Bregenzerwaldbahn + 009

Communities

ZeelandNet

Bregenzerwaldbahn + 009

Welkom op de community Bregenzerwaldbahn !

39.880 bezoekers 5 leden Log in

3. de bouw van het model / Building the model


De bouw van de modelspoorweg.

Vanwege de grootte en de hoeveelheid werk die erin gaat zitten probeer ik de baan als een soort modulebaan uit te voeren. Dat wil zeggen, dat het min of meer mogelijk is het uit elkaar te halen en ergens anders weer in elkaar te zetten voor bijvoorbeeld een verhuizing. Nadeel hiervan is echter dat het normaliter vrij onstabiel wordt zolang niet alles aan elkaar zit en lastig is qua bekabeling omdat bij elke sectie stekkers en stopcontacten nodig zijn om de bekabeling demontabel te houden.

Om een heleboel problemen te voorkomen en flink wat kosten te besparen worden de modules zo gemaakt dat het eigenlijk een vaste modelbaan wordt met een paar naden waar de delen gescheiden kunnen worden. Hier wordt enkel de onderbouw en landschap voorzien van een scheiding, maar de bekabeling loopt door en zal in geval van demontage doorgeknipt moeten worden. Door de digitale aansturing is echter de bekabeling erg simpel en makkelijk te herstellen.

Als eerste stuk om in ruwbouw op te zetten heb ik gekozen voor het deel wat als een soort landtong de kamer in steekt. Dit deel heeft aan de kopse kant de besturing en bekabeling zitten omdat vanaf hier de walk-around control van de besturing de gehele baan kan bereiken. Dit is nodig omdat bij dit soort modelspoorwegen de "machinist" met de trein meeloopt en er geen centrale bediening is.

Building the model railway.

Because of the size and the amount of work I'll be putting into this layout I planned it more or less as a modular layout. It should be possible to chop the layout in a few transportable chuncks and put them together somewhere else without having to demolish it completely. I made "precuts" in the landscape and base of the layout. A con of these layouts is that they can be unstable and a lot of extra work needs to go into planning and joints.

In order to keep it simple and cheap (I only need to break it up if I'm going to move sometimes) I choose only to make precuts in the landscaping and base, but leave the wires in one piece, which obviously need to be cut when I would have to take the railway appart. Thanks to the digital control of the layout, it's wiring is very straightforward and simple.

As first piece I've chosen the island which houses the central controls for the layout. From here the whole room can be reached with the DCC controller which is needed with these kind of layouts where you need to follow the train. there is no such thing as a central controlpanel.

                                                                                         

 Als een soort IKEA bouwpakket zijn de losse delen in de schuur op maat gemaakt ; het past netjes.

A bit like a giant IKEA structure I've made the loose parts in the garden shed; it seems to fit properly..

Het eilanddeel waarop de stations Hittisau en Egg worden gebouwd.

the Island part where the stations Hittisau and Egg will be build.

Omdat dit deel geen steun heeft aan andere delen van de baan is het vrij stevig uitgevoerd en bij eventuele demontage zullen hier de poten onderuit gezaagd moeten worden om door de deur te kunnen. Een los onderstel of losse pootjes zijn niet betrouwbaar genoeg in deze opstelling. Het is een soort 3 potige marktkraam geworden met ribben waaraan de losse baan en landschapsdelen kunnen worden gelijmd, een plaats voor een achtergrond tussen beide stations in en een centrale energievoorziening in de vorm van een plank met stopcontacten en DCC centrale.

De baan krijgt een alkoof met TL verlichting erin. Dit is simpel en goedkoop, qua aanschaf en energieverbruik, en geeft veel licht. Voor het raam wordt de tl-balk in een hoger geplaatste bak geplaatst en op plaatsen waar een grote tl-balk niet past wordt gebruik gemaakt van Halogeenlampjes die over zijn van de verbouwing van de kamers.

Because the lack of support form other parts of the layout this parts is relatively solid. In case of transport I'll have to remove the legs of the tructure to fit through the door. It looks like a marketstand with beams to support future landscape parts and a possibility to fit in the backgrounds. It has a central energysource with 4 wallsockets (2 switched seperately) for the lighting and digital controls.

The layout will be fitted with an upper fascia with fluorescent tubelights and halogen spots. It's simple and cheap, giving loads of light. Where the window is situated the tubelight will be put on the ceiling and where there is limited space I use halogen spotlights which where leftovers from refurbishing the rooms.

                        

                         Inmiddels groeit de onderbouw gestaag aan..

                         The frame is steadily growing..

Bij staton Egg, het hoger gelegen station op het eiland zijn problemen met de wissels. Deze hebben een kunststof puntstuk wat de stroom niet doorgeeft en dus blijft de trein er regelmatig op haken. Bij de Conrad een stapeltje tillig wisselbouwpakketjes gekocht, maar dit bleek een enorm gepruts zonder bruikbaar resultaat. De bouwpakketjes zijn dus terug naar Conrad.. Via Ebay in Engeland echter aan een flinke hoeveelheid PECO wissels gekomen, deze zijn van hetzelfde merk als de flexrail die ik gebruik, hebben een mooi compacte handbediening en een automatisch polariserend hartstuk. Dus geen gehaper meer. Station Egg wordt dus ook nog van PECO wissels voorzien.

At Egg station, the higher station on the layout I've had some problems with the secondhand Bemo switches. they don't have electrofrogs and the train likes to stall there. At Conrad (a webshop) I bought a handfull of Tillig kit switches, but they also proved to be erratic. Via Ebay.co.uk I got hold of a bigger amount of new Peco 009 switches, they are the same make as the tracks and have electrofrogs. Since I use handthrown switches this is a huge profit. Every station except Lingenau has Peco switches and the 3 rocoswitches I have also will be rebuilt to electrofrogs.

                        

                         De 2e sectie, een kort stukje met halogeen verlichting.

                         The 2nd section, using Halogenlights to illuminate the layout.

Doordat er even geen wissels zijn kan ik met het railsleggen ook niet echt verder. Wel heb ik de buskabel al voor een deel gelegd waar de verschillende modules hun stroom vanaf kunnen pakken.

Because I ran out of switches temporarily I also can't work on building tracks. I already installed the BUS cable for electricity in the sections later on.

                        

                         Het 3e deel, rechtsboven het plateau van station Schwarzenberg.

                         the 3rd part, with topright the plateau of station Schwarzenberg.

                        

        En het 4e deel waar Bezau op komt te liggen en het lage deel door de tunnel gaat.

        And the 4th part where Bezau will be build and the lower part traveles the tunnel.

De looppaden zijn 60cm breed, dit is net zo breed als een keukenkastje en is voor de bediening met 1 of 2 personen goed werkbaar. Met de Multimaus kan het hele wandelpad belopen worden zonder dat de kabel te kort wordt en de poten zijn zo veel als mogelijk naar achteren gezet zodat je voeten niet tegen de poten aan komen als je langs de baan loopt. Nu is het wachten op de pakketen wissels uit Engeland.

The walking areas are 60cm wide, this is as wide as a cupboard in the kitchen and pretty workable for use with one or two operators. With the Multimaus the whole area can be reached without running out of cable. The legs of the layout are positioned as far back as possible so that you won't hit them with your feet when operating the layout.

                        

                   Er zit alweer een stukje aan.. Het smalle stuk wordt bergwerk Wirtatobel.

                   Another piece added: the narrow part will be Wirtatobel Mine.

                        

                         Het stuk waar halteplaats Fluh komt te liggen.

                         The part where "fluh" halt will be situated.

                        

                         En de onderbouw voor Kennelbach.

                         The Kennelbach base.

                   

                   De kameringang. Er is linksvoor nog genoeg ruimte voor de Fiddleyard.

                   The entrance of the room, to the left there is space for the fiddleyard. 

Boven de laatste baandelen is weer een lichtbak nodig, die heb ik er ook meteen even boven gemaakt. Achter de lichtbak zitten ook weer tl-bakken, het hoekje bij Bezau krijgt halogeenlampjes, want ook hier past geen grote TL boven. De kabels van de verlichting boven dit deel moet nog aan het middendeel vastgeknoopt worden en er moet nog een schakelaar tussen. 

Lighting was also needed so the fascia witch hides it is also made. Again with fluorescent lighttubes and on places where those don't fit, a halogen spotlight. The cables which are needed for power are plugged in to the switchable socket in the island part of the layout.

                        

                         De fiddleyard op zijn plaats.

                         The fiddleyard in it's final position.

De steunen die het laatste deel moeten ondersteunen zijn geplaatst, de ringleiding voor de voeding van de rails ligt er en de verlichting is aangesloten en werkt. Nu is het wachten op de wissels die nog ergens tussen Engeland en Nederland in een postcontainer liggen..

En de eerste lading wissels is binnen..

The supports on the last part of the layout have been placed, the BUS wires installed and the lights are working. Now it's a matter of time 'till the switches arrive which are somewhere between the UK and Holland in a port container.

                          

Het station Doren-Sulzberg, vanuit de toekomstige tunnel gezien..

Station Doren-Sulzberg seen from the future tunnel.

                             

Station Langenegg is bij mij gereduceerd tot een spooraansluiting en halte.

Station Langenegg is reduced to a halt with a siding to the water powerplant.

   

Links station Lingenau-Hittisau                                    rechts station Egg

                               

 En station Schwarzenberg, waar de trein bijna de baan afrijdt komt de aansluiting naar Bezau.

Schwarzenberg, situated where the train almost falls off the track. This will later on form the rest of the line towards bezau.

En een overzichtje tot nu toe.. (11-2009)

This is how it looks so far..(11-2009)

Weer een stukje verder in de tijd: De onderbouw is af en de rails ligt. De eerste testritten zijn al gereden en wat problemen verholpen.

A bit further in time: the base is finished and track has been placed. The first testdrives have been made to find and correct problems which occur.

De fiddleyard Bregenz-Vorkloster, met aansluiting naar Kennelbach daar vlak achter. 

Fiddleyard Bregenz-Vorkloster, the connection to the station Kennelbach behind it.

In de verte bovenin ligt Bezau, linksonder waar het wagentje staat komt het dalstation van de bergwerkkabelbaan van Wirtatobel.

far above the station Bezau, on the left where the car stands is the lower dockingstation of the Wirtatobel mine cableway.

De spoorkruising. Binnenkort komt hier een achtergrond tussen en kan je vanaf hier de rest niet meer zien.

The railway crossing. A few moments further on and the rest will be invisible because of the background which will be placed in the middle.

We stappen in in Bezau, het bergstation van de Bregenzer Waldbahn en rijden met de trein mee naar de Bodensee.

We board at Bezau, the mountain station of the Bregenzerwaldbahn and ride along with the train towards the Bodenlake.

In Bezau komt de trein net binnen. Terwijl we instappen rijdt de lok naar de andere kant van de trein.

In bezau the train arrives. When we board, the locomotive will make head.

                                 

Na een kort slingerstukje door het Bersbucherwald komt de trein bij het Sporenegg Viaduct.

After a short distance covering the Bersbucher Forest the train arives on the spot where the Sporenegg Bridge will be build.

                                  

Na het sporeneggviaduct komt het eerste stationnetje: Andelsbuch Schwarzenberg. Een klein stationnetje vooral voor personenvervoer.

After that the station Andelsbuch-Schwarzenberg is passed. It's a small station mainly for travelers.

                                 

Nadat de Schmiedelbachbrücke is overgestoken komt de trein in Egg, hier is onder andere de goederenoverslag voor de Brouwerij van Egg.

After passing the Smiedelbachbridge the train arrives at Egg. Here the train loads and unloads goods for the local brewery (Egger bier)

                                 

Na Egg buigt de lijn af over het Egger Viaduct en de Sübersach Brücke. Na deze bruggen komt de lijn in Lingenau-Hittisau.

Behind Egg the line bends onto the Egger Viaduct and the Súbersachbridge, into the rivervalley of the Bregenzerache and reaches Lingenau-Hittisau.

                                 

Via de Bommergrabentunnel (in het echt ligt er een brug) komt de halte Langenegg-Krumbach met een spooraansluiting voor de waterkrachtcentrale.

The train leaves Lingenau-Hittisau via the Bommergrabentunnel (in real life it's a bridge here) and arrives at halt Langenegg where the powerplant also has a connection to the track.

                                 

Na deze halte volgt de Weissachbrücke (die op mijn modelbaan dezelfde waterweg kruist als de Sporeneggbrücke) en daarna station Doren Sulzberg.

Passing this halt the train crosses the Weissachbridge (conveniantly crossing the same river as the Sporeneggbridge on my layout) and enters station Doren Sulzberg.

           

Na dit station verdwijnt de lijn de Rotachtunnel in waarna de lijn bij het bergwerk Wirtatobel komt. Via een oostenrijks smalspoorforum ben ik erachter gekomen dat dit eigenlijk een dalstation van een materiaallift was waar de kolen vanuit een hoger gelegen bergwerk naartoe werden gebracht. 

Behind Doren Sulzberg the line disappears into the Rotachtunnel and reenters the layout at Wirtatobel mine. By means of an Austriam narrowgauge forum on the internet I learned that this actually was only the base station of a cableway which transported the coal from a higher situated mine down to the track.

                                

Hierna volgt de Rickenbachbrücke en vervolgens de Rickenbach Tunnel. Daarna komen we in een grote meander van de Rivier waar de lijn langs loopt (en die in 1980 tot sluiting van de lijn heeft gezorgd door een bergsturz) waarin de halte Fluh ligt.

After this, the Rickenbachbridge and rickenbachtunnel is passed. The train then follows a curve in the river where in the 1980's the mountain collapsed which caused the lines closure. Along this curve the small halt Fluh is situated.

                                

Na een bruggetje over het kraftwerkkanaal van Kennelbach komt het station Kennelbach in zicht. De smalle steile berghellingen zijn weg en het landschap wordt vlakker. Hierna is het enkel nog een vlak stuk door bebouwd gebied naar Vorkloster en Bregenz.

Coming out of this curve, another small bridge across a canal used by the clothing factories of Kennelbach is passed after which the train enters Kennelbach. The steep mountainslopes are gone and the landscape is changing towards a bit more flat landscape.

                                

En dat is op mijn modelbaantje een fiddleyard.. (oftewel het mooie nederlandse woord: Klooistation) Deze wordt bereikt door een kleine tunnel, de Riedentunnel (is er in het echt ook en is nu omgebouwd tot fietstunnel)

And after entering the Riedentunnel the train drives onto the fiddleyard. The Riedentunnel is in real life rebuilt to a cycling path.

Tussen de rails ligt nu ballast, gelijmd en wel. Het middeneiland heeft een achtergrondplaat en bij Egg is hier al een achtergrond op geschildert. Ook zijn er een 4 tal lorries voor houttransport aangeschaft.

The tracks are ballasted, glued etc. The islandpart got a backgroundplate and Egg already got a painting on it. Also I bought 4 lorries to transport wood from the forrests.

 

De lorries is de trein naar Bezau, in de bocht bij Fluh.

A train with lorries in a train heading to Bezau.

 

De achtergrond bij Egg. Dit stationnetje ligt buiten het smalle rivierdal, dus aan de horizon zie je de hoge bergen van het Alpenmassief tussen de bossen doorsteken.

The background belonging to Egg. This station is outside the river valley, so the horizon shows the high mountains of the Alps peaking through the forest.

 

De Sporeneggbrücke heeft alvast het stalen brugdeel, gemaakt van hout en karton.

the Sporeneggbridge is made from wooden beams and cardboard.

             

De Weissachbrücke is ook zo gemaakt, houtjes en kartonnen "schetsplaten"..

as is the Weissachbridge.

                           

Een plaatje van de achtegrond van Egg, om de techniek een beetje te laten zien. (a la meesterkliederaar Bob Ross)

A closeup of the Egg background to show the technique I used. (like Bob Ross)

 

En ook de lange achtergrond van Egg is zo gemaakt.. Het landschap sluit later aan op het vervaagde gedeelte onderaan het "schilderij"

Also the long part of this background is made that way. The landscape will connect to this at the misted part at the bottom.

Aan de andere kant van de "muur" rijdt de trein in het dal van de Bregenzer Ache en wordt de horizon begrenst door de bossen die links en rechts op de berghellingen groeien..

At the other side of the backgroundwall the train follows its way through the valley and the horizon is limited by the forrested hills surrounding the valley.

 

Omdat dit dichterbij is moeten de bomen wat beter gedetailleerd zijn, maar dit is veel lastiger te schilderen dan een landschap wat in de verte ligt. 

This background needs a bit more detail since this is closer to the station. It's a lot more difficult to paint than something far away.

                         

De witte waas in het midden moet het dal voorstellen waar de rivier doorheen loopt. De bomen links van de witte streep staan veel dichterbij dan de bomen rechts van het "dal"..

the white haze in the middle shows the mist left by the river which flows between the hills of the valley. The trees on the left are much closer to the viewer then the trees at the right.

 

Ook aan deze kant loopt het landschap straks tot de onderkant van de "muurschildering"...

Also here the scenery will connect to the bottom of the painting. 

 In de stad een zogenaamde "Fanbrush" gekocht om wat betere dennen mee te schilderen. Ik moet zeggen, die Fanbrush heeft mijn achtergrond "Bodensee" gered..

I bought a socalled "fanbrush" to paint evergreens with. I must say it saved my background showing the "bodenlake".

 

Zonder de mooie dennen op de voorgrond was deze achtergrond niet mooi te krijgen. Achter de Bodensee is het begin wat het zwarte woud te zien..

Without these pretty evergreens the background wasn't interesting. Behind the bodenlake the beginning of the black forest in Germany can be seen.

 

Het werken met de "Fanbrush" is een makkie en geeft erg mooie boompjes.. Super.

De achtergrond beviel me echter niet, want de Bodensee is een groot, uitgestrekt meer, waar je slechts heel in de verte de uitlopers van het zwarte woud kunt zien..

Working with the Fanbrush is almost effortless and results in very good trees. Nice.

The background however I didn't like; the bodenlake is a pretty big lake and only far away one would be able to see the black forest..

 

Dus de grote bergen aan de achterkant weggeschuurd en opnieuw de Bodensee erin geverfd. Met als leukigheidje een Zeppeling van het Zeppelinmuseum in Friedrigshafen

The big mountains on the back where removed and I repainted the bodenlake from scratch. With an extra: a zeppelin belonging to the zeppelinmuseum in Friedrigshafen, Germany.

 

Ook een paar bootjes erbij.. Nu is deze achtergrond ook klaar en lijkt tenminste op wat ik heb willen maken..

Vanaf deze achtergrond rijdt de trein het Achtal binnen. Hier lopen de boomtoppen tot aan de horizon en is het één en al bos..

Also some small sailingships to go along with it.. This background is finished now en shows what I had in mind for this part.

From here on the train enters the Achtal where treetops dominate the view and forested hills are all you can see..

 

Boompjes gemaakt met de fanbrush a la Bob en dat gewoon een kleine 1000 keer..

A 1000 evergreens made with the fanbrush..

 

Detail van het brugje, is in het echt slechts 9 meter lang, dus qua grootte klopt het aardig..

A detail of the Rickenbachbridge. It's only 9 m long in reality, so this version is a real lookalike.

 

En een overzicht vanuit de ingang van de kamer. De witte vlek is een poging rotsen te schilderen, maar daar komt een steunmuur overheen, er blijken geen rotswanden te zitten daar..

From the room entrance. The white spot is not moulding. It's a try for painting rocks, but it will be replaced by some stone retaining wall..

En nog een plaatje om het af te leren. Het kleine dieseltje kronkelt net de Rickenbachbrug op..

Another picture. The small diesel just rolls over the Rickenbachbridge.

Een klein stukje achtergrond erbij. Tevens wat nieuwe wagentjes en een oud stationnetje van Pola/Faller wat ik van een clubgenoot heb gehad als "paspop". Hier ga ik kopietjes van maken in Balsahout en aanpassen voor stations van de BWB..

A new piece of background made. lso some new cars and an old stationbuilding (make: Pola / Faller) which I got from another 009er to use as an example to copy.

Links de uitgang van de Rickenbachtunnel, rechts de rickenbachtunnel van bovenaf. Met de langere wagons is de scherpe boog goed te zien. De tunnelportalen zijn erg krap omdat tunnels duur zijn en dit soort tunneltjes zo goedkoop mogelijk gebouwd moesten worden.

On the left the entrance of the Rickenbachtunnel, on the right the tunnel from above. You can see the extreme sharp curve. Like the real one, the tunnel is very small because those are expensive to build and if made small, they are a bit cheaper.

Links op deze foto's de ingang van de Rotachtunnel en het stukje tunnelbuis erachter. Door de tunnelbuis is de tunnel mooi donker. Tunnelportalen zijn van mdf en hebben steentjes van karton die later geschilderd zijn.

Left: The entrance of the Rotachtunnel and on the right the tube-part of the tunnel. I ise these linings to keep the tunnel dark. The entrances are made from MDF and the stones are glued on cardboard ones, painted afterwards.

En een mooi begin van het Egger Viaduct in triplex. Later wordt dit nog deels ingebed in het landschap en komen er steentjes op.

And a nice start for the Egger viaduct in triplex. Later on it will be embedded in the landscaping and also stones will be applied.

Kennelbach met het "pashuisje", het tunnelportaal van de Riedentunnel naar de Fiddleyard en het nieuwe stukje achtergrond.

Een andere grote klus is achter de rug. De houten facade van de baan is klaar. Telkens stootte ik tijdens het bouwen tegen uitstekende spanten en dat was ik een beetje beu. Met tuinhout (goed uitzoeken dat er mooie planken inzitten) is er langs de gehele baan een voorkant gemaakt waar het landschap aan vast gemaakt gaat worden. De voorkant is met een bovenfrees afgerond en daarna geschuurd zodat dat mooi glad is.

Kennelbach with it's tryout station building. the tunnelentrance is also made.

And another big part is finished as well. The wooden fascia of the layout is made. Each time I ran into pieces of portruding wooden beams and I got a bit tired doing so. I used wood prepared for outside use and this coveres the whole front of the layout, also as a base for the later scenery. The wood has been sanded to smoothen off the edges.

 

De stukken die hoger uitkomen dan de normale "plankhoogte" worden met een ander stukje gemaakt en er bovenop gelijmd. Ook zijn de laatste bruggen gebouwd, ook min of meer volgens het grote voorbeeld, al heb ik de brug bij Kennelbach anders gebouwd omdat de originele brug erg saai was.

The pieces which don't fit are made with some leftovers or by placing the trimmed off piece on the other side. Also the last few bridges have been build, according to the real ones except for the one crossing the canal at Kennelbach, which origin was of a rather booring design.

 

Waar de hoogte verandert, de lijn klimt tenslotte langzaam omhoog, heb ik de planken mee laten stijgen en met overgangsstukken aan elkaar gemaakt. Bij de halte "Fluh" heb ik van theedoosjeskarton en fineer een haltegebouwtje gemaakt.

De voorzijde van het eilandgedeelte is afgerond gebouwd met spanten en dun triplex, een beetje zoals een houten kano wordt gebouwd zodat er een mooie vorm in komt.

Where the height changes, the line climbs, I used trimmed pieces of wood to bridge the gaps. At Fluh halt I made a small shelter of cardboard and wood. The front of the islandpart has curved edges made with Triplex, a bit like a ship, to get a nice shape.

Vanaf hier eindigt het algemene gedeelte. Het wordt onoverzichtelijk en veel te lang voor één pagina. Per gebied is er een nieuwe pagina aangemaakt vanwaar de vorderingen gevolgd kunnen worden. De ruwbouw is met het voltooien van de buitenrand klaar...

Nog even een paar plaatjes van de boogstralen en mijn graszaaimachientje van een elektrische vliegenmeppert Lachend

At this place, the global part ends. It's getting a huge bunch of information and a bit too much for one page. I chopped the layout in a few virtual pieces and each part gets its own page (which can be seen on the right side). The rough base building has ended by finishing the layouts fascia.

Just a few pictures left to show the sharp curves and my homemade grassmaster..

  

  

  

Op internet is het principe van de zelfbouw grassmaster terug te vinden. Werkt prima!

The homemade grassmaster has it's origin on the WWW where a lot of "how too's" can be found.

Omhoog