Bregenzerwaldbahn + 009

Communities

ZeelandNet

Bregenzerwaldbahn + 009

Welkom op de community Bregenzerwaldbahn !

39.853 bezoekers 5 leden Log in

2. het ontwerp / The design


      Het ontwerp. 

               

Hierboven staat een schetsje van het sporenplan van de modelbaan: het is een zogenaamde point-to-point spoorweg met aan de ene zijde een kopstation en aan de andere zijde een fiddleyard.

De spoorweg begint rechtsonderin bij de 3 streepjes. Dit is een schematische voorstelling van een soort grote draaischijf waar 3 treinen op draaibare sporen kunnen worden gereedgezet voor een rit over de Bregenzer Waldbahn. Deze fiddleyard komt in de plaats van het laaglandgedeelte van de lijn Bregenz-Bezau en vervangt de stations Bregenz en Vorkloster, die beide te groot zijn om op deze oppervlakte nagemaakt te worden. Bregenz is een 3 landen spoorwegknooppunt en Vorkloster de materieelopslag en werkplaats van de lijn. Het model begint bij Kennelbach aan het begin van het smalle dal van de Bregenzer Ache, waar de lijn doorheen klimt op weg naar Bezau.

Above is a sketch of the layout: It's a so called point-to-point railroad with an endstation on one side and a fiddleyard at the other end.

The railway starts at the 3 lines bottomright on the drawing. This stands for a big kind of turntable where trains can be set up for a ride on the Bregenzerwald Bahn. This fiddleyard is instead of the Bregenz-Vorkloster part, which both are too big for my space to modell. Bregenz is a 3 country railwaystation and Vorkloster houses the lines workshops. The model starts at Kennelbach, the last station before the line enters the small river valley of the bregenzer ache through which it will climb to Bezau.

                    

            De fiddleyard zoals deze later station Bregenz en Volkloster gaat vervangen. The fiddleyard as it will be used to mimic Bregenz and Vorkloster station.

Verschillende stations zijn vereenvoudigd weergegeven, sommige halte's zijn weggelaten en de afstanden verkort. Het resultaat is een ruim 16 meter lange route geworden met kenmerken en namen van het grote voorbeeld, maar geschikt gemaakt om in een slaapkamer van 2,8x2,8 meter in te bouwen en toch de mogelijkheid te bieden om met carcards en waybills te werken die een afwisselend en uitdagend spelelement aan de baan mee moeten geven zodat deze ook na het voltooien niet zal gaan vervelen.

Various stations are designed shortened and simpler in setup as the original ones, some stops are not used and distances shortened drastically. the result is a 16m long route with similarities and names of the origine, but suited to build in a room of 9x9ft without loosing the oppurtunity to work with the carcard and waybill goods forwarding system. This gives the layout a constantly changing and challanging element to keep it interesting when the building is finished.

I've put a series of tips and hints in the text following to this, but layout building tricks are available in English at the NMRA website, so I won't translate those. If you have any questions you can always drop a message in the guestbook (gastenbook).

Er zijn een paar spelregels om een ontwerp tot een succes te maken. 

1: Maak een schaaltekening van de ruimte die je tot je beschikking hebt. Meet alles goed op, houdt rekening met waar je kunt staan en waar ramen of andere delen zitten waar je later bij moet kunnen. (verwarming e.d.) Maak kopieën van die tekening of sla hem in de computer op zodat je desnoods 100x opnieuw de tekening in kan vullen.Teken hierop je treintafel. Maximaal 70cm diep om er goed bij te kunnen, niet te laag bij de grond (je moet de kabels eronder leggen) en met looppaden van 50cm breed minimaal. (al hangt dat van je postuur af).

2: Zoek een voorbeeld. Als je ergens inspiratie vandaan haalt is het een echte spoorweg. Veel sporenplannen en documentatie is op internet te vinden van de meest uitéénlopende spoorwegtrajecten en op Google Earth kun je je meteen al een beeld vormen hoe het geheel eruit ziet. De namen van echte stations gebruiken en herkenbare delen van het voorbeeld inbouwen geeft al een heel ander gevoel bij je model dan "preisercity".

3: Bepaal een maximum treinlengte. Dit is in mijn geval een tenderlok en 10 assen (5x 2asser, 3x 2asser 1x 4 asser etc) bepaald door de trekkracht van de loks en de hellingen in de baan. Deze treinlengte is een rekensleutel voor de rest van de baan, dus hoe eerder je dit weet, hoe beter het ontwerp kan worden.

4: De mimimum afstand tussen 2 stations is 1 treinlengte. Het mag altijd meer zijn en je moet puntje 5 ook in de gaten houden, maar dit punt is vooral belangrijk bij langere treinlengte's. Het is onnatuurlijk als een trein het ene station nog niet uit is en vervolgens wel al een volgend station inrijdt. Bovendien is het lastiger te beveiligen op grote modelbanen die met een treindienstleider werken.

5: Stations die zichtbaar door een spoor met elkaar verbonden zijn moet je tijdens het rijden niet tegelijkertijd kunnen zien. Op mijn baan ligt Schwarzenberg en Egg op net een treinlengte afstand van elkaar. Er zit nauwelijks 50cm tussen beide stations. Maar als je bij Schwarzenberg staat, sta je met je rug naar Egg toe. Je ziet de beide stations dus niet tegelijk. Ook al zit er hoogteverschil tussen, wees voorzichtig met het plannen van stations dicht bij elkaar.

6: Natuurlijk moeten de inhaalsporen van stations en andere delen op de baan de treinlengte die je gebruikt kunnen herbergen. Anders ligt het bij een verlaadspoor wat van 2 kanten bereden kan worden, daar hoef je enkel rekening te houden met de hoeveelheid te plaatsen wagons.

7: Hellingshoeken. Een hele lastige, want op tekening is dit moeilijk te herkennen. Een modeltrein heeft net als het grote voorbeeld moeite met het omhoog rijden van een helling. Er is een ongeschreven regel dat het maximale wat je in een modelbaan moet inplannen ongeveer 3cm per meter rijlengte is. Dat ziet er nog redelijk echt uit en de lokomotieven kunnen nog redelijke treinen trekken.

8: Bedenk redenen voor vervoer van spullen en mensen. Een fabriek, haven, toeristenoord of grote stad zijn prima geschikt, maar het hoeft niet altijd groot en veel te zijn; aan en afvoer van landbouwproducten en vee uit een klein dorp is ook al reden genoeg voor vervoer. Als je ook lol hebt aan rangeren kun je een spel erbij bedenken met een dobbelsteen of kaartsysteem om het nog leuker en uitgebreider te maken.

9: Kijk voor je begint of je handig genoeg bent om je ontwerp te bouwen en of het betaalbaar is. Een mooi ontwerp wat de kwaliteiten van de bouwer ruim te boven gaat wordt vaak een teleurstelling, evenals een ontwerp wat de bouwer financieel niet kan bolwerken in termijnen die ongeveer gelijk lopen met de bouwsnelheid. (anders gezegd: als je 1 wissel per maand kan kopen moet je station amsterdam niet willen nabouwen, dat redt je niet op een normale termijn.)

10: En als laatste: Geduld. Het ontwerp kost heel veel tijd. Soms zelfs maanden. Als je hier echter goed nadenkt en weet wat je precies wilt voordat je gaat bouwen en spullen aanschaft, is de kans veel groter dat je met veel plezier en ontspanning met je hobby aan de gang kunt.Niemand kan jou vertellen hoe je perfecte ontwerp eruit ziet, dat is een ei wat je zelf uit moet broeden.

Omhoog