Webfotoclub 't Doôrkiekje

Communities

ZeelandNet

Webfotoclub 't Doôrkiekje

Welkom op de Webfotoclub 't Doôrkiekje

71.105 bezoekers 51 leden Log in

Compositie


Compositie

De mening van anderen over je werk is niet van belang. Alleen een opmerking over de techniek kan
op zijn plaats zijn, maar JOUW compositie is niet bespreekbaar. Ze vertellen je dan hoe ZIJ de foto
zouden hebben gemaakt als zij ter plaats zouden zijn geweest en dat waren ze niet. Vertrouw op wat
je eigen hart je ingeeft. Bedenk dat Picasso waarschijnlijk van de kunstacademie zou zijn gestuurd.

Voor zij die toch graag wat meer regels lezen hier wat tips

Hoe breng je het gevonden onderwerp zo in beeld dat het ook een mooie, creatieve, gebalanceerde en/of interessante foto wordt? Er zijn een aantal gouden regels in de fotografie die je kunt toepassen om een ‘goede’ compositie te bereiken. Zoals met zo veel zaken in de fotografie kun je ze gebruiken, niemand zal je echter straffen als je het niet doet en soms is het juist verrassender om het niet te doen.

Regel van derden

Als je kijkt naar foto’s van professionele fotografen, dan zul je zien dat de onderwerpen vaak op 1/3 of 2/3 van de foto geplaatst zijn. Dit is expres zo gedaan en heet de “regel van derden”. Teken in gedachten een boter kaas en eieren speelveld over je beeld heen (twee lijnen verticaal en twee horizontaal op gelijke afstand) en probeer het onderwerp op één van de vier snijpunten te plaatsen. Dit maakt de foto vaak veel interessanter dan het onderwerp middenin neer te poten.

Plaats bij een landschap foto bijvoorbeeld eens het silhouet een boom op het snijpunt van de eerste verticale lijn en de tweede horizontale lijn, je krijgt dan al een heel andere foto dan als je de boom midden op de foto plaatst of juist op het snijpunt van de tweede verticale lijn en de eerste horizontale lijn. Hetzelfde geldt trouwens voor de horizon, het maakt best wat uit of je deze op 1/3 of 2/3 van de foto plaatst.

Op 2/3 is het aandeel dat de lucht inneemt op de foto veel groter, ideaal bij mooie wolkenluchten of zonsondergangen. Bij de horizon op 1/3 gaat het juist om de voorgrond of om eventueel een witte lucht weg te werken (hoewel dan helemaal inzoomen misschien wel een beter idee is). Zorg er in ieder geval voor dat de horizon recht staat als deze een belangrijk deel van je foto vormt, de lijntjes die in het zoekerveld van de camera worden getekend kunnen helpen om de horizon recht te krijgen.

Ook bij beweging kan deze regel nut hebben, probeer het onderwerp zo te plaatsen dat de richting waarin het zich beweegt nog 1/3e ruimte heeft op de foto. Dus als het onderwerp zich van links naar rechts verplaatst, probeer het onderwerp dan op een van de linkse snijpunten te plaatsen en vice versa.

Voorgrond-achtergrond

Een andere tip is het plaatsen van iets interessants op de voorgrond van een foto. Als je bijvoorbeeld een landschap fotografeert, probeer een boom / kerk / rotsen, etc. te vinden, en op een snijpunt te plaatsen, waardoor je iets interessants toevoegt op de voorgrond en daarmee ook meer diepte in de foto krijgt.

 Lijnen

Gebruik elementen zoals beekjes, muurtjes, elektriciteitsdraden en weggetjes om het oog naar een onderwerp te leiden. Door de lijnen te volgen van deze elementen kijk je dieper de foto in. Lijnen zijn een van de belangrijkste elementen (naast - gekleurde - vlakken) om een compositie mee te bepalen.

Kom dichterbij

Kom dichter bij het onderwerp (of zoom in) dan je in eerste instantie wilt. Probeer het onderwerp behoorlijk je beeld te laten vullen (bijvoorbeeld door maar 1/3 deel van de foto niet door het onderwerp te laten vullen. Kijk maar eens hoeveel meer interessanter een macro foto van een bloem is dan een setje bloemen van een afstand genomen. Hiermee voorkom je ook dat in de achtergrond storende elementen (prullenbakken, drukke achtergronden) op de foto komen en afleiden van het onderwerp. Je kunt dit ook later in een beeldbewerkingsprogramma regelen door een deel van de foto af te knippen.

Met een macro lens kun je enorm dicht bij je onderwerp komen, door de snel afnemende
scherptediepte kun je mooie creatieve effecten bereiken

Verander je gezichtspunt

Loop ook om je onderwerp heen, probeer nieuwe hoeken te vinden, dichter bij te komen, ander licht te zoeken, details uit te lichten, etc. Ga door je knieeen, klim op muurtjes… Kortom, verander je gezichtspunt en probeer de kijker te verrassen.

Experimenteer

Hoe meer je experimenteert en oefent, hoe sneller je het gewenste effect bereikt en tot interessante composities komt. Het uiteindelijk doel is dat de kijker net even wat langer naar jouw foto kijkt dan naar die van de ander. Dat kan zijn omdat het onderwerp verrassend of interessant is of juist omdat het heel bizar in beeld is gebracht.

Maar...

Wijk ook vooral af van “de regels”. Elk onderwerp vraagt zijn eigen aanpak en soms is het juist weer beter om een onderwerp midden in het beeld te zetten, de horizon schuin te laten lopen of een gek scherpstelpunt toe te passen. Het belangrijkste is dat je lol hebt in je hobby/werk. Ga op pad, een foto die je wel neemt is oneindig veel beter dan een foto die je niet neemt. Met veel oefening en experimenteren krijg je het vanzelf in de vingers, neem het niet te serieus en geniet van het proces.

 

Omhoog