Bregenzerwaldbahn + 009

Communities

ZeelandNet

Bregenzerwaldbahn + 009

Welkom op de community Bregenzerwaldbahn !

38.993 bezoekers 5 leden Log in

3.1 Kennelbach


Kennelbach

Kennelbach in het echt.

Het station Kennelbach is een klein station wat net voor het begin van het smalle dal van de Bregenzer Ache ligt. Vanaf hier is het klaar met bebouwing en drukte en buigt de lijn af om naast de rivier over een smalle richel de hoogte naar Bezau te overwinnen. 

Kennelbach in real life.

The station Kennelbach is a small station just before the line enters the narrow river valey of the bregenzer Ache. This is the last frontier of civilisation after which the line bends onto a banking aside the river to climb up to the endstation Bezau.

Kennelbach in Model.

Of het in het echt ook zo is? Ik heb geen idee. Ik wilde graag de indruk behouden van een spoorweg die vanaf het Bodenmeer naar de Alpen loopt en heb daarom een doorkijkje geschildert als achtergrond voor Kennelbach waar de Bodensee op te zien is. Compleet met bootjes en een zeppelin van het zeppelingmuseum in Lindau.

Kennelbach as Model.

If it's this way in reallife? I've no idea. I like the idea of seeing the Bodenlake at this point because it's then obvious that the line climbs from the waterfront to the alps, as it is in real life when starting at Bregenz. Because I have Kennelbach as first sceniced landscapepart I imagined that one could see the lake between the forests from this point.

Het echte station heeft een kopspoor extra, maar omwille van de ruimte heb ik die weggelaten, zoals elk station is aangepast aan de ruimte die ik heb..

The real stationarea as a headspur which I didn't model because of the space, just like about any station on my model is a simpler version in comparison to its original.

Vanaf hier gaat de lijn via de Riedentunnel naar het begin van de lijn wat bij mijn baan de fiddleyard is. Het grote voorbeeld gaat hier verder naar Vorkloster, waar de lijnwerkplaats van de BWB was, naar Bregenz aan de Bodensee. Het stationnetje is een voorbeeldje, hiervan ga ik zelf kopietjes bouwen van Balsahout.

From here the line goes into the Riedentunnel to the beginning of the line which is the fiddleyard.The real railway continues to Vorkloster and its workshops of the BWB and eventually to Bregenz and the Bodenlake. The little station is an example used for measurements.

Overzichtje van Kennelbach, inmiddels is er een mooie voorkant aangebracht en kan aan het landschap begonnen worden..

Het landschap wordt opgebouwd uit stukken piepschuim die met hotglue aan elkaar geplakt wordt. Voor de stukken waar niet direct sterkte nodig is wordt witte houtlijm gebruikt. Hotglue heeft een nadeel, het is heet en piepschuim smelt dan, dus je moet snel zijn en niet te dikke klodders gebruiken.

A birdsview of Kennelbach, in the mean time a fascia has been placed which means that I can start landscaping. This will be made by glueing pieces of styrofoam to the substructure with woodglue and hotglue on places where strength is needed immideately. Hotglue has one big disadvantage: it's hot thus the styrofoam melts away. Only by applying it sparce you can use it to glue styrofoam together.

    

Hier komt later gips met keukenpapier overheen om het geheel wat glooiender te krijgen. Piepschuim komt in plaats van spanten of gaas.

This will be covered with plaster and kitchenpaper filling up the bigger holes. I used the styrofoam where in the conventional method one would choose for cardboard strips and masking tape or meshwire.

    

De brug over het Achkanal, deze heeft bij mij een waterval die vanuit het bos komt. Het "kanaal" ligt dus een stukje hoger. Vanaf hier draait de trein het dal in.

Een regendag die door het KNMI voorspeld was gaf een kans om te gaan gipsen. Ik heb een hekel aan dit werk omdat hetzo'n rommel wordt, maar dit keer netjes alles afgeplakt en aan de slag gegaan. Ik gebruik Rotband wat aangemakt wordt tot een boterachtige substantie die ik met handen en een spatel op de ondergrond aanbreng. De laag is redelijk dik, waar nodig wordt met nat keukenpapier versteviging aangebracht. Het resultaat is een stevige schil die beschildert en van scenery voorzien kan worden..

The bridge crossing the canal. It will receive a waterfall coming out of the forest because the actual canal is a bit higher up. The train here enters the valley.

Because weather forecasting said it would be a rainy day I had the chance to start plastering. I dislike this job because it's so messy, but I did my best to prevent any damage this time. I use the Rotband version as plaster, which allows a thicker layer and takes a bit longer to set. I mix it untill it has a butterlike substance and use my hands and spatula to apply. the layer is thick and if needed reinforced by the kitchen paper and results in a stiff outer shell which can be painted and sceniced.

    

De rails, achtergrond en voorkant en alles waar verder geen gips mag komen moet afgeplakt worden. Het zit binnen de kortste keren overal. Ook de vloer moet met kranten afgedekt worden..

Na een berg geklieder met gips, nu een dagje verf kliederen.. De "wapening" van keukenpapier was niet zo'n best idee, je kunt beter gewoon een dikke laag gips aanbrengen. De wapening zorgt ervoor dat er luchtbellen onder zitten en die zijn niet stevig als je er overheen schildert.. (al is de schade zo weggewerkt..)

The track, background, fascia and everything else where plaster is not needed has been taped because the plaster will be everywhere in notime. Even the floor needs to be covered. After the plaster has set I start painting, dicovering that the kitchen paper was not a bright idea: it encloses airbubbles which are very weak. Next time better apply more plaster..

   

   

   

                    

 De bruine kleur is alvast een ondergrond voor als er gras ingezaaid gaat worden. Als er dan een stukkie niet goed zit zie je niet meteen het witte gips..

Al weer een tijdje geleden dat er in dit draadje een stukje bij is gezet. Er is wat gras bijgezet in de tussentijd met de zelfgebouwde grasmaster, dit keer ook lange grasvezeltjes overeind gezet, gaat heel goed met de statische theezeef..

Omdat er nergens een bouwpakket te koop is van een typisch Oostenrijks plattelandstationnetje heb ik zelf maar een lading polystyreen plaatjes besteld bij de Conrad en ben aan het snijden gegaan. Het stationnetje is naar foto's van het originele stationnetje bij Kennelbach..

The brown colour is a base where later on the grass will be made. If a part isn't covered then, it won't be that visible because the white plaster doesn't show through.

With a homemade grassmaster I set some fibres upright, I use short and long ones in different colours. The station buildings are homemade because there is no alternative. I made it using a 1:87 figure and photo's from internet showing the dimensions a bit.

    

Maatvoering is globaal geschat door foto's waar een persoon op staat om te zetten naar een tekening met een simpele maatvoering. Net als de rest van de baan gaat het om de indruk, de herkenning en niet om de exacte details. Ramen en details moeten nog erin gezet worden.

Dimensions are not exact but estimated by using photo's where a person was standing next to the building. With this and a preiser figure I made drawings with simple measurements to work with. Just like everywhere on my layout, the main purpose is mimicing the atmosphere, the recognition and not the exact details. Windows and other smaller stuff need to be added later on..

    

Bij elk station is een goederenloods als aanbouw bijgezet, deze is één van de grotere loodsen. Voor een vergelijkingsfoto :  klik hier

Every station has its own goodsshed. Kennelbach has one of the bigger ones. The link above shows an example.

                                                                                  

Het werd tijd voor een echt dorpje bij Kennelbach. Het echte dorp bestaat uit boerenhuizen die tussen de bomen gebouwd zijn, met een grote witte kerk die er bovenuit torent. Er is een bedrijf, Jenny&Schindler genaamd, wat kleding en stoffen produceerde. De brug die na het station komt hoorde eigenlijk bij het kanaal dat gebouwd werd om de fabriek van water te voorzien. In mijn versie heeft de fabriek een spooraansluiting en is het 3e omloopspoor op het station om veiligheidsredenen tot kopspoor omgebouwd.

It was time to convert Kennelbach into a small Village. The real village has farmhouses with a lot of trees in between, with a big white church above them. In the village is a clothing factorynamed Jenny&Schindler which got a siding in my version. the bridge behind Kennelbach originally belonged to the canal which was dug for this factorys watersupply.

   

Na het huisjes schilderen, wat nog niet meevalt met die grote kwasten, blijkt dat het perspectief niet echt uitkomt met het grote fabrieksgebouw. Is niet zo erg, vind het wel leuk zo.

After painting the houses on the background, which really was a challange with the big brushes I have, it turned out that the perspective view doesn't match the huge factorybuilding. It's not the end of the world though, I like it as it is now.

   

De huisjes zijn gebouwd naar voorbeelden van huizen in "Hoffeld" in Zwitserland, een klein dorpje in de bergen waar ik ben opgegroeid. Deze hadden voor de voordeur een houten afdakje c.q. voorhuis zodat je in elk geval de deur nog kon opendoen als het flink gesneeuwd had..

The houses are built to match houses in my old village "Hoffeld" where I used to live in my youth. These houses had a small roof or wooden structure in front of the door to prevent snow entering the house when you open the door.

   

Een plaatje om de achtergrond even goed te laten zien.

Another picture to show the background.

   

Het tot kopspoor omgebouwde laadspoor heeft behalve een plaatsje bij de overslag van het station ook een loswal zodat er tractors en andere machines opgeladen kunnen worden. Bij de loswal is plaats om wat materiaal te bewaren en een vrachtwagen laadt wat kolen in zodat omliggende boerderijen ook brandstof kunnen krijgen.

The overtaking spur which is rebuilt to siding has a loading spot at the stationbuilding and a loading platform where Tractors and other machinery can be loaded. It also has some space to put building material aside and a truck has place to load some coal to supply the farms in the valley.

   

De perrons hier zijn van heel fijn zand en h0 bielzen gemaakt. Bij Jenny&Schindler Textielwerke AG zijn 2 laad- en losposities. Het wissel wat er ligt is een neppert, aangezien ik het 3e spoor nooit gebruikte heb ik er een bocht in gelegd en met losse railrestjes het wissel geïmiteerd. Het hoeft immers niet omgelegd te worden.

The platform is made with very fine sand and 00 gage ties. At the factory 2 loading positions are made. The turnout is a fake one, since it's not used I jut made a curve in the track and built a lookalike out of pieces of track.

   

En zo ziet Kennelbach er voorlopig uit. Raampjes e.d. moeten nog sponningen krijgen, maar dat komt later wel weer een keer..

And this is how Kennelbach looks like right now. Windows still need to be added, but that's for another time.

                        

                                              

 Nog een paar plaatjes om het af te maken. Er missen nog details, zoals telegraafpalen, mensen en afwerking van de huizen, maar grofweg is Kennelbach nu een echt dorpje geworden.

A few other pictures to finish it off. Some details are missing, telephonepoles, people of course and the finish of the houses, but the main idea of Kennelbach is there.

  

Kennelbach heeft ook electriciteitspalen gekregen. (ik had er 29 gemaakt, maar dat is veel te weinig voor de gehele modelbaan. ik denk dat ik er nog wel 20 nodig heb..)

Kennelbach also got it's powerlinepoles. (I made 29 of them, but its far too less for the layout. I think I need 20 more) 

  

Een goederentrein brengt onderdelen naar de fabriek ven Jenny& Schindler.

A goodstrain transports parts to the Jenny&Schindler factory.

  

Terwijl de personentrein met de kajakwagon staat te wachten op de tegentrein..

While the passengertrain with the kajakcar waits for the upcoming train..

Omhoog