Bregenzerwaldbahn + 009

Communities

ZeelandNet

Bregenzerwaldbahn + 009

Welkom op de community Bregenzerwaldbahn !

38.970 bezoekers 5 leden Log in

3.5 Lingenau-Hittisau


Lingenau-Hittisau

In het echt:

Eigenlijk geen ruimte voor een station. In een bocht van de rivier is een heel stuk berg weggehakt en was het emplacement op het hierdoor ontstane plateau aangelegd. Er was een wegaansluiting en een hotel. Een schitterende omgeving met veel groen en rotswanden. 

In real life:

There isn't actually any space for a station here. In a curve by the river they digged away a part of the hill to make the space needed and the station had been built on the new plateau. There was a road leading to the station and a hotel in beautifull surroundings with dense forests and rockformations..

Het model:

Ik heb er wat meer ruimte voor uitgetrokken en de Subersachbrücke er aan vast geknoopt. Het stationsemplacement is gebruikelijk wat vereenvoudigd (één omloopspoor minder) en er is een tunneluitgang. Bij mijn interpretatie is er namelijk een afkorting gemaakt door een bergrug om een scherpe bocht af te snijden. Deze tunnel heet de Bommergrabentunnel en dit is in het echt een brug.

The model:

Because it's place on the pininsula I have a rather big space to build the station, so I used a part of it to model the Subersachbridge too. Again here I left one passingtrack compared to the real emplacement and there is a tunnelentrance where in reality the line wasn't leaving a tunnel there. I also mirrored the station. In my world there is a tunnel to cut a rather sharp meander in the river. This I've named the Bommergrabentunnel, where in reality it should be the bommergraben (a riverbed with a bridge).

 

 

Een achtergrond is al gemaakt; de hoge bergrug van het dal. Steile hellingen moeten ervoor komen, met links het hotel, rechts het station en links richting de hoek de weg die het station met de buitenwereld verbindt..

Op de voorgrond de houtverlading waar de boomstammen uit de bossen worden overgeladen op lorries..

A backdrop has been painted already, the scenery must mimic the steep slopes leading to here later on, and a hotel on the left, stationbuilding on the right and in the left corner a road connecting this part of the line with the rest of the world. Closeby the loadingarea where treetrunks from the forest will be loaded on lorries.

                     

Het is nu even piepschuimcity geworden.. Het weggetje op de voorgrond bestaat bij de echte spoorweg ook.

At the moment it's styrofoamcity. the road exists in reallife too.

   

De brug erna heeft ook een greppel eronder gekregen, de boompjes staan nog lang niet vast, heb ze enkel even gebruikt om meer een idee te geven hoe het uiteindelijk eruit komt te zien.

The Subersachbridge has got a dig under it, the trees are still loose, I just used them to show some proportions.

                       

De oprit naar het Eggviadukt. De baanrand is hier dunner omdat deze meegebogen moest worden en dat lukt me echt niet met zo'n dikke schuttingplank.

The incline to the Eggviaduct. The fascia is made with Triplex here, because the thick timber used on the other parts od the fascia can't be bent.

   

Een beetje aangekleed. Rechts het station, links het hotel annex activiteitencentrum (voorgesteld door een oud hutje voorlopig)

Na piepschuim komt ook hier gips..

Dressed up a bit. Station on the right, Hotel on the left (it also doubles as an activitycentre) which I mimiced here with an old shed.

   

Het werkt prima, gaatjes opvullen met nat keukenpapier, dan boterdikke gips eroverheen smeren. Lekker kliederen..

Also plaster in this area. Holes again filled with kitchenpaper and then a thick layer of plaster.

   

Als het goed uitgehard is kan ik eventueel nog de ergste randjes wegschuren, maar vermoedelijk valt het wel mee. Een beetje brokkels horen bij een steenwand..

Na een dagje verven ziet het er zo uit:

When set I can smooth the sharpest edges, but I think it will be alright. A bit of sharp edges and crumbles need to be on a rocky surface. After painting it looks like this:

   

                     

                     

                     

   

Zo komt meteen de achtergrond een stuk beter uit.. Rotsen zijn geschildert met steengrijze muurverf van de gamma en na drogen gedept met zwart, geveegd met wit en een heel donkere geelgroene whash eroverheen.

En nu het stukje naar Egg klaar is ziet de voorkant van het "eiland" er een beetje aangekleder uit..

The background really adds to this site. Rocks where painted with stonecoloured wallpaint, to which I added black by stamping toiletpaper with paint in the surface, then brushed with almost dry white paint and finally washed with dilluted olive drab colour. With this, this part of the layout looks a bit more dressed up.

   

Inmiddels even een paar mooie plaatsnaambordjes gefreesd met de dremel.. Elke plaats heeft er eentje boven het station op de verlichtingskap gemonteerd.

Every station has a nameplate on the lightning fascia.

   

En er zit een nieuw tunnelportaal in...

I added a new tunnelentrance..

                                   

Ook bij de Sübersachbrücke liggen wat steentjes in de rivierbedding..

and stones in the riverbed of the Subersach..

   

Het stationnetje is hier ook gemaakt, maar omdat ik voor het gemak op 1:100 reken (gaat sneller als je ermee aan het werk bent) ziet het met een wagentje erbij een beetje klein uit. Ik zet ook dit station op een plateau om het gelijk te krijgen met de rails, daarmee zal het er een stuk minder klein uitzien.

Here I also made a station, but because I use 1:100 (h0e is 1:87, the difference is not that huge as with 1:76 or 009) to translate the real building into measurements (huge advantage when building) it looks a bit tiny though it also needs to be placed on a plateau later on.

   

en van een andere kant:

And from the other side..

   

En nog een plaatje om het af te leren.. Dit keer staat het gebouwtje op de juiste hoogte..

And a picture of the building on the correct hight:

   

 Nogal vroeg voor de tijd van het jaar (half september) om al met kerstspullen te beginnen, maar in het tuincentrum was men er al volop mee bezig. Van LEMAX, fabrikant van al die kerstatributen, lag er een soort grasmat, maar dan met mos erop geplakt. Ideaal als ondergrond voor een bosbodem, of als basis voor een achtergrondbos.

Zo ziet zo'n bos er dan uit nadat er wat bomen voor gezet zijn en de achtergrond met wat groen spul bewerkt is..:

A bit early this time of year (september) I found a mossmat at a christmasshow in a cardencentre. Lemax produces brown and green mosmats which is ideal to mimic the forrestfloor or as a base to build a background forest on, like I did.

It looks like this after placing some trees and other green stuff:

   

   

De bomen zijn gemaakt van dode heidestruikjes en nieuw spul van woodland scenics; een soort watten die je met spuitlijm kunt besproeien om foilage op vast te zetten. Geeft erg veel volume en je blijft de takken zien..

Trees are made by using twigs from dried plants and a new material from Woodland scenics which looks like green fluff. You can spray glue un the fluff after which foilage can be added. This results in a high volume without blocking off all the view on the twigs forming the treebase.

   

Karlheinz der Bauer op zijn 2 wieltractor..

Kerlheinz the farmer on his 2wheeler..

 

                         

Even op de tegentrein wachten..

A small stop to wait for a passing train..

                        

Nochmal der Karlheinz in zijn karretje..

Again farmer Karlheinz with his little vehicle..

   

Nog een mooi plaatje.. De setting is voorjaar, dus de kleuren zijn redelijk fel.. Op de voorgrond is een laad en losplaats waar nog het een en ander aan rommel bijgeplaatst moet worden..

A nice picture to end it up for now: the setting is springtime, so colours are bright and fresh. Closeby the loadingarea can be seen which needs to be dressed up later on with some junk and load..

                   

Overigens, iets wat opvalt als je van dichtbij fotografeert: een collega smalspoorder merkte op dat ik nodig mijn rails moest gaan roesten, want anders kon ik er niet meer bij. Ik had het een hele tijd voor me uit geschoven omdat het een vreselijk saai klusje is, maar met een penseeltje met een paar haren en dunne roestverf was het in een middag geklaard..

Something which only shows when looking closely: A collegue 009er told me that I should think about making rust on the track. I didn't want to start with that because it's a very dull job, but with a brush with a few hairs and thin rustpaint it was done in an afternoon.

 

Omdat het station zoals ik het gebouwd had niet echt overeen stemde met het origineel heb ik aan de hand van de foto's op internet een deel van de ondergrond weggezaagd en omgebouwd tot rivierloop. Het gips is net ingeritst met steentjespatroon en ligt nu te drogen.

Because the station like I built it didn't look like the original I cut a part of the layout and made a river bed out of it. The plaster just has got it's stone pattern and now needs to dry.

 

Een andere fotohoek geeft een beetje aan hoe het eruit komt te zien, het lijkt al een stuk meer op het origineel. Ook heb ik een begin gemaakt met de bouw van de "Bahnhofsrestauration Vorderwald" zoals het vroeger eruitzag. Tijdperk voor mijn baan is bij deze 1970-1978 geworden, het stationsgebouwtje is namelijk in 1979 al gesloopt en in 1970 was dit station al 2 sporig. Het 3e spoor was al opgebroken.

From another angle it already looks a bit more like the original. I also started on the "bahnhofsrestauration Vorderwald" building as it looked like in the 70's. I'm situating the modelrailway between 1970 and 1978, because after this time the railway station was torn down and by 1970 the station already had 2 tracks. The 3rd track had been removed by then.

                            

Een paar dagen later is de muur uitgehard, nog een keer gekrast om de rafeltjes weg te halen, geschiderd en is er begroeiing aangebracht. Het water heeft al wel kleur, maar nog geen laklaag of stroming. Als deze fase uitgehard is komt er eerst een dikke laag hoogglanslak overheen en als die hard is maak ik er, net als bij de andere delen waar water op voorkomt, stroming in met behulp van doorzichtige siliconenkit.

A few days later the wall has set, after which I scratched the stones again to remove any crusts. I've painted the wall and added undergrowth. The water already had it's colour, but no highgloss or "waves". After this phase has set, first it will receive a thick layer of highgloss laquer and then, after that has dried, I add waves with clear silicone sealant, like the other parts on the layout where water is modelled.

 

 En dan nu met "water" van doorzichtige siliconenkit en blanke lak:

 And now with "water" made of clear sealant and clear laquer:

 

 

Stromingen als eerder met witte verf al aangegeven voordat de kit erop komt. Anders dan bij de andere stukken heb ik er een laag kit op aangebracht waardoor het water veel beter beweegt. Met de kitspuit eerst rupsen gelegd en die met een spatel gladgestreken. Dan de golven, stromingen en opspattende zijden erin aangebracht en ten slotte met blanke lak alles dik ingesmeerd wat na is gespetterd.

Currents like before made with white paint before the sealant is added. Other than with the former rivers I made a continuous layer of sealant which makes the water much more liquid. I first made a few spurs of sealant and then evened it with a spatula. After that I made the waves, currents and splashes ending with highgloss laquer where the stones are wet.

                     

 

 

Een hele tijd later.. Er is weer wat gebouwd, het hotel heeft een dak en rondom station Lingenau-Hittisau is de begroeiing zo ongeveer af. Een klein Eggerbahn lokje wat een beetje op een Stainz- smalspoorlokje lijkt heeft met een minidecodertje best goede rijeigenschappen en trekt de toeristentrein ook de steilere hellingen op.

Quite a long time further on.. A few things have been added; the hotel has a roof and scenery has been completed for most of the area. A small Eggerbahn loco looking like the Stainz narrowgauge loco has, due to a small decoder, fairly good driving skills and hauls a small tourist train across the layout.

 

 

Achter het hotel is een stukje waar wat rommel en een oude tractor staat en er staan overal struiken en bomen. Het gras is lang en er groeit ook een hele berg onkruid. Het geeft een lekker rommelig bossfeertje..

Behind the Hotel a small area is made where junk and an old tractor are placed. Everywhere bushes and trees and long grass make it look like a lush forest area.

                  

Een ander doorkijkje bij het station, wat inmiddels ook een soort perronnetje heeft gekregen.

Another view of the station, which has got a sort of platform.

 

Van een oud Hornby wagonnetje en een paar oude draaistelletjes die over waren van de railbus heb ik een tankwagonnetje geknutseld.

An old Hornby tankcar has been used with the trucks of the waldbahntriebwagen to make a narrowgauge tankcar.

                       

Een oude hanomag tractor / An old Hanomag Tractor

                       

Doorkijkje.. / Nice view..

   

Hier staan inmiddels ook de electriciteitsmasten. Vanuit Egg komen 6 lijnen die in Lingenau-Hittisau splitsen naar 4 verder het dal in, en 2 langs het pad de berg op. Op foto's meen ik dit ongeveer te kunnen herleiden. ik heb dus vanaf de brug bij Egg tot halverwege het station palen met 6 isolatoren staan vanwaar er een rits palen met 2 en een rits met 4 isolatoren verder gaat.

Here powerlinepoles have been steup too. From egg a 6 line powersupply is split into 2 and 4 lines at Lingenau-Hittisau. 4 lines go further down the valley, 2 go along the path up the hill. I've seen something alike on pictures of this area, so I made poles with 6 isolators from the bridge near Egg towards half the station of Lingenau, from there a few with 2 and a few with 4 isolators.

Omhoog