rotswand moet voorstellen.



De brug is aangepast, er zijn een aantal enkele elementen verplaatst en 1 pilaar is op een andere plaats ingemetseld. De brugdelen zitten allemaal met pluggen en schroeven in de muur en de pilaren, waar ter zijner tijd de vulringen moeten worden vervangen voor iets wat er netter uitziet. Maar met deze ringen kan het trace heel netjes uitgelijnd worden.





Een paar hele zware grindtegels op hun kant zorgen voor een nette afwerking aan de terraszijde, waar ook het nieuwe station langs ligt.



Het stationsgebouw is omgetoverd tot een restaurant, de vijver heb ik de naam "seealpsee" gegeven en het hotel ernaast is "Berggasthaus Forelle" (die staat in het echt ook langs de seealpsee)



De brug vanaf de andere kant. De lange overspanning wordt nog vervangen voor een echte brug, daar liggen nu een paar profieltjes voorlopig.



En de brug van weer een andere kant. Het grotere deel wordt een soort omgekeerde boogbrug denk ik, die overspanning is iets groter. De rails heeft een kleine verkanting naar binnen toe, zodat een snel rijdende trein er niet zo snel af kan vallen.




Een nieuwe brug is er bij gemaakt van aluminium. Voor de boog heb ik 2 te lange profielen voorzien van gaten aan de uiteinden en deze aan elkaar geschroefd. Daarna elke 5cm streepjes gezet zodat ik links en rechts ongeveer hetzelfde kon houden en in de workmate steeds de profielen wat verder doorgebogen door erop te leunen. Als je dat met een enkel profiel zou doen, buigt die scheef weg, maar omdat er nu 2 profielen rug aan rug geschroefd zaten gebeurt dat niet. Een klein beetje narichten was voldoende voor 2 liggers met een mooie boog erin.



En nu met een trein erop. Totale kosten van het nieuwe brugdeel ongeveer 20 euro, overspanning 55cm.


Tussen de rails die op de brug loopt heb ik nog een extra rail gezet die de treinen bij een ontsporing weer op de rails terug stuurt. Deze is gemaakt van een paar oude R1 bogen waar de bielzen vanaf zijn gehaald en die op maat zijn gebogen. Op de juiste plaatsen heb ik een 2mm gaatje geboord en vervolgens met schroefjes in de dwarsliggers van de rails vastgezet.



Dit soort vangrails zijn in het echt ook vaak aangebracht. De voeten van de brug moeten nog aangestort worden met beton zodat de stapel ringen onder de steunen uit het zicht verdwijnt. Hiermee kan echter wel de brug erg precies op hoogte gesteld worden en dat is belangrijk om de trein netjes te laten rijden.









Een kleine aanpassing aan een oud karretje. Een traktor van internet en wat kleine onderdeeltjes maken een interessant wagentje..
Omhoog