Bregenzerwaldbahn + 009

Communities

ZeelandNet

Bregenzerwaldbahn + 009

Welkom op de community Bregenzerwaldbahn !

39.448 bezoekers 5 leden Log in

3.4 Doren-Sulzberg, Weissachbruecke en Langenegg


Doren-Sulzberg, Weissachbrücke en Langenegg

In het echt:

Een station midden in een weiland. De naamgevende plaatsen slechts bereikbaar na een stevige wandeling. Hier moesten echter treinen elkaar kruisen omdat hier ruimte was om een paar sporen naast elkaar te leggen. Een hangbrug verbond het station met de wandelwegen aan de andere kant van de rivier. Bij hoogwater stroomde niet zelden het bescheiden emplacementen stationsgebouw vol water..

In reality:

A station midst in a grassland. The place it was named after can only be reached with a though walk. Here the trains needed to pass eachother because here they had space to put some more tracks side to side. By means of a suspentionbridge the pathways to the villiges where linked to the stationarea on the other side of the river. High waters after a railstorm even caused floodings of the station and the emplacement now and then.

In Model:

Ook hier krapte. De ruimte is niet erg groot; de Rotachbrücke heb ik al weggelaten omdat ik liever de Weissachbrücke wilde nabouwen en dus loopt direct vanuit deRotachtunnel de trein al Doren-Sulzberg binnen. Modelbouw vraagt om compromissen..

The Model:

As in reality the space isn't gigantic. The rotachbridge has already been removed from the plan in favour of the Weissachbridge, so the train immideately enters the station after coming out of the tunnel. Modelbuilding asks for compromises.. 

                                

Er is nog niet veel aan de hand, behalve de sporen ligt er nog niks. Ook hier heb ik 1 omloopspoor weggelaten, simpelweg vanwege ruimtegebrek.

Not much going on yet, except the trackwork nothing has been placed yet. Here I removed one passingtrack in comparison to the real stationarea, simply because of the space. 

 

                

De Weissachbrücke; gemaakt van theedoosjeskarton en houtjes.

The Weissachbridge, made with wooden profile and cardboard from teaboxes.

 

 

Links moet Langenegg komen. In het echt een volledig station, maar daar is bij mij echt geen ruimte voor. Een kleine halte met een aansluitspoor voor de waterkrachtcentrale is alles waar ruimte voor is..

Rechts het overzicht met een nette afwerking aan de voorzijde. Achterin liggen stations die verderop ter sprake komen.

Left: Langenegg should be here, in reality a real station, but at my place just a halt with a sidespur for the powerstation. Right: an overall view with the finished fascia and the other stations.

                      

Er is een onderbouw gemaakt bij de Weissachbrücke, brughoofden gezaagd en de Sporenegg brücke aan de achterzijde heeft 2 aanbruggen van triplex en karton gekregen..

Met rotband prut en een kleurtje ziet het er zo uit:

The Weissachbridge got it's riverbed and supports, the Sporeneggbridge on the far side got 2 small supportarcs on both sides made from triplex and cardboard.

With plaster and a bit of colour it looks like this:

Het is nog erg kaal voor een bosspoorweg, maar dat komt nog. Verbazend hoeveel verfspetters er op de rail bleken te zitten en dit kleine 2 assertje bleef op elke spetter steken..

Ook hier staat nu een ruwbouw van het station. Nog geen ramen en sponningen erin, details missen nog. Het gebouw is gemaakt naar voorbeeld van het origineel wat hier te zien is..

It's a bit empty now, but scenery will be added later on. It's amazing how many paint was left on the track, this little critter just stalled on every bit of paint. On this place also a stationbuilding in rough. Windows etc have to be made yet, an example of the real building is seen in the link above.

   

De loods is kleiner dan die bij Kennelbach, de deurindeling is anders aan de voor en achterkant en het gebouw heeft geen stenen sierranden boven de ramen.

Its shed is smaller than the one at Kennelbach, doors are placed differently both front an back and the building doens't have the stone supports above the windows.

   

Het modelletje is verder identiek aan het model bij Kennelbach. Het hoort nog op een verhoging te komen, want de rails lag bij het origineel veel dieper waardoor het gebouwtje iets te klein lijkt. Komt in de toekomst prima in orde.

Further the model is the same as the one at Kennelbach. It should be placed on a small plateau since compared to the track and the real station it's platform should be level with the top of the track.

A bit further on we pass the waterpowerplant of Langenegg. The photo shows the building in reality.

Een stukje verderop staat de waterkrachtcentrale van Langenegg. Ik heb er even een fototje bijgeplakt van internet, deze is geleend van deze website.

                                          

Zoals gebruikelijk is mijn versie (die nog niet afgewerkt is) een vereenvoudiging van dit gebouw met echter de herkenbaarheid van het origineel..

According to my style, I simplified this building, restyled it to make it fit on my space, but triend to keep the detail and atmosphere of the real builing.

  

Er moet natuurlijk nog bos omheen en het gebouw is nog een beetje bleekjes..

A forest is needed here and some paint, since the building is still a bit pale..

  

In het echt is deze centrale in 1979 open gegaan en heeft enkel een aansluiting naar een klein industriespoorlijntje en niet naar de BWB. Ik heb die aansluiting wel natuurlijk..

Originally this powerplant opened its gates in 1979 and only uses a small industrial worktrain. It has never been attatched to the BWB at any time. However, I like to bend reality a bit and my BWB is delivering freight to this place too.

                    

Er moet nog een electriciteitsmast op de achtergrond geschildert worden met kabels e.d. ernaartoe.

There is a need for a powerline and mast on the background, which will be made later on.

                                   

De waterkrachtcentrale is geverfd en ik heb weer een flinke lading boompjes gebouwd. Langenegg heeft ook een perron en een bankje om op de trein te kunnen wachten. Bij de waterkrachtcentrale heb ik een parkeerplaats gemaakt om wat te kunnen uitladen..

The powerstation has been painted and I've made a lot of new trees. At Langenegg I've built a ramp with a seat on it to accomodate the waiting travellers. The powerstation has a small flat area in front of it to have some place to unload things..

  

De huisjes zijn kalenderplaatjes die ik heb uitgeknipt en moeten alvast een beetje indruk van de bewoonde wereld geven.

The small houses on the back are calenderpictures I've cut out to give the idea that people are living here..

  

  

De platte wagen is zelfbouw met draaistellen van een N spoor wagonnetje.

The flatcar is a scratchbuild car based on 2 Nscale boogies.

  

Nog een kiekje om het af te leren, de waterkrachtcentrale moet later nog wat meer gedetailleerd worden, maar voorlopig kan het zo wel weer even..

And a picture to close this part with. The powerstation needs to get some more detail, but for now it's good enough..

  

De weissachbrug met een beetje meer groen eromheen.. Het water ziet er zo fris uit, je zou er zo willen inspringen..

The waissachbridge with a bit more green around it.. The water looks so fresh, one would just like to jump in..

 

En met een stukje meer landschap op de foto.. Er moeten natuurlijk ook nog wat bomen bij komen..

And with a bit more scenery on the photo.. It needs to get a bit more trees in the future..

 

Een goederentrein rijdt via de Weissachbrücke het station van Doren Sulzbach binnen. Een paardenkar komt kolen halen bij het losspoor van het station. De bomen zijn gemaakt van een gesnoeide conifeer die een paar maanden in de schuur heeft gehangen en is ingedrenkt met glycerine. Hierdoor blijft het enigzins soepel. Daarna gespoten met groen en in de natte verf veel vlokken aangebracht.

A local goodstrain arrives at Doren Sulzberg via the Weissachbridge. A horsedrawn cart also arrives at the station to load some coal at the sidespur. The trees are made by letting coniferbush dry in the shed, after it has been soaked with glycerine. This gives some flexibility. After drying they've been sprayed with paint and in the wet paint I rubbed in some foilage which sticks to the paint.

 

Vanaf een stukje hoger..

From above..

 

De goederentrein is aangekomen in Doren-Sulzberg en wacht nu op de tegentrein voordat hij de Rotachtunnel in kan rijden. Een platte wagen met keienstaat te wachten totdat iemand zin heeft de stenen eraf te laden.

The train has arrived at Doren-Sulzberg and waites on the train from the other direction before it can enter the Rotachtunnel. A flatcar with rocks waits patiently untill someone feels like unloading it..

 

Doordat het Bersbucherwald boven het station ligt, krijg je nu hier ook meteen het idee midden in het bos te zitten. Bovenstaande foto is een montage, anders krijg je nooit de barwagen en de lok tegelijkertijd scherp.

Because the Bersbucherwald is situated above this station, it adds to the idea that this station is situated in a forrest. Above Photo is a trickpicture, since there is no way to get the restaurantcar and the locomotive sharp at the same time.

 

Er staan wat Lupines in het bos van een welbekende fabrikant van vreselijk irritant priegelwerk wat ook wel scenery genoemd wordt..

A few Lupinebushes grow in the forest, from a well known brand which makes a lot of those fiddly scenery which crackes your nerves when building it..

 

Hier zijn de gele struikjes en de lelijke boompjes weggehaald. Ik heb er nieuwe bomen voor in de plaats gezet.

At this place the yellow bushes and ugly trees have been changed into new ones. 

Het station Doren-Sulzberg heeft een perronnetje van zand gekregen..

The station of Doren-Sulzberg with a sand platform.

              

Onder de brug heb ik de rivier ook een laagje siliconen gegeven om wat diepte te krijgen.

Under the bridge I've added a layer of silicone too, to get a bit of depth in the river.

                             

Het ziet er nu nog een beetje wateriger uit.

This results in a bit more watery view..

              

Ook deze kajakker heeft er zijn handjes vol aan.

This rafter also needs all hands on deck to manage the current.

    

                         

Het station is inmiddels ook wat verder aangepast. Er is een toiletgebouwtje bijgekomen en een omheind veld voor geiten. De plaatselijke jeugd komt af en toe een geit aaien (de "tuinkabouter" in het weitje). Dit stukje is naar voorbeeld van oude foto's gemaakt, natuurlijk weer flink aangepast om hier tussen te passen.

The stationarea has changed a bit too. A toiletbuilding and a Goatfarm have been added, where the youth can play with the animals (the little red dwarf in the field). This piece of the layout has been made to old pictures from this area, altered to fit my space of course. 

   

   

Aan de andere kant ook wat gras gezet, netjes gemaaid door de plaatselijke "Frau Bahnhofschef" en voorzien van bankjes voor vermoeide reizigers die na een lange wandeling vanaf het dorp eindelijk het stationnetje hebben bereikt. 

On the other side of the building also grass has been planted, neatly cut by the stationmanagers wife. A bench is there for the tired travellers, having finished their walk from the village to the station. 

   

Een kleine selectie van zelfgemaakte electriciteitspalen, simpel van ijzerdraad, kleine kraaltjes en sateprikkers, naar voorbeeld van de originele masten langs de BWB.

A small selection of powerline poles, made form wire, small beads and satésticks, with the original poles from the BWB used as an example.

   

En zo ziet het eruit als ze "geplant" zijn..

This is how it looks when "planted".. 

Omhoog