FIAT PANDA 4x4 REGISTER

Communities

ZeelandNet

FIAT PANDA 4x4 REGISTER

FIAT PANDA 4X4 REGISTER

191.016 bezoekers 41 leden Log in

Fiat Panda 4x4 Mk1


De Panda 4x4 Mk1: Giugiaro's STRIP of OFFROADER

Na de introductie van Giugiaro's 4x2 Panda in 1980 kreeg Steyr Puch uit Oostenrijk(bekend van de Mercedes/Puch G-serie, de Haflinger en de Pinzgauer: echte 4x4 werkpaarden) de opdracht van Fiat om de Panda uit te voeren in de strip- of offroader-versie. De Panda was toen al leverbaar in de versies 30, 34 en 45.

Bij de Panda 45 maakte men gebruik van een oude bekende: de motor die in o.a. de Autobianchi/Lancia A112 en de Fiat 127 gebruikt is, met een motorinhoud van 965CC. Deze uitgeboorde versie van de 903CC motor had nog geen katalysator, en gebruikte geloode benzine. Daarom besloot Fiat een nieuwe versie van de Panda te ontwikkelen met de bekende FIRE motor inclusief katalysator. Deze gebruikt loodvrije benzine, dus is schoner voor ons milieu.

De Panda 4x4 Mk1 heeft een as die vanaf de versnellingsbak naar de achterwielen loopt. Je ziet de as duidelijk zitten als je achter de Panda 4x4 gaat staan. De Panda 4x4 was destijds de eerste vierwielaangedreven wagen met een dwarsgeplaatste motor, zeer vooruitstrevend. Vierwielaandrijving inschakelen gaat via een handle bij de versnellingspook: een bescheiden klopje en een 4WD-lampje op het dashboard geven aan dat alle wielen aangedreven worden. De Panda 4x4 is geen volwaardige terreinwagen omdat er geen verdere aanpassingen zijn gedaan. Er zijn geen lage gearing, viscosekoppelingen en differentieelsperren aanwezig, en het maximum doorwaadbare niveau is slechts 30CM. Het was overigens de goedkoopste wagen met vierwielaandrijving en als het sneeuwt, ijzelt, regent, of waait, lach je met deze Panda iedereen uit!

Hoewel de 4x2 versie van de Panda sindsdien is uitgevoerd met de nieuwe Omega-achteras en aangepaste koets, moest de 4x4 gebruik blijven maken van de koets van de Mk1-uitvoering van de Panda vanwege de achteras. Die is bij alle versies nog uitgevoerd met bladveren in combinatie met schokdempers. Uiterlijk is de Mk2 overigens aangepast zoals de Mk2 in 4x2-uitvoering: bredere achterspatborden. De Mk1 heeft, net zoals de Seat Marbella, de originele doorlopende spatborden zonder verbreding.

Omhoog